Tantervelmélet és tantervfejlesztés Aktualitások a NAT 2003 kapcsán.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
Az iskolai dokumentumok
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
„Ezt egy életen át kell játszani”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Tantervtípusok; NAT-ok
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A nevelési-oktatási program előzményei
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A kerettantervek fejlesztése
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Szeretettel köszöntöm
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Pedagógus értékelési rendszer
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
A PEDAGÓGIAI RENDSZER Dr. Kaposi József Pedagógiai rendszer:  Új keletű fogalom a magyar szakirodalomban  Hol érhető tetten?  Az elmúlt 50 év.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tantervelmélet Kaposi József.
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Tantervelmélet és tantervfejlesztés Aktualitások a NAT 2003 kapcsán

Alaptanterv a közoktatás elvi, szemléleti megalapozása  az iskolák helyi tartalmi önállósága a közoktatás elvi, szemléleti megalapozása  az iskolák helyi tartalmi önállósága közös értékek, célok (kulcskompetenciák, kiemelt fejlesztési feladatok); műveltségi területek (alapelvek, célok; fejlesztési feladatok) meghatározása közös értékek, célok (kulcskompetenciák, kiemelt fejlesztési feladatok); műveltségi területek (alapelvek, célok; fejlesztési feladatok) meghatározása

A NAT 2003 „üzenete” közvetlenül az iskolák számára választható kerettantervek, oktatási programok, programcsomagok készítőinek szól. A NAT 2003 „üzenete” közvetlenül az iskolák számára választható kerettantervek, oktatási programok, programcsomagok készítőinek szól. Ugyanakkor a pedagógus számára kulcs a NAT megismerése. Ugyanakkor a pedagógus számára kulcs a NAT megismerése. Tevékenységét az értéktételező és folyamatszabályozó dokumentumok összefüggésben látása teheti szakmailag megalapozottá. Tevékenységét az értéktételező és folyamatszabályozó dokumentumok összefüggésben látása teheti szakmailag megalapozottá.

Kerettantervek a Nemzeti alaptantervre épülnek, a helyi tantervkészítést alapozzák a Nemzeti alaptantervre épülnek, a helyi tantervkészítést alapozzák az iskola számára választhatóak az iskola számára választhatóak meghatározzák a tantárgyak rendszerét, időkeretét, a tananyag felépítését, évfolyamok közötti felosztását, a kimeneti követelményeket meghatározzák a tantárgyak rendszerét, időkeretét, a tananyag felépítését, évfolyamok közötti felosztását, a kimeneti követelményeket

A kerettantervek saját rendszerükön belül is megfogalmazhatnak alternatívákat, választható megoldásokat. A kerettanterveket saját viszonyaikra adaptálják az iskolák (pl. a szabad sáv tartalmát helyi tantervükben határozzák meg).

Helyi tanterv Az a tanterv, melyet az iskola pedagógiai programjában kitűzött céljainak, alapelveinek megfelelően összeállít. Az a tanterv, melyet az iskola pedagógiai programjában kitűzött céljainak, alapelveinek megfelelően összeállít. Legitimációjában szerepet játszik a helyben érintettek megegyezése. Legitimációjában szerepet játszik a helyben érintettek megegyezése. Tartalmazza a helyi kultúra elemeit is. Tartalmazza a helyi kultúra elemeit is.

A helyi tanterv kialakításának lehetőségei: a nevelőtestület választ az akkreditált tantervek közül, és azt adaptálja a nevelőtestület választ az akkreditált tantervek közül, és azt adaptálja az iskola (és a fenntartó) kérheti saját tanterve kerettantervvé minősítését az iskola (és a fenntartó) kérheti saját tanterve kerettantervvé minősítését

Oktatási program Egy adott céllal létrejövő tanulási-tanítási folyamat megvalósítását szolgáló teljes eszközrendszer, amely a különböző taneszközök mellett magában foglalja a folyamat megtervezését, megszervezését, értékelését segítő eszközöket is. Egy adott céllal létrejövő tanulási-tanítási folyamat megvalósítását szolgáló teljes eszközrendszer, amely a különböző taneszközök mellett magában foglalja a folyamat megtervezését, megszervezését, értékelését segítő eszközöket is. Fő funkciója: tanulási-tanítási folyamatok segítése. A tartalom körvonalazása mellett válaszol a „hogyan”, „miért” kérdésekre is. Fő funkciója: tanulási-tanítási folyamatok segítése. A tartalom körvonalazása mellett válaszol a „hogyan”, „miért” kérdésekre is.

