MÉDIASZABÁLYOZÁS Technológiatörténet. Kommunikáció = információk közzététele + (közös) tudás gyarapodása Kommunikáció = információk közzététele + (közös)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Készítette: Gondos Borbála
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A dualizmus gazdasága Készítette: Grisnik Sára 7./a.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE Az 5M rendszere 1. A Brief.
Téma: Demográfiai robbanás 1960 után a világban (típusok, országcsoportok, országok) Készítette: Király Klaudia Geográfus, MSc.
Az Európai Unió gazdasági joga II. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
A nemzetközi erőviszonyokban várható változások Magyarország 2025 (2050) Gáspár Tamás – Antalóczy Katalin - Majoros Pál-Moldicz Csaba-Novák Tamás-Pólyi.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
Sajtó és szabadság: a médiairányítás a 20. századi Magyarországon
Nemzeti Audiovizuális Archívum
A nemzetközi üzleti élet etikája
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
OLVASÓSZOLGÁLATI TEREK
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Gyűjtőköri szabályzat
Pályaválasztási tanácsadás
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok

Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyar Tudományos Művek Tára
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
Rövid kalandozás a skandináv könyvtárak világában
Az információs társadalom joga
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Felhasználóképzés a kórházban
Új pályainformációs eszközök - filmek
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Célegyenesben vagy a rajtvonalnál?
A kommunikáció fejlődése, analóg vs. digitális
Mikro- és makroökonómia
Baranya Megyei Önkormányzat
Társadalmi integráció kistelepüléseken
Készítette: Koleszár Gábor
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

MÉDIASZABÁLYOZÁS Technológiatörténet

Kommunikáció = információk közzététele + (közös) tudás gyarapodása Kommunikáció = információk közzététele + (közös) tudás gyarapodása Tömegkommunikáció = „Üzenetek révén megvalósuló társadalmi interakció” (Gerbner, 1976) Tömegkommunikáció = „Üzenetek révén megvalósuló társadalmi interakció” (Gerbner, 1976) Média = kommunikációs eszközök + intézmények gy ű jt ő fogalma Média = kommunikációs eszközök + intézmények gy ű jt ő fogalma Tömegmédia = „Távolra, sok befogadónak való kommunikáció” (Mcquail, 2003) Tömegmédia = „Távolra, sok befogadónak való kommunikáció” (Mcquail, 2003)

Mi volt médium? FaFa K őK ő PapírPapír T ű zT ű z FüstFüst ZászlóZászló PapiruszPapirusz

Mi lehet médium? Elektronikus jelek  Rádió, TV, Internet, Telefon Elektronikus jelek  Rádió, TV, Internet, Telefon Mediatizált világMediatizált világ Információszerzés els ő dleges forrásaInformációszerzés els ő dleges forrása Államhoz, politikához, hatalomhoz való viszonyunkat is befolyásoljaÁllamhoz, politikához, hatalomhoz való viszonyunkat is befolyásolja Nem csak leír  értelmezési keretet teremtNem csak leír  értelmezési keretet teremt

Médiatörténet 2 f ő médiatörténeti iskola: Technológiatörténeti iskola (intézményekre, struktúrákra, technikára koncentrál): Habermas, O’Sullivan, BriggsTechnológiatörténeti iskola (intézményekre, struktúrákra, technikára koncentrál): Habermas, O’Sullivan, Briggs Nyilvánosságtörténeti iskola (szerepl ő kre koncentrál  szakmai professzionalizálódásra, véleménynyilvánítás szabadságára): McLuhan, Hoger, BarbierNyilvánosságtörténeti iskola (szerepl ő kre koncentrál  szakmai professzionalizálódásra, véleménynyilvánítás szabadságára): McLuhan, Hoger, Barbier

Technológiatörténet: technikai változások indukálnak társadalmi folyamatokatTechnológiatörténet: technikai változások indukálnak társadalmi folyamatokat Nyilvánosságtörténet: társadalmi változások indukálnak technológiai változásokatNyilvánosságtörténet: társadalmi változások indukálnak technológiai változásokat Két iskola folyamatos harcban egymássalKét iskola folyamatos harcban egymással

