A nyelv keletkezése Pléh Csaba Látás, nyelv emlékezet BSc kurzus, 2008. március 6.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A nyelvek eredete, nyelvtípusok
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Az információ alaptulajdonságai 1.Mérhető 2.Tudásunkra hat Értelmességi alapfeltétel értelmes >< igaz állítás.
Az emberi élet előzményei, A mai ember kialakulása
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
Hálózatok és tudás Előadás a „Mi a nemzeti digitális közmű” konferencián MTA, január 26 Pléh Csaba BME Kognitív Tudomnyi Tanszéke.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
4. Kreatív döntéshozatal
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A „közbülső változók” bevezetése
Kommunikáció.
A társadalmi változások elmélete
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Tanuláselméleti megközelítés
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában
Pletyka, gondolatolvasás, udvarlás: Új elméletek a nyelv keletkezéséről Pléh Csaba November 14 MTA.
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Az emberi gondolkodás eredete
Kultúra és kultúrák Az emberi kultúra mint evolúciós rejtvény.
Az ember mint evolúciós rejtvény
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A szomatikus marker feltevés
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
Kommunikáció a szervezetben
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
A team-munka elméleti alapjai
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A „diszes” problémák korai jelei
A deviancia értelmezési kerete
Az evolúciós értelmezés a kognitív kutatásban Kognitív tudomány kurzus , őszén Pléh Csaba.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Alkalmazott nyelvészet I.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A generatív nyelvelmélet
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Látás Nyelv Emlékezet Bevezető óra A KOGNITÍV TUDOMÁNYRÓL Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Bevezetés a nyelvtudományba
Az emberi gondolkodás eredete
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Az együttműködés és a tudomány iskolája
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A nyelv keletkezése Pléh Csaba Látás, nyelv emlékezet BSc kurzus, március 6

Nyelvi tematikájú órák Március 6 A nyelv keletkezése Pléh Csaba Március 13 Gyermeknyelv Lukács Ágnes Március 20 I Zárthelyi dolgozat Márc 27 A gyermeknyelv (Lukács Ágnes) Ápr 3 Nyelvtechnológia (Babarczy Anna)

A nyelv keletkezés nagy kérdései Folytonosság-ugrás. Emberi-állati közlés Feltételek és tulajdonképpeni nyelv Agyfejlődés és a nyelv keletkezése A főemlősök fogalomalkotása Előnyelv és mai nyelv Mi volt a funkció? Társas funkciók: kapcsolattartás, imponálás, tanítás, becsapás Hogyan keletkezik a szerkezet? Az exaptáció és adaptáció vitája Pinker vs. Gould és Chomsky Mai nyelvek sokfélesége és a nyelv biológiája

Klasszikus elméletek: Elemek keletkezéséről szólnak Dingdong Vauvau Ajjaj Kip-kop Baba Mágikus névadás Hangutánzás Érzelemkifejezés Mozgásutánzás Utánzott gügyögés

Mi változott mára? Szerkezet magyarázata az elemek helyett Tudományos tények: őstörténet genetika nyelvészet állati közlés primátakutatás gyermeknyelv Sok összetevős elméletek Előfeltételek és tulajdonképpeni nyelvtan viszonya

Állati és emberi közlés VonásÁllati közlésNyelv Motiváció hasonlóságönkényes Készletkorlátos (50)végtelen Rendszer zártnyitott Hajlékony merevváltozó Helyzet ingerfüggőfüggetlen Ellenőrzésönkéntelenszándékos Többszörös tagolás golfozó szóalak golf-oz-ó morfémák g-o-lf-o-z-ó hangok

Példa állati közlési rendszerekre Darwin: csimpánz arcok, csalódott Ritualizáció fakasnál Ellentét: domináns követi az alárendeltet. Nézzük a két állat tartását

Méhek tánca. Irány és sebesség. Hasonlósági alapú

SzintFunkcióSzervezésHalmaz Hangtanmegkülönböztetjegyek- hangok20-50 Szavak, morfémák jelentéshangok- morfémák sok ezer Mondatokkijelentés, cselekvés szavak- mondatok végtelen Szövegekemberi kapcsolatmondat- szövegvégtelen Többszörös tagolás az emberi nyelvben