A tantárgyi program komponensei pedagógiai koncepció pedagógiai koncepció programtanterv programtanterv modulleírások modulleírások eszközrendszer eszközrendszer értékelési eszközök értékelési eszközök támogatás, szolgáltatás támogatás, szolgáltatás

Pedagógiai koncepció összefoglalja a program pedagógiai elgondolásait, elveit összefoglalja a program pedagógiai elgondolásait, elveit feltárja a fejlesztők által követett irányzatokat, elméleteket, tanuláselméleti és szaktudományos felfogásokat, pedagógiai, pszichológiai elveket, a nem pedagógiai (vallási, filozófiai stb.) orientációs pontokat feltárja a fejlesztők által követett irányzatokat, elméleteket, tanuláselméleti és szaktudományos felfogásokat, pedagógiai, pszichológiai elveket, a nem pedagógiai (vallási, filozófiai stb.) orientációs pontokat

Programtanterv leírja a program tantervi szintű céljait leírja a program tantervi szintű céljait a tananyagot a tananyagot a követelményeket a követelményeket a szükséges időkeretet a szükséges időkeretet a javasolt módszereket a javasolt módszereket az alkalmazandó értékelési eljárásokat az alkalmazandó értékelési eljárásokat

Modulleírások tartalmilag jól körülhatárolható oktatási egység  valamely nagyobb tanulási- tanítási program önállóan is felhasználható része tartalmilag jól körülhatárolható oktatási egység  valamely nagyobb tanulási- tanítási program önállóan is felhasználható része egy-egy téma feldolgozásának részletes leírása egy-egy téma feldolgozásának részletes leírása (modul címe; rövid leírása - alcímszerű összefoglaló; részcélok leírása - elvárt tanulói teljesítmény; szükséges idő; felhasználási terület - tantárgy v. műveltségterület; tanórán kívüli tevékenység; eszközrendszer; háttér - szakmai, pedagógiai; ajánlott feldolgozási módok; értékelés; források)

Eszközrendszer tankönyvek tankönyvek munkalapok munkalapok hagyományos eszközök (kártyák, táblák, képek, szemléltető grafikonok, kazetták, mérőeszközök stb.) hagyományos eszközök (kártyák, táblák, képek, szemléltető grafikonok, kazetták, mérőeszközök stb.) elektronikus eszközök (szoftverek, oktató- és szemléltető programok, videofilmek, animációk, hanganyagok stb.) elektronikus eszközök (szoftverek, oktató- és szemléltető programok, videofilmek, animációk, hanganyagok stb.) pedagógusoknak készült eszközök pedagógusoknak készült eszközök

Értékelési eszközök a programcsomag egészére vonatkozó értékelési feladatok  a tanulók teljesítményértékelésére szolgálnak,  a programcsomag minősítésére szolgálnak a programcsomag egészére vonatkozó értékelési feladatok  a tanulók teljesítményértékelésére szolgálnak,  a programcsomag minősítésére szolgálnak a teljesítményértékelésre szolgáló eszközök:  diagnosztikus jellegű feladatok  normatív jellegű feladatok  standardizált feladatok  önértékelő feladatok a teljesítményértékelésre szolgáló eszközök:  diagnosztikus jellegű feladatok  normatív jellegű feladatok  standardizált feladatok  önértékelő feladatok

Támogatás, szolgáltatás Az oktatási program élő, időről-időre módosuló dokumentum; használatát, folyamatos javítását támogató-szolgáltató rendszer segíti. Internetes fórum Internetes fórum Információszolgáltatás Információszolgáltatás Közvetlen segítségnyújtás a felhasználóknak Közvetlen segítségnyújtás a felhasználóknak

