Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaVilmos Orosz Megváltozta több, mint 7 éve
1
Kultúra a társadalomban (nyilvános tűnődések) 1Harsányi László, 2011. 09. 06.
2
Mottó: Láttam a jövőt. Épp olyan, mint a jelen, csak hosszabb. (Woody Allen) 2Harsányi László, 2011. 09. 06.
3
Várhatóan „fellépnek”: Harsányi László közgazdász Varga Melinda művelődési manager Peter Wladimir ötvösművész ?? Basics Beatrix művészettörténész Marosán György főiskolai tanár Harsányi László, 2011. 09. 06.3
4
ALLEGRO (vidáman) 4Harsányi László, 2011. 09. 06.
5
A kultúra szerkezetének módosulása korábban A nagy mennyiségű sokszorosítás a 19. század végétől. A „klasszikus” tömegkommunikáció megjelenése. A komputerizáció, az informatika és kommunikáció új forradalma. * Vitányi Iván: A magyar kultúra esélyei, MTA Társadalomkutató Központ, 2006 5Harsányi László, 2011. 09. 06.
6
6 A kultúra kettős hátránya a tervgazdaságban Hosszú távú, stratégiai szinten, mint nem termelő szféra, a tercier szektor része. Rövid távú, technikai szinten, mint elsősorban költségvetésből finanszírozott ágazat. Na és ma ebből mi maradt meg…?
7
Két vízió 1990-ből* 1. A művészetek fellendülése olyan széleskörű, hogy a művészetekhez tartozó területeken a belépőjegyek telefonon történő megrendelésétől a vállalatoknak nyújtott művészeti tanácsadásig – rendkívül gyors ütemben szaporodnak az üzleti és munkalehetőségek. *Naisbitt – Aburdene: Megatrendek 2000, OMIKK 1991 7Harsányi László, 2011. 09. 06.
8
Két vízió 1990-ből* 2. A művészet nemcsak kulturális, hanem gazdasági erőforrás is. A művészetekre költött pénz egy egész közösség gazda- ságát képes befolyásolni, és sokszorozó hatása van. A művészetek megteremtik az idegenforgalom alapját, vonzerőt gyako- rolnak az üzleti vállalkozásokra és az iparvállalatokra, növelik az ingatlanok értékét. *Naisbitt – Aburdene: Megatrendek 2000, OMIKK 1991 8Harsányi László, 2011. 09. 06.
9
Társadalom és kultúra* Globalizáció (távolból jött emberekkel, termékekkel, eszmékkel való találkozás lehetősége) Lokalizáció (a termékek helyi karaktere, protekcionizmus) Polarizáció (sokféle jövő; luxuscikkek és olcsó tömeg-termékek; a szolgáltatásokban meghatározó a fizetőképesség) Szorongás (az intézményekbe vetett bizalom szétfoszlása, nosztalgia) A lét értelmének keresése (tudomány vagy vallás, nacionalizmus, idegengyűlölet) *R. Watson: Jövő-dosszié (Mit jósol a jelen a következő öt évtizedre) nyomán 9Harsányi László, 2011. 09. 06.
10
Média és szórakozás* … ha holnap találnák fel az újságot, csodálatos újításnak tartanánk. Elképesztően olcsó, papírvékony, könnyű jegyzetelni rá és elem nélkül működik. * R. Watson: Jövő-dosszié (Mit jósol a jelen a következő öt évtizedre) nyomán 10Harsányi László, 2011. 09. 06.
11
„Elnézést kérünk, országunk megtelt”* A 65 éven felüliek számbeli növekedésének messzemenő hatásai lesznek a nyaralás, üdülés formáira, például az, hogy többen fognak eseményekhez kötődő vagy kulturális jellegű úti programokat választani. * R. Watson: Jövő-dosszié (Mit jósol a jelen a következő öt évtizedre) nyomán 11Harsányi László, 2011. 09. 06.
12
Andante (lassan) 12Harsányi László, 2011. 09. 06.
13
Egyenlőtlenségek a befogadásban Státus halmozódás: magasabb társadalmi státus magasabb kulturális aktivitással jár Aki kulturálisan aktív, az egyéb dolgot is jobban csinál: sportol, internetezik, vendéglőbe jár Kultúrából és szórakozásból kimarad- nak: kistelepülések, képzetlenek, idősek 13Harsányi László, 2011. 09. 06.
14
Az elmúlt tíz év néhány főbb tendenciája 1. a kultúra szélesebb spektrumú kínálata, minőségi hígulás, az elitkultúra pozíció vesztése, technikai forradalom, az Internet térhódítása, a TV további előretörése 14Harsányi László, 2011. 09. 06.
15
Az elmúlt tíz év néhány főbb tendenciája 2. a kulturális esélykülönbségek növekedése kettős folyamat: kulturális- szórakoztató-digitális (és otthoni) erősödik, miközben a hagyományos intézményrendszer látogatása stagnál 15Harsányi László, 2011. 09. 06.
16
16 A változások következményei A kulturális közvetítőrendszer teljes átalakulása. A helyi hatalom és a helyi kultúra. Az állami kulturális politika alávetettsége és tartós gondolathiánya.
17
Kettészakadt társadalom: Szabadidő-eltöltés típusok 2003 Kulturálódó, aktív Étterem, kocsma 10% Sivár 22% Eljárós 33% Otthonülő: olvasós 20% Kultúrán kívüli, passzív Kisvárosi, falusi (csak műv.ház.) 15% 53 % 47 % 17Harsányi László, 2011. 09. 06.
18
18Harsányi László, 2011. 09. 06.
20
Mit szokott a leggyakrabban csinálni a különböző kulturális tevékenységek közül (2008)? (%)
21
Ön szerint kinek kellene leginkább támogatni a kulturális tevékenységeket? (%)
22
A kultúra mely területeit kell államilag támogatni
23
Finálé 23Harsányi László, 2011. 09. 06.
24
A jövővel az a gond, hogy rendszerint hamarabb eljön, mint ahogy felkészülnénk rá. Arnold Glaskow
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.