Alapkérdések Az emberi nyelv egyedisége. Elválaszt-e az állatvilágtól a nyelv vagy éppen összeköt vele. Egyetlen döntő mozzanata van-e a természetes nyelvnek, vagy több egymástól független evolvált mozzanat kombinációjaként jött-e létre? Generalitás szemben a modularitással

Többtényezős rendszer a nyelvi úton Természetes nyelv Fogalmak, tárgykategóriák Hang képzés - észlelés Szintaxis és mozgás szervezés Szociális képességek

Hauser, Chomsky és Finch felfogása: Mindkettő van, folytonosan fejlődő közlési rendszer, s emberre sajátos nyelvtan NyKT (FLB) Nyelvi Képesség Tágan Folytonos fejlődés Hangkontroll Agyfejlődés Fogalmak Kommunikációs hatékonyság Adaptív haszon NyKSz (FLN) Nyelvi Képesség Szűken Feltehetően csak emberi Rekurzív mondattani szerveződés Feltehetően nincsen adaptív haszna

Biológiai változások a nyelvhez vezető úton Gégefő változása: nagyobb hang lehetőség, hosszabb üreg Finomabb hangdiszkrimináció Finomabb mozgásszervezés Gesztusok megjelenése Enkefalizáció Majdani beszédközpontok Asszimetriák az agyban

Hangképzés változásai: kisebb rágás, hosszabb hangcsatorna (Philip Lieberman)

Agyi változások Testhez képest nagyobb agy Kéreg, kisagy megnő Majdani beszédközpontok: finom mozgás gesztusok hangelemzés Aszimmetria

A dominancia keletkezése gén  agy  kezesség  nyelv

Baloldali halántéklebeny nagyobb A bal félteke egésze A planum temporale Ennek oka a több sík Orangután, pekingi előember, csecsemő, felnőtt

A két féltekének tulajdonított szerepek Bal nyelvi nyelvtani logikus Jobb téri átfogó intuitív Bal bal féltekeJobb jobb fellteke nyelvtéri viszonyok mássalhangzómagánhangzó beszédhangok (szegmentális) intonáció (egészleges) grammatikapragmatika sorrendezett folyamatok egyidejű folyamatok formálisgyakorlatias elemző (analitikus)egészleges (holisztikus) logikusintuitív racionálisérzelmi pozitív érzelmeknegatív érzelmek

A specifikus nyelvtani készség keletkezése Ugrás tábor ChomskyFolytonossági Pinker Mondattan hirtelen vonás Nincsen igazi előnye ‘Elment a hajó – A hajó elment’ Exaptáció illetve szerveződés Nyitottság a kulcsa Más fajnál nincsen Mondattan graduális vonás Növeli pl. az udvarlás esélyét ‘Ha adsz puszit, akkor kapsz banánt.’ Adaptáció, pl. kooperáció révén Nyitottság a kulcsa Más fajnál nincsen Miller az udvarlási elmélet

Jackendoff felfogása

Az ősnyelv  nyelv váltás (Bickerton) Előembereknél: utánzás, hagyomány, cselekvési kategóriák. Protonyelv: cselekvő, cél, eszköz, fogadó, hely kategóriákkal Szerkezeti viszonyok formaivá válnak (tartalom függetlenedés, mondattan) Nyelvtani műveletek produktivitak (beágyazás, szerkezet ismétlés) Nyelvtani morfémák (ragok, névelők stb.) jelennek meg A szórend formai szerepekre rögzített használata alakul Üres nyelvtani elemek jelennek meg (névmás, il pleut…)

G esztus  ősnyelv  mai nyelv Corballis: gesztusnyelv hominidáknál ősnyelv homonál, 1 m év Alapvető kategóriák: CSELEKVŐ, CÉL, ESZKÖZ, FOGADÓ, HELY Fejlődő mondattan valódi nyelv éve: Finomabb nyelvtan

Főemlős nyelvtanítás Gardnerék és Washoe gesztus Premack – Sarah és mágnestábla: önkényes  Savage-Rumbaugh Kanzi (bonobo) Klaviatúra kódok