Az NFT keretében meginduló programfejlesztés tartalmi területei Szövegértési és szövegalkotási kompetenciák Szövegértési és szövegalkotási kompetenciák Matematikai kompetenciák Matematikai kompetenciák Idegen nyelvi kompetenciák Idegen nyelvi kompetenciák IKT - kompetenciák IKT - kompetenciák Szociális és életviteli kompetenciák, környezeti nevelés Szociális és életviteli kompetenciák, környezeti nevelés Életpálya - építési kompetenciák Életpálya - építési kompetenciák

Tantervelmélet és tantervfejlesztés (II.) A curriculum típusú tervezés

A tervezés fogalma, folyamata (a curriculumfejlesztés mint tervező jellegű tevékenység) A tervezés nem jelent mást, mint a célok és az előre meghatározott sikerkritériumok ismeretében hozott döntések és cselekvések programját  a rendelkezésre álló idő, az azonosított források, a tisztázott felelősség, a résztvevő egyének és csoportok összefüggésében.

…tervezés... Fontos, hogy az egyes lépések megvalósíthatók legyenek, mert minden lépés szembesítendő a sikeresség előre megfogalmazott kritériumaival. A tervezés folyamata (a tervezéshez kapcsolódó döntések és cselekvések programját építő folyamat) a konszenzusépítés dinamikus folyamataként tételezhető.

A döntés fogalma, folyamata A döntés nem más, mint a célok és a korlátok egybevetése. A döntés nem más, mint a célok és a korlátok egybevetése. A döntés olyan folyamatot jelent, melyben az egyén vagy a csoport tudatosan keresi a célt, meghatározza, kiválasztja a megoldás lehetséges és szükséges alternatíváját, mérlegeli a várható következményeket. A döntés olyan folyamatot jelent, melyben az egyén vagy a csoport tudatosan keresi a célt, meghatározza, kiválasztja a megoldás lehetséges és szükséges alternatíváját, mérlegeli a várható következményeket.

A curriculumszemlélet (a tanulási-tanítási folyamat tervezése, szervezése, értékelése során) gyakorlatra orientál gyakorlatra orientál az intézmény (mikro- és makrotársadalmi) valóságára fókuszál az intézmény (mikro- és makrotársadalmi) valóságára fókuszál a tanulást teszi központi kategóriává a tanulást teszi központi kategóriává a tanuló(k csoportjá)ra figyel a tanuló(k csoportjá)ra figyel a folyamatos információ-visszajelentést és önfejlesztést generálja a folyamatos információ-visszajelentést és önfejlesztést generálja

… a curriculumszemlélet... az oktatást nem elszigetelt tanórákban, hanem tanórák, tanulási egységek láncolatában értelmezi az oktatást nem elszigetelt tanórákban, hanem tanórák, tanulási egységek láncolatában értelmezi a curriculum típusú tanulásszervezést részesíti előnyben (tanórai, tanórán kívüli színterek, tanulás tág értelmezése) a curriculum típusú tanulásszervezést részesíti előnyben (tanórai, tanórán kívüli színterek, tanulás tág értelmezése) a curriculumhoz illesztett metodikára helyezi a hangsúlyt (rugalmasság, önálló tanulási, alkotási, önkifejezési lehetőségek és feltételek sokfélesége) a curriculumhoz illesztett metodikára helyezi a hangsúlyt (rugalmasság, önálló tanulási, alkotási, önkifejezési lehetőségek és feltételek sokfélesége)

Curriculum típusú tervezés ??? Kiindulhatunk-e abból a tételből, hogy tartalmas, orientáló, mozgósító (helyi) tantervezés csak szakmai, intézményi közmegegyezéssel alakítható ki?

…curriculum típusú tervezés …??? Természetesen az állítás a közösen elfogadott stratégiai kiindulópontokra érvényes, az egyéni szabadságot, a szakmai autonómiát nem korlátozza de (!) értéktételezi. Enélkül nincsenek kiszámítható, „törvényes” értelmezési és cselekvési keretek sem pedagógusok, sem diákok, sem szülők számára.

