Az Isten-kérdés és az ember Ember a társadalomban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
Folyamodjatok az Úrhoz,
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
J. J. Rousseau: Az igazságosság az emberi tudatban gyökerező érzés, amely minden cselekvést irányít. John Stuart Mill: Az igazságosság az egyének azon.
és a legkevésbé teljes az
„Férfinak és nőnek teremtette”
Negyedik előadás Március 11
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
A felvilágosult abszolutizmus
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
A modern világirodalom
Tízparancsolat 2. Mózes 1-17.
ALAPIGE: 1Kir 3,
BÁTOR VAGY GYÁVA (alamuszi) KERESZTYÉN VAGY?
Jézus te vagy minden álmom
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Vigasztaljátok, vigasztaljátok népemet, így szól Istenetek
"HOROSZKÓP". Január 1.- és december 31. között születtél?
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Nemzeti konfliktus és egyetemesség Öllös László Intézményi logó.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Gyülekezet Koinónia - Közösség.
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
KÉT IGE Isten és Jézus dicsőségéről IMA
Te vagy az, akibõl élet árad,
Születésnapi ünneplésre!!! M E G H Í V Ó. A szívedben.... Ő ott fog találkozni veled. (Hallani fogod a kopogtatását.) Díszvendég: Jézus Krisztus Dátum.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Tisztelet – dicsőség Szellemi tekintély Jon Palmer.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
Az Élet Igéje február.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Foucauld atya imája.
Isten mondta.
Mit Karácsonyra Neked… adnék.
Az Úrnak hála, tisztelet, Csak néki, senki másnak!
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Atyám, megigazítottad életem, Jézus Krisztus igazsága Enyém lehet
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
A NEVELÉS CÉLJA. Emil Durkheim: A homo duplex modell szerint az embernek két oldala az individuális, önző biológiai, továbbá az erkölcsi értékekre fogékony.
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
István király és a magyar keresztyén egyház kezdetei.
Vállalati Jog MsC 1. Bevezetés jogi alaptani visszatekintés Dr. Pétervári Kinga 2013.
A házasság = elköteleződés megbocsátásra, hűségre, szeretetre
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
Értékeld az elmúlt évet:
FOUCAULD ATYA IMÁJA.
Igeolvasás „14Most azért az URat féljétek, és őt szolgáljátok tökéletesen és igazán. Távolítsátok el azokat az isteneket, amelyeket atyáitok szolgáltak.
Igeolvasás „11Ezért Mózes ezt mondta az ÚRnak: Miért tettél szolgáddal ilyen rosszat? Miért nem vagy jóindulattal hozzám, miért raktad rám ennek az egész.
Miért olyan fontos a hit?
„48Azután így szóltak hozzá a zsidók: „Vajon nem jól mondjuk, hogy samáriai vagy te, és ördög van benned?” 49Jézus így válaszolt: „Bennem nincsen ördög,
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
I-008.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A teremtő és gondviselő Atya
Benned szabad vagyok Téged hívlak Istenem,
Isten lakhelye.
7. Parancsolat „Ne paráználkodj!”.
Németh Antal 10 Credójából
Előadás másolata:

Az Isten-kérdés és az ember Ember a társadalomban

Mi a probléma? – A viszonyítási pont kérdése

A keresztyén viszonyítási pont Bölcsességünk, és csak az, ami valóban bölcsességnek kell tartani, két részből áll, ezek pedig: Istennek és önmagunknak a megismerése. Mivel a kettőt számos kötelék fűzi egybe, nem könnyű eldönteni, hogy melyik előzi meg és szüli a másikat. Először is, senki nem tekinthet önmagára úgy, hogy ne érezné azonnal, hogy Istenre kell gondolnia, akiben élünk és mozgunk. (Kálvin)

Isten mint abszolút viszonyítási pont – „ senki nem tekinthet önmagára úgy, hogy ne érezné azonnal, hogy Istenre kell gondolnia” Ez alapozta meg az európai ember – és társadalomképet

