Bemeneti képességvizsgálat Összeállította: Bumberák Éva Beatrix és Vizer Zoltán
Előzmények október 6-án Szakiskolai Fejlesztési program keretében továbbképzésen voltunk Szakiskolás tanulók bemeneti képességvizsgálatára összeállított feladatcsomagot kaptunk kézhez
Előzmények A vizsgálati anyag egyrészt a tanulók – általános tájékozottságának – ismereteinek – felkészültségének szintfelmérésére szolgál másrészt a pedagógus tájékozódhat a tanulók tanulási szokásairól élettervezési és motivációs tényezőiről értékrendjük alakításában szerepet játszó főbb hatásokról
Előzmények A csomag nyolc feladatlapból állt A 9. évfolyamos diákok október 10-én az első két órában válaszoltak a kérdésekre Az öt osztály bontásban, tehát tíz csoportban dolgozott A mérésben 159 tanuló vett részt A mérést az osztályfőnökök koordinálták A javítást a magyar és matematika szakos kollégák végezték
Akik a mérést koordinálták oszt osztályfőnö k magyartanár matematika- tanár 9.A Rácz Ildikó Baglyos Natália Rácz IldikóBaglyos Natália 9.B Smajda Szilvia Áncsánné B GyöngyiKovácsné Koszta Zsófia Áncsánné B GyöngyiVass Gábor 9.C Bartus Sándor Bodzás CsabánéKoczmann Lászlóné Bodzás CsabánéKoczmann Lászlóné 9.D Mucsicska Vladimir Bodzás CsabánéVass Gábor Bodzás CsabánéKoczmann Lászlóné 9.E Sipos Csaba Tóth LászlóBaglyos Natália Tóth LászlóVass Gábor
I. Motivációs kérdőív Az iskolai motiváció mérésére szolgál A válaszok három területre irányulnak: 1.kognitív (megismerő) aktivitás 2.affektív (érzelmi, indulati) elemek 3.morális (erkölcsi) felelősségvállalás
II. Életmód kérdőív a kérdések a tanuló életére, szokásaira vonatkoztak 1.tanulás tanulóink %-a maximum 1 órát 5-10 %-a félóránál kevesebbet 5-10 %-a 2-3 órát jelölt meg naponta 2.kedvenc tantárgy 3.legkevésbé kedvelt tantárgy 4.szabadidő 5.egészségi állapot
III Tanulási szokások és módszerek az órai munkavégzést és az otthoni szokásokat vizsgálja 1.tanítási óra A tanulók többségének problémát okoz, hogy beszélni kell 2.tanulás Ritka az ismétlés, felmondás A tanulók 80-90%-a egyedül tanul 80%-a nem tud odafigyelni
IV Matematikai gondolkodás vizsgálata Az alapműveletekben való jártasság fokát a konkrét számokkal összefüggő logikai és gondolkodási képességet mérte Feladatok: 1.írásbeli összeadás 2.írásbeli kivonás 3.írásbeli szorzás 4.osztás egyjegyűvel 5.osztás kétjegyűvel 6.egyszerű szöveges feladat 7.szöveges logikai feladat
IV Matematikai gondolkodás vizsgálata
VII Verbális emlékezet vizsgálata A hallás utáni rövid távú emlékezeti megtartást a munkamemóriát, az asszociatív stratégiát vizsgálta a feladat Szópár listát hallgattak a tanulók 6 szópárt egyenként hatszor meghallgattak minden szónak emlékezetből kellett a párját megadni 6x2, tehát 12 pont volt elérhető
VII Verbális emlékezet vizsgálata
VIII A figyelem vizsgálata Cél az általános pszichomotoros tempó és a figyelem-koncentráció megítélése tájékoztat a tanulók kitartásáról, a feladat iránti elkötelezettségéről motivációjáról Szóközök nélküli betűrengetegből kellett adott idő alatt bekarikázni egy megadott három betűs szótagot
VIII A figyelem vizsgálata
V A szövegértés vizsgálata A vizsgálat célja az adott szöveg értelmezése az összefüggések alapján A feladat méri a tanuló nyelvi rugalmasságát passzív szókincsének tágasságát az eltérő mondatstruktúrák megértését
V A szövegértés vizsgálata
VI A szövegalkotás vizsgálata „Hogyan képzelitek el életeteket 10 év múlva?” A cél, hogy a tanuló rákényszerül- jön önmaga életének végiggondo- lására, az elérhető célok megfo- galmazására A vizsgálat eredményeit értékelési szempontok szerint összegeztük
VI A szövegalkotás vizsgálata A vizsgálat szempontjai: 1.Tartalom és szöveghossz 2.Kódolás 3.Helyesírás 4.Nyelvhelyesség 5.Kivitelezés
Összegzés Reméljük, hogy mérési eredményeinkre támaszkodva hatékony, egyénre szabott oktató-nevelő munka alakítható ki Segíthetjük a szakiskolai tanulók harmonikus személyiségfejlődését és iskolai előmenetelét Bízunk abban, hogy munkánkkal hozzájárultunk századunk távlati pedagógiai célkitűzéséhez: a tudás alapú társadalom megvalósításához
Köszönjük a figyelmet!