„Egy Szikra a fiatal felnőtt tehetségek és az idős emberek között” NTP-FTH-15-0090 Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Miért éri meg a jövő sportolóit támogatnia Önnek?
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
Lorem ipsum.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
AC/DC Találd meg a helyed! Előadó: Fodor Ágnes, a VGYKE elnöke
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

„Egy Szikra a fiatal felnőtt tehetségek és az idős emberek között” NTP-FTH Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁS (LLL) „TANULÁS AZ IDŐSKORBAN – EURÓPA UNIÓS GYAKORLATOK” Előadó : Dr. Dobos László 3.KEMA Kuratórium elnöke 3.KEMA Kuratórium elnökeHernádnémeti Május 10.

„Minden élettelen fizikai rendszer a használatba megy tönkre, az élő rendszereket viszont a tétlenség teszi tönkre, míg a használatban fejlődnek ” (Szent-Györgyi Albert) Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

Mottó: „Elég baj, hogy most már semmit sem lehet egy egész életre megtanulni. Elődeink ahhoz tartották magukat, amit ifjúkorukban tanultak, nekünk azonban most minden öt évben újra kell átvennünk, ha nem akarunk egészen elmaradni a divattól” J. W. Goethe: „Vonzások és változások Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

I.Egész életen át tartó tanulás tágabb értelmezése: megtanulni megismerni, megtanulni megismerni, megtanulni dolgozni, megtanulni dolgozni, megtanulni együttműködni másokkal, megtanulni együttműködni másokkal, megtanulni élni megtanulni élni Formális tanulás: oktatás, képzés intézményekben Nem formális tanulás: oktatási rendszeren kívül, nem ismerik el bizonyítvánnyal Informális tanulás: a mindennapi élet fő velejárója Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

II.Az oktatás négy alappillére (Delors): Megtanulni megismerni/tanulni Megtanulni megismerni/tanulni Megtanulni dolgozni, Megtanulni dolgozni, Megtanulni élni Megtanulni élni Megtanulni együtt élni másokkal Megtanulni együtt élni másokkal Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

III.A lakosság elöregedése korunk egyik legfőbb jellemzője: A XX. század a népességnövekedés évszázada volt. A XX. század a népességnövekedés évszázada volt. A XXI. század megatrendje az öregedés lesz. A XXI. század megatrendje az öregedés lesz. A világ népessége között 1,6 milliárdról – 6,1 A világ népessége között 1,6 milliárdról – 6,1 milliárdra nőtt. milliárdra nőtt. Ma 6,3 milliárd ember él a Földön. Ma 6,3 milliárd ember él a Földön. Az ENSZ becslése szerint 2050-ben kb. 8,9 milliárd fogja Az ENSZ becslése szerint 2050-ben kb. 8,9 milliárd fogja benépesíteni a földet. benépesíteni a földet. Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

IV.„Az egész életen át tartó tanulás” – LLL – európai rövid áttekintése: (felnőttképzés – idősek képzése) Kialakulásuk az 1970 – 1980–as évekre tehető!  Ausztria:  Ausztria: - jellemző a felnőtt szakképzés (átképzés) 17 éves kortól - „második esély” – iskolarendszer - szabályozás nagyon laza!  Észtország:  Észtország: - állami és helyi intézmények végeznek LLL-t - „második esély” iskola több formája esti iskolaesti iskola távoktatástávoktatás nappali tagozatnappali tagozat - Egyetemek – főiskolák: - levelező és másoddiplomás képzések képzések - nyári egyetemek (nyitott egyetemek) - nyári egyetemek (nyitott egyetemek)

 Franciaország:  Franciaország: ban – egyetemeken – felnőtt továbbképzések! től önálló „felnőtt képzők” az egyetemeken belül - továbbképzési szolgáltató centrumok – „egy életen át” - felnőttképzés – LLL típusai: - rövid képzések – pl. 65 éven felülieknek - hosszúképzések – diplomát adó - szakirányú továbbképzések – munkaerő-piacra - speciális szervezés – felnőttek (idősek) igényei szerint - speciális szervezés – felnőttek (idősek) igényei szerint - munkavállalók időbeosztásához alkalmazkodó - munkavállalók időbeosztásához alkalmazkodó  Spanyolország:  Spanyolország: - kiemelt szerepe van a LLL formáknak - cél: tudás, készségek, képességek megszerzése, szakképzettség fejlesztése minden korban. szakképzettség fejlesztése minden korban. Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

