Az új OKJ és a duális képzési rendszer
Az OKJ, nem cél, hanem eszköz Nem önmagáért van, nem élhet önálló életet, a szakpolitika célját kell, hogy szolgálja A kormányváltást követően a szakképzés politika célja a szakképzés rendszerének teljes átalakítása, a duális képzési rendszer bevezetése A képzés súlypontját a vállalati-üzemi munkával egybekötött gyakorlati képzésre kell helyezni Stratégiai cél az egyharmados lemorzsolódás megállítása és minél több fiatal kezébe szakképesítés adása A szakiskola presztízsének, vonzerejének helyreállítása. Azok a fiatalok, akik nem akarnak a hét minden napján iskolapadban ülni a munkával egybekötött szakmatanulást választják
Az új OKJ és a foglalkoztatási rendszer Felértékelődött a munkaerő-piacon a nagy használati értékkel bíró szaktudás. Fontos szempont a munkavállalói készségek fejlesztése Az élethossziglan tartó tanulás tekintetében a széles alapozású, jól konvertálható szaktudásé a jövő. Egyidejűleg lehetőséget kell biztosítani az alacsony iskolázottságú, hátrányos helyzetű rétegek szakmához jutásához (alulról történő expanzió), illetve az igényesebb szakmák elsajátításához (felülről történő expanzió) A munkaalapú társadalom szempontjából létkérdés a foglalkoztatottság növelése, amely olyan szakmákat igényel, amelyek jól köthetők az egyes munkakörökhöz
A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések 2011/2012. tanévben 48 szakképesítés 3-as szintű 35 db 5-ös szintű 13 db Megszüntetésre, illetve beépítésre került 5 db Új szakképesítés 2 db Iskolarendszerben összesen 28 szakképesítésben 3-as 12 szakképesítésben érettségire épülő Felnőttképzésben 6 szakképesítés Régi Új 46 szakképesítés 3-as szintű 34 db 5-ös szintű 12 db
Gyakorlati óraszámok 50%-os növelése, a gazdasági igények szerinti tartalom, nyári gyakorlat óraszámának növelése Szakmai záróvizsga idejének csökkentése: maximum 2 nap; maximum 4 vizsgafeladat/modul Modulok számának korlátozása: maximum 6 modul/szakképesítés Szakmai tartalomfejlesztés: új technikák, technológiák beépítése Modulok tartalmában való duplikációk, átfedések megszüntetése Szakmai kulcs- és cselekvési kompetenciák hangsúlyozása Új központiprogram-struktúra: helyi tantervi részletességgel való kidolgozás Szakmai fejlesztőmunka eredményei
Teljes képzési idő: 3552 óra/3 év Közismereti, közéleti és életvezetési program és testnevelés Szakmai ismeretek (elmélet+gyakorlat ) 959 óra 2593 óra Szakmai elmélet Szakmai gyakorlat 690 óra 1903 (1603+nyári gyakorlat ( ) 27% 73%
Lényegét tekintve vállalati képzés, amelyet az iskolai képzés egészít ki Minél több idő eltöltése az üzemben 480 óra évente az iskolában: 320 óra szakmai 160 óra közismereti A tanulót a cég veszi fel!
48 szakmában 2011/2012. tanévben a duális képzésre beiskolázott tanulók száma Képzési időTanulók száma éves2188 Összesen10738
Iskolák és a vállalkozások közötti kapcsolat erősítése Lemorzsolódás csökkenése, tanulók jobb elhelyezkedése Nem lesz több éven keresztül párhuzamos képzési forma Kevesebb modul, egyszerűbb a „tantárgyiasítás”: (46 szakmában 271-ról 203-ra csökkent a modulok száma) Gyakorlatorientált, felhasználóbarát központi programok A kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumok bevezetésének előnyei
A teljes OKJ felülvizsgálata 2012-ben Hármas elv továbbra is érvényes: modulrendszer, kompetencia elvűség, gyakorlatorientáltság A modulrendszerű OKJ nem lett egyszerűbb, átláthatóbb: 429 alap szakképesítés, 1303 kimenet, 2734 modul Cél: egyszerűbb, átláthatóbb, átjárhatóbb, felhasználóbarát, a foglakoztatást jobban támogató keretrendszer Problémák: Elágazások túlburjánzása, rész szakképesítések munkaerő-piaci relevanciája, ráépülések túlzott specializációja szeptembertől kerettantervi rendszer, 8 osztályra épülő 3 éves szakmunkásképzés, szakközépiskolai képzés újra pozícionálása, technikusképzés megerősítése
Az OKJ felülvizsgálata, továbbfejlesztése Szakmailag megalapozott és vállalható keretrendszer kialakítása, amelynek eredményeként jelentősen csökken a kimenetek száma Fejlesztési koncepció, rendező elvek mentén az új OKJ keret- rendszer kialakítása az MKIK szakmai koordinálásával NGM irányításával komoly partnerség a szakképesítéseket felügyelő 7 minisztériummal (14 államtitkárság) és szakmai szervezetekkel (250 szakmai szervezet), 800 fejlesztő, 632 szvk kifejlesztése Szélesebb alapozású, tudásbázisú, konvertálható ismereteket tartalmazó szakmarendszer az iskolai rendszerben egy szakképesítés több munkakör ellátását biztosítsa Rész szakképesítések, elágazások, ráépülések újradefiniálása
