1 Roxer Egon osztályvezető Veszprém Megyei Kormányhivatal Műszaki, Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztály Aktuális jogszabályváltozások,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Advertisements

Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Karcag, november.
Fogyasztóvédelmi Akadémia
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
TÁMOP JÓTÁLLÁS ÉS SZAVATOSSÁG Előadók: DR. PALOTAI FERENCNÉ, az OFE Baranyai megyei elnöksége és a Baranya megyei Békéltető Testület tagja,
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
Jegyzői értekezlet április 12. dr. Rácz Vanda
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
KÉSZ ÁTVERÉS AVAGYFOGYASZTÓAPÁCBAN?. ÁRUBEMUTATÓK SAJÁTOSSÁGA Kiállítás Kiállítás Vállalat Vállalat Termék Termék Gyakorlati bemutató Gyakorlati bemutató.
Állam munkavédelmi feladatai
A fogyasztók tájékoztatása
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
A fogyasztók tájékoztatása
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Általánosságban A kötelezett helytáll azért, hogy a termék vagy szolgáltatás 1. megfelel a minőségi követelményeknek,
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Falusi szállásadók képzése Budapest, április 19.
Fogyasztóvédelmi hatósági tevékenység a megyei kormányhivatalban
Magyarország IV. középtávú ( ) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag június.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Tipikus fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében április 3.
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
MUTATVÁNYOS BERENDEZÉSEK PIACFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSE
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
Adatvédelmi alapelvek
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE
HEFOP/ /2 Szerződéskötési alapismeretek. HEFOP/ /22 Tartalomjegyzék Szerződéskötés folyamata Támogatási szerződés.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
"SLÁGERTÉMÁK" KIEMELTEN ELLENŐRZÖTT TERÜLETEK A NFH GYAKORLATA ALAPJÁN dr. Kathi Attila kabinetvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Stratégiai Kabinet.
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések Munkavédelmi és Katasztrófavédelmi (ADR) Konferencia a Zala Megyei.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Békés Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztálya A vendéglátást érintő legfontosabb fogyasztóvédelmi.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Fogyasztóvédelmi Szakmai Fórum Tatabánya Készítette: Dr. Nagy Sándor KEM KH Fogyasztóvédelmi Felügyelőség.
Felkészülés a karácsonyi vásárokra 1. Bevezetés – adventi készülődés fontossága, kedvezményes figyelemfelhívások, reklámok, akciós ajánlatok, esetlegesen.
A békéltető testületek hatékonyságának növelése – az egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok gyakorlata január 20.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Békés Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztálya dr. Pethő Hajnalka Katalin Gyomaendrőd, 2016.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
„Fogyasztói reklamáció, panaszügyintézés - avagy minőségi kifogás esetén a fogyasztói jogérvényesítés Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Műszaki.
A fogyasztóvédelmi felügyelőségek feladat-és hatásköreit megállapító legfontosabb jogszabályok -Fogyasztóvédelemről szóló törvény -Nemzeti Fogyasztóvédelmi.
1 Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Horváthné Szendrei Szilvia felügyelőségvezető Miskolc, Május 22.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
26/09/20161 Elektronikus számlázás ellenőrzési tapasztalatai Czöndör Szabolcs Elektronikus Kereskedelem Ellenőrzési Osztály.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Szavatossággal, jótállással kapcsolatos fogyasztói kifogások intézése, a gyakorlatban el ő forduló jogellenesen félrevezet ő tájékoztatások, az új PTK-nak.
Békés Megyei Kormányhivatal
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Általános forgalmi adó törvény 2017.
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
A fogyasztóvédelem célja, 2011 tapasztalatainak tükrében
Dr. Sutyinszki Petra Jogi tanácsadó
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzések 2018
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

1 Roxer Egon osztályvezető Veszprém Megyei Kormányhivatal Műszaki, Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztály Aktuális jogszabályváltozások, 2014 évi ellenőrzési tapasztalatok, 2015 évben tervezett ellenőrzések.

