A Z ÖKOISKOLA PROGRAM BEMUTATÁSA FEBRUÁR 23. S CHEUER Z SUZSANNA
1) AZ ÖKOISKOLÁK TÖRTÉNETE 2) MI AZ, HOGY ÖKOISKOLA ? 3) A CÍM 4) PÁLYÁZATI FELTÉTELEK 5) POZITÍVUMOK, NEGATÍVUMOK 6) NEHÉZSÉGEK, AKADÁLYOK, BUKTATÓK 7) JÓ GYAKORLATOK T ARTALOM A TÁRSASÁG HOGY BEFOGADJANAK A CÉL AZ ÚT
1986: ENSI (Iskolai Környezeti Nevelési Kezdeményezések) (OECD) 2000: hazai Ökoiskola Hálózat OKI, OFI Oktatási, ill. Vidékfejlesztési Min., EMMI 2002: „Ökoiskola” cím, 2012: „Örökös ökoiskola” cím 1) A Z ÖKOISKOLÁK TÖRTÉNETE : Fenntarthatóságra Nevelés Évtizede „Tanulás a fenntartható fejlődés érdekében” stratégia 1977: UNESCO környezeti nevelési konferencia (Tbiliszi) : Globális Cselekvési Program EU környezetvédelmi programja
1. § (1) A köznevelés egészét a tudás, az igazságosság, a rend, a szabadság (…) erkölcsi és szellemi értékei, az egyenlő bánásmód, valamint a fenntartható fejlődésre és az egészséges életmódra nevelés határozzák meg. 7. § (1) Az iskola pedagógiai programja meghatározza b) az iskola helyi tantervét, ennek keretén belül bm) az alapfokú művészeti iskola kivételével az egészségnevelési és környezeti nevelési elveket… 7. § (1) Az iskola pedagógiai programja meghatározza b) az iskola helyi tantervét, ennek keretén belül bm) az alapfokú művészeti iskola kivételével az egészségnevelési és környezeti nevelési elveket… 10. § A kollégium pedagógiai programja k) egészségnevelési és környezeti nevelési elveket stb. tartalmazza 10. § A kollégium pedagógiai programja k) egészségnevelési és környezeti nevelési elveket stb. tartalmazza 2) M I AZ, HOGY ÖKOISKOLA ? intézményi alapdokumentumok: évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről (nkt) 20/2012 EMMI Rendelet 1996 2004
Fenntarthatóság, környezettudatosság A felnövekvő nemzedéknek ismernie és becsülnie kell az életformák gazdag változatosságát a természetben és a kultúrában. Meg kell tanulnia, hogy az erőforrásokat tudatosan, takarékosan és felelősségteljesen, megújulási képességükre tekintettel használja. Cél, hogy a természet és a környezet ismeretén és szeretetén alapuló környezetkímélő, értékvédő, a fenntarthatóság mellett elkötelezett magatartás váljék meghatározóvá a tanulók számára. Fenntarthatóság, környezettudatosság A felnövekvő nemzedéknek ismernie és becsülnie kell az életformák gazdag változatosságát a természetben és a kultúrában. Meg kell tanulnia, hogy az erőforrásokat tudatosan, takarékosan és felelősségteljesen, megújulási képességükre tekintettel használja. Cél, hogy a természet és a környezet ismeretén és szeretetén alapuló környezetkímélő, értékvédő, a fenntarthatóság mellett elkötelezett magatartás váljék meghatározóvá a tanulók számára. 2) M I AZ, HOGY ÖKOISKOLA ? iskolai alapdokumentumok: évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről (nkt) 20/2012 EMMI Rendelet NAT
1.Erkölcsi nevelés 2.Nemzeti öntudat 3.Állampolgárságra, demokráciára nevelés 4.Önismeret és társas kultúra fejlesztése 5.Családi életre nevelés 6.Testi, lelki egészségre nevelés 7.Felelősségvállalás másokért, önzetlenség 8.Fenntarthatóság, környezettudatosság 9.Pályaorientáció 10.Gazdasági és pénzügyi nevelés 11.Médiatudatosságra nevelés 12.A tanulás tanítása 2) M I AZ, HOGY ÖKOISKOLA ? NAT: Fejlesztési területek
2) M I AZ, HOGY ÖKOISKOLA ? 1.Magyar nyelv és irodalom 2.Idegen nyelvek 3.Matematika 4.Ember és társadalom 5.Ember és természet 6.Földünk és környezetünk 7.Művészetek 8.Informatika 9.Életvitel és gyakorlat 10.Testnevelés és sport NAT: Műveltségi területek ÖTLETBÖRZE Egy adott témához – pl. HULLADÉK – melyik tantárgy mit tudna hozzátenni? ÖTLETBÖRZE Egy adott témához – pl. HULLADÉK – melyik tantárgy mit tudna hozzátenni?