Milyen ez az emberkép? Transzcendentális Teleológikus Közösségi

Az egyén eredete „Ha majd a jövőben megkérdezi a fiad, hogy miféle intelmek, rendelkezések és döntések ezek, amelyeket megparancsolt nektek Istenetek, az Úr, akkor így felelj fiaidnak: A fáraó szolgái voltunk Egyiptomban, de kihozott, de kihozott bennünket az Úr erős kézzel. Az Úr nagy és veszedelmes jeleket és csodákat vitt véghez Egyiptomban a fáraón és egész háza népén a szemünk láttára. Minket pedig kihozott onnan, hogy bevigyen arra a földre, és nekünk adja azt, amelyet esküvel ígért atyáinknak. Az Úr megparancsolta nekünk, hogy teljesítsük mindezeket a rendelkezéseket, és féljük az Urat, a mi Istenünket, akkor jó dolgunk lesz mindenkor, és éltet bennünket az Úr, ahogyan van ez ma is.” (V.Mózes 6,20-24.)

Az egyén eredete 2. „Mert én az Úrtól vettem, amit át is adtam néktek…” (I.Kor. 11,23.)

A hagyományos társadalom Isten, közösség, identitás összetartozása Isten a legfőbb jó forrása (nem az ember a mértéke a jónak) Az identitás alapja az Isten előtti közösségben való részvétel A tradíció (átadás) jelentősége Kollektív identitás: részvétel a közös emlékezetben

Az új viszonyítási pont Descartes – Cogito ergo sum Kant – az autonóm személyiség

A szubjektum születése „ az ént mint általános személyt fogják fel, akiben mindenki azonos. Az ember azért számít embernek, mert ember, nem pedig azért, mert zsidó, katolikus, protestáns, német, olasz stb.” (Hegel) Az egyén immár tudja, hogy az igazságnak csak a „szív” és az „érző szellemiség” juthat birtokába, mint azon „szubjektivitás”, mely „minden ember sajátja”, miközben az egyén önmagában és hitbeli viszonyulása szerint való meghatározása szempontjából „elesik a külsőség minden viszonya”. (Hegel)

Új racionalitás „Az emlékektől mentes emberiség rémképe nem egyszerű hanyatlástermék, hanem szükségszerű velejárója a polgári elv előretörésének. Közgazdászok és szociológusok, mint például Werner Sombart és Max Weber, a tradícionalitás princípiumát a feudális társadalomformákhoz rendelték hozzá, az emlékezés, az idő és az emlékezet irracionális maradványként takaríttatik el a haladó polgári társadalom útjából.” (Adorno) Az új racionalitás képviselői: természet- és társadalomtudományok

A szabad egyén John Rawls ( ) Political liberalism (1993), Justice and Fairness (2001), The Law of Peoples (1999). „E felfogásban a semlegesség lényegét az a követelmény fejezi ki, hogy az állam nem foglalhat állást polgárainak a jó életre vonatkozó versengő felfogásai között, s nem részesítheti előnyben e felfogások egyikét sem azon az alapon, hogy az lényegénél fogva értékesebb, vagy magasabb rendű más felfogásoknál.” A tehermentes én koncepciója – a szituált én tagadása – az értékválasztásra képes egyén. Az autonóm egyén szabadon választ – nincs készen kapott életfelfogás A hagyományból fakadó egységes szellemi alapozású társadalom tagadása – ez de facto a keresztény folytonosság tagadása A szabadságjogok kérdésének száműzése a magánszférába – házasság, szex, vallás A semleges állam

A társadalom mint szövetség A társadalmi szerződés (Hobbes, Locke, Rouseeau) Az egyén a társadalom alapvető egysége, akit kizárólag a maga választotta célok és értékek határoznak meg A társadalom már nem közösség, hanem az individuális célok érdekében létrehozott szövetség

Atomizmus Kommunitáriusok (MichaelWalzer,Michael Sandel, Charles Taylor Alasdair MacIntyre ) „Ha Kant és Rawls helyesen gondolkodik a szabadságról, akkor az igazságosságot illetően is igazuk van. Ha mi valóban szabadon választó, független lények vagyunk, akiket nem kötnek olyan erkölcsi kötelékek, amelyeket nem mi választottunk, akkor a jogok olyan keretére van szükségünk, amely semleges a célokat illetően. Ha saját mivoltunk megelőzi a célokat, akkor a jog felette áll a jónak. (Sandel)

A társadalom alapja Nem az ember a mértéke a jónak Az abszolút jó hozza létre a jó társadalmat Európa vagy keresztény lesz, vagy nem lesz (Schuman)