Kritikák a ‘majomnyelvről’ Chomsky, Terrrace, Sebők Tamás Lassan tanul, sok száz társítás, míg az embernél elég néhány Mondattani szerkezet alig van Sorrendre nehezen figyel Ha van újítás, az utánzás TALÁN NEM IS IGAZI NYELV EZ, CSUPÁN JÓ TANULÁS

Főemlősök erényei és korlátai Gazdag kategorizáció De nincsen rendszer Lassan tanulnak jeleket Mondattani kombináció korlátozott Nincsen hagyomány Alig van utánzás bútor szék tonett asztal

Az architektúrák nagy változásai: Főemlős reprezentáció (Merlin Donald) Kultúra típusaKorszakTudás közlésÁtadási mód Epizodikusfőemlősök, 5 meseményekNincsen Mimetikuserectus, 1.5 mtesttelLejátszás Mitikussapiens, 50 enyelviTörténet Teoretikusmodern, 10 ekülső memóriaÍrás-olvasás

KOGNITIV MŰKÖDÉSSZEREPE A NYELVBEN Munkamemóriaszótanulás,mondatfeldolgozás többfelé figyelésszótanulás, kontextuális értelmezés agyi plaszticitástanulás egész élet során Hosszú távú emlékezet növekedése szavak tárolása szemantikai agyi részek kibővülése gazdagabb kontextuális jelentés KOGNITIV VÁLTOZÁSOK ÉS A NYELV A feltételek összegzése

Mithen felfogása: speciális rendszerek után áthallások. A nyelv és a többi kognitív rendszer Váltás a H. erectus (2m – 200 e) és a H. sapiens között szociális természeti tárgyi szociális közlési tárgyi közlési természeti

Mire volt jó a kezdeti nyelv? Vadászat, munkaszervezés Társas kapcsolatok olajozása: pletyka Uralkodás, becsapás, dominancia: gondolatolvasás Imponálás a partnereknek: ‘páva farok hatás’: udvarlás

Dunbar kapcsolati elmélete Az agymérettel nő a csoportméret Embernél 120 fő körüli csoport Csoportmérettel nő a kurkászási idő Előembereknél ez már 40 % lenne A nyelv első szerepe a puszta kapcsolattartás, ’kurkászási közösségek’

A kurkászási idő növekedése a csoportmérettel

Mai világ: emberek kapcsolatai A kapcsolati háló max 100 körüli Alcsoportok: intim 7-10 közepes 30 tágabb 100 Érzelmi közelség és kapcsolatsűrűség

Sávos társalgási közösségek az IT világában Napi kapcsolat, fő Szoros, heti pár, Külső kapcsolati háló

Gondolatolvasás Michael Tomasello

Közös figyelmi helyzet – Joint attention

Tevékenység Elemi társasKulturális KommunikációJelzésekInterszubjektív szimbólumok Mások tekinteteTekintet követés Közös figyelem Szociális tanulásKövetés, ritualizáció Szándékos aktus visszaadása EgyüttműködésÖsszehangolásSzereposztás TanításFacilitációInstrukció Tárgy manipuláció EszközökSzándék szerinti használat Tomasello felfogása a társasság alakulásáról és a kultúra keletkezéséről

Elemi gondolatolvasástól a nyelvig Tekintet olvasás Meggyőzés A P Hit B P Közös figyelem Szótanulás Becsapás A P Hit B Q

Na és az udvarlás? Az embert irányítja a párválasztás A vonzó párok vonásai terjednek Fittség jelzések vonzóak A beszéd is fittség jelzés, mert nehéz és felesleges Olyan ez, mint a „pávafarok hatás”

Néha a reprodukciós siker mindennél fontosabb (elfutó szelekció)

Tényleg Ádámot teremtette elsőként az Úr?

Átfogó kép Főemlős indulás: mozgás, látás, egyéni tanulás. kategóriák agynövekedés, fokozatos gesztusnyelv, első társas tanulás 2 m Hangok gazdagodó világa. Eszközök, átfogó kategoriák. Előnyelv. 1 m – 100 e Innovatív tárgyhasználat. FOXP2 mutá ció: formai nyelvtan e

Két könyv