A Magyar Értelmező Kéziszótár szerint: a mentor atyai barát, pártfogó, nevelő. A személyzetfejlesztés egyik módja, melynek célja a beilleszkedés és fejlődés segítése, valamint a felhalmozott tapasztalati tudás átadása. A mentorálás egy tudatosan létrehozott kapcsolat két személy között, mely mind a két fél fejlődését szolgálja Olyan folyamat, amelyben a szereplők új készségeket sajátítanak el és a meglévőket továbbfejlesztik a jobb alkalmazkodás érdekében.
Hazánkban leginkább az On The Job és az Off The Job módszerek terjedtek el. On The Job: már az első naptól felelősségteljes munkát kap az új dolgozó pl. mentorálás Off The Job: üzemlátogatás, csapatépítő tréningek, tanfolyamok, képzések A mentorálás során a szervezet is kap visszajelzést, mivel lehetnek olyan problémák, melyeket csak az új dolgozó lát. Növeli a szervezeten belüli együttműködést és tudásmegosztást.
Nagy tapasztalattal rendelkező szakember Nagy elhivatottsággal rendelkezik Sok embert ismer a szervezeten belül Jól ismeri a szervezetet, akár több területen is dolgozott Szakképzett, munka- környezete elismeri Képes tudását átadni másoknak Rendelkezik empatikus készséggel Megfelelő kommunikációs és konfliktuskezelő készséggel rendelkezik Interperszonális készségekkel rendelkezik Megtiszteltetésnek veszi a mentori feladatvállalást!!!
Új belépők Fiatal pályakezdők Fiatal vezetők, akiktől sokat várnak Női vezetők Kisebbséghez tartozó dolgozók Amikor egy dolgozó magasabb pozícióba lép Tehetségfejlesztés során
Bevezetés várható ideje: február Célja kettős: 1. új belépők beillesztése 2. meglévő dolgozók támogatása (vezetők, újonnan kinevezett vezetők, tehetséggondozás, mindenki akinek szüksége van mentori támogatásra, illetve aki igényli)
Team végzi: Gyene Piroska, Dr. Nagy Éva Eszter, Sikó Judit, Sebán Zoltán 4-6 főből álló mentori csapat kiválasztása A meglévő dolgozók választhatnak kit szeretnének mentoruknak Az új dolgozóknak a Team jelöl ki mentort A nem jól működő mentori páros esetén azonnal szükséges megszakítani a folyamatot és új mentort kijelölni
Minden mentorjelöltnek megfelelő szakképesítéssel vagy szakképzettséggel kell rendelkeznie, illetve megfelelő gyakorlattal A team felkéri a kiválasztott dolgozókat a mentori feladatra, melynek elfogadásáról szabadon dönthet a munkavállaló A szakképzett dolgozók önként is jelentkezhetnek mentornak, melyet a team bírál
Szerezze meg mentoráltja bizalmát A kapcsolatnak kölcsönösségen kell alapulnia A mentorság egyenrangú felek kapcsolata, nem vezető-beosztott viszony A mentornak nem célja, hogy a maga képére formálja mentoráltját, a lényeg, hogy a mentorált megtalálja helyét az intézményben Empátia, türelem alapvető Ne kritizáljon, hanem támogasson
Mentorált feladatai Mentor feladatai Mentor támogatása melletti munkavégzés Konzultációkon való részvétel Mentori értékelés átgondolása, hibák korrigálása Iránymutatás Segítés Értékek közvetítése Helyi szokások ismertetése Szervezeti kultúra ismertetése Munkatársi szerepek ismertetése Konfliktuskezelés Mentorált ötleteinek támogatása Feladatok ismertetése Karrierlehetőségek ismertetése Értékelés Képzés esetén HR-hez való irányítás
Legfőképp személyesen Levélben, en, telefonon Azon mentorok, akiknek nehéz beilleszteni a munkájuk mellé a mentori feladatokat, egy fix időpontot szükséges megszervezniük hetente legalább egyszer Ad hoc probléma esetén is természetes a mentor megkeresése, támogatás, segítség kérése, melynek egyeztetett időpontban kell megtörténnie.
Új dolgozó beillesztésénél Meglévő dolgozó támogatásánál A szervezet bemutatás A szabályok-normák bemutatása Felelősségek bemutatása Képzési tanácsadás A képzés-betanítás megszervezése és nyomon követése Mentor munkájának értékelése Mentorált értékelésének elemzése Döntés a véglegesítésről Képzési tanácsadás Képzés (tréning, coach, vezetőképzés, előadás, stb.)megszervezése és nyomon követése Döntés a dolgozó további kinevezéséről Döntés a vezetői státusz megtartásáról Döntés a dolgozó lehetséges áthelyezéséről
Mentorok kiválasztását segítő kérdőív Mentorált értékelőlapja A mentor munkájának értékelőlapja
A mentorhoz az alábbi esetekben érdemes fordulni: › Szakmai kérdésekkel kapcsolatban › Új intézményi törekvések megvalósításával kapcsolatban (koedukáció, egyéni bánásmód, nyitottság, önálló döntéshozatal) › Egyéb munkával kapcsolatos kérdéssel, problémával