Harsányi László: MOME 2011.11.  Művezető állam  Menedzser típusú megoldás  Az állam mint mecénás  Rásegítő típusú állami magatartás * Kuti Éva - Marschall.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A magyarországi kockázatitőke- finanszírozás másfél évtizede ( ) Készítette: Papp Zsuzsa Tivadari Evelin.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
A turizmus rendszer környezete
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
Miért fontos a fiatal korosztályok pénzügyi jártasságának fejlesztése? Simor András a Magyar Nemzeti Bank elnöke október 6.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Javaslat az erőforrások és a szabályozó eszközök összehangolására vidéken között Katonáné Kovács Judit, PhD egyetemi adjunktus DE AGTC GVK.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A brit Konzervatív Párt megújulási kísérlete: A progresszív konzervativizmus.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
A vállalkozások környezete
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
Stratégiai tervezés.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
1 Logisztika Szakirány—II. 5.téma Logisztika Szakirány—II. 5.téma Az állam és a magánszféra kooperációja PPP – Public Private Partnership Prof.Dr.,Dr.hc.Knoll.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Szakmai kihívások mazohista PR-esek számára, avagy az egészségügyi magánvállalkozások kommunikációjának realitásai Kurucz Beáta ügyvezető igazgató Humán.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Önkormányzatok turisztikai feladatai
A KULTURÁLIS MODERNIZÁCIÓ IRÁNYAI Dr. Hiller István Oktatási és kulturális miniszter február 27.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
„Közel hozzuk a kultúrát” A Reneszánsz Év pályázatai (Reneszánsz túrák, Közkincs, Tengertánc, Fókusz, PANKKK, Tájházak, Megújuló gyűjtemények)
A vidéki tér sikertényezői
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató Információs társadalom a javuló esélyekért Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2002.
Könyvtár menedzsment Stratégia és gyakorlat Virágos Márta
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
A marketingkörnyezet elemzése
Művelődés-gazdaságtan
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
Az innováció forrásai.
A kulturális turizmus trendjei és a
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Civil Európa – civilek Európában
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Kultúra a társadalomban (nyilvános tűnődések) 1Harsányi László,
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Kárpát-medencei Magyar Könyvtárosok Konferenciája Csongrád, május 30. A magyar kultúra szerepe a Kárpát-medencében 1 Dr. Nagy Mihály Emberi Erőforrások.
A kulturális modernizáció irányai Budapest Kulturális modernizáció – Kulturális vidékfejlesztés.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
Európai Uniós ismeretek
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Hellner Szelina, Kincses Gábor, Bartha Zsolt
Előadás másolata:

Harsányi László: MOME

 Művezető állam  Menedzser típusú megoldás  Az állam mint mecénás  Rásegítő típusú állami magatartás * Kuti Éva - Marschall Miklós (1990) : Az állam szerepe a kulturális szférában, Művelődéskutató Intézet Bp Harsányi László: MOME

Az állam:  Fenntart és finanszíroz saját intézményeket (minisztérium, önkormányzat, közalapítvány, kht.)  Társadalmi és művészeti kezdeményezéseket támogat, programokat finanszíroz (arts counsil) Harsányi László: MOME

Az állam:  Adó- és egyéb kezdeményezésekkel ösztönzi a magánmecenatúrát  Tilt, szabályoz  Fogyasztókat támogat (adókedvezmények, utalványok) Harsányi László: MOME

 Hosszú távú, stratégiai szinten, mint nem termelő szféra, a tercier szektor része  Rövid távú, technikai szinten, mint elsősorban költségvetésből finanszírozott ágazat Na és ma ebből mi maradt…? Harsányi László: MOME

A piaci rendszer elvi előnyei 1.:  A vásárló, a fogyasztó diktál, vevők piaca van, megvalósul a kulturális kínálat sokszínű-sége, a termelő állandó innovációra van kényszerítve.  A vásárló automatikus kontrollt és vissza- jelzést jelent a szolgáltató számára, a finanszírozási mechanizmusokat a kulturális manipuláció nem fenyegeti. *Kuti Éva –Marschall Miklós: A kultúra finanszírozásának egyes dilemmái, Művelődéskutató Intézet, 1985 alapján H. L. Harsányi László: MOME

A piaci rendszer elvi előnyei 2.:  A piac nyitott, a be- és a kilépés szabad.  A piaci mechanizmusok gyors és megbízható információkat biztosítanak a fogyasztók igényeiről.  A piacgazdaság tőke- és hitelpiaca nyitott a kulturális vállalkozások számára, és mindig kínálkoznak alternatív finanszírozási források. *Kuti Éva –Marschall Miklós: A kultúra finanszírozásának egyes dilemmái, Művelődéskutató Intézet 1985 alapján H. L. Harsányi László: MOME