Készítsünk címkefelhőt szabad asszociációval az ökoiskoláról! élménypedagógia, zöld, öko, ökonómia, jövőkép, szemléletváltás, globális problémák, környezeti nevelés, fenntarthatóság pedagógiája, környezettudatosság, ökológia, erőforrások, felelősség, egészségnevelés 2) M I AZ, HOGY ÖKOISKOLA ? két fontos fogalom az „öko” kifejezés JÁTÉK !
2) M I AZ, HOGY ÖKOISKOLA ? FENNTARTHATÓSÁG PEDAGÓGIÁJA KÖRNYEZETI NEVELÉS + társadalmi, szociális, gazdasági jelenségek (egyenlőség, tolerancia…) + társadalmi, szociális, gazdasági jelenségek (egyenlőség, tolerancia…) > interdiszciplináris tantárgyak: mindegyik és egyik sem interdiszciplináris tantárgyak: mindegyik és egyik sem élővilág épített és kulturális környezet globális problémák egészségnevelés élővilág épített és kulturális környezet globális problémák egészségnevelés rendszerszerűen mindennapok gyakorlatában nem csak tanórán rendszerszerűen mindennapok gyakorlatában nem csak tanórán
2) M I AZ, HOGY ÖKOISKOLA ? február 23. Ökoiskola-program január: ~ 900 ökoiskola ~ 200 örökös ökoiskola
a cím minden tanévben pályázható magyarországi székhelyű nevelési-oktatási intézmények számára általános iskola; szakiskola; gimnázium, szakközépiskola; alapfokú művészetoktatási intézmény; gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény; diákotthon és kollégium 3) A CÍM
az oklevél 3) A CÍM
4) PÁLYÁZATI FELTÉTELEK pályázati kiírás (OFI, EMMI) feladatellátási helyenként külön alapdokumentumok ped.pr. helyi tanterv ökoiskolai munkaterv fenntarthatóság
4) PÁLYÁZATI FELTÉTELEK szándéknyilatkozatok intézményvezető diákok szülők KT / munkavállalók hozzájárulása
4) PÁLYÁZATI FELTÉTELEK önértékelési táblázat szervezeti feltételek ped. munka kommunikáció együttműködés…
4) PÁLYÁZATI FELTÉTELEK pályázat benyújtása: folyamatos elbírálás: 2x/év május 5. szeptember 30.
RFK-k 4) PÁLYÁZATI FELTÉTELEK
5) P OZITÍVUMOK, NEGATÍVUMOK ISKOLAIGAZGATÓ JÁTÉK ! Az iskolaigazgató összehívja valamennyi munkatársát ( pedagógus munkakörben foglalkoztatottak, nem pedagógus munkakörű, a nevelés-oktatást segítő munkatársak, technikai dolgozók) egy megbeszélésre, meghívja a szülők, valamint a helyi közösség kulcsszereplőit és a diákönkormányzat vezetőségét is. A találkozó előtt tájékoztatja a résztvevőket arról, hogy mit olvasott a fenntartható fejlődés pedagógiájának évtizedéről és az ökoiskolák hazai hálózatáról. Meghívójában jelzi, hogy a téma érdekesnek tűnik, de nem biztos abban, hogy jó ötlet, ha az iskola is kifejezetten foglalkozik vele. A találkozón minden csoportot arra kér, gyűjtsön érveket az ökoiskolai címért folytatott koncentrált erőfeszítések ellen és mellett. Miért előnyös ez az iskolának, és milyen negatívumokkal kell szembesülniük?
