1/61 Az iparművészettel szembeni fogyasztói elvárások 2005.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Szegi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
NRC Omnibusz – november. Okostelefon használat  A éves internetezők 64%-a használ okostelefont (saját/céges okostelefont, vagy más készülékét).
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
1Transzplantációs Alapítvány
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Esélyek a munkaerőpiacon
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Transzplantációs Alapítvány a Megújított Életekért
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
SZÁMVITEL.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Projektmunka Földrajzolok
Otthoni tárgyi környezet
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Folyamatosan emelkedik a lakosság
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Intézmény minőségirányítási programja
Baranya Megyei Önkormányzat
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
Miről álmodik a rezidens?
Előadás másolata:

1/61 Az iparművészettel szembeni fogyasztói elvárások 2005

A KUTATÁS CÉLJAI 2/ az iparművészettel kapcsolatos vélemények és ismeretek feltérképezése a lakosság körében a magyar lakosság viszonya a vizuális kultúrához a lakosság mint az iparművészet fogyasztója

KUTATÁSI PARAMÉTEREK 3/61 Időpont Időpont: augusztus Módszer Módszer: személyes, kérdőíves megkérdezés Minta Minta: az ország 18 éves, vagy annál idősebb felnőtt lakosságát reprezentáló 1500 fő Megbízó Megbízó: Magyar Iparművészeti Egyetem

Szellemi foglalkozások társadalmi presztízse (átlagpont, 1-10*) 4/61 * Minél közelebb van az átlagpont a 10-hez, annál nagyobb az adott foglalkozás társadalmi presztízse.

Ha gyermeke az iparművész, a design szakmát, pályát választaná, Ön örülne ennek a döntésének? (százalékos megoszlás) 5/61

Ön szerint mivel foglalkozik egy iparművész/formatervező/designer? (spontán válaszok)  A lakosság 38%-a – a designer szakma esetében 60%-a – nem vállalkozott a válaszadásra iparművészformaterveződesigner használati tárgyakat tervez egyedi tárgyakat tervez1435 művész91- tárgyat tervez az ipar számára 75- formákat tervez2127 arculattervezés, stílus /61

Mi jut eszébe a „magyar áru” kifejezésről? (spontán válaszok)  pozitív vélemény (jó minőség, olcsó, stb.)34%  itthon gyártott áru, hazai anyagból20%  negatív vélemény (gyenge minőség, nem jó csomagolás, stb.) 12%  konkrét árut említ9%  hazafiság, magyar ipar támogatása6%  kevés van belőle, kiszorult a piacról3%  magyar sajátosságokat, stílust tükröz2%  közömbös számára1%  nem tudja, nem válaszol15% 7/61

Melyek azok a tárgyak, amelyek emlékezetesek, ismerősek az Ön számára, mint magyar tervezésű termékek? 8/61

9/61 Rubik kocka; 91%Unicum 88%Ikarusz busz86% villamos; 50% ventillátor; 34%

10/6 1 A következő öt szék közül melyik tetszik Önnek a leginkább?

11/6 1 Thonet; 30%szecessziós; 26%60-as, 70-es évek; 15% Bauhaus; 12%babzsák; 5%

az iparművészeti szakma és alkotásainak megítélése kedvező a lakosság körében 12/6 1 kevés az ismeret a szakmáról a magyar lakosság inkább konzervatív ízlésű

A KUTATÁS CÉLJAI 13/ az iparművészettel kapcsolatos vélemények és ismeretek feltérképezése a lakosság körében a magyar lakosság viszonya a vizuális kultúrához 3. 3.a lakosság mint az iparművészet fogyasztója

Ön szerint az ország mindennapi kultúrájában mennyire fontos a tárgykultúra, a vizuális kultúra, az építészeti kultúra szerepe? (százalékos megoszlás) 14/61

Kik tartják nagyon fontosnak a vizuális kultúra szerepét az ország mindennapi kultúrájában? objektív háttérváltozók magas iskolai végzettségűek szellemi vezetők, szellemi beosztottak fővárosiak megyeszékhelyeken lakók szubjektív háttérváltozók közepes és magas társadalmi elismertséggel rendelkezők 15/6 1

Hol lenne