Pedagógia A didaktika célja, tárgya, elvei Orosz Ildikó.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
Lelkigondozás Dr.Veres Sándor 1.
Elsősegély-oktatás az iskolákban, vagy a klubokban
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A szocializmus Magyarországon szabadon választható tárgy SZOLNOKI FŐISKOLA 2010/2011-es tanév I. félév Levelező tagozat Társadalomtudományi Tanszék Dr.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Budapest, szeptember 22.1 A KÖVI képzései a hallgatói vélemények tükrében Baráth Tibor KÖVI igazgató KÖZOKTATÁSI VEZETŐKÉPZŐ ÉS TOVÁBBKÉPZŐ INTÉZET.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás.
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési rendszerében
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Kommunikáció az egyetemen Konferencia április 17. Gellér Zsuzsanna Szabad bölcsész szakos hallgató, II. évfolyam Az elektronikus kommunikáció és.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A GÉPELEMEK, GÉPSZERKEZETEK II. TÁRGY ÁLTALÁNOS JELLMZÉSE
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 MIT KEZDÜNK AZ EU-VAL? Az unió megjelenési formái az oktatási intézményekben.
Szeretet, türelem, tolerancia
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Az e-portfólió használati köre
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A „segítő tanár” rendszer működése az Új Buda Alma Mater-ben Turányi Zsófia Budapest február.
SMALPM2127 Közoktatási gyakorlat I.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Bevezetés a pszichológiába
NEVELÉSELMÉLET.
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A Számvitel Didaktikája
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Horváth & Dubecz Tanácsadó Kft. TÁMOP projektben megvalósult képzések.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
II. Calderoni Kompetencia Kerekasztal Konferencia
Az óvodai tevékenységterv
A tanárképzés szerkezete
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Integráció, inkluzió PPK,
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Nyomdaipari Gépek Szerkezettana
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
„EGYÜTTMŰKÖDÉS AZ ÉSZAK- MAGYARORSZÁGI PEDAGÓGUSKÉPZÉS MINŐSÉGI MEGÚJÍTÁSÁÉRT” TÁMOP B.2-13/ K/5 ALMODUL: PEDAGÓGUSKÉPZÉS TELJES VERTIKUMÁT.
2016. január 29. Dr. Szabolcs Éva egyetemi tanár Neveléstudományi Intézet Neveléstudományi mesterszak az ELTE Pedagógiai és.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
A pszichológiai mérés alapjai
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Tantárgyi követelmények Térinformatika BMEEOFT041
Előadás másolata:

Pedagógia A didaktika célja, tárgya, elvei Orosz Ildikó

A tantárgy célja és feladatai, helye az oktatási folyamatban A főiskolai hallgatók elméleti felkészítése a pedagógiai tevékenységre, az eljövendő tanári munkára. A pszichológiai, neveléstörténeti, neveléselméleti, nevelésszociológiai tanulmányokra építve elsajátítani azokat az alapvető tanítási fogásokat, melyek nélkülözhetetlenek bármelyik tantárgy oktatásához, és biztos támaszt jelentenek számukra a gyakran változó oktatási irányvonalak esetén a közoktatás bármelyik szintjén.

Alkalmazott módszerek : A feldolgozásra kerülő kérdéskör jellegétől függően:  az oktató előadása  a hallgatók kiselőadása (szakirodalom önálló feldolgozása alapján, és önálló kutatómunka alapján)  beszélgetés  vita  bemutatás  számonkérés  óralátogatás a gyakorló iskolákban  óraelemzés

Értékelés A hallgatók teljesítményének az értékelése az adott tantárgyra vonatkozó szemináriumi foglakozások végén megírt teszt dolgozattal történik, majd a kurzus integrált vizsgával zárul. Az integrált vizsga tételei három kérdésből áll melyek közül az egyik a nevelésszociológia, a másik a didaktika tematikáját tükrözi, a harmadik gyakorlati feladat módszertanból.

A hallgatói teljesítmény értékelésének feltétele: A félév során a hallgatók által tartott kiselőadások, megírt dolgozatok, leadott benyújtandó feladatok, a vitákban való részvétel, beszélgetés alapján a tanár megítélése szerint. Az ajánlott szépirodalmi munkák közül a hallgatónak ismerni-e kell legalább nyolc művet, amelyek különböző tematikához kapcsolódnak.

