Kivonulás Egyiptomból és a pusztai vándorlás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jeruzsálem korai története Sion hegy, Jeruzsálem.
Advertisements

A menórát sokan zsidó szimbólumnak tartják, amit a választott nép használt Isten rendelésére. A Messiás (Krisztus) követői az évezredek folyamán egyre.
A frigyláda 11/A.
Az Ószövetség könyvei.
Copyright B. McNutt A BIBLIA rövid vázlata Copyright B. McNutt
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
Donatello és Michelangelo értelmezésében
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
A zsidó kultúra Vallás.
Copyright © 1998 Child Evangelism Fellowship. All rights reserved. G y ermekek E vangéliumi T anítása - 2.
Egyiptomi kultúra Készítette: Engárt Zsuzsanna
Ki volt? Jézus • Mária • József • Heródes • Péter • Pilatus • Kőszikla
Készítette: Madarász Dorottya
A BIBLIA KÖZEPE. Vajon melyik fejezet a legrövidebb a Bibliában? A 117. Zsoltár.
Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében.
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
Izrael.
„És hol van olyan nagy nép, amelyiknek oly tökéletes parancsai és szabályai volnának, mint ez az egész törvény…?” (MTörv 4,8).
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Készítette: Pető Tamás
Kis országok-nagy örökség
Alleluját zengj az Úrnak Minden nemzet áldja Őt, Örvendezve ünnepeljük, Mert jóságos és dicső. Angyali kar, mennyei kórus, égi nép Együtt áldjuk szent.
Énekeljünk az Úrnak, mert dicsőség övezi. Énekeljünk az Úrnak, mert dicsőség övezi: A lovat és a lovasát a tengerbe vetette. Az Úr az én pajzsom, szabadítóm.
Az ÓKORI EGYIPTOM.
Apokalipszis 12/C.
A Biblia.
Az Élet Igéje február.
1 / 17 Bíró Tamás március 27. A seprű: Héber-arámi kétnyelvűség A seprű Héber-arámi kétnyelvűség a zsidó közösségekben Bíró Tamás
Az Élet Igéje február „Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14).
Csaták, hadvezérek, katonák
Az Élet Igéje január A világ sok részén január 18. és 25. között tartják az imahetet a keresztények egységéért, más helyeken Pünkösdre teszik ezt.
Bízd Újra Életed Krisztusra!
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
Izrael kezdetei. K IVONULÁS E GYIPTOMBÓL ; KINYILATKOZTATÁS A S ÍNAI - HEGYEN ; VÁNDORLÁS A PUSZTÁBAN Az egyiptomi fogságból való szabadulás, a pusztai.
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
Karácsony Dicsőség mennyben az Istennek és
Csaták, hadvezérek, katonák
Kis országok az ókori Közel-Keleten
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
„Emlékezz meg a nyugalom napjáról…”
Isten igéje megvilágítja az életünket
Egyedül Isten adhatja a hitet, de a hitedről te is tanúságot tehetsz. Egyedül Isten ajándékozhat meg szeretettel, de te is bizonyságát adhatod szeretetednek.
Krisztus feltámadt – valóban feltámadt !. Valami véget ér, kezdődik más talán. Látod, megyünk az élet sivatagán. Gyere, mert lépni muszáj! Refr: Szinte.
Városállamok- Birodalmak
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
Az Ige Liturgiája Olvasmány Mózes első könyvéből Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet. Így szólt Isten: «Teremtsünk embert képmásunkra. Isten.
Az ókori zsidóság története. A zsidóság megjelenése: A „tengeri népek vándorlásának” részeként ● Önálló országok, törzsek – Ammón – Edóm – Móáb – Arámi.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
A. Az „Ige” kifejezés. János evangélista Jézus Krisztusról mint az „Igéről” ír: - a görög szövegben a Logosz szó szerepel. János a görög filozófiából veszi.
5. évfolyam – 2. téma Ókori Kelet.
A kivonulás és „Izrael függetlenségi nyilatkozata”
A babiloni fogság.