A fogyasztóvédelem szemléletváltása 1011/2012. (I.23.) Korm. határozat Magyarország IV. középtávú fogyasztóvédelmi politikájának megvalósításáról 2012 A IV. Középtávú Fogyasztóvédelmi Politika: Alternatív és preventív eszközök alkalmazására (Pl.: KKV tv alkalmazása) 2014  Létrejött az NFM –ben a Fogyasztóvédelemért Felelős Helyettes Államtitkárság 2015  Szakhatósági hatáskörök kormányhivatali integrációja  A fogyasztóvédelem szolgáltató funkciójának erősítése, cél a megelőzés, az ismeretek bővítése mind fogyasztói mind pedig vállalkozói oldalon. 2

3 JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK

4 A FOGYASZTÓVÉDELEMRŐL SZÓLÓ TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAI ÉVI CLV től „16/B. §-Tilos fogyasztói csoportot létrehozni.” tól „45/A. § (1) A fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi … e) a vállalkozás válaszirat küldésére vonatkozó – békéltető testületi eljárásban fennálló – kötelezettségével összefüggő, rendelkezések betartását től „17/D. § (1) A számvitelről szóló évi C. törvény (a továbbiakban: Szt.) hatálya alá tartozó, a kis- és közép vállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló törvény hatálya alá nem tartozó vállalkozás köteles fogyasztóvédelmi referenst foglalkoztatni.”

5 AZ EGYES TARTÓS FOGYASZTÁSI CIKKEKRE VONATKOZÓ KÖTELEZŐ JÓTÁLLÁSRÓL SZÓLÓ KORMÁNYRENDELET 151/2003. (IX. 22.) től „1. § (3) Az e rendelet szerinti jótállás érvényességéhez, valamint a jótállásból eredő jogok érvényesítéséhez a vállalkozás az e rendeletben foglaltakon túl további követelményt nem támaszthat a fogyasztóval szemben, …” „4. § (3) A jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása esetén a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát – a fogyasztó bemutatja. „5. § (4) Kicserélés iránti igény teljesítésekor a vállalkozásnak a jótállási jegyen fel kell tüntetnie a kicserélés tényét és időpontját.” től A jótállási kötelezettség alá eső tartós fogyasztási cikkek köre kiegészült. (pl.: a termékcsoportokhoz tartozó termékek tartozékai és alkotórészei, ékszerek, világítástechnika, stb)

6 A FOGYASZTÓ ÉS A VÁLLALKOZÁS KÖZÖTTI SZERZŐDÉSEK RÉSZLETES SZABÁLYAIRÓL 45/2014. (II.26.) K ORM. RENDELET tól: Hatályát vesztette az üzleten kívül a fogyasztóval kötött szerződésekről szóló 213/2008. (VIII. 29.) Korm. rendelet, és a távollévők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II. 5.) Korm. rendelet. A szerződéskötést megelőző – részletes, taxatíve felsorolt - tájékoztatás tartalmi elemeit a Rendelet 11. §-a tartalmazza. (termék tulajdonságai, vállalkozás adatai, elállás joga, tájékoztató a békéltető testületről …) Elállás joga: A Rendelet alapján a fogyasztó a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül gyakorolhatja elállási jogát. Ha a vállalkozás az elállási jogról nem tájékoztatja a fogyasztót, az elállási határidő 12 hónappal meghosszabbodik A vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül visszatéríti a fogyasztó által megfizetett teljes összeget.

7 S ZERZŐDÉSEKRE, A FOGYASZTÓ ÉS VÁLLALKOZÁS KÖZÖTTI SZERZŐDÉS KERETÉBEN ELADOTT DOLGOKRA VONATKOZÓ SZAVATOSSÁGI ÉS JÓTÁLLÁSI IGÉNYEK INTÉZÉSÉNEK ELJÁRÁSI SZABÁLYAIRÓL SZÓLÓ RENDELET 19/2014. (IV. 29.)NGM től hatályát vesztette a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről szóló 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet. „3. § (1) Szavatossági igénye érvényesítésekor a szerződés megkötését a fogyasztónak kell bizonyítania. Ha a vállalkozás a szerződés megkötését vitatja, köteles felhívni a fogyasztó figyelmét a panasztétel lehetőségére és a panasz intézésének – a fogyasztóvédelemről szóló törvényben foglaltakkal összhangban álló – módjára.” Az 5. § szerint mind a forgalmazónak, mind a javítószolgálatnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb 15 napon belül elvégezze.