A piaci rendszer elvi hátrányai:  A piaci finanszírozás nem képes a „kollektív” kulturális szükségletek, és az ezeket biztosító intézmények anyagi alapjainak megteremtésére.  A piacon megjelenő kereslet átlagízlést tükröz, így az új, innovatív kísérletek, vagy akár a klasszikus magas kultúra lehetőségei nagyon korlátozottak.  A tisztán piaci finanszírozás sérti a társadalmi méltányosság elvét, erősen érvényesíti a kiszorító effektusokat. Harsányi László: MOME

A redisztributiv (állami) rendszer elvi előnyei 1.:  Alkalmas a kollektív, közös fogyasztás körébe tartozó szolgáltatások fenntartására (reprezentatív kulturális intézmények, örökségvédelem, stb.)  A kulturális fogyasztás nem jövedelemfüggő. (Miközben más esélykülönbségek megmaradhatnak.) Harsányi László: MOME

A redisztributiv (állami) rendszer elvi előnyei 2.:  A művészeti és más kulturális intézmények működése nem függ sem a vásárlóerőtől, sem a közízlés bizonyított konzervativizmusától.  Jobban érvényesülhetnek a kulturális intézmények, művészeti elképzelések pénzügyi megtérüléstől különböző szempontjai. Harsányi László: MOME

A redisztributiv (állami) rendszer elvi hátrányai 1.:  Az állam még elméletileg sem tudja az aktuális érdekektől függetlenül eldönteni, hogy milyen összeg szükséges a kultúra finanszírozására.  Az állami finanszírozás allokációs mechanizmusa tartósan elszakíthatja a kulturális kínálatot a lakossági szükségletektől. Harsányi László: MOME

A redisztributiv (állami) rendszer elvi hátrányai 2.:  A lakossági vásárlások kiküszöbölésével a kulturális javak egyfajta „juttatások” lesznek a lakosság számára.  A redisztributív finanszírozás a tapasztalatok szerint a magasabb jövedelműek és magasabb társadalmi státuszúak számára válik előnyössé.  Az ingyenesség csökkenti a kultúra presztízsét. Harsányi László: MOME

 1999-ben őszentsége II. János Pál pápa megjelentette az Abba Pater című CD-jét, amelyen rappel.  Isten és Mammon megfogták egymás kezét és összebarátkoztak. Az egyik angliai egyetem egyház- menedzsment kurzust kínál.  A kínai alkotmány 11-es cikkelyét a következőképpen módosították. „A magántulajdonban lévő üzletek… fontos részét képezik az ország szocialista piacgazdaságának.” *Ridderstråle – Nordström : Funky business, KJK-KERSZÖV 2001 Harsányi László: MOME

 A Generál Electric gyáregysége a Kentucky állambeli Lousville-ben 1953-ban épült 25 ezer parkolóhellyel. Nem semmi. A probléma csak az, hogy 1997-re a gyárnak már csak 10 ezer alkalmazottja volt.  A Gucci-nál potom 80 ezer francia frankért árult „Kelly táska” előállí-tásához 17 órára van szükség – ez két órával több, mint egy átlagos autó összeszerelési ideje. *Ridderstråle – Nordström : Funky business, KJK-KERSZÖV 2001 Harsányi László: MOME

Kialakult a hazai kultúrafinanszírozás háromszektoros modellje:  Jelentősen leépül – arányaiban – az állami finanszírozás.  Drasztikusan megnő a piaci tranzakciók szerepe.  Növekedésnek indul, majd stagnálóvá válik a nonprofit szektor. Harsányi László: MOME

 Az állami finanszírozási modell átalakulása.  A Nemzeti Kulturális Alap  Erős piaci szelekció, a kulturális esélykülönbségek növekedése.  Maradandó túlvállalás az állami intézményfenntartásban. Harsányi László: MOME

 A kulturális közvetítőrendszer teljes átalakulása.  A helyi hatalom és a helyi kultúra.  Az állami kulturális politika alávetettsége és tartós gondolathiánya. Harsányi László: MOME

Harsányi László: MOME

Szektorok Államháztartás50,3183,9 Vállalatok129,0545,1 Nonprofit szektor -0,5 Együttesen179,3729,5 A vállalkozási teljesít- mény részaránya (%) 7275 Harsányi László: MOME