JÓZSEF TÖRTÉNETE III. RÉSZ
JÓ REGGELT ! 4.
A két részre szakadt királyság
Értékeld az elmúlt évet:
„Eljön az az idő – így szól az Úr –, amikor új szövetséget kötök Izráel és Júda házával.” … „…ilyen lesz az a szövetség, amelyet Izráel házával fogok kötni,
Igeolvasás „14Most azért az URat féljétek, és őt szolgáljátok tökéletesen és igazán. Távolítsátok el azokat az isteneket, amelyeket atyáitok szolgáltak.
Miért olyan fontos a hit?
„48Azután így szóltak hozzá a zsidók: „Vajon nem jól mondjuk, hogy samáriai vagy te, és ördög van benned?” 49Jézus így válaszolt: „Bennem nincsen ördög,
ISTEN Kahlil Gibran.
Izrael a hellénizmus korában
Imádkozz az Észak-Koreában élő gyermekekért!
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
Isten lakhelye.
3. parancsolat Ne mondd ki hiába Istenednek, az Úrnak a nevét, mert nem hagyja az Úr büntetés nélkül azt, aki hiába mondja ki a nevét! (2Móz 20,7)
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

Kivonulás Egyiptomból és a pusztai vándorlás

1. Izrael Egyiptomban Bibliai elbeszélés (Ter 37, 2-50, 26): Józsefet testvérei eladják, és kereskedők viszik Egyiptomba. Testvérei egy éhínség idején – élelemért – mennek Egyiptomban, ahol József időközben a fáraó „intézője” lett. Végül mindannyian Egyiptomban maradnak.

A kivonulás az Egyiptomi „Újbirodalom” korára (II A kivonulás az Egyiptomi „Újbirodalom” korára (II. Ramszesz fáraó uralkodásának idejére) esik: Keletről (a sivatag irányából) különféle népcsoportok menekülnek Egyiptomba a – gyakori szárazság okozta – éhínség elől. Az egyiptomiak engedélyezik egyes csoportoknak, hogy letelepedjenek a Nílus-delta keleti vidékén. A letelepedett népeket munkára fogták a földeken és az ekkor készülő raktárvárosok építkezésein. II. Ramszesz uralkodásának időszakát a felügyelők brutalitása, illetve sorozatos „elégedetlenségi mozgalmak” jellemezték. A zsidók 3-4 generációnyi időt töltöttek Egyiptomban (a különböző szentírási szövegek 400, 430 és 460 évről tudósítanak).

2. A kivonulás eseménye és értelmezése A kivonulás vezetője: Mózes. A Mózes név egyiptomi eredetű – bár ő maga szemita. Mózes kapcsolatban állt a midianitákkal apósa, Jetró révén (Sínai-félszigeti népcsoport).

A kivonuló csoport. Elsősorban egy szemita csoportról lehet szó, de lehet, hogy csatlakoztak hozzájuk más, elszegényedett, elnyomott népcsoportok. A Biblia 600.000 kivonuló férfiról ír: „Izrael fiai elindultak Ramszeszből Szukkot felé, a gyalogos férfiak – családjukat nem számítva – mintegy hatszázezren.” Kiv 12, 37. Ez asszonyokkal és gyerekekkel együtt kb. 3.000.000 embert jelentene. Mivel semmiféle egyiptomi feljegyzés nem maradt ránk a kivonulásról, arra következtethetünk, hogy – a Birodalom szempontjából – egy jelentéktelen (viszonylag kis) népcsoport vonult ki Egyiptomból.

A kivonulás útvonala: a Sás-tenger. Egyes bibliai helyek (papi iratok) a Földközi-tenger mellett helyezik el. Más szövegek (JE) szerint az Akabai öbölről van szó. Mai feltételezések szerint a Szuezi-csatorna vidékén található „Keserű-tavakon” kelhettek át.

