JÖVŐKUTATÁSI PARADIGMÁK Magyar UNESCO Bizottság Társadalomtudományi Albizottságának Jövőkutatási Bizottsága Budapest, 2010. június 4. Dr. Hideg Éva egyetemi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Advertisements

A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
„Ezt egy életen át kell játszani”
Magyar Tudományos Akadémia IX. Osztály
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
Kisvállalkozói Szakirány Belső vállalkozásokkal dinamizálni a nagyvállalatokat! Kisvállalkozói Szakirány!
Tudomány Társadalom Kommunikáció Pojekt-bemutató.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője március 25.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szervezeti problémák kezelése
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Társadalomtudományi Tanszék
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Adatintegráció, adatok felhasználása Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / )
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
A vidéki tér sikertényezői
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
Jövőkutatás - Tóth Attiláné dr. Jövőkutatás Tóth Attiláné dr.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
1 Identitás elemek vizsgálata: a kötődés, bizalom és konfliktus vizsgálatának keretei a magyar társadalom kvantitatív felmérései alapján Dr. Bugovics Zoltán.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
Fókuszcsoportos interjú
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
SMART KÖZLEKEDÉS A FENNTARTHATÓ VÁROSFEJLESZTÉSBEN Buzási Attila Szalmáné Dr. Csete Mária Dr. Németh Bálint
TÁMOP /1-A : Integrált terepképzési modell kialakítása a szociális szakemberek képzése során Projektindító konferencia szeptember.
HAZAI REGIONÁLIS SZAKMAI VIZSGAKÖZPONT HÁLÓZAT ELKÉPZELÉSEK Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék „Szakképzési és felnőttképzési.
Elmélet és neveléstudomány
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Alaptézéseink A tervezés közösségi ügy és kulturálisan értelmezett fejlesztő tevékenység A tervezési folyamatban való részvétel, az érintettség kompetenssé.
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Ágazatközi szakmai találkozók
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
egyetemi docens, tanszékvezető, KJE
Dr. Kovács Géza a hazai jövőkutatás mestere 90. születésnapjára
Előadás másolata:

JÖVŐKUTATÁSI PARADIGMÁK Magyar UNESCO Bizottság Társadalomtudományi Albizottságának Jövőkutatási Bizottsága Budapest, június 4. Dr. Hideg Éva egyetemi docens Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék

Az előadás célja és témakörei: Az előadás célja: Az előadás célja: A jövőkutatás fejlődésének és továbbfejlődési lehetőségeinek bemutatása paradigmáin és paradigmaváltásán keresztül; az integrált jövőkutatás paradigmatikusan lehetséges értelmezése Témakörök: Témakörök: A paradigma fogalma és használata A paradigma fogalma és használata A jövőkutatás paradigmái A jövőkutatás paradigmái A paradigmaváltás és hozadéka A paradigmaváltás és hozadéka Az integrált jövőkutatás és lehetséges paradigmái Az integrált jövőkutatás és lehetséges paradigmái

A paradigma fogalma és használata (1) Paradigma: a tudomány/tudományterület művelésének modellje, szakmai normája Tartalmi összetevői: kutató világfelfogása, helye a kutatásban, mit kutat, miként kutatja, mennyire jó és mire használható az előállított tudás (Guba – Lincoln, 1984 és Heron – Reason, 1977) + vakfolt!!! Dinamikus kategória: alkalmas egy tudományterület fejlődésének rekonstruálására

A paradigma fogalma és használata (2) Ha a jövőkutatás tudomány, akkor - van paradigmája, paradigmái, - azok rekonstruálhatók, - művelésének módja változhat paradigmaváltással (Kuhn, 1977) és/vagy paradigmavariánsok képzésével/képződésével (variációs-szelekciós módon (Popper, 1972 és Kampis, 2000)).

A jövőkutatás paradigmái (1) Az 1970-es és az 1980-as években tudománnyá vált jövőkutatás művelésére a pozitivista paradigma vált jellemzővé. Az 1970-es és az 1980-as években tudománnyá vált jövőkutatás művelésére a pozitivista paradigma vált jellemzővé. Kihívás: a jövő és a fejlődés felértékelődése a két világrendszer versenye közepette Kihívás: a jövő és a fejlődés felértékelődése a két világrendszer versenye közepette Válasz: a pozitivista paradigmán alapuló futures research létrejötte Válasz: a pozitivista paradigmán alapuló futures research létrejötte A pozitivista paradigma jellemzői: Jövőfelfogása: jövő a jövőben, ami majd kialakulhat Kutató helyzete: megfigyelő

A jövőkutatás paradigmái (2) Tárgya és feladata: a társadalom jövőjének előzetes megismerése, valószínű jövők előrejelzése Célja: a társadalomírányításban történő felhasználás Módszertana, módszerei: pozitivista tudomány módszertanának adaptálása, komplex problémakezelés, dinamika vizsgálata, fejlődéstendenciák feltárása, módszerek összekapcsolása Az eredmények „jósága” és hasznosíthatósága: verifikálás, megbízhatóság, beválás Vakfoltja: Nem kutatható az emberi tényező jövőformáló hatása

A jövőkutatás paradigmái (3) Az 1990-es években paradigmaváltás történt a jövőkutatásban. Az 1990-es években paradigmaváltás történt a jövőkutatásban. Kihívások: posztmodern korszakváltás, globalizáció, a jelen idejű jövők felértékelődése Kihívások: posztmodern korszakváltás, globalizáció, a jelen idejű jövők felértékelődése Válasz: futures studies kialakulása két alternatív paradigma mentén Válasz: futures studies kialakulása két alternatív paradigma mentén Az evolúciós paradigma jellemzői: Jövőfelfogása: jövő a jelenben, az emberi tényező az egyik jövőformáló erő, általános evolúciós elmélet