Technológiatörténet Média története egyid ő s az emberiség történetévelMédia története egyid ő s az emberiség történetével Kommunikáció f ő formája orális (vásári kikiáltók, falusi kisdobosok)Kommunikáció f ő formája orális (vásári kikiáltók, falusi kisdobosok) Tömegmédia = „Távolra, sok befogadónak való kommunikáció” (Mcquail, 2003) Tömegmédia = „Távolra, sok befogadónak való kommunikáció” (Mcquail, 2003) Modern értelemben vett tömegkommunikáció megjelenése  könyvModern értelemben vett tömegkommunikáció megjelenése  könyv Technológiatörténetnél sokszor folyamat a feltalálás, nem egy alkalomTechnológiatörténetnél sokszor folyamat a feltalálás, nem egy alkalom Sokszor több ország párhuzamosanSokszor több ország párhuzamosan

Könyv + Újság A.) Kereskedelmi hírlevelek: piac hírei kronologikus sorrendben + kereskedelmet befolyásoló hírek A.) Kereskedelmi hírlevelek: piac hírei kronologikus sorrendben + kereskedelmet befolyásoló hírek Háborúk, járványok, új városok, kiköt ő k nyitvatartásaiHáborúk, járványok, új városok, kiköt ő k nyitvatartásai 1457, Trieszt1457, Trieszt Legtöbbször kézzel írvaLegtöbbször kézzel írva Miskolczy István: A középkori kereskedelem történeteMiskolczy István: A középkori kereskedelem története

Könyv + Újság Fejl ő déshez szükséges: Korszer ű termelési eszközök; Piac (kereslet+kínálat); Pénzforgalom felélénkülése; GazdagodásFejl ő déshez szükséges: Korszer ű termelési eszközök; Piac (kereslet+kínálat); Pénzforgalom felélénkülése; Gazdagodás  Információigény növekedése + több szabadid ő  Információigény növekedése + több szabadid ő Egyetemek megjelenése (írás+olvasás tudás)Egyetemek megjelenése (írás+olvasás tudás)

Könyv + Újság B.) Nyomdagép feltalálása + könyvnyomtatás 1445, Mainz, Gutenberg, Biblia (Kína, nyomtatás: 868) 147(2?)3, Buda, Hess András: Magyar Krónika Finita Bude anno Domini MCCCCLXXIII in vigilia penthecostes: per Andrea Hess Befejez ő dött Budán az Úr esztendejében pünkösd el ő estéjén Hess András által (1473. június 5.) 1500: 230+ európai nagyvárosban volt nyomda 2 példányt ismerünk: az egyik az ELTE Egyetemi Könyvtárban

Barnabe/Barnaby Rich (1540 − 1617) „Korunk egyik rákfenéje a könyvek elburjánzása; annyira megfekszi ez már az ember gyomrát, hogy képtelen megemészteni azt a sok haszontalanságot, amit nap mint nap a világra kotlanak.”

Könyv + Újság Írott szöveg nem egyházi kiváltság immárÍrott szöveg nem egyházi kiváltság immár Laikus tömeg számára készített kiadványok (kalendárium, almanach, képes biblia)Laikus tömeg számára készített kiadványok (kalendárium, almanach, képes biblia) Már nem csak latinulMár nem csak latinul Elérhet ő információ mennyisége megn ő ttElérhet ő információ mennyisége megn ő tt Könyvek iránti kereslet azonban még mindig sz ű kösKönyvek iránti kereslet azonban még mindig sz ű kös

Könyv + Újság Tömeges mennyiségTömeges mennyiség Tömegek számáraTömegek számára Intézményesült el ő állításIntézményesült el ő állítás Szakemberek általSzakemberek által Professzionális terjesztésProfesszionális terjesztés Nyilvános tartalomNyilvános tartalom Potenciálisan mindenki számára elérhet ő (de v.ö. írás+olvasás tudás)Potenciálisan mindenki számára elérhet ő (de v.ö. írás+olvasás tudás) TÖMEGMÉDIA TÖMEGMÉDIA

