Egyetemes barokk művészet IV. „A holland aranykor” Jan van Goyen: Folyóparti szélmalom
Egy kis visszatekintés: „A Németalföld aranykora”, a XVII század története. Az ország kettéosztását követően: a katolikus Dél (Rubens!),és a protestáns Észak (Rembrandt!) ellentéte. Rubens ugye a nemesség és az egyház számára készít monumentális témafeldolgo- zásokat, figyelmét az égi és földi szféra kapcsolatának megjelenítése köti le. Ezzel szemben Rembrandt a lélek mélységeit kutatva új dimenziót nyit a portréfestészet előtt. A németalföldi festészet felívelése a politikai forrongás korszakának közepette történik, az ország mind felekezetileg, mind politikailag kettéosztódik. Antwerpen elveszíti befolyását, míg Amszterdam csillaga felível. (fő erejét a kereskedelem – balkáni és baltikumi kereskedőútvonalak- adja, valamint a gyarmatok létesítése Malajziától az Antillákon át Dél- Amerikáig) Az események forgatókönyve: a spanyol iga ellen lázadó kálvinista szabadság- harcosok feldúlják Antwerpent, ez ban történik. A templomok kifosztása után újkori képrombolás, avagy ikonoklázis következi be. A válasz: a spanyol inkvizíció fenyegető fellépése, Rubens csak ban mer visszatelepülni Antwer- penbe. Ekkor az északi tartományok még csak alig 10 éve szabadultak fel a spanyol elnyomás alól ban betiltják a katolikus vallást a Dordrechtben tartott zsinaton. Az Észak frissen induló története tehát ezzel és a képrombolással veszi kezdetét ban a vesztfáliai béke zárja le a 30 éves háborút. Csak a piros évszámokat és a vastagon szedett eseményeket kell majd tudni !!
Az előbb felvázolt események a művészetre és azon belül egyes műfajokra nagy és közvetlen hatással vannak. Északon a kálvini káté értelmében vett döntés, a templomok díszítésének tilalma a művészek megbízásait veti vissza. Egyedül a kastélyokat építtető birtokos nemesség marad meg mint megrendelő- jellemzően az Orániai ház rezidencia- építései és azok felszerelése, díszítése jelent feladatot. A vallási tematika tehát visszaszorul, helyette új, vagy újra felfedezett műfajok jőnek: A portréfestés, mint az emberábrázolás legfőbb eszköze. Mivel északon mindenfé- le vallási ábrázolás tiltott, ezért előtérbe kerülnek az allegorikus ábrázolásmódok Tréfás képek Jan van Steen- nél: népi bölcsességeket, szólásokat örökítenek meg Ezek voltaképpen az idősebb és ifjabb Pieter Breughel- nél már látott rébuszok és tekervényes fejtörők világát idézik elénk, amely a középkor groteszk látásmódját tükrözi. A vallásos téma finom utalásokon keresztül, pl a vanitatum vanitas csendéletek- ben tűnik föl. (Vanitatum vanitas =‘hiúságok vagy hiábavalóságok hiábavalósága’) A festmény, a műalkotás eladható tárgy lesz: délen eladásra kínált képek kiállítása Antwerpenben, kialakul a műkereskedelem ben Utrechtben a festők céhe állandó kiállítást szervez. A fellendülő műkereskedelem oka és következménye is a műfajok differenciálódásának: a munka egy részét segédek végzik. (Más festi a hátteret vagy a kompozíció mellékalakjait) Ezzel oda jutunk, ahonnan a reneszánsz korának elején kiindultunk: a festő(művész) újra mesteremberré degradálódik.
Adriaen van OSTADE: Paraszt arcképe A kedves, mindenki által ismert italozó figura sallangmentes ábrázolása a zsáner- porté XIX. században is kedvelt műfaját vetíti elénk
Adrian van Ostade: Falusi kocsma A zsáner- jelenet feltűnése! A lényege a hétköznapi életből vett téma /ezt a képet nem kell megjegyezni Ø/
Willem BUYTEWECH: Vidám társaság A nagyvilági úrfiak és úrhölgyek társasági életét bemutató jelene- tek egyik lényege az anyagi jólét reprezentá- lása: a térkép, mellyel igazoljuk, hogy népünk a világ jelentős részét felfedezte, uralma alá hajtotta. A falon lógó mandolin, a drága ötvös- tárgyak és az egzotikus állatnak számító kis majom mind a holland aranykor szimbólumai
Buytewech ezt a témát- mulatozó társaság- több alkalommal is megfestette, az ábrázolásnak ugyanakkor van egy, a kicsapongó életmód káraira emlékeztető példázat- jellege is. Vesd össze a hét főbűn két alapesetével: kevélység, latinul „superbia” és a falánkság, latinul „gula”. Ø
Pieter CLAESZ: Vanitas- csendélet Az emberi élet mulandóságára, esetlegességére emlékeztető ábrázolások ezek. Vesd össze: „Memento mori”, vagyis ‘Emlékeztető a halálra’.