 Szlovákia: „a fejlődés kulcsa a jövőben az LLL!”  Szlovákia: „a fejlődés kulcsa a jövőben az LLL!” - jellemző a „második esély iskolák” - „harmadik életkor egyeteme”: nyugdíjasok részére - érdeklődésen alapuló képzések - oktatás 2 vagy 3 cikluson keresztül folyik: - első ciklus: bevezető jellegű előadások - második ciklus: speciális szakmai kurzusok - harmadik ciklus: egy adott szakmai területre való szakosodás való szakosodás Heti: 2 órás előadások 3 szemináriumok + gyakorlat - Mit lehet tanulni?: pszichológia, jog, művészettörténet, filozófia, népművészet, környezetvédelem filozófia, népművészet, környezetvédelem - Az első 3.KE Szlovákiában: Pozsony Comenius Egyetem ben „Szlovák Idősek Egyeteme Szövetsége” ben „Szlovák Idősek Egyeteme Szövetsége” megalakulása megalakulása Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

V. „Képzők – képzése” az Európai Unióban!  Alapelv: „Felnőttképzésben a felnőttek – évesek végtelen – személyiségéhez igazodó „képzőkre” van szükség!  Alapelv: „Felnőttképzésben a felnőttek – évesek végtelen – személyiségéhez igazodó „képzőkre” van szükség!  Euró kitekintés – néhány ország gyakorlatából:  Euró kitekintés – néhány ország gyakorlatából:Ciprus: - az életen át tartó tanulás kutatási téma – jelenben - felnőttoktatás elvárásai: a bekapcsolódó egyetemi oktatók képzése-átképzése e területekre oktatók képzése-átképzése e területekre Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

Franciaország: - felnőttképzés bármelyik szintjén oktatókkal szembeni elvárás: „gyakorlati tapasztalatokkal rendelkezzen” elvárás: „gyakorlati tapasztalatokkal rendelkezzen” - „felnőttképzési mesterség” megszerzése – követelmény követelmény - a képzők – képzésének professzionálása! - a felnőttképzésben oktatók: „felnőttképzési mester” (245 féle diploma) (245 féle diploma)Németország: - 10 millió felnőtt tanul éves viszonyban - kiemelt szerep a képzőknek – oktatás minősége - képzőkkel szembeni elvárás: felnőttek fejlődés- lélektani, egészségének és teherbírásuknak ismerete, lélektani, egészségének és teherbírásuknak ismerete, - speciális módszerek, eszközök, sajátos kompetenciák: kommunikáció, konfliktus megoldási képesség kommunikáció, konfliktus megoldási képesség Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

VI. Az életen át tartó tanulás törvényi szabályozása az Eu-ban Ausztria: - önálló törvény szabályozza az életen át tartó tanulás, a felnőttképzés tartalmi, szervezeti kérdéseit felnőttképzés tartalmi, szervezeti kérdéseitÉsztország: ban fogadták el – ban kiegészítették Finnország: - önálló törvényi szabályozás nincs – részterületek szabályozottak szabályozottakNorvégia: felnőttoktatási törvény – az állam felelősségének deklarálása deklarálásaSvájc: - a felnőttoktatás 80 %-a magánkézben van - „Club-iskolák” – munkatárssal rendelkezik - cél a felnőttképzés – LLL – önálló, autonóm legyen Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

VII. Harmadik Kor Egyeteme Nyugat Európában, avagy az időskorúak képzésének lehetőségei a XX. és XXI. században 1.Harmadik Kor Egyeteme /University of the Third Age –U3A/ kifejezetten nyugdíjkorhatár utáni korosztálynak szól – Bromley (Anglia, London) Központtal működik. 2.Előzménye: 1972-ben Toulouseban egy nyári egyetem jött létre, ennek sikerén 1973-ban Franciaországban létrejött egy nemzetközi szervezet – időseknek programokat szervez. 3.A brit (U3A) 3.KE-t 1982-ben alapították – jelenleg 100 telephellyel, több tízezer taggal tanulnak – különböző témák - 42 tartományban vannak tanfolyamok. Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

4.(U3A) 3. KE működési jellemzőjük - Európában: - kezdeményező az egyén: „tanfolyamot akar szervezni!” (1) szervezni!” (1) - megjelenik egy (U3A) 3.KE irodában (2) - az iroda dolgozói megkezdik a szervezést (3) - „kellő létszám esetén a kurzust meghirdetik” (4) - az oktatója – legtöbbször - maga a téma javasló önkéntes (5) önkéntes (5) 5.Finanszírozás: - Franciaországban: állami támogatással működnek - Nagy-Britanniában: teljes mértékben önköltséges alapon alapon Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

