Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore Közlekedési lámpák optimalizálása IDM alapú szimulátorral Alvarez Gil Rafael Pedro, Kovács Tamás Pallasz Athéné Egyetem, GAMF Műszaki és Informatikai Kar, Informatika tanszék, Kecskemét
Közlekedési lámpák optimalizálása IDM alapú szimulátorral AZ IDM ALAPÚ MIKRO-SZIMULÁTOR Követési modell, ahol A modell paramétereinek értékei (korábbi munkában határoztuk meg): a maximális gyorsulás (a = 1.6 m/s 2 ), a minimális gyorsulás, azaz maximális fékezési lassulás (b = 2 m/s 2 ), a maximális sebesség (v 0 =55 km/h) a követési-idő (T = 0.86 s) járművek egymástól való távolsága álló helyzetben (s 0 = 2m) Alvarez Gil Rafael Pedro Kovács Tamás 2
Közlekedési lámpák optimalizálása IDM alapú szimulátorral SZIMULÁCIÓS MÉRÉSEK 500 m hosszú út az út végén jelzőlámpa van a jelzőlámpa ciklusa két egyenlő ideig tartó szakaszra bomlik 1. szakasz: zöld, 3 mp sárga, 2 mp piros 2. szakasz: végig piros Az autók véletlenszerűen érkeznekKésleltetések táblája késleltetési idő = útidő – lámpa nélküli útidő Alvarez Gil Rafael Pedro Kovács Tamás 3 Forgalom (jármű/óra) Lámpa nélküli útidők (mp) 20034, , , , , , , , , ,62 Jelzőlámpaciklus (mp) Forgalom (jármű/óra) ,6314,9017,2324,4231, ,8117,0319,6027,1235, ,2219,6222,3431,5339, ,4526,4527,6235,5845, ,6831,6730,2738,1146, ,8335,2142,0949, ,3356,0647,7652, ,40155,2962,9061, ,98176,02144,2595, ,27177,24162,64153,25
Közlekedési lámpák optimalizálása IDM alapú szimulátorral SZIMULÁCIÓS MÉRÉSEK Alvarez Gil Rafael Pedro Kovács Tamás 4
Közlekedési lámpák optimalizálása IDM alapú szimulátorral AZ EREDMÉNYEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA MÁS MODELLEK EREDMÉNYEIVEL A 4 modell összehasonlítása (76 mp-es lámpa ciklusidő mellett) Alvarez Gil Rafael Pedro Kovács Tamás 5 Webster sztochasztikus modellje: Háromtagú képlettel számítja ki a kisleltetést: Az első tag egy D/D/1 sorbanállási problémához tartozó várakozás, a második figyelembe vesz további késleltetést a gépjárművek véletlenszerű érkezése miatt, a harmadik egy korrekciós tényező. Sorbanállási probléma túltelítettséggel: A késleltetés egy D/D/1 sorbanállási problémához tartozó várakozás, és megengedi, hogy több gépjármű érkezzen a sorba egy ciklus alatt, mint amennyi a jelzőlámpán át tud menni. Az Integration mikroszkopikus közlekedési szimulációs rendszer alkalmazása a késleltetési idők meghatározásához (Dion és munkatársai).
Közlekedési lámpák optimalizálása IDM alapú szimulátorral AZ OPTIMÁLIS LÁMPACIKLUS Késleltetési idők függése a lámpa ciklusidőtől Alvarez Gil Rafael Pedro Kovács Tamás 6
Közlekedési lámpák optimalizálása IDM alapú szimulátorral AZ OPTIMÁLIS LÁMPACIKLUS A magyarországi előírás által javasolt jelzőlámpa ciklusok és a mért optimálisak összehasonlítása Forgalmi terhelési tényező: ∑ minden irányra (aktuális áram / lámpa nélküli maximális áram) Alvarez Gil Rafael Pedro Kovács Tamás 7 Magyar előírás: A jelzőlámpás forgalomirányítás tervezése, telepítése és üzemeletetése, Útügyi műszaki előírás. Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium Közlekedési Infrastruktúra Főosztálya
Közlekedési lámpák optimalizálása IDM alapú szimulátorral AZ OPTIMÁLIS ZÖLD-IDŐ ARÁNY Alvarez Gil Rafael Pedro Kovács Tamás 8 Zöld-idő arányKésleltetési idő Összes késleltetés Ny - KD - ÉNy - KD - É 75%25%4,15734, ,00 66%33%6,7139, ,00 50% 10,6312, ,00 33%66%19,007, ,00 25%75%30,204, ,00 Késleltetési idők (mp) a két forgalmi irány különböző zöld-idő arányai mellett. Forgalmi áramok: Ny – K 200 jármű/óra, D – K 400 jármű/óra. Jelzőlámpaciklus: 50 mp
Közlekedési lámpák optimalizálása IDM alapú szimulátorral KÖVETKEZTETÉSEK ÉS TOVÁBBI LEHETŐSÉGEK Meghatároztuk az optimális jelzőlámpaciklust egy úton, amelynek jelzőlámpa van az út végén az általunk fejlesztett IDM alapú mikro-szimulátorral, Az eredményeket összehasonlítottuk korábban ismert modellek eredményeivel. A kapott késleltetési adatok kis terhelésnél a többi modellhez közeli eredményt mutatnak, túlterhelt esetben viszont közelebb állnak a sztochasztikus elméleti modellhez, mint a sorbanállási modell alapú eredményekhez. Bemutattuk, hogy az IDM alapú szimulátor alkalmas lehet kereszteződések jelzőlámpa ciklusának optimális beállításához, amely nem csak a példáként mutatott kereszteződésre alkalmazható, hanem más kereszteződésekre is. Adott forgalmi áramokhoz rövid idő meghatározható lehet az optimális jelzőlámpaciklus és zöld-idő arány, hogy a módszer alkalmazható legyen adaptív jelzőlámpa kontrollerekben, amelyekben szenzorok segítségével megkapjuk folyamatosan, vagy rövid időközönként a forgalmi áramokat. A fejlesztett mikro-szimulátort már alkalmaztuk gyakorlati, valódi problémák modellezésében Kecskeméten, és a további gyakorlati alkalmazások lehetőségeinek a kiaknázását fontosnak tartjuk Alvarez Gil Rafael Pedro Kovács Tamás 9
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore Köszönjük a figyelmet! Alvarez Gil Rafael Pedro Kovács Tamás