MI LEHET TEHÁT A MAGYAR MEGOLDÁS MA (ITT és MOST)?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Advertisements

CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT (CRM)
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A stratégiai tervezés módszertana
Minőségmenedzsment alapelvek
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Minőségmenedzsment 2. előadás
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Ellenőrzés, visszacsatolás
Minőségdíjak.
Minőségmenedzsment. Ha ugyanazt csináljuk, mint eddig, akkor ugyanazt kapjuk, mint eddig.
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Stratégia, előrejelzések az Electrolux csoportnál
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Kiscsoportos stratégiai és döntési gyakorlat. Milyen ember a PROJEKT MENEDZSER?
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Minőségbiztosítás LB-II.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Vállalkozásmenedzsment I.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
2016./ MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZ abó G ábor Cs aba.
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan dr. Sz abó G ábor Cs aba
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan dr. Sz abó G ábor Cs aba
2015./ /06. MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZ abó G ábor Cs aba.
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan dr. Szabó Gábor Csaba
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az üzletek operatív működtetése
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
A problémafeltárás technikái
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Kérdések a második zh-hoz
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan
MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
SEEM alapok.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

MI LEHET TEHÁT A MAGYAR MEGOLDÁS MA (ITT és MOST)?

HOGYAN MENEDZSELJÜNK 2014-ben EURÓPÁBAN egy vállalkozást, vállalatot, szervezetet ? szervezetet ?

Egy lehetséges korszerű válaszút lépései, feladatai

Feleljünk meg a mai európai elvárásoknak! M I K E Z E K ? 1.PIACI/VERSENYES makro közeg, 2.MINŐSÉG-KÖZPONTÚ működés, 3.TELJESÍTMÉNY-orientáltság, 4.A MENEDZSMENT kiemelt szerepe, 5.HATÉKONY belső működés.

HOGYAN ÉRTÉKEL A VILÁG ? Globális gazdasági rangsor-2005 (USA dollár ország - 6,1 milliárd lakos): (egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) vásárlóerőparitáson): 40. Magyarország (EU: 20.) Ausztria Szlovénia Finnország Málta Bahrein Csehország Görögország Portugália Ciprus24 473

vezetés üzletpolitika és stratégia humán erőforrások folyamatok vevői elégedettség dolgozói elégedettség társadalmi elégedettség üzleti eredmények HOGYAN ÉRTÉKEL EURÓPA? az EFQM értékelési modell elemei és értékei: ÖSSZESEN : 1000 pont

Minőségorientáltan dolgozzunk és vezessünk! Q F „a MINŐSÉG AZ ELSŐ” !

A MAKRO-SZINTŰ irányítási MODELL: PIACI/VERSENYES a MIKRO-SZINTŰ működtetési MÓDSZERE: TQM, minőségtudatos vezetés, mert jelentős belső tartalékok léteznek!!

az egyes minőségiskolák főbb eltérő jellegzetességei hazai „rés” motivációs menedzsment minőségkulturális és informatikai jellemző japán amerikai európai terjeszkedés tömeges, alulról hólabda elv term.men. vivőréteg minőségi körök top menedzsment középvezetés specialitások teljeskörűség, menedzsment formalizálás, elemi, egyszerű környezet, szabályozottság technikák más súlypontok kulcselem a minőségi a menedzsment dokumentált körök „klíma” nyomonkövetés

a nyugat-európai kulcselem: DOKUMENTÁLT NYOMONKÖVETÉS japán, dél-kelet ázsiai kulcselem: A MINŐSÉGI KÖRÖK USA-beli, észak-amerikai kulcselem: a TOP MENEDZSMENT HOZZÁÁLLÁSA, a MENEDZSMENT KLÍMA

a nyugat-európai felfogás: Q TM japán-dél-kelet ázsiai felfogás: T Q M ( sőt: inkább CW ) USA-beli, észak-amerikai felfogás: M T Q a TQM súlyai, „betűsorrendje” a 3 iskolánál:

nyugat-európai felfogás: 10 % -ot  10 % -nak japán-dél-kelet ázsiai felfogás: 1 % -ot  100 % -nak USA-beli, észak-amerikai felfogás: 100 % -ot  1 % -nak Kinek mennyit a minőségtudásból? - a 3 iskolánál:

a fejlődés lényege: a „harmadik dimenzió“ a MENEDZSMENT KLÍMA, a MENEDZSMENT FELTÉTELRENDSZER, a „12 TQM ELEM” kialakítása

a TQM „12 pontja” (amerikai felfogás) Accounting-, pénzügyi-, controllingmenedzsment Designmenedzsment Problémamegoldás Humán(emberi erőforrás)menedzsment Információmenedzsment Kvantitatív módszerek Marketingmenedzsment Minőség- és megbízhatóságmenedzsment Termelés- és/vagy technológiamenedzsment Teammunka (projekt menedzsment) Stratégiai menedzsment Vezetéselmélet, általános menedzsment kultúra, döntési rendszer.

a vezetés „9M” kulcsterülete (európai felfogás) Men Management Method Material Machine Milieu Motivation Maintenance Money

Értelmezzük magunkra a TQM-et, a minőségtudatos vezetést! a T Q M: a minőség(i munkavégzés) valamennyi feltételének felsővezetői szintről történő biztosítása és menedzselése. Elemei: - folyamatos javítás-fejlesztés, - az alkalmazottak felhatalmazása, - vevőközpontúság. a T Q M -a vevő igényeire épített, - totális menedzsment környezetű, - management by QUALITY. Mit tudunk róla eddig?

a TQM háromszintű modellje Folyamatos javítás-fejlesztés CÉL ALAPELVEK TÁMOGATÓ ELEMEK vevő- központúság a folyamatok javítás- fejlesztése teljes körű felhatalmazás Vezetés, irányítás, menedzsment; képzés, tréningek;rugalmas támogató szervezet; kommunikáció; motiváció, elismerés; értékelés, mérés, elemzés.

a Total Quality Management: a minőség valamennyi feltételének felsővezetői szintről történő biztosítása és menedzselése. Elemei: - vevőközpontúság, - folyamatos javítás-fejlesztés, - az alkalmazottak felhatalmazása.

1. Vevőközpontúság:a külső és belső vevők igényeinek megismerése, és a lehető legjobb kielégítésére való törekvés. 2. Folyamatos javítás-fejlesztés: állandó folyamat-javítás, a tervezett és a megvalósult tevékenységek közti eltérés csökkentésére és a folyamatok tökéletesítésére. 3. Az alkalmazottak felhatalmazása: a szervezet minden szintjének minél széleskörűbb bevonása a döntési folyamatokba.

Határozzuk meg hol vannak gyengeségeink a minőségközpontú vezetés előbbi elemeiben! Ajánlott módszerek: problémafeltárási technikák; helyzetelemzések; erősségek/gyengeségek elemzése; ok-okozati, ok-kapcsolati elemzések.

Határozzuk meg kik a belső és külső érintettjeink! Milyen velük a kapcsolatunk, viszonyunk? Hol vannak gyengeségeink? Ajánlott módszerek: problémafeltárási technikák; helyzetelemzés, átvilágítás; erősségek/gyengeségek elemzése; SWOT analízis.

KELL egy CSAPAT ! Hát csináljunk CSAPATOT ! -milyen típusú „kapitány” kell? - milyen habitusú „játékosok” kellenek?

A vezetői képességekkel szembeni elvárások döntően piaci, környezeti kérdések döntően belső, szolgáltatói kérdések működtető tevékenység irányító tevékenység JELENJELEN JÖVŐJÖVŐ „szóvivő”, képviselő kezdeményező, innovatív követő, adaptív felkészítő, edző

A munkatársi képességekkel szembeni elvárások független, kreatív gondolkodás saját gondolat nélküli követés „BIRKÁK” BÓLOGATÓK passzívpasszív hozzáálláshozzáállás NEM ÖNÁLLÓ KÖVETŐK HATÉKONY KÖVETŐK hozzáálláshozzáállás aktívaktív

Alakítsunk ki egy probléma- és teljesítményorientált, rugalmas működést! - nyílt, és emberközpontos felfogás, -rugalmas, mátrix szervezet; - folyamatos javítás-fejlesztés; - a teljesítményorientált értékelési rendszer kidolgozása és alkalmazása.

NYÍLT: a szűkebb-tágabb környezet, a piac figyelembevétele, elsődlegessége; vevőközpontúság, „kifelé” fordulás; rendszer/alrendszer gondolkodás; rugalmas alkalmazkodás és befolyásolás; a misszió-vízió-stratégia elsődlegessége; globálisban gondolkodás; stratégia  taktika.

EMBERKÖZPONTOS: az emberi, humán, „szociális” tényező kiemelése, preferálása; pszichikai, ergonómiai, fiziológiai stb. szempontok figyelembevétele; motiváció; csoportmunka, team, kreativitás; alkotó szellemi technikák, tömegesen alkalmazható egyszerű problémakezelési, elemzési módszerek (PDCA, „7lépés”- „4egyszerű” - „4legjobb”); problémaközpontú felfogás; rugalmas és „vonalas” (gyakorlatilag kétszintű - lean) szervezetek.

Két jövőbeni lehetséges irányzat: 1. A minőség oldaláról szabályozott és képes folyamatok (második generáció:PQC) és rendszerek (harmadik generáció: SQM) 2. Módszerrendszerek (PDCA, DMAIC, Six Sigma, Lean stb.)

Milyenek a „3” és a „6 szigmás” folyamatok? 3 szigma6 szigma Havonta 2 órán keresztül bizonytalan ivóvízellátás az USA nagy városaiban Minden 6. évben másodpercnyi ivóvízellátási zavar az USA nagy városaiban Heti 27 perc telefonos hálózat-, vagy televíziós kapcsolat kiesés az USA-ban 100 évenként 6 másodperc telefonos hálózat-, vagy televíziós kapcsolat kiesés az USA-ban Évente újszülöttet hagynak a kórházakban az USA-ban 100 évente 3 kórházban hagyott újszülött az USA-ban Napi öt hibás landolás repülőterenként az USA-ban Az USA összes repülőterén 10 évente 1 elrontott landolás Heti 1350 műhiba a sebészeti műtétek közben az USA-ban 20 évenként egy sebészeti műhiba az USA-ban 1000 Sinkanszen járatból másodpercen túli késés Japánban 10 millió Sinkanszen járatból 1 6 másodpercen túli késés Japánban

Mikor dolgozunk majd a TQM SZERINT? ha a munka nem lesz más, mint egy „B I G G A M E”.