A POLITIKA ÉS A SZAKPOLITIKA KÜZDELME ÉS ÖSSZHANGJA A KÖZOKTATÁSBAN Bokros Lajos egyetemi tanár, Közép-Európai Egyetem, Budapest Babes-Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár elnök, Modern Magyarország Mozgalom (MoMa)
POLITICS AND POLICY (Párt)politika és (Szak)politika különbsége: Rövid táv – hosszú táv Értéktöltet – szakmai tartalom Ideológia – technokratikus elemek A kettő a lehető legszorosabban összefügg, mert ahogy nincs értékmentes tudomány, úgy nincs értékmentes kormányzás sem
ALAPVETŐ KÖZPOLITIKAI CÉLOK AZ ÖSSZES KÖZSZOLGÁLTATÁS TERÜLETÉN Minőség folyamatos javítása Hozzáférés esélyegyenlősége Költséghatékonyság/felelősség Mindenki egyetért, mégsem valósul meg Vajon miért nem? Mert az intézményi feltételekben nincs egyetértés
VERSENY ÉS VÁLASZTÁS Minőség javulásának a legfőbb intézményi biztosítéka Szülők és diákok választása és az ezzel járó életfelelősség Tanszabadság és az ezzel járó mérhetetlen szakmai felelősség Keresleti oldal esélyegyenlőségét javíthatja a közfinanszírozás Ez azonban részlegesen leronthatja a költséghatékonyságot Kötelező jelleg és információs aszimmetria >>> kínálati piac Verseny erősen korlátozott, mert a „kisgyermek nem utazik jól” Választás először középiskolai szinten vagy hatosztályos iskolában
CÉLOK KÖZÖTT ELLENTMONDÁSOK > KOMPROMISSZUMOKAT KELL KÖTNI! Alkotmányos alapjog a közoktatáshoz való hozzáférés esélyének minél nagyobb mértékű egyenlősége Minden gyermek egyforma érték, függetlenül attól, hol élnek a szülei, mennyit keresnek, mekkora a vagyonuk, stb. Iskolafenntartó önkormányzatok, alapítványok, egyházak, stb. anyagi helyzete rendkívüli mértékben eltérő (20x különbség) Legjobb megoldás: önkormányzati tulajdon és irányítás, de nem helyi adóból történő finanszírozás, hanem fejkvóta szerint újra elosztott központi adóból
KÖZPONTI KORMÁNYZAT FELADATAI Információszolgáltatás a keresleti oldal kiszolgáltatottságának, gyenge alkupozíciójának enyhítése végett Minőségellenőrzés – intézmények minősítése és rangsorolása Tanulók teljesítményének mérése és nyilvánosságra hozatala Oktatók teljesítményének mérése és nyilvánosságra hozatala Törvényességi felügyelet, megkülönböztetés abszolút tilalma Hátrányos helyzetű tanulók felzárkózásához külön programok Felsőfokú tanító és tanárképzés anyagi feltételeinek biztosítása Minimális osztálylétszám és iskolaméret törvényi meghatározása Járási önkormányzati rendszer létrehozása, alkotmánymódosítás
MI AZ, AMI NEM FELADATA A KÖZPONTI KORMÁNYZATNAK? Iskolák fenntartása, tulajdonlása, irányítása (KLIK) Tananyagok tartalmi elemeinek tételes meghatározása Iskolaigazgatók és tanárok kinevezése és elbocsátása Oktatói javadalmazás/életpálya előírása Közalkalmazotti jogállás kikényszerítése Oktatók érdekképviseleti testületeinek befolyásolása Ha ebben egyetértés mutatkozik, az nem szakpolitika, hanem színtiszta politika, értékalapú közéleti állásfoglalás, ideológia !!!
TORZ ÉS TÉVES KÖZPONTI IRÁNYÍTÁS KIRÍVÓAN KÁROS KÖVETKEZMÉNYEI évesek növekvő arányú lemorzsolódása Középfokú végzettséggel rendelkezők arányának csökkenése Felsőoktatásba belépők számának és arányának csökkenése Rohamosan növekvő elkülönülés és leszakadás a romáknál Szakképzetlen fiatalok foglalkoztathatatlan tartalékserege Nyelvtudás hiánya, nyelvvizsgával nem rendelkezők zsákutcája PISA-felmérések eredményeinek drámai romlása Magyarország végleges leszakadása
ALAPVETŐ PROBLÉMA NEM A PÉNZHIÁNY, HANEM A VERSENY ÉS VÁLASZTÁS HIÁNYA Nincs ideális, legföljebb optimális közoktatási rendszer Legfontosabb feladat a tanszabadság teljes helyreállítása KLIK azonnali felszámolása, intézmények oktatási autonómiája Változatos tulajdonviszonyok : önkormányzat, egyház, alapítvány Iskolaköteles kor határa 18 év legyen, majd fokozatosan 20 év Fejkvóta szerinti finanszírozás az SZJA felének újraelosztásával Iskolafenntartó a fejkvótát saját forrásból szabadon kiegészítheti Járási középfokú szakiskolák bentlakással roma fiataloknak Felsőfokú szakképzés feltételeinek megteremtése Központi információszolgáltatás és minőségellenőrzés
LIBERÁLIS DEMOKRÁCIA = SZABADSÁGELVŰ NÉPURALOM Semmilyen szűken szakmai kérdésben sem lesz előrelépés rendszerváltás nélkül, mert A neokommunista diktatúra tudatosan silányítja a közoktatást Gyámoltalan és tudatlan alattvalók kitenyésztésében érdekelt, nem pedig kiművelt és önálló emberfők újratermelésében Polgári társadalom helyett szolgaságon alapuló feudális viszonyokat tekint kívánatosnak – lásd példaképeiket! Tanároknak, szülőknek, az egész társadalomnak érdeke a minőségjavulás, esélyegyenlőség és költséghatékonyság A fennálló populista diktatúrának azonban ez nem érdeke; illúzió a „jó királytól” várni és elvárni a feltételek megváltoztatását