A POLITIKA ÉS A SZAKPOLITIKA KÜZDELME ÉS ÖSSZHANGJA A KÖZOKTATÁSBAN Bokros Lajos egyetemi tanár, Közép-Európai Egyetem, Budapest Babes-Bolyai Tudományegyetem,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 A demokratikus közpolitika becsületének helyreállítása Magyarországon Bokros Lajos Szabadság és Reform Intézet január 15.
Advertisements

Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Közoktatási koncepció „Budapest– modell”. Fővárosi Közoktatási koncepció Széll Kálmán Terv Magyar Munka Terv Új Széchenyi Terv Köznevelési törvény Fehér.
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Információs és kommunikációs technológiák a hazai és a francia közoktatásban.
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
A korszerü állam igérete és követelményei Magyarországon Verseny és szolidaritás BOKROS LAJOS professzor és vezető alelnök Közép-Európai Egyetem Budapest.
KAPOSI JÓZSEF 1993-as közoktatási törvény. Alkotmányos jogok 1. Az alkotmány XII. fejezetében az alapvető jogok és kötelezettségek között rögzíti: A művelődéshez.
ESÉLYT AZ ESÉLYTELENEKNEK
VII. Nevelésügyi Kongresszus 7. Szekció
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
1 Felzárkózás vagy leszakadás ? Szerkezeti reformok igénye Magyarországon Bokros Lajos a közgazdaságtan és a közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
Mediátor képzés Kártérítés.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Versenyképes képzés Versenyképes képzés Energetikusok és vállalati versenyképesség Előadó: Solti Károlyné tanácsadó Budapest, február 23.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Családbarát közintézmények Kopp Mária MD, PhD Kopp Mária MD, PhD Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A felsőoktatáshoz kapcsolódó jogok az autonómia tükrében Stipta Zsuzsa Győr Május 27.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
A 18 éves korra emelt tankötelezettség és a könnyen lemorzsolódó tanulói csoportok Mártonfi György Budapest november 4.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Középiskolai továbbtanulás 2016/17
Az NPK működése és céljai a kerekasztal tárgyalásokon Habár fölül a gálya… Sonkád,
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
Új képzési eszköz. Teknikcollege - Munkához kötött emelt szintű műszaki képzés Teknikcollege új fajta regionális kompetencia központ az ipari/műszaki.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
A szakiskola jelene és jövője
Egy nyílt levél elő- és utóélete
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Szakiskolai fejlesztési program
a közbeszerzésekről szóló hatályos törvényben
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Kompetencia alapú szakoktatás
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

A POLITIKA ÉS A SZAKPOLITIKA KÜZDELME ÉS ÖSSZHANGJA A KÖZOKTATÁSBAN Bokros Lajos egyetemi tanár, Közép-Európai Egyetem, Budapest Babes-Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár elnök, Modern Magyarország Mozgalom (MoMa)

POLITICS AND POLICY (Párt)politika és (Szak)politika különbsége: Rövid táv – hosszú táv Értéktöltet – szakmai tartalom Ideológia – technokratikus elemek A kettő a lehető legszorosabban összefügg, mert ahogy nincs értékmentes tudomány, úgy nincs értékmentes kormányzás sem

ALAPVETŐ KÖZPOLITIKAI CÉLOK AZ ÖSSZES KÖZSZOLGÁLTATÁS TERÜLETÉN  Minőség folyamatos javítása  Hozzáférés esélyegyenlősége  Költséghatékonyság/felelősség Mindenki egyetért, mégsem valósul meg Vajon miért nem? Mert az intézményi feltételekben nincs egyetértés

VERSENY ÉS VÁLASZTÁS  Minőség javulásának a legfőbb intézményi biztosítéka  Szülők és diákok választása és az ezzel járó életfelelősség  Tanszabadság és az ezzel járó mérhetetlen szakmai felelősség  Keresleti oldal esélyegyenlőségét javíthatja a közfinanszírozás  Ez azonban részlegesen leronthatja a költséghatékonyságot  Kötelező jelleg és információs aszimmetria >>> kínálati piac  Verseny erősen korlátozott, mert a „kisgyermek nem utazik jól”  Választás először középiskolai szinten vagy hatosztályos iskolában

