Környezeti szemlélet alakítására irányuló tájékoztatás, oktatás Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tudatos tevékenységek a természet és környezet védelmében
Advertisements

Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
ÖKO-Pack Nonprofit Kft.
A környezetszennyezés forrásai
Környezetvédelem-önkormányzat
FENNTARTHATÓ(?) FEJLŐDÉS
A TUDATOS VÁSÁRLÁS Venni vagy nem venni?.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Globális probléma Hatása minden kontinensre kiterjed
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
DÉL-MÁTRA Helyi Közösség Stratégiai Vázlat Debrei Attila.
FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS és A FÖLD ELTARTÓKÉPESSÉGE
Globális problémák Kialakulásuk okai:
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
1872 : 1. nemzeti park megalakítása Yellowstone
Fenntartható életmód és életstílus
Napocska Napköziotthon
A fenntartható fejlődés alapelemei, globális célkitűzései
Környezeti szemléletformálás
FENNTARTHATÓ ÉPÍTÉSZET
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
A környezetvédelem története és alapfogalmai
Természeti erőforrások védelme
GAZDASÁG ÉS KÖRNYEZET KÖRNYEZETGAZDASÁGTAN – II. ELŐADÁS Előadó:
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
Fogyasztóvédelem.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
„Balaton” TÁMOP A-11/1/KONV Az egyedi tájértékek és kataszterezésük a Kaposvári Egyetemen Pál-Fám Ferenc Kazinczi Gabriella.
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Környezet-gazdaságtan Környezet és tudomány. Ember és környezete Környezet: természetes és mesterséges elemek A Húsvét-szigetek esete A környezet döntő.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Globális problémák, diák szemmel
Globális problémák.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
Környezetjogi alapelvek
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Fenntarthatóság és káoszelmélet
Ökológiai fenntarthatóság – veszélyek és kiutak
Környezet- és egészségvédelem a mindennapjainkban
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
PROGRAM.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
Civil Európa – civilek Európában
1. BEVEZETÉS. EMBER,ENERGIA, KÖRNYEZET
Környezettan Előadás Ajánlott irodalom:
Ember és környezetének viszonya
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
KÖRNYEZETVÉDELEM.
Bevezetés a természet- és környezetvédelembe dr. Munkácsy Béla adjunktus Környezet- és Tájföldrajzi Tanszék I. emelet 419.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
Környezetvédelem: olyan tevékenységek és intézkedések összessége, amelynek célja a környezet veszélyeztetésének, károsításának, szennyezésének megelőzése,
A tudatos fogyasztói magatartás kultúrájának terjesztése, a civil kezdeményezések fontossága Boczné Lakatos Vanda Pécsi Zöld Kör Egyesület – egyesületi.
Ócsai Madárvárta. Ócsai Madárvárta Táborok 2. Miközben a természettel ismerkednek, a résztvevők azt is megtanulják, hogyan tudják ellátni magukat és.
Fogyasztóvédelem.
Környezet és egészség.
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Előadás másolata:

Környezeti szemlélet alakítására irányuló tájékoztatás, oktatás Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Miért van szükség környezettudatos gondolkodásmódra és tevékenységre? Azért, hogy a Földön olyan ökológiai, azaz környezeti viszonyok maradjanak fenn, amelyek elengedhetetlenek a további földi élet számára, mindenkinek, mindennap, mindenhol, mindent meg kell tennie! Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Mit értünk a „mindent megtenni” alatt? Változtatni kell az embereknek az életmódjukon, rossz szokásaikon Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Ember és környezete TermészetiÉpített Társadalmi E Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Környezet lokális regionális kontinentális globális Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Az épített környezet (az ember által létrehozott művi környezet elemeinek rendszere) A házaink, gyáraink, útjaink, mindaz amely az emberi élet minőségének és igényének színvonalához tartozónak tekinthető környezet szennyezés (gazdasági tevékenység és politikai döntés) vízszennyezés levegőszennyezés talaj erózió biodiverzitás csökkenés hulladék zajártalom mentális problémák TeÉp Tá E Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

A fenntarthatósághoz kapcsolódó fogalmak Természetvédelem Környezetvédelem Környezeti nevelés Egészség nevelés Állampolgári nevelés Fenntartható életvitelre nevelés Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Természetvédelem A természetvédelem célja a bioszféra állapotának, működőképességének, biodiverzitásának (biológiai sokféleségének), valamint ezzel összefüggésben az élőhelyeknek és a természeti tájnak a megőrzése, károsodásainak megelőzése, mérséklése vagy elhárítása.biodiverzitásának Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

A természetvédelem feladatai Növény és állatfajok védelme Tájvédelem Geológiai képződmények védelme A természetvédelmi területeken található kulturális értékek védelme Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