A jövőkutatás paradigmái (4) Kutató helyzete: résztvevő megfigyelő Tárgya és feladata: a társadalom és az ember kulturális evolúciója, evolúciós mintázatok feltárása és tanulmányozása Célja: a lehetséges jövők értelmezése és társd. kommunikációs folyamatba helyezése Módszertana, módszerei: holisztikus szemléletmód, komplex dinamika, emergencia modellezése Az eredmények „jósága” és hasznosíthatósága: Falszifikálás, reflektálhatóság, a kutatás folytathatósága Vakfoltja: Nem tanulmányozható az emberi tényező aktív résztvevő és változásokat elszenvedő szerepének változása

A jövőkutatás paradigmái (5) A kritikai paradigma jellemzői: Jövőfelfogása: jövő a jelenben, az ember világához tartozó, humán mentális, gondolati konstrukció Kutató helyzete: résztvevő megfigyelő Tárgya és feladata: emberek és csoportok jövőhöz való viszonya, a közösségek elfogadható/kívánatos jövőjének konstruálása Célja: részvétel a társadalmi jövő konstruálásának folyamatában

A jövőkutatás paradigmái (6) Módszertana, módszerei: kritika, kontextusba helyezett diskurzus, szubjektív eljárások összekapcsolt alkalmazása Az eredmények „jósága” és hasznosíthatósága: Legitimitás, transzparencia, közösségi szintű elfogadás, társadalmi diskurzus tárgyává válás, reflektálhatóság Vakfoltja: Nem tanulmányozható az elfogadható/ kívánatos jövők hatása más közösségekre, egyénekre és a jövő nem humán összetevőire vonatkozóan

A paradigmaváltás és hozadéka (1) Paradigmaváltás: a pozitivista paradigma minden összetevőjének tartalma megváltozott – alternatív paradigmák jöttek létre!! Paradigmaváltás: a pozitivista paradigma minden összetevőjének tartalma megváltozott – alternatív paradigmák jöttek létre!! Hozadéka: Hozadéka: - A jelenben létező jövők felfedezése - Az interdiszciplinaritás gazdagítása a társadalom- és a humán tudományokból

A paradigmaváltás és hozadéka (2) - Poszt-normál tudománnyá válás: érzékenység a gyakorlati problémákra, jövőkonstruálás reflexivitással és önreflexióval, az aktorok/stakeholderek is részei a kutatásnak érzékenység a gyakorlati problémákra, jövőkonstruálás reflexivitással és önreflexióval, az aktorok/stakeholderek is részei a kutatásnak - A paradigmaverseny fokozódása: a foresight önállósodási törekvése és elméleti „támasztékainak” keresése a jövőkutatáson kívül a foresight önállósodási törekvése és elméleti „támasztékainak” keresése a jövőkutatáson kívül - Paradigmakészlet kialakulása: a problémamegoldó kapacitás megnövekedése és lehetőség további paradigmavariánsok képzésére a három paradigma felhasználásával a problémamegoldó kapacitás megnövekedése és lehetőség további paradigmavariánsok képzésére a három paradigma felhasználásával - Újabb paradigmaváltás lehetősége: az integrált jövőkutatás – integral futures – kifejlesztése az integrált jövőkutatás – integral futures – kifejlesztése

Az integrált jövőkutatás és lehetséges paradigmái (1) Gap az elmélet és a gyakorlat között Gap az elmélet és a gyakorlat között Mindegyik paradigmának van vakfoltja Mindegyik paradigmának van vakfoltja Új kihívások: a komplexen értelmezett fenntarthatóság valós idejű megvalósítása és az emberek, közösségek, társadalmi aktorok participativitásának kiterjesztése Új kihívások: a komplexen értelmezett fenntarthatóság valós idejű megvalósítása és az emberek, közösségek, társadalmi aktorok participativitásának kiterjesztése Új válasz: integrál futures Új válasz: integrál futures

Az integrált jövőkutatás és lehetséges paradigmái (2) Integrált jövőkutatás: az elméleti és a gyakorlati jövőkutatás önállósodása és egymással összekapcsolódó fejlődése Integrált jövőkutatás: az elméleti és a gyakorlati jövőkutatás önállósodása és egymással összekapcsolódó fejlődése - Elméleti jövőkutatás – koevolúciós paradigma: A jövőfelfogások és –gondolatok kialakulásának és változásának elmélete, a jövőkutatás helye, szerepe a jövőfelfogások változásában, a jövőkutatás módszertanának fejlesztése: „Mi a jövő, miként formáljuk a jövőt” tudásbázisa – tárgyközpontú - Gyakorlati jövőkutatás – participációs paradigma: közreműködés a téridőben konkrét jövőelgondolások gyakorlati létrehozásában az aktorok együttműködésével: „Miként formáljuk a jövőt” a gyakorlatban - folyamatközpontú

Az integrált jövőkutatás és lehetséges paradigmái (3) A paradigmák kifejlesztése: A paradigmák kifejlesztése: - reflektálás az új kihívásokra az alternatív paradigmák összetevőinek rekombinálásával és vakfoltjuk felszámolásával - a paradigmák közötti verseny paradigmákon belülre helyezése - jövőkutató szakemberképzés rendszeressé tétele - variációs-szelekciós fejlődési útra lépés