CÉLOK KÖZÖTT ELLENTMONDÁSOK > KOMPROMISSZUMOKAT KELL KÖTNI!  Alkotmányos alapjog a közoktatáshoz való hozzáférés esélyének minél nagyobb mértékű egyenlősége  Minden gyermek egyforma érték, függetlenül attól, hol élnek a szülei, mennyit keresnek, mekkora a vagyonuk, stb.  Iskolafenntartó önkormányzatok, alapítványok, egyházak, stb. anyagi helyzete rendkívüli mértékben eltérő (20x különbség) Legjobb megoldás: önkormányzati tulajdon és irányítás, de nem helyi adóból történő finanszírozás, hanem fejkvóta szerint újra elosztott központi adóból

KÖZPONTI KORMÁNYZAT FELADATAI  Információszolgáltatás a keresleti oldal kiszolgáltatottságának, gyenge alkupozíciójának enyhítése végett  Minőségellenőrzés – intézmények minősítése és rangsorolása  Tanulók teljesítményének mérése és nyilvánosságra hozatala  Oktatók teljesítményének mérése és nyilvánosságra hozatala  Törvényességi felügyelet, megkülönböztetés abszolút tilalma  Hátrányos helyzetű tanulók felzárkózásához külön programok  Felsőfokú tanító és tanárképzés anyagi feltételeinek biztosítása  Minimális osztálylétszám és iskolaméret törvényi meghatározása  Járási önkormányzati rendszer létrehozása, alkotmánymódosítás

MI AZ, AMI NEM FELADATA A KÖZPONTI KORMÁNYZATNAK?  Iskolák fenntartása, tulajdonlása, irányítása (KLIK)  Tananyagok tartalmi elemeinek tételes meghatározása  Iskolaigazgatók és tanárok kinevezése és elbocsátása  Oktatói javadalmazás/életpálya előírása  Közalkalmazotti jogállás kikényszerítése  Oktatók érdekképviseleti testületeinek befolyásolása Ha ebben egyetértés mutatkozik, az nem szakpolitika, hanem színtiszta politika, értékalapú közéleti állásfoglalás, ideológia !!!

TORZ ÉS TÉVES KÖZPONTI IRÁNYÍTÁS KIRÍVÓAN KÁROS KÖVETKEZMÉNYEI  évesek növekvő arányú lemorzsolódása  Középfokú végzettséggel rendelkezők arányának csökkenése  Felsőoktatásba belépők számának és arányának csökkenése  Rohamosan növekvő elkülönülés és leszakadás a romáknál  Szakképzetlen fiatalok foglalkoztathatatlan tartalékserege  Nyelvtudás hiánya, nyelvvizsgával nem rendelkezők zsákutcája  PISA-felmérések eredményeinek drámai romlása  Magyarország végleges leszakadása

ALAPVETŐ PROBLÉMA NEM A PÉNZHIÁNY, HANEM A VERSENY ÉS VÁLASZTÁS HIÁNYA  Nincs ideális, legföljebb optimális közoktatási rendszer  Legfontosabb feladat a tanszabadság teljes helyreállítása  KLIK azonnali felszámolása, intézmények oktatási autonómiája  Változatos tulajdonviszonyok : önkormányzat, egyház, alapítvány  Iskolaköteles kor határa 18 év legyen, majd fokozatosan 20 év  Fejkvóta szerinti finanszírozás az SZJA felének újraelosztásával  Iskolafenntartó a fejkvótát saját forrásból szabadon kiegészítheti  Járási középfokú szakiskolák bentlakással roma fiataloknak  Felsőfokú szakképzés feltételeinek megteremtése  Központi információszolgáltatás és minőségellenőrzés

LIBERÁLIS DEMOKRÁCIA = SZABADSÁGELVŰ NÉPURALOM  Semmilyen szűken szakmai kérdésben sem lesz előrelépés rendszerváltás nélkül, mert  A neokommunista diktatúra tudatosan silányítja a közoktatást  Gyámoltalan és tudatlan alattvalók kitenyésztésében érdekelt, nem pedig kiművelt és önálló emberfők újratermelésében  Polgári társadalom helyett szolgaságon alapuló feudális viszonyokat tekint kívánatosnak – lásd példaképeiket!  Tanároknak, szülőknek, az egész társadalomnak érdeke a minőségjavulás, esélyegyenlőség és költséghatékonyság  A fennálló populista diktatúrának azonban ez nem érdeke; illúzió a „jó királytól” várni és elvárni a feltételek megváltoztatását