Megnevezés Százalékos megoszlás Könyv, zenemű- és lapkiadás 27 Rádió-televízió műsorszolgáltatás 1.. Közművelődési tevékenység 4956 Művészeti tevékenység 3724 Állat-, növénykertek és nemzeti parkok tevékenysége 55 Egyéb szórakoztatási és kulturális tevékenység 68 Harsányi László: MOME

Harsányi László: MOME

Harsányi László: MOME

Harsányi László: MOME

Harsányi László: MOME

Harsányi László: MOME

Harsányi László: MOME Az EU csatlakozáskor regisztrálhattuk: a hazai kultúra fejlettebb, mint a gazdaság, a kulturális elit mérete hasonló a nyugat-európai országokéhoz, de a kulturális középrétegünk kisebb, a társadalmi egyenlőtlenségekben a kulturális fogyasztás különbségei továbbra is meghatározóak.

Harsányi László: MOME

Harsányi László: MOME

 Kultúraőrző stratégia  Felvilágosító stratégia  Identitásépítő stratégia  Piaci stratégia  A jóléti állam stratégiája  Posztindusztriális stratégia Van-e szintézis? *Vitányi Iván i. m. Harsányi László: MOME

 Új világhelyzet: globális kulturális kínálat, öregedő társadalmak, migráció: „kulturális mozaik társadalmak”  A politikai döntések sokszereplőssé válása (Brüsszel és a régiók)  Folyamatos technológiai változások a kulturális területeken is, kreatív iparágak Harsányi László: MOME

A szabadidő növekedése, a kultúra, mint életmód formáló tényező: előnyök és veszélyek Kulturális kettészakadás a társadalomban A kulturális fogyasztásban a televízió dominanciája Harsányi László: MOME

Informatikai előretörés minden kulturális területen Új alternatívák a kulturális örökségvédelem területén A közművelődés változó szerepfelfogása Harsányi László: MOME

Esélyteremtés A kultúra értékeihez való hozzájutás minél szélesebb körű biztosítása, tájékoztatás, felkészítés, az intézmények kinyitása. Hagyomány- és értékőrzés A nemzeti összetartozás és szolidaritás feltétele, azzal együtt járó felelősség felvállalása. Harsányi László: MOME

Új értékek létrehozása Két szélső sávra összpontosítva: a csúcsokra és az úttörőkre. A kultúra, mint húzóágazat Kooperáció, fokozott piaci részvétel. Harsányi László: MOME

1. stratégiai irány: Kulturális vidékfejlesztés Virtuális és tényleges jelenlét (új média- politika) Csatornák és „edények” (fizikai feltételrendszer) 2. stratégiai irány: Több kultúrát gyermekkorban Iskolák a kultúrában, kultúra az iskolákban Új kínálat a médiákban 3. stratégiai irány: Új közönségrétegek elérése Kilépés a kulturális bezárkózás csapdájából A „harmadik kor művelődése” Harsányi László: MOME

A hátrányos vidékek „kommunikációs fejlesztése” A kultúraközvetítő intézményrendszer romlásának megállítása Közösségi, revitalizált elérési pontok technikai fejlesztése Kulturális közkincsek ingyenes hozzáférésének biztosítása Intézményi együttműködések, integrációk támogatása Kistérségi-, Peremvidék program Harsányi László: MOME

Új alternatívák kialakítása a felnőtt látogatók visszaszerzésére „A harmadik kor művelődése” A társadalmi elit, a középosztály mintaalakító szerepe Harsányi László: MOME

4. stratégiai irány: Az örökség-védelem cselekvési programja Új kihívások és problémák kezelése, digitalizálási előre ugrás A műemlékvédelem átfogó támogatási rendszere 5. stratégiai irány: A kulturális örökség élet közelibbé tétele Az ingatlan örökség fenntartható használatának biztosítása Kulturális központtá váló múzeumok Harsányi László: MOME

6. stratégiai irány: A magyar tehetség helyzetbe hozása itthon és külföldön Művészképzés, művészmenedzselés Felelősségvállalás a „köztes” és az amatőr ügyekért 7. stratégiai irány: Kortárs újdonságokkal a jövő klasszikusaiért Az útkereső kortárs művészet világra segítése, bemutatása és megőrzése Nyitottság az új nemzedékek kezdeményezései iránt Harsányi László: MOME

8. stratégiai irány: A kultúra mint gazdaság- és versenyélénkítő A kreatív ágazatok monitoring eszközeinek megteremtése A kulturális dimenzió erősítése a „befogadó” ágazatokban, pl. turizmus területén Kulturális többletet eredményező szabályzók kialakítása Kulturális expanzió az informatikai tartalomiparban Harsányi László: MOME