Könyv + Újság Polgári felemelkedés  3. rend öntudatra ébredésePolgári felemelkedés  3. rend öntudatra ébredése  Anyagi függetlenség  állampolgárként akart viselkedni  ehhez információra volt szüksége  közügyek nyilvános megvitatása  Anyagi függetlenség  állampolgárként akart viselkedni  ehhez információra volt szüksége  közügyek nyilvános megvitatása Szakember megjelenése: újságíróSzakember megjelenése: újságíró

Könyv + Újság C.) Újság C.) Újság 1605, Antwerpen, (Nieuwe) Tydinghe1605, Antwerpen, (Nieuwe) Tydinghe Els ő napilap: 1702, UK, The Daily CurrentEls ő napilap: 1702, UK, The Daily Current

Könyv + Újság Elterjedéséhez szükséges: Nemzetállamok (piac); Egységes nyelv; Fejlett úthálózat; Infrastuktúra; Postaszolgálat; Tipográfiai fejl ő dés (gót bet ű  kövér bet ű ); Technológiai fejl ő dés (g ő znyomda, papírgyártás, rotációs gép, sorszed ő gép)Elterjedéséhez szükséges: Nemzetállamok (piac); Egységes nyelv; Fejlett úthálózat; Infrastuktúra; Postaszolgálat; Tipográfiai fejl ő dés (gót bet ű  kövér bet ű ); Technológiai fejl ő dés (g ő znyomda, papírgyártás, rotációs gép, sorszed ő gép)

dia.osaarchivum.org A magyar napisajtó története Id ő szaki sajtónk története =1622&search=2&page= =1574&search=2&page=

Könyv + Újság Valódi tömegmédium a XIX. századtólValódi tömegmédium a XIX. századtól Ár csökken a fejl ő désnek köszönhet ő enÁr csökken a fejl ő désnek köszönhet ő en Bárkit képes elérniBárkit képes elérni Távíró, telefon megjelenéseTávíró, telefon megjelenése Hírügynökségek megjelenése  információs hálózatok javulásaHírügynökségek megjelenése  információs hálózatok javulása Demográfiai növekedésDemográfiai növekedés Kötelez ő alapfokú oktatás (Mo.: 1868)Kötelez ő alapfokú oktatás (Mo.: 1868) XX+XXI. század: médiabirodalmak, globalizációXX+XXI. század: médiabirodalmak, globalizáció Rádió+TV megjelenése alapjaiban változtatta meg az újságpiacotRádió+TV megjelenése alapjaiban változtatta meg az újságpiacot www megjelenése  alternatív médiumok (DIY), hírblogokwww megjelenése  alternatív médiumok (DIY), hírblogok

Elektronikus média XX. század termékeXX. század terméke Azokhoz is eljut, akik nem tudnak/szeretnek olvasniAzokhoz is eljut, akik nem tudnak/szeretnek olvasni Nem tömegeket ér el  MindenkitNem tömegeket ér el  Mindenkit Hírközl ő és befogadó közötti távolság megsz ű ntHírközl ő és befogadó közötti távolság megsz ű nt

Pawel Kuczynski

Elektronikus média 1893, Puskás Tivadar, Budapesti Telefonhírmondó (zene+hírek)1893, Puskás Tivadar, Budapesti Telefonhírmondó (zene+hírek) D.) Rádió: 1894, Marconi (szovjetek: Popov)  vezeték nélküli távírót akart két pont között D.) Rádió: 1894, Marconi (szovjetek: Popov)  vezeték nélküli távírót akart két pont között I. VH végéig hadi monopóliumI. VH végéig hadi monopólium 4 f ő modell (USA: kereskedelmi; UK: közszolgálati; Diktatúra: propaganda; Többivel elégedetlenek: közösségi/részvételi – ’60-as évek ellenkulturális forradalma, ’68-as diáklázadások)4 f ő modell (USA: kereskedelmi; UK: közszolgálati; Diktatúra: propaganda; Többivel elégedetlenek: közösségi/részvételi – ’60-as évek ellenkulturális forradalma, ’68-as diáklázadások)