A természetvédelem terület-kategóriái A világörökség része Nemzeti parkok (Mo.: 10) Országos- regionális- helyi védettségű természetvédelmi területek Tájvédelmi körzetek Egyedi természeti értékek (famatuzsálemek,nevezetes fák) Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Turizmus, rekreáció és környezet A turizmus fejlődésének a természet és épített környezet terhelhetősége szab határt. Alapvető feladat a turizmus irányítói és a környezet- /természetvédők számára, hogy megtalálják az optimális látogatószámot, amely még nem veszélyezteti a természeti vagy művi környezeti értékeket. Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Minden állampolgár feladata A törvények, szabályok betartása ( a törvény nem ismerése nem mentesít) Magyarországon minden barlang, kétéltű és hüllő védett! Magyarországon 17 madárfaj kivételével minden madár védett! Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Mi az ökoturizmus? Az ökoturizmus a természeti, környezeti és kulturális látnivalók felkeresését és élvezetét, a turista környezeti nevelését jelenti – a legkevesebb kár okozásával és úgy, hogy a helyi közösségek, a gazdaság, valamint a környezet a lehető legtöbb haszonhoz jusson a látogatásból. Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Napjainkban az ökológiai szemléletű, élőlényközpontú elvek előtérben kerültek, mivel sürgető igényként jelentkezik a társadalomban élő ember és a természeti környezete közötti harmonikus együttélés és a fenntartható fejlődés szemléletének és tudatosságának érvényesítése. Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

A fenntarthatóság legfőbb sajátosságai A folytonos szociális jobblét megvalósulása Az emberek alapvető szükségleteinek kielégítése Az erőforrásokból származó hasznok igazságos elosztása, az egyenlő lehetőségek biztosítása A holisztikus gondolkodásmód, a szektorok közötti integráció Az erőforrások fenntartható, eltartó képesség szerinti használata A környezetminőség biztosítása Az élet tisztelete. Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Az ipari (fogyasztói) és a fenntartható társadalom összehasonlítása Fejlett ipari társadalom gazdaság politikája Gazdasági növekedés = fejlődés A fejlődés mértékének mérőszáma: GNP/fő Cél: rövid távú haszonszerzés Fenntartható fejlődés gazdaságpolitikája Az emberi élet minősége a fontos Az emberi fejlődés indexe vagy az emberi jólét idexe Cél: mértéktartó fogyasztás (hulladékmentes technológiák alkalmazása Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Kérdések a 21. század elején Meddig folytatódhat a népesség növekedése a Földön? Hány embert képes eltartani a gazdaság? Valóban fenntartható-e a fejlődés? Milyen hatások érhetik az élővilágot és az embert a szüntelenül növekvő termelés miatt? Valóban öngyilkos-e a civilizáció? Valóban rosszul működik-e a társadalom? És ha igen, mit változtathatunk?” Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

A környezetvédelem definíciója A környezetvédelem olyan tevékenységi rendszer, amelynek célja a bioszféra megőrzése oly módon,hogy környezetünket, és magát az embert is megóvjuk az emberi tevékenység pusztító hatásától. Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

A lakosság mindennapi életében jelenjen meg szétválogató hulladékkezelés, komposztálás, gyógynövényes kert, biogazdálkodás, a lakóhely virágosítása, környezetkímélő vegyszerek használata az energiával, vízzel, nyersanyagokkal való takarékosság, az egészséges és harmonikus emberi kapcsolatok megteremtése, egészséges élelmiszerek előállítása, az egészséges életviteli szokásokat bemutató rendezvények szervezése, mértéktartó fogyasztói szokások kialakítása, ünnepi alkalmakkor a mértéktelen étkezések helyett az egymásra való figyelésre hívjuk fel a figyelmet (a rossz hagyományokat mellőzzük!) Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

A tudatos vásárló 12 pontja: 1. A pénzeddel szavazol. 2. A szemét a legdrágább! 3. Cetli. 4. Helyben. 5. Mennyi műanyagot viszel haza? 6. Keresd az eredetit! 7. Olvasd el a cimkéket! 8. Erőszakmentes szépség! 9. Tartós használat. 10. Frisset. 11. Helyi termékeket vegyél. 12. Nem mindegy! Összegezve: ne a szemünkkel, hanem az eszünkkel vásároljunk! Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Természeti erőforrások és típusaik Természeti erőforrások Megújuló erőforrások Nem megújítható erőforrások megújíthat ó folytonosFosszilis tüzelőanya g Fémes ásványok Nem fémes ásványok Tiszta levegő Tiszta víz Terméken y talaj Növények, állatok Napenerg ia Szél, áramló víz Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Biomassza a jövő energiája? Fapellet Energiafű Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

Köszönöm a figyelmet! Az előadás elkészítésében köszönettel tartozunk: Fűzné Dr. Kószó Máriának (CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai Szakosztályvezető)