Darvas Ágnes: A személyes szolgáltatások fontossága – hiányok, problémák, lehetőségek ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata – MTA-KTI Gyerekprogram Iroda Lillafüred április 24-25
„A személyes szolgáltatások világában alapvetően két markáns típus körvonalazódik. Az első egy magas minőségi igényeket kielégítő szűk szolgáltatási piacot ír le, magasan képzett szakemberekkel és viszonylag magas költségekkel. A második modell egy szélesebb körben elérhető, de szolgáltatásait illetően alacsonyabb színvonalú ellátást biztosító rendszert ír le, melyben a munkavállalók is alacsonyabb képzettséggel és javadalmazással, de nagyobb létszámban vesznek részt. (..) A két modell tükrében a magyar szociális szektor inkább ez utóbbi képet mutatja, de az előbbit látná szívesen.” ( Csoba Judit: A szociális szakma humánforrása. Kézirat.)
LJGY megállapításai egyenlő esélyű hozzáférés gondjai standardok hiánya - minőségi szakmai feltételek hatékonyság - együttműködések hiánya Bár a legszegényebbeknek és a legkiszolgáltatottabbaknak van szüksége a legmagasabb szakértelemre, a legjobb minőségű szolgáltatásokra, e helyett sokszor a minimumforrásokból létező, félmegoldást jelentő szolgáltatási lehetőségek, kvázi-szakmai segítségek jutnak nekik.
LJGY l egfontosabb célkitűzései CélkitűzésekHol látható a fejlesztés, elmozdulás Szegregációmentes intézményekOKM – integrációs programok Egyenlő esély a hozzáférésbenA társulások kedvező finanszírozási feltételei, oktatási és gyv-i törvény a napközbeni ellátásokról Az ellátatlan gyerekek számának radikális csökkentése Óvodai programok, bölcsőde fejlesztések, térítésmentes étkezés Hatékony és intenzív családmegtartó szolgáltatások biztosítása Pályázatok, egyedi projektek Korszerű módszerek használata az iskolai konfliktusok, a családon belüli erőszak, a gyerek- és fiatalkori bűnelkövetés hatékony kezeléséhez Pályázatok, egyedi projektek Rendszeres, folyamatos szakmaközi együttműködés Jogszabályi kötelezettség van, az éves konferenciák kezdenek működni Rugalmasság, a szükségletekre válaszoló szolgáltatások működtetése Esélyegyenlőségi tervek Képzési és továbbképzési rendszerek bővítése Felsőoktatási reformok, kisgyerekkori BA-terv Az igénybevevők elégedettségének rendszeres mérése Minőségbiztosítási eljárások alkalmazásának terjedése
Jelentős területi egyenlőtlenségek a szegénységi kockázatok alakulásában, 2005 (MTA RKK)
Szülők foglalkoztatottsága A 0-2 éves korú gyereket nevelő családok 24%-ban egyik szülő sem foglalkoztatott (az összes gyerekes család 14%-a van hasonló helyzetben) (Mikrocenzus, 2005)
Különleges pedagógusi erőfeszítést igénylő tanulók aránya az általános iskolákban (Szonda-Ipsos, 2007)
Védelembe vétel és gyermekvédelmi gondoskodás
Családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatások
Szakember-ellátottság és a felsőfokú végzettségűek aránya
Gyermekjóléti szolgáltatás
Gyermekjóléti alapellátások elérhetősége
Problémák - javaslatok jogi szabályozás: –a törvényi keretek nem összehangoltak –a jogszabályok nem a szükségletek szerinti szabályozást valósítják meg –hiányzik a jogszabályok betartásának tartalmi számonkérhetősége finanszírozás: –nem kötött szociális normatívák felhasználása –az önkormányzatok adottságai és hozzáállása –a valós ráfordítások nem ismertek adminisztráció: –a szolgáltatások szakmai tartalma, konkrét tevékenysége csak részben ismert, a hatékonyságról nincsenek szisztematikusan gyűjtött adatok, információk
Alapvető hiányok Kisgyerekes családokat célzó tevékenységek (LHH kistérségek – 700 település – szakember+infrastruktúra ≈3 Mrd Ft/év) Óvodai, iskolai szociális munka (≈1000 iskola-óvoda, ≈3 Mrd Ft/év) Szabadidős programok Nyári szünidő értelmes eltöltését segítő szolgáltatások (1000 iskola – 2 szakképzett mts – ≈1,2 Mrd Ft) Serdülők számára nyújtott szolgáltatások – ( nagyobb városokban elsősorban komplex szolgáltatásokat nyújtó nappali intézmény) Szülők foglalkoztathatóságának hatékony segítése ( (LHH kistérségek – 700 település – szociális szolgáltatások létszámbővítése és infrastruktúra fejlesztése - ≈ 2 Mrd Ft)
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!