A kivonulás (és a létszám eltúlzásának) teológiai értelmezése. Isten diadalmaskodik a kor legerősebb – politikai – hatalmával szemben is: „… senki sem hasonló a mi Istenünkhöz” Kiv 8, 6 Nemcsak valamely csoport, hanem „egész Izrael szabadult ki Egyiptomból”: Isten egész népének ajándékoz szabadságot – politikai értelemben is (ld. későbbi szabadság utáni vágy). Izrael a kivonulást – mindig is – Isten legnagyszerűbb tetteként tartotta számon: „Énekeljünk az Úrnak, mert fenségeset művelt, lovat és lovast a tengerbe vetett.” Kiv 15, 21

3. Isten nevének kinyilatkoztatása A négybetűs név (YHWH) nem egyiptomi és nem is héber eredetű, hanem a Sínai-félszigetről vették át. Az Isten nevének jelentősége: Isten megszólíthatóvá teszi önmagát.

Isten nevének jelentése: Isten úgy mutatkozik be: „Vagyok, aki vagyok.” Maga a héber kifejezés sok mindent jelenthet: lenni, cselekedni, valakivel lenni. Isten nevének a jelentését is a kivonulás (szabadítás) fényénél érthetjük meg igazán: Isten velünk van, figyel ránk, és meghallgat bennünket. Isten nem valamely megváltozhatatlan – kozmikus és/vagy politikai – rend garanciája: Isten megszabadít. Isten részrehajló: az elnyomott, a szegény, az idegen mellett áll.

4. A pusztai vándorlás és a „Sínai istenélmény” (Kiv 19-Szám 10) A pusztai vándorlás útvonala és időtartama is bizonytalan: A Kiv 19 – Szám 10 fejezeteiben leírt Sínai tartózkodás helyszínéről nem tudjuk, hol lehetett: Azt a helyet, amelyet ma a zarándokok – a Sínai-hegyként – felkeresnek csak a Kr.u. első századokban azonosították a „Sínai”-val. Ami biztos: valahol Palesztinán kívül, a Sínai-félszigeten – valószínűleg a midianiták vagy más nomád nép „hegyi szentélye” – lehetett. A népnek azért kell „negyven évig” vándorolnia, mert – miután a Kánaánba küldött kémek visszatértek – nem bízott abban, hogy Isten be tudja vezetni az Ígéret Földjére: így az Egyiptomból kivonulók közül senki sem mehet be Kánaánba. – Ugyanúgy, ahogyan Mózes is negyven napot töltött a hegyen, mielőtt Isten szövetséget kötött vele…

A vándorlás jelentősége: Itt jelenik meg Isten egész Izraelnek („teofánia”). Itt köt szövetséget népével: Törvényt ad népének. Itt építik fel – Isten utasításai szerint – a szent sátrat, a „találkozás sátrát”. Megélték Isten közelségét az istentiszteletben: Innentől kezdve a kultusz az Istennel való találkozás kivételes „helyévé”, alkalmává válik.

5. A Tóra A Tóra szövege: A Törvény nem egy egységes, egyszerre megírt szöveg: bizonyos részeit különböző korokban írták (a ránk maradt szöveg bonyolult keletkezési folyamat eredménye). A Törvény minden részére (minden egyes előírására) úgy tekintettek, mint amit a Sínain kaptak Istentől.

A Tóra teológiai jelentősége. A Tóra legfontosabb teológiai üzenete: Isten megszabadította népét a szolgaságból, így Ő lett Izrael – egyedüli – Ura. Ez egyszerre jelenti más „istenek” tiszteletének a tiltását, de azt is, hogy az emberek sem uralkodhatnak egymáson! A Törvény az életnek és a társadalomnak azt a rendjét írja le, és határozza meg, amelynek az Ígéret Földjén érvényesülnie kell. A szabadulás-élmény és a Törvény összefüggnek: A Tóra visszaszorítja a szolgaság különféle formáit (ld. nemcsak a zsidó, hanem még az idegen „rabszolgát” is fel kell szabadítani a hetedik évben!).