KereskedelmiKözszolgálatiPropagandaKözösségi / Alternatív TulajdonosMagánbefektetőkÁllam Egyesületek, alapítványok FinanszírozásReklámbevételekElőfizetési díjakKözponti költségvetés Hallgatói adományok, pályázatok MűsorpolitikaKeresletorientáltNormatív FunkcióSzórakoztatásTájékoztatás és népművelésPropagandaÉrdekképviselet Távlati célNyereségtermelésHagyományőrzésIndoktrinációEmancipáció NyelvezetKöznyelviIrodalmi Köznyelvi HangnemKötetlenÜnnepélyes Kötetlen ÉrtékorientációPiaci liberalizmusDemokratikus alapértékekÁllampárti ideológia Radikális alternatív eszmék Forrás: Bajomi-Lázár (2006) Elektronikus média

Propaganda modell lényegében megsz ű ntPropaganda modell lényegében megsz ű nt 3K MODELL: közszolgálati+kereskedelmi+ közösségi 3K MODELL: közszolgálati+kereskedelmi+ közösségi Mo.: 1996, MédiatörvényMo.: 1996, Médiatörvény Tematikus m ű sorszolgáltatók megjelenéseTematikus m ű sorszolgáltatók megjelenése Digitális m ű sorszolgáltatásDigitális m ű sorszolgáltatás

Elektronikus média Fényképezés megjelenése, mozgókép, mozi  ‘fényírás’Fényképezés megjelenése, mozgókép, mozi  ‘fényírás’ Némafilm  hangosfilmNémafilm  hangosfilm E.) Televízió: 1926, USA, Vladimir Zvorikin E.) Televízió: 1926, USA, Vladimir Zvorikin II. VH végéig hadi monopóliumII. VH végéig hadi monopólium

TV 1938

Elektronikus média II. VH után rohamos elterjedésII. VH után rohamos elterjedés Legnagyobb tömegek eléréseLegnagyobb tömegek elérése Legf ő bb információforrásLegf ő bb információforrás Hirdetési piac nagy részeHirdetési piac nagy része Technológiai fejl ő dés (színes TV, videomagnó)Technológiai fejl ő dés (színes TV, videomagnó) Mo.: 1957, MTVMo.: 1957, MTV 4 modell ugyanaz, de közösségi fejletlenebb (ár miatt)4 modell ugyanaz, de közösségi fejletlenebb (ár miatt) Tematikus m ű sorszolgáltatók megjelenéseTematikus m ű sorszolgáltatók megjelenése Digitális m ű sorszolgáltatásDigitális m ű sorszolgáltatás

Marshall MCLuhan “a Gutenberg-galaxis” (“the Gutenberg galaxy”) (1962)“a Gutenberg-galaxis” (“the Gutenberg galaxy”) (1962) “a globális falu” („the global village”) (1964)“a globális falu” („the global village”) (1964) „a médium maga az üzenet” („the medium is the message”) (1967)„a médium maga az üzenet” („the medium is the message”) (1967)

Woody Allen: Annie Hall (1977)

Elektronikus média F.) ‘Új (?) média’: internet, 3G/4G-s mobiltelefonok F.) ‘Új (?) média’: internet, 3G/4G-s mobiltelefonok 1969: ARPANET (el ő ször amerikai egyetemek decentralizált hálózata, hidegháború)1969: ARPANET (el ő ször amerikai egyetemek decentralizált hálózata, hidegháború) 1990: grafikus felület megjelenése (www)1990: grafikus felület megjelenése (www) : tömeges elterjedés : tömeges elterjedés

Elektronikus média Platformfüggetlenség (tartalom elválik az infrastruktúrától) Platformfüggetlenség (tartalom elválik az infrastruktúrától) Tartalomb ő ség (tartalomfogyasztás szegmentálódása) Tartalomb ő ség (tartalomfogyasztás szegmentálódása) Interaktivitás (felhasználó aktív alakítója a tartalomnak) Interaktivitás (felhasználó aktív alakítója a tartalomnak)