8 PANASZÜGYINTÉZÉS 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet a fogyasztói szerződés hibás teljesítése miatt, vagy jogszabályon alapuló jótállás keretében érvényesített kifogás intézése során a forgalmazó jegyzőkönyvet köteles felvenni. (jegyzőkönyv minta az NFH honlapján) Ha a váll. az igény bejelentésekor nem tud nyilatkozni álláspontjáról, öt munkanapon belül, igazolható módon köteles értesíteni a fogyasztót. A kijavításra átvett dolgokat elismervény ellenében kell átvenni, melyen egyebek közt fel kell tüntetni az időpontot, amikor a kijavított dolgot a fogyasztó átveheti.

9 F GYTV. 17/A § (3)-(8): A vállalkozás köteles a fogyasztók szóban, (telefonon) tett panaszáról – ha annak elintézésével a fogyasztó nem ért egyet, vagy nem lehet azonnal kivizsgálni – jegyzőkönyvet felvenni. A személyesen közölt szóbeli panasz esetén helyben a fogyasztónak átadni, a telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panaszt melyet a vállalkozás köteles egyedi azonosítószámmal ellátni, a fogyasztónak legkésőbb harminc napon belül az érdemi válasszal egyidejűleg megküldeni, tájékoztatni arról, mely hatóság eljárását kezdeményezheti.

10 A fogyasztói panaszról felvett jegyzőkönyvnek tartalmaznia kellene: a fogyasztó neve, lakcíme, a panasz előterjesztésének helye, ideje, módja, a fogyasztó panaszának részletes leírása, a fogyasztó által bemutatott iratok, dokumentumok és egyéb bizonyítékok jegyzéke, a vállalkozás nyilatkozata a fogyasztó panaszával kapcsolatos álláspontjáról, amennyiben a panasz azonnali kivizsgálása lehetséges, a jegyzőkönyvet helyben felvevő személy és a fogyasztó aláírása, a jegyzőkönyv felvételének helye, ideje, telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a panasz egyedi azonosítószáma.

11 Idegenforgalmilag frekventált helyen található vendéglátó egységek és személy taxi szolgáltatás ellenőrzése

12 Vendéglátó egységek ellenőrzésének főbb szempontjai Fogyasztók anyagi érdekének védelme: Próbavásárlások: áralkalmazás, számolás, akciók, számlaadás, Fogyasztók tájékoztatása : Ár-egységár feltüntetése, külső ártájékoztató, Nyitvatartási idő, Vásárlók könyvének kezelése, Forgalmazás jogszerűsége: Kereskedő adatainak feltüntetése, Vizsgáltuk: Mérőeszközök hitelességét, A rendezvények működésének szabályosságát, A Dohány-alkohol termékek reklámozását, és a 18 éven aluliaknak történő kiszolgálását.

13 Próbavásárlások tapasztalatai Jellemző kifogások: árfeltüntetés, külső ártájékoztató hiánya, csomagolóanyag belemérése (átlagban 104.-Ft többlet a vevő kárára), italok „szűk” mérése, mérőeszköz használat mellőzése, hiteles űrmérték és mérleg hiánya, vásárlók könyvével kapcsolatos hiányosság, kitelepülésen a vállalkozás adatainak feltüntetése. Nem tapasztaltunk hiányosságot: a taxi ellenőrzések során, nyugtaadás hiánya 1 alkalommal fordult elő. A próbavásárlások kifogásolási aránya: ~ 33%

14 Rendezvények Például: Harley-Davidson Fesztivál Alsóörs június Utcazene Fesztivál Veszprém július Művészetek Völgye Kapolcs július Borhetek Balatonfüred augusztus Borfesztivál Balatonalmádi augusztus Jellemző hiányosságok: mérőeszköz használat hiánya, a hiteles mérőeszközök hiánya, a kereskedők adatainak feltüntetése. (név, székhely) Kifogásolási arány: 50-70%

15 18 éven aluliak védelme 2014-ben évben kiemelt témavizsgálatot folytattunk a 18. életévüket be nem töltött személyek védelme érdekében. Az alkoholtartalmú italok és dohánytermékek kiszolgálására folytatott próbavásárlások eredménye: Ellenőrzött egység (db) Kifogásolt egység (db) Kifogásolási arány (%) Hipermarket, szupermarket, bevásárló- központ, áruházlánc Kisebb élelmiszerbolt, non-stop üzlet13538,46 Nemzeti Dohánybolt1200 Vendéglátó-ipari egység400 Egyéb100 Összesen

16 Kifogásolási arányok alakulása az idegenforgalmi szezon ellenőrzések alapján évben 80 % évben 52 % évben 49 % évben 36 % évben 33 % A csökkenő kifogásolási arány, pozitívan értékelhető, hogy: a kifogások nem halmozottan fordultak elő, a kisebb hiányosságokat az ellenőrzés során pótolták, így az ellenőrzések számához viszonyítva, a megindított eljárások száma kedvezőbb arányt mutat.