Jan van GOYEN: Tengeri táj halászokkal /az égbolt felfényléseinek és elsötétüléseinek, a felhőzet ezernyi, a szürke skálán mozgó árnyalatának vászonra vetésére tett állhatatos érdeklődés/ Ø
Frans HALS: Az amszterdami íjászegylet tisztjei A flamandok közül Rubens és Jacob Jordaens tekinthető történeti festőnek, ők ketten viszont, a hollandokkal ellentétben hús- vér, érzéki testiséget is megjelenítettek vásznaikon. A kor embere úgy általában a történelmi festészetet becsülte a legtöbbre. A többes portré műfajának elkülönülése a fokozódó érdeklődésnek köszönhető, városok különféle intézményei és testvérületei megrendelések özönét hozzák a festők számára.
Gerard TER BORCH: A münsteri szerződés ratifikálása
Az előző diakockán látott Ter Borch- képhez: Kis visszatekintés: a portré műfaja az as évek és azon belül is a több szempontból úttörőnek számító Albrecht Dürer óta önálló műfaj. Ter Borch az önálló történelmi tabló műfajának egyik első művelője. A münsteri szerződés, mely a vesztfáliai békekötés része volt, azért bírt kiemelt fontossággal, mert Hollandia függetlenségét jelentette. A holland csoportképek- ről általánosságban elmondható, hogy készítőik sikeresen ragadják meg az egyéni vonásokat egy egyöntetűnek látszó csoporton belül. Fontos jellegzetes- ség ábrázolástanilag az izokefália alkalmazása: ez azt jelenti, hogy a résztvevők fejeit többé- kevésbé egy magasságba helyezzük. Ha már itt tartottunk, lássuk hogy az egyes festők milyen kiegészítő foglalkozá- sokkal látták el magukat, lévén kevesük tudott csak a művészetéből megélni: Jacob Ruisdael sebészként kereste kenyerét. Adriaen van Ostade és Jan Steen saját ivójukat üzemeltették, gyakran rendezvén kiállításokat, saját műalkotásait eladandó, fizetség gyanánt sokszor mások képeit is elfogadván Jan van Goyen tulipánokkal és ingatlanokkal üzletelt Meindest Hobbema adószedő volt.
Ter Borch: Atyai intelem Ø
Willem HEDA: Csendélet 1635.
Claesz: Csendélet heringekkel Kalf: Csendélet A hollandoknál megfigyelhető, hogy a tengeri halak, rákok és különféle herkentyűk a csendéleteiken jóval nagyobb arányban fordulnak elő. Ezen és az előző Claesz- csendéleten is látszik, hogy a különféle ötvös- és üvegműves tárgyak ábrázolásában különös örömüket lelték. Ez is az újsütetű jólét megjelenése, és főleg, a nemes anyagokból készült ritka tárgyak érzékeltető, anyagszerű megfestéséé- lásd a drapériát vagy a figurális díszű ivókürtöt. Ø
Jacob van RUISDAEL: Az öreg zsidó temető. 1650
Jacob van Ruisdael: A nagy erdő Nagyszerű példája a lélektani tájképnek. Ruisdael témáival és beállításaival már- már a romantika nagyon korai előfutárának tekinthető. Ø
Jacob van Ruisdael: A bentheim- i kastély 1653.
Aelbert CUYP: Tehenek a folyónál Ø
Jan van STEEN A szerelem betege Az ajtó fölött egy Ámor- szobrocska, a kutya pedig a hűség jelképe.
Jan van STEEN Macskacsalád A téma, mint Jacob Ruisdael Babkirály lakomája című vásznán. Egyértelmű a negatív példaállítás, a kicsapongó, pazarló élet veszélyeire való felhívás.
Pieter van HOOCH: Holland család Ø
Hooch Cselédleány gyermekkel egy delfti udvarban A városi élet pillanataiból vett zsáner- jelenet
Samuel HOOGSTRATEN: Trompe l’ oeil A trompe l’ oeil az az alműfaja a csendéletnek, amely az optikai illúzióra, a látásunk becsapására épül.
Meindest Hobbema: A middelharnisi fasor Ø
Jan van der HEYDEN: Szobasarok ritkaságokkal ben létrejön az Angol- Kelet Indiai Társaság, amely fellendíti az egzotikus tárgyak és nyersanyagok kereskedelmét a Németalföldön is. A tatu szelvényezett páncélja, a drága szőttesek a messzi földekkel való kapcsolattartást, a könyvek, glóbuszok és a kis kabinet-szekrény pedig a műveltséget és jólétet szimbolizálják.
Szerkesztette: Vasuta Zsolt Hang- Szín- Tér Művészeti Szakközépiskola Bodajk, Samuel van Hoogstraten: Az ablakban