Adatmodellek, melyek az OKJ fejlesztés során figyelembevételre kerültek Szakképesítések, melyekből az elmúlt 3 évben vizsgát szervezetek, vizsgázók száma szakképesítésenként az elmúlt 3 évben Szakképesítések, melyekre az elmúlt években tanulószerződések kerültek megkötésre RFKB döntések az iskolarendszerű képzésekre vonatkozóan, hiányszakmákra vonatkozó adatok Gazdálkodói felmérés a kereslet-kínálatra vonatkozóan Rokon szakképesítések felülvizsgálata modultérképek alapján FEOR rendszer munkakörökhöz kapcsolódó előírt szakképesítések
Az OKJ felülvizsgálata, továbbfejlesztése Rész szakképesítés: Az alap szakképesítésnek tartalmaznia kell minden modult, amit a rész szakképesítés tartalmaz, de horizontális szempontok (10 ezer fő speciális szakiskolában) Elágazások kivezetése a rendszerből Életpálya modell, zsákutcás jelleg megszüntetése, egymásra épülő szakmarendszer, szintek egymásra épülő rendszere. Felülről és alulról történő expanzió. Érettségire épülő szakmaszerzés mestervégzettséggel és 5 éves szakmai gyakorlattal. 37 ágazati szakközépiskola és a technikus képzés presztízsének helyreállítása, átjárhatóság a felsőoktatásba (kreditbeszámítás) Felnőttképzés beillesztése a rendszerbe, előírt óraszám meghatározása, összhangban az iskolarendszerű képzéssel
OKJ felülvizsgálata, továbbfejlesztése, eredmények A modul rendszer és a tantárgyszemlélet integrálása A bonyolult, bürokratikus vizsgáztatási rendszer helyett komplex vizsgáztatás. Atomizált, virtuális ismeretek helyett: modulokon átívelő használható gyakorlati tudás Egyszerű, használható, transzparens rendszer: 1303 kimenet helyett 632 Beszámíthatóság nem a vizsgán, hanem a képzésben A munkatevékenységbe ágyazott szakmatanulás ped. modellje, nem úgy építjük fel, mint a tudományt
Az új OKJ fejlesztésének eredményei számokban Szakképesítés- kimenetek Régi OKJ (2011)Új OKJ (2012) részszakképesítés önálló szakképesítés szakképesítés- elágazás 432- szakképesítés- ráépülés ÖSSZESEN:
Az órakeretek számának alakulása képzési típusonként Órakeretek2+2 3 éves (kamarai, duális) 3 éves új OKJ szerinti Közismereti tartalmak Szakmai elmélet Szakmai gyakorlat (összefüggő gyakorlat nélküli) Szakmai gyakorlat (összefüggő gyakorlattal)
Jogszabályi háttér és az új OKJ-hoz 2013/2014-es tanévtől kizárólag a nemzeti köznevelésről szóló törvényben és az új szakképzési törvényben meghatározott szakiskolai és szakközépiskolai képzés indítható. 2012/2013-as tanévtől az új formák szerint nem kötelező képzést indítani a szakképző iskolákban A követelménymodul, a szakmai és vizsgakövetelmény, illetve a szakmai tantervi ajánlások kiadása most csak a Nemzetgazdasági Minisztérium (77 alapszakma), illetve a Honvédelmi Minisztérium szakképesítéseire vonatkozik. Az Országos Képzési Jegyzék további szakképesítésekhez tartozó tanügyi dokumentumok határideje: december 30.
Képzési formák szeptembertől 2+2 képzési forma OKJ : 133/2011.(VII. 18.) Korm. rendelet kamarai szvk : 32/2011. (VIII.25.) NGM rendelet központi program: /2011. közleményben kiadott szakiskolai közismereti program: (Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet) 3 éves kamarai képzési forma OKJ: 133/2011.(VII. 18.) Korm. Rendelet kamarai szvk : 32/2011. (VIII.25.) NGM rendelet központi program: /2011. közleményben kiadott szakiskolai közismereti program: (Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet) 3 éves képzési forma, új OKJ OKJ: 150/2012. (VII.6) Korm. rendelet szvk : 27/2012.(VII. 27) NGM rendelet Követelménymodul : 217/2012 (VIII.9.) Korm. rendelet szakmai tantervi ajánlás : folyamatban, de a tervezet elérhető 2012.szakiskolai közismereti program: szaki.ofi.hu
Az új OKJ bevezetéséből származó előnyök Iskolaszervezés szempontjából mind a szakmai tartalom, mind a vizsgáztatás élhetőbb feltételeket teremt A gazdaság számára valós munkakörökhöz kapcsolódó és jól beazonosítható szakmarendszer Az egyén szempontjából több munkakör betöltésére jogosító és a munkaerő-piacon jól értékesíthető szaktudás A szakképzés zsákutcás jellegének megszüntetése, szakmunkás életpálya modell lehetőséget teremt a szakmai karrier felépítéséhez Költséghatékony, átlátható finanszírozás A duális képzést támogató OKJ
Köszönöm a figyelmet az előadás elérhető: