Enczi Zsuzsanna Kisgyörgy Sándor KSzI Kft. Baja, 2009. július 1.-3. Javaslat a területi kárelhárítási tervek fejlesztésére az árvízi kockázati tervek rendszerében.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Új utak a hazai aszálykezelés területén A vízügyi ágazat aszálykezelése – aszálystratégia L ÁNG I STVÁN M ŰSZAKI F ŐIGAZGATÓHELYETTES - Törzsvezető O RSZÁGOS.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Környezetvédelem és vízgazdálkodás A vízgazdálkodás fogalma, feladatai 1.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
2011. évi CXXVIII. tv. a katasztrófavédelemről. Egységes állami katasztrófavédelmi szerv Integrált hatóság - tűzvédelem - iparbiztonság - polgári védelem.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A talaj és a víz védelme a környezetjogi szabályozásban dr. Szilágyi Szilvia
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
2009. május MŰSZAKI TÉRINFORMATIKA KONFERENCIA 1 Szabad forráskódú agrár ágazati téradat nyilvántartórendszer (VINGIS) Katona Zoltán (FÖMI) -
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A TISZA MENTŐCSOPORT MŰKÖDÉSE
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Dr. Kovács László Főtitkár
Kertészet korszerűsítése - ültetvénytelepítés támogatására öntözés
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Magyar Tudományos Művek Tára
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
SZÁMVITEL.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, október 16.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Oktatási Igazgatóság Vaszari Judit
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Balatonnal kapcsolatos projektek összefoglaló bemutatása
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Enczi Zsuzsanna Kisgyörgy Sándor KSzI Kft. Baja, július Javaslat a területi kárelhárítási tervek fejlesztésére az árvízi kockázati tervek rendszerében

Hazai előzmények A TKT intézménye a hetvenes években alakult ki Évi esemény Tartalmi követelmények: Jogszabály 2/1999 KHVM-KÖM

Országos program eredményeképp közel 40 részvízgyűjtőre készült TKT szinte lefedve Magyarország területét A tervezésben minden vízügyi igazgatóság részt vett Javaslatok a jogszabály szerinti tartalom értelmezésére, és a tervezési folyamat ésszerűsítésére.

PHARE program Kárelhárítási eszközök beszerzése Kárelhárító helyek kiépítése Nemzetközi tapasztalatok megismerése 11 további TKT Javaslat a metodikai továbbfejlesztésre

90/2007. (IV. 26.) Korm. rend. a környezetkárosodás megelőzésének és elhárításának rendjéről A TKT intézményét elbizonytalanította ÜKT csak az IPPC alá tartozó tevékenységekre (lecsökkenhet az ÜKT-k száma) 2007.: Megjelenik a FAVI Megindul a VKI tervezés

Az Árvíz Irányelv (2007/60/EK) intézkedései 1) A jogi keretek megteremtése 2) Előzetes Árvízkockázati Értékelés 3) Árvízveszély és Árkockázati Térképek készítése 4) Árkockázat-kezelési Tervek készítése követelmény a 2000/60/EK számú Víz Keretirányelvvel való együttműködés.

KEOP kiemelt projekt (HA már összefüggéseiben bemutatta) A továbbiakban annak néhány részfeladata, mint az az árvíz kockázati térképezés és tervezés (Pályázat van folyamatban), a jelenleg használatos, vagy bevezetés alatt álló árvízkockázati tervek fejlesztése, ezen belül a területi kárelhárítási tervek metodikai fejlesztése, Meghatározó cél: a megtörtént, vagy folyamatban lévő informatikai fejlesztések eredményeinek hasznosítása

Jelenleg használatos árvízkockázati tervek metodikájának fejlesztése Védelmi nyilvántartási tervek - árvízvédelmi fővédvonalakra - belvízi öblözetekre Ártéri öblözetek lokalizációs tervei Területi vízminőségi kárelhárítási tervek Nagyvízi mederkezelési tervek Árvízvédelmi fővédvonal fejlesztési tervek Árvízcsúcs csökkentő tározók üzemelési rendjének terve

Elvégzendő feladatok: Tervek tartalmi felépítésének meghatározása; Tervekhez tartozó tervdokumentumok tartalmi és formai követelményeinek meghatározása, a Vízügyi Adattára épülő informatikai szolgáltatások (pl. tematikus helyszínrajz, hossz-szelvény adattárból történő előállítása stb.) műszaki specifikálása Cél: A tervek digitális nyilvántartásának előkészítése/ Javaslat a digitális tervezés feltételinek kialakítására. Eredmény: Metodikai alap a járatos tervek megújításához és naprakészen tartásához Valamint az Árvízi Kockázati Információs Rendszer (ÁKIR) egyes moduljai kidolgozásához.

KÖVIZG vélemények

Területi vízminőségi kárelhárítási tervek Jogi háttér A 90/2007. (IV.26.) Korm. rendelet A környezetkárosodás megelőzésének és elhárításának rendjéről: Az üzemi kárelhárítási tervek csak az IPPC köteles üzemekre 6. § (2) Kárelhárítási területi tervek készítésére a KÖVIZIG köteles. (5) Az üzemi és TERÜLETI terveket a felügyelőség hagyja jóvá. A TKT-t a 2/1999. KHVM-KöM együttes utasítás szabályozta (szabályozza) olyan jogszabályra hivatkozva, amely hatályát vesztette (132/1997. Korm.)

A 90/2007. (IV.26.) Korm. rendelet hatálya kiterjed (1. §): a) a felszíni vizekre; b) a felszín alatti vizekre és földtani közegre; c) a vadon élő madarak védelméről szóló … irányelv d) a természetes élőhelyek, irányelvének …egyes mellékletei szerinti élőhelyekre, e) a védett és fokozottan védett fajokra; f) a Natura 2000 területekre; g) az országos jelentőségű védett természeti területekre.

TKT Javaslat a tartalomra Rövidítések és meghatározások 1. Bevezetés 2. A vízminőségi kárelhárításban érintett szervezetek felelősségi köre és kötelezettsége 3. A tervezési terület főbb adottságai 3.1. A részvízgyűjtő terület lehatárolása Az érintett települések bel- és külterületét foglalja magában. 1.

3.2. A terület vízminőségi kárelhárítási szempontból meghatározó jellemzői, adottságai Domborzati jellemzők és tájformák Földtani és talajtani felépítés Területhasználat Meteorológiai jellemzők Csapadék Hőmérséklet Szél 2.

Fő felszín alatti vízadó képződmények Felszíni vizek - hidrológiai és hidraulikai jellemzői A terület speciális vízgazdálkodási jellemzői A felszíni-és felszín alatti vizek osztályba sorolása Felszíni vizek Felszín alatti vizek A felszíni és felszín alatti vizek minősége Felszíni víz minősége Felszíni vizekben előforduló szennyezések Felszín alatti vizek minősége Felszín alatti vizekben előforduló szennyezések 3.

Védendő természeti értékek Védendő vízhasználatok Ivóvízellátás Ipari vízellátás Mezőgazdasági vízhasználatok Vízparti üdülés célú vízhasználatok Halászat 4.

4. Szennyezés megelőzés és monitoring 4.1. A szennyezés megelőző és elhárító tevékenység jogi háttere 4.2. A kárelhárítási tervek készítésének jogi háttere 4.3. Vízminőség monitoring Felszíni vízminőség monitoring Felszín alatti vízminőség monitoring Országos felszín alatti vízminőség észlelő hálózat Egyéb felszín alatti megfigyelő rendszerek 5.

5. A terület állandó és eseti (rendkívüli) vízszennyezői, potenciális veszélyforrások 5.1. Pontszerű és diffúz (nagyobb területre kiterjedő) potenciális szennyezőforrások az üzemi vízminőségi kárelhárítási tervvel rendelkező tevékenységek 6.

Szennyvíztisztítók, szennyvíziszap tárolók Hulladéklerakók (veszélyes, folyékony, kommunális) Állattartó telepek, trágyatárolók Műtrágya és növényvédőszer raktárak Üzemanyag, vegyszer tárolók Ipari üzemek Felhagyott szennyezett területek Vízminőségi kárelhárítási szempontból kiemelkedő szennyezőforrás típusok: 5.2. FAVI adatbázisban lévő tevékenységek?????? Kockázatszámítás szerinti prioritás?????? 7.

5.3 Lehetséges szennyezőforrásnak minősülő fontosabb vízfolyás keresztezések 8. Szennyvízvezetékek Termékvezetékek Hidak (közút, vasút keresztezések) Átereszek

5.4 Vonalas jellegű potenciális szennyezőforrások Regionális és települési szennyvízvezetékek Termékvezetékek (olaj/kemikáliák) Közlekedési nyomvonalak (közutak, vasutak) 5.5 Határon átnyúló, vagy szomszédos területről érkező szennyezések fő rizikóforrásai 5.6 Eddig előfordult rendkívüli szennyezések 5.7 Szennyezés terjedés 9.

6. A védelmi körzet területi vízminőségi kárelhárítási terve 6.1 A vízminőségi kárelhárítás észlelő és riasztó rendszere KÖVIZIG szinten Országos szinten Együttműködés két ország között ICPDR riasztási rendszer 6.2 A területi kárelhárítás operatív végrehajtó szervének (KÖVIZIG) szervezeti felépítése, az értesítendő személyek 10.

6.3 Értesítendő vízhasználók 6.4 Együttműködési protokoll - a területi kárelhárításba bevonható szervezetek Együttműködési protokoll a szennyezővel Ott, ahol van ÜKT Együttműködő hatóságok, szervezetek, szakértők A kárelhárításban szerepet játszó külföldi szervek 11.

6.5 Védekezési szervezet Védekezési menedzsment és szervezeti séma Védekezési csoport struktúra 6.6. A területi vízminőségi kárelhárítás jelenlegi eszköztára 12.

6.7 A kárelhárítás lokalizációs és műveleti tervei Felszíni vizek szennyeződése esetén Védekezési helyek Védekezési technológiák különböző szennyezések szerint Felszínen úszó szennyezés esetén alkalmazható technológiák (olajszármazékok) Oldott szennyezőanyagok esetén alkalmazható technológiák Szerves szennyezések (oxigén hiány) esetén alkalmazható technológiák Egyéb a területen előforduló szennyezés esetén alkalmazható technológiák Talaj- és talajvíz szennyeződése esetén alkalmazható technológiák 6.8 Kárelhárítási napló 13.

7. A riasztás visszavonása, a kárelhárítás megszüntetését követő intézkedések 7.1. A területi védelemvezetők feladatai a védekezés megszűntekor 7.2. A felszerelés tisztítása és raktározása 7.3. A kárelhárítás kiadásainak viselése és fedezete 7.4. Egyéb feladatok 14.

8. A területi vízminőségi kárelhárítás fejlesztésének feladatai 8.1. Vízminőségvédelmi eszközök fejlesztése Vízminőségvédelmi nyilvántartás Védekezési helyek Raktárak Eszközök 8.2. Általános-célú eszközök fejlesztése 15.

8.3. Szervezeti fejlesztések és integrációs, együttműködési rendszerek fejlesztése Belső szervezet A társ-igazgatóságokkal való együttműködés Hatóságokkal és főhatóságokkal való együttműködés Határon túli együttműködés 8.4. Kiképzés, továbbképzés 8.5. Egyéb tervezési folyamatra vonatkozó javaslatok 8.6. Következtetések 8.7. Intézkedési javaslat 16.

9. Mellékletek 9.1. Ábrák 9.2.Táblázatok 9.3.Terviratok Műtárgyak általános terve 9.4.Rajzok, térképek Átnézetes helyszínrajz a vízgazdálkodási létesítmények és lehetséges szennyezőforrások feltüntetésével Méretarány: M= 1: Részletes helyszínrajz a vízgazdálkodási létesítmények és lehetséges szennyezőforrások feltüntetésével Méretarány: M= 1: Kereszt- és hosszszelvények 17.

Köszönöm a figyelmet!

1. Általános javaslatok, megjegyzések A jelenlegi helyzet kritikája: különálló adatbázisok, jellemzően papír alapon A korszerűsítés igen nagy munka=> nincs naprakész terv Szükség van integrált, koherens adatbázisok létrehozására, A digitális tervezésre kell a hangsúlyt fektetni Az egyes tervtípusok állapota igen eltérő Digitalizálási törekvések Kövizigenként igen eltérő eredménnyel Tartalmazzák mindazt, melyeket a hagyományos tervek tartalmaznak. Legyenek könnyen kezelhetők, bővíthetők, a vízügyi ágazatban már elterjedt alkalmazásokra épüljenek Ki kell alakítani a szöveges munkarészek kezelésének technikáját A teljes értékű digitális tervekhez hatalmas adatbázis fejlesztés szükséges Nehezen kezelhető problémák a digitális tervek készítése során (Pl.: a jelenlegi töltések vagy védvonalak hossza, folyamkilométer adatok) Felvetik a jeges árvíz elhárítási terv intézményének bevezetését 1.

Javasolják a KÖVIZIG-eknél rendszeresített Árvízvédelmi felkészülési tervek, valamint az egyéb „védekezésre kötelezettek” (főleg vízgazdálkodási társulatok és települések) által készítendő vízkárelhárítási (védelmi) tervek felvételét is a munkaprogramba. 4. Felmerülnek alapvető jelentőségű kérdések is: Mennyire ragaszkodunk a hagyományos tervek struktúrájához és tartalmához? A digitális tervek elkészülte után tudjuk-e teljesen nélkülözni a régi tervcsomagokat? 2.

Nyilvántartási tervek A nyilvántartási tervek tartalmát jogszabály írja elő. A módosítással kapcsolatosan eltérőek a vélemények. a "segédletek" dokumentációt tartjuk olyannak, amelynek tartalmai nincs konkrét módon szabályozva. KÖVÍZIG-ünknél organizációs terv jelenti a segédlet tartalmát. Belvízvédelmi nyilvántartási tervek: A belvízvédelmi szakaszok védelmi tervei az előírásoknak megfelelőek, és azok formai és tartami követelményein változtatást nem tartunk célszerűnek. Fentiek következtében az erre vonatkozó jogszabályi előírásokat is megfelelőnek tartjuk, azokra módosító javaslatunk nincs. 3.

Ártéri öblözetek lokalizációs tervei Az Ártéri öblözetek lokalizációs tervei teljes megújításra szorulnak Ártéri öblözetek lokalizációs tervei Az Ártéri öblözetek lokalizációs tervei teljes megújításra szorulnak. 4.