Benyújtandó feladatok  elkészíteni egy elemi/általános iskola tantervét  a tanterv alapján a tanár által adott feltételek szerint a tanári kar óraelosztását, majd az óraelosztás alapján az órarendet  egy a tanult szakiránynak megfelelő tanár órái közül egy osztályra elkészíteni a félévre vonatkozó tanmenetet  a tanmenetből kiválasztani egy legalább három órát átfogó témakört és kidolgozni ezen órák vázlatát, amihez csatolják a témát záró tesztet és annak megoldó kulcsát  elkészíteni a csoportos óralátogatás jegyzőkönyvét

Javasolt irodalom (könyvek, tanulmányok, publicisztika)  Báthory Zoltán (1997): Tanulók, iskolák különbségek. Okker Kiadó.  Buda Marianna (1999): Eszköztár, Debrecen  Csapó Benő szerk.(1998): Az iskolai tudás. Budapest, Osiris.  Deákné B. Katalin: Neked is lehet jobb jegyed. Tanulási módszerek, ötletek, Deák és Társa Kiadó  James Deese és Ellin K. Deese (1996): Hogyan tanuljunk?, Budapest  Déri Miklósné (1992): Pedagógusképzés az Európa Tanács tagországaiban és Észak-Amerikában, Budapest  Di Pietro, Robert J.: Szerepjátékok a nyelvórán, Budapest, NTK  Falus Iván (1998): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó.  Robert Fisher (2000): Hogyan tanítsuk gyermekeinket gondolkodni?, Budapest, Műszaki Könyvkiadó  Robert Fisher (2000): Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni?, Budapest, Műszaki Könyvkiadó

Ajánlott irodalom  Mojszejuk Nelja Jevtuhivna (1999): Pedagogika. Kijiv.  Orosz Ildikó (1995): A magyar nyelvű oktatás esélyei Kárpátalján (Dokumentumgyűjtemény). Ungvár-Budapest, Intermix.  Orosz Ildikó (2005): A magyar nyelvű oktatás helyzete Kárpátalja az ukrán államiság kialakulásának első évtizedében ( ), Poliprint, Ungvár.Oszvita i Uprávlinnyá, 1998  Pólya György: A gondolkodás iskolája, Gondolat  Programa z pedagogiki, 1996 Kijiv  Roeders, Paul (é.n.): A hatékony tanulás titka, Calibra Kiadó  Skutnabb-Kangas, Tove (1997): Nyelv, oktatás és a kisebbségek.. Budapest, Teleki László Alapítvány.  Sz. A. Szmirnova (1999): Pedahohika, Moszkva, Akadémia  Szabó László Tamás (1995): A pedagógiai program technológiája, kézirat, Debrecen-Eger  Szabó László Tamás (1993): Minőség és minősítés az iskolában, Keraban.  Volkova, N. P. (2001): Pedagogika, Kijiv

Ajánlott irodalom  Finánczy Ernő (1994): Didaktika, Budapest, OPKM  Ficula Mihajlo Mihajlovics (1997): Pedagógika, Navcsalyna Knyiga Boje Dán.Ternopily  Ficula Mihajlo Mihajlovics (2002): Pedagógika, Kijev  Friedrich W. Kron (1997): Pedagógia. Budapest, Osiris Kiadó.  Gabóda Béla (1999): A tanári mesterségre való felkészülés (A tanárképzés néhány kérdéséről egy felmérés tükrében). Közoktatás, 1999/2.P,  Galuzénszkij, V. M.- M. B. Jevtuh (1996): Pedagogika: tá teorijá isztorijá, Rivne  Halász Gábor (2001): Az oktatási rendszer, Műszakin Könyvkiadó  Dr. Hagymásy Katalin (2000): A pedagógus mesterség gyakorlati kérdései, szöveggyűjtemény, Nyíregyháza  Hegedűs László (1999): Média-Didaktika, Bugapest, Eötvös Kiadó  Hoffmann Rózsa: Pedagógusetika, Kódex és kommentár, Budapest, NTK

Tantárgyi tematika A tanulás. A didaktika alapvető kérdései és fejlődése. Az oktatás célja, tartalma, folyamata. Az oktatás tervezése. Tantervi műfajok. Tanmenet, óraterv, órarend összeállítása. A tanulásszervezés iskolai kérdései. A tanítás-tanulás színterei. Extracurriculum. A tanítási óra. Óratípusok, a tanóra szerkezete, elemzése. Az óralátogatás. Az óralátogatás szempontjai. Az oktatás módszerei. Oktatási stratégiák. Az oktatás eszközei, tárgyi feltételei. A pedagógiai értékelés. A tesztelmélet alapkérdései. Teszt. A pedagógus. A kezdő pedagógus.