… curriculum típusú tervezés …?? A tervezési tevékenység meghatározott értelmezési keretek, feltételek között teljesíti ki lényegiségét  szakmai önmeghatározottság, tudatosság, önérzet, etika szakmai önmeghatározottság, tudatosság, önérzet, etika (mikro)társadalmi, oktatáspolitikai, tanügyigazgatási, szaktudományi stb. keretek, feltételek (mikro)társadalmi, oktatáspolitikai, tanügyigazgatási, szaktudományi stb. keretek, feltételek Az adott intézményre érvényes(íthető) tervezőmunkát, a  kapcsolódó fejlesztéseket, a nyomon követést, az értékelést meghatározó, befolyásoló tényezők.

… curriculum típusú tervezés …??? Az intézményes tanuláshoz kapcsolódó folyamattervezés kinek, kiknek a „privilégiuma”? Kik vonhatók be az intézményi curriculum, az adott tevékenységterülethez (pl. könyvtári tevékenységhez, extracurriculáris tevékenységhez stb.), illeszkedő curriculum, a tantárgyi curriculum, az egyes tantárgyi témák, az egyéni curriculumok tervezésébe, a tanulás és tanulássegítés előkészítésébe?

… curriculum típusú tervezés …??? Ha - Lurija kutatásai nyomán - a tervezést az agy magasabb szintű funkciói közötti kulcsfontosságú munkafolyamatnak, és az emberi tanulás sikeressége alapvető tényezőjének is tekinthetjük, akkor az előbbi kérdésre adható válaszainkat, kapcsolódó szakmai feladatainkat egyértelműbben fogalmazhatjuk meg.

… curriculum típusú tervezés …??? Ha saját tervezési (ill. kivitelezési és értékelési) folyamatunk intenzív szakmai kommunikáción és kooperáción alapul, ha már a tervezés is értelmünk metakognitív - átfogó ellenőrző, értékelő, folyamatos reflektív, értelmező - tevékenységét mozgósítja, akkor nagyobb érzékenységgel fogjuk támogatni azt, hogy diákjaink, munkatársaink kognitív önszabályozó tevékenységének teret adjunk.

… curriculum típusú tervezés …??? A curriculum típusú tervezés a cél - folyamat - eredmény összefüggést kívánja gondolatban elővételezni, dokumentálni  önmagunk, kollégáink, tanítványaink, szülők stb. számára láthatóvá, értelmezhetővé tenni az adott intézményre (is) érvényes tanulás/tanulássegítés lényegiségét, összetevőit.

Miként értelmezhető az iskolai tantervezést megalapozó tantervfogalom? - oktatási folyamat terve  hogyan tanul a gyermek  hogyan értelmeződik a tanítás - a tanulási-tanítási stratégiák eredményeinek hasznosítása a tantervi fejlesztésekben, az iskolai, tanári tantervezésben - az egységes és egyúttal differenciált iskolázás követelményeinek hasznosítása a tantervi fejlesztésekben, az iskolai, tanári tantervezésben - a személyiségközpontú vagy emberközpontú tanterv → kompetenciák középpontba állítása - a curriculum – a folyamatterv vagy program → a tanulási, tanulássegítési folyamat (meghatározott tanuló csoportjaihoz, tanulóihoz, tanulási színtereihez és tartalmi egységeihez hozzárendelhető) tervezése, leírása (folyamatos kontrollja) a céloktól az értékelésig - a nyitott curriculum → a pedagógusok (a tanuló csoportok, egyének) kompetenciájának, döntési szabadságának, felelősségi körének mozgósítása

A helyi curriculumok azokat a – tervezéstől értékelésig terjedő – tartalmakat rögzítik, amelyek az adott intézmény tanulási-tanítási folyamatát értéktételezik, orientálják az intézmény egészére az intézmény egészére (az intézmény tantervére) az egyes tantárgyi modulokra az egyes tantárgyi modulokra (a tantárgy tantervére) az egyes pedagógusra, tanulócsoportra az egyes pedagógusra, tanulócsoportra (a tanár tantervére) az egyes tanulóra, a tanuló programjára az egyes tanulóra, a tanuló programjára (a tanuló tantervére, az egyéni curriculumra) vonatkoztatva