(munka)környezet feltételeinek javulása takarékosság hatékonyság növelése önismeret kritikus gondolkodás innovatív jelleg kihívás komplexitás, együttcselekvés elszakadás a mindennapi rutintól 5) P OZITÍVUMOK, NEGATÍVUMOK
„élő” dokumentumok módszertani segédanyagok, hírlevél új pedagógiai módszerek pedagógus-továbbképzések pályázatok: plusz pontok államilag garantált minőségjelző, rang, vonzerő példa (más iskolák), iránytű arculat, jövőkép 5) P OZITÍVUMOK, NEGATÍVUMOK hálózati részvétel (hazai + külföldi) ökoiskola-találkozók, konferenciák nyitottság, partneriskolák tanulás egymástól / egymással / egymásért meta-tanulás
anyagi források hiánya szabad erőforrások, energiák adminisztráció 5) P OZITÍVUMOK, NEGATÍVUMOK
6) N EHÉZSÉGEK, AKADÁLYOK, BUKTATÓK A leggyakoribb problémák OFI felmérés anyagi erőforrások humánerőforrás fizikai környezet társadalmi kapcsolatok fenntartói ellenkezés Megoldási javaslatok kreativitás „beépített emberek” szülők, diákok alapítványok kreativitás „beépített emberek” szülők, diákok alapítványok szemléletformálás szponzorok pénzkímélő megoldások keresése szervezeti tanulás meglevő példák megkeresése szemléletformálás szponzorok pénzkímélő megoldások keresése szervezeti tanulás meglevő példák megkeresése
7) J Ó GYAKORLATOK rendszeres E-befektetés a)jeles napok megünneplése b)negyedéves elektronikus hírlevél c)nevelési értekezlet d)rendezvények zöldítése e)tanórán kívüi pedagógia (…)
7) J Ó GYAKORLATOK b)negyedéves elektronikus hírlevél iskolai honlap, FB-oldal A hónap képe Szinyei Merse Pál: Majális (2014-es verzió)
7) J Ó GYAKORLATOK c)nevelési értekezlet, avagy a szervezeten belüli tanulás zöld ötletek az egyes tantárgyakban fenntarthatóság pedagógiája beszámoló továbbképzésekről, konferenciákról ökoiskolai ötletek egymásnak (…)
d)rendezvények zöldítése táborok diáknap ballagás (…) 7) J Ó GYAKORLATOK
e)tanórán kívüli pedagógia középiskola: közösségi szolgálat környezet- és természetvédelem általános iskola: 16 órai szabály 7) J Ó GYAKORLATOK
egyszeri E-befektetés a)kerékpár-tároló b)büféválaszték c)világítás, vízfogyasztás d)szelektív hulladékgyűjtés, komposztálás e)udvari diverzitásnövelés fűszerkert f) arculat
6) J Ó GYAKORLATOK fűszerkert
6) J Ó GYAKORLATOK fűszerkert
6) J Ó GYAKORLATOK fűszerkert
7) J Ó GYAKORLATOK fűszerkert
7) J Ó GYAKORLATOK f) arculat: esztétikum + figyelemfelkeltés
Svájci-Magyar Együttműködési Program hivatalos weboldala Nemzeti Koordinációs Egység Svájci-Magyar Együttműködési Program weboldala R ESUMÉ
Budapest, Saru u. 11. Tel/fax: (06) R ESUMÉ Scheuer Zsuzsanna