6. A (U3A) 3.KE – a működésüket támogató hálózat  Nagy-Britanniában: (U3A) - 3.KE - széleskörű tanácsadói hálózat - interneten - mind közvetlen – személyes – tanácsadás - információs lehetőségek az (U3A) munkájában: - információs lehetőségek az (U3A) munkájában: - körlevelek (írásos) – elektronikus – papíralapú - telefonos információs szolgálat - közkönyvtárak speciális szekciók - online központok - honlapok Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

 Németország: március az Ulmi Egyetemen létrehozott: Általános Tudományos Továbbképzések Központja – látja el a 3.KE Tudományos Továbbképzések Központja – látja el a 3.KE feladatait is. feladatait is. - Az Ulmi Egyetem decemberétől koordinálja az Időskorú Tanulás Európai Hálózatának munkáját – Időskorú Tanulás Európai Hálózatának munkáját – jelenleg 18 szervezet részére. jelenleg 18 szervezet részére. - Segítséget lehet kérni: - oktatási programok időskorúaknak; - évszak – akadémiákat szervez időseknek Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

 Finnország: ben jyuaskyla egyetemen létrehozták a 3.KE –t! ban a jyuaskyla egyetem 3.KE-n en hallgató vett részt képzéseken – átlagéletkor 65 év – vett részt képzéseken – átlagéletkor 65 év – 2004-ben már fő volt – 75-80%-uk nő 2004-ben már fő volt – 75-80%-uk nő volt. volt. - A 3.KE tovább terjeszkedik Finnországban: - Helsinki - Tanperében Résztvevők köre: nyugdíjasok – akiknek különféle okokból nem volt idejük tanulni, legaktívabb időszakaikban! Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

7.A (U3A) 3.KE egyedi tanulási sajátosságai az Eu-ban: - az anyag elsajátítása informális („iskolán kívüli”) - a tanár és a résztvevő között leépül a „távolság” - lehetőség van önkéntes szerepváltásra (pl.: résztvevőből szervező és fordítva) szervező és fordítva) - a csoportok változhatnak – modul jellegű tematika – „átjárhatóság” „átjárhatóság” - a csoportok demokratikusak: észrevételek, javaslatok, vélemények, oktatói rendszeres értékelések, vélemények, oktatói rendszeres értékelések, - a tanítási környezet barátságos, társas jellegű – csoportos tanulásra lehetőség tanulásra lehetőség - van lehetőség gyors váltásra, új tematikák megvalósítására, megvalósítására, - ide sorolhatóak a mentális készségek fejlesztése is - távoktatás előtérben – különösen rokkantak esetén – távolság távolság

8.A (U3A) 3.KE tanulási folyamatok hatásai – Európai jellemzők: - a tanulási folyamat hatásai időskorban: „az élet élvezete”,”önbizalom”, „énkép”, „elégedettség érzete az élvezete”,”önbizalom”, „énkép”, „elégedettség érzete az élet egyéb területein” élet egyéb területein” - javult az érdekképviseleti képesség - megnövekedett a részvétele a társadalomban - a rossz egészségügyi állapot javult - tanulási igény – aktívan tartani az agyat - tanulás elutasításának okai(?) - időhiány - érdeklődés hiány - „öreg a tanuláshoz” - családi kötelezettségek vállalása

9.A harmadik és negyedik kor kérdései Angliában: es évek végén speciális kutatások Angliában: - 50 – 71 évesek (harmadik kor) - 70 éven felüliek (negyedik kor) A 80 éven felüliek létszáma Angliában: A 80 éven felüliek létszáma Angliában: ben: 2,3 millió ben: 2,3 millió re: 3,0 millió re: 3,0 millió - A szociális ellátás költségei nőnek (?), az egészségügyi támogatások megterhelése nő (?) támogatások megterhelése nő (?) Szolgáltatás váltás: - „biztonsági otthonok” - „idősek saját otthonukban maradjanak” - Következménye: - Társadalmi függőség csökkentése!!! – költségek csökkentése!!! - Időskorúak önsegítő képességeinek - Időskorúak önsegítő képességeinek fejlesztése – tanulással – LLL, mint költségcsökkentő - Tanulás javítja az életminőséget – - Tanulás javítja az életminőséget – csökken a ráfordítás

Szépkorúak Bűnmegelőzési Szabadegyeteme Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

Informatikai képzés időskorúak részére: Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

Egészséges életmódra nevelés időskorban is: Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

Miskolci Egyetem Szépkorúak Akadémiája: Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

Egészségnap Vadnán: Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

Miskolci Nemzetközi Gerontológiai Szimpózium: Támogató:az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Lebonyolító:Emberi Erőforrás Támogatáskezelő; Megvalósul: a Nemzeti Tehetség Program keretében

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ MEGTISZTELŐFIGYELMÜKET!