Miből táplálkozik, mire irányul(hat) a pedagógusok tantervi (tantervezési) hozzáértése és felelőssége? A pedagógusok curriculumokhoz való viszonya 1. a curriculumok megalkotásában nem vesznek részt – közvetítő szerepet játszanak a tantervkészítők és a tanulók között – a módszerek megválasztásának jogköre a övék 2. a curriculumok megalkotásában személyesen vagy képviselőiken keresztül részt vehetnek, befolyásolhatják a döntéseket – a curriculumot átalakító, transzformáló szerepük kerül előtérbe – tudják „olvasni”, értelmezni a curriculumot, s tudják „lefordítani” a gyakorlat nyelvére 3. a curriculumok megalkotásában és felhasználásában szakmai partnerek – fejlesztő szerepük kerül előtérbe – a pedagógiai praxis és az arra ható tényezők és feltételek komplex elemzésével, mérlegelésével rendszerezik, értelmezik, fejlesztik tovább a curriculumot, a közvetlen pedagógiai gyakorlatukat orientáló folyamattervet

A curriculum-fejlesztő – a tantervező: a tanulás és tanulássegítés folyamatát tervező – pedagógus: 1. olyan technológiai tudás birtokosa, aki a curriculum- fejlesztéshez nélkülözhetetlen diszciplínák tudáskészletének alkotó felhasználására, alkalmazására képes 2. olyan konkrét oktatástervező tevékenység koordinálója, végrehajtója, elemzője és értékelője, melynek során kész és képes a tanulás és tanulássegítés cél- és folyamatrendszerének rendszerszintekbe és rendszeregészbe illesztésére; a tanulás és tanulássegítés egészét átfogó, a gyakorlati tevékenységeket orientáló, megalapozó tanulási-tanulássegítési dokumentumok megalkotására, folyamatos kontrolljára és továbbfejlesztésére.

A curriculum-fejlesztéssel kapcsolatos döntéseket megalapozó és realizáló szempontok, tevékenységek (és képességek) köre kiterjed: 1.a tartalmi szabályozás dokumentumainak elemzésére; 2.a folyamattervezés sikeressége érdekében cél-analízis véghezvitelére, globális célok megfogalmazására és lebontására (a társadalmi, mikrotársadalmi, intézményi szinttől a tanulói érdekeket figyelembe vevő megvalósítás technikai szintjéig); 3.a célok, tartalmak, tanulási célok, az adekvát tanulási környezet pedagógiailag, pszichológiailag optimális megtervezésére; 4.a demokratikus egyeztetés szabályainak ismeretére és alkalmazni tudására;

5. Az adott tudásterületekhez és azok tanulásához kapcsolódó ismeretek és képességek együttesen működő (és változó) rendszerként tételezésére, a számba vehető deklaratív és procedurális tudással, meta-tudással való „kalkulációra a tantervezés, a curriculum-fejlesztés során; 6. Az előzetes tudást (attitűdöket, motivációkat, nézeteket, naiv elméleteket, személyes világmodelleket, sajátos fogalomrendszereket, sémákat) mozgósító folyamatok tevékenységszerkezetének feltárására, számbavételére és felhasználására a curriculumfejlesztés (a tanulássegítés tervezése) során; 7. A tanulásszervezés, az önszabályozó tanulás stratégiáinak, módszereinek, szervezeti kereteinek, eszközeinek, az értékelés rendszerének, az ellenőrizhető eredmények elérését és visszajelzését szolgáló hatás- és eszközrendszernek szisztematikus megtervezésére.

A pedagógiai kultúra szerves részét képezi az iskolai tantervezési, curriculum-fejlesztési kompetencia. Ennek hiányában a nemzeti alaptanterv, a kerettantervek, az oktatási programok alkotó, hozzáértő elemzése, a helyi tantervekbe, tanulási, tanulássegítési programokba való professzionális transzformációja sem érvényesíthető.