17 Árfelszámítás és árfeltüntetés átfogó ellenőrzése Az árfeltüntetés ellenőrzésének fő célja: a fogyasztók anyagi érdekeinek védelme  201 kereskedelmi egységben, 149 esetben tapasztaltunk jogsértést, így a kifogási arány: 74%  35 üzletben történt többletelszámolás, melyek során Ft eltérés adódott a fogyasztó hátrányára.(üzletenként Ft)  Jellemző hiányosságok: ár, egységár hiányzik, csomagolóanyag belemérés, akció vagy „ajándék” nem teljesül, számolás  Ismételt ellenőrzés: 20 egységből 17-ben ugyanaz a hiányosság !  Jogkövetkezmények: 132 db közigazgatási eljárást folytattunk le

18 Leggyakrabban előforduló jogsértések I. 35 üzletben történt többletelszámolás, melyek során Ft eltérés adódott a fogyasztó hátrányára.(üzletenként Ft)

19 Leggyakrabban előforduló jogsértések II. Megtévesztő kereskedelmi gyakorlat: olcsóbb, de az ajándék nincs ingyen! Ft Ft egységár 200.-Ft egységár 250.-Ft

20 Leggyakrabban előforduló jogsértések III. Az előre csomagolt tömegre értékesített terméket a csomagoló anyaggal együtt mérik le.

évi ellenőrzési tervek A 2015 évi Ellenőrzési és Vizsgálati Program az NFH honlapján megtalálható. ( Az idegenforgalmi szezont érintő ellenőrzések: Általános kereskedelmi feltételek, árfeltüntetés, és árfelszámítás átfogó vizsgálata különös tekintettel az áruházláncok akciós ajánlataira. Az idegenforgalmi főszezonban végzett kereskedelmi és szolgáltatási tevékenységek ellenőrzése, különös tekintettel a rendezvényekre kitelepült egységekre és a taxi szolgáltatás ellenőrzésére. Mutatványos berendezések üzemeltetési feltételeinek ellenőrzése. Szálláshelyekkel kapcsolatos megtévesztő kereskedelmi gyakorlatok feltárása a nemzeti tanúsító védjegyrendszer tükrében. Szezonális termékek piacfelügyeleti vizsgálata. A 18 évet be nem töltött személyek védelmét szolgáló jogszabályoknak való megfelelés ellenőrzése, különös tekintettel az alkoholtartalmú italokkal és dohánytermékkel való kiszolgálás ellenőrzésére. Prevenció: rendezvény előtti tájékoztató tevékenységre vonatkozó jogszabályokról, és az ellenőrzés módszertanáról a résztvevő vállalkozásoknak.

22 SZÁLLÁSHELYEK MINŐSÍTÉSÉRŐL A 239/2009(X.20.) Korm.rendelet a 45/1998 (VI.24) IKIM rendelet 2.számú melléklete szerinti szálláshely osztályba sorolást július 1.-én hatályon kívül helyezte. A Nemzetgazdasági Minisztérium és a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége június 12-én megállapodást kötött, mely szerint a HOTELSTARS harmonizált európai minősítő rendszert - NEMZETI SZÁLLODAI TANÚSÍTÓ VÉDJEGGYÉ emelve - alkalmazzák a hazai szállodák minősítésére. A régi *** alkalmazása a Fttv. feketelistájának 3. pontjában nevesített – a törvény szerint tisztességtelennek minősülő – kereskedelmi gyakorlat lehet: „3. Minőségi jelzés, bizalmi jegy vagy hasonló megkülönböztető jelzés jogosulatlan feltüntetése.”

23 A mutatványos berendezésekről Az ellenőrzések célja: a fogyasztók biztonságának megóvása Ellenőrzés szempontjai: A berendezés rendelkezik-e megfelelőségi tanúsítvánnyal, az üzemeltetési előírások betartása (üzemeltetési napló vezetése) a személyzet kezelői vizsgájának, oktatásának ellenőrzése, időszakos műszaki felülvizsgálat megtörténte.

24 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! Veszprém Megyei Kormányhivatal Műszaki, Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztály 8200 Veszprém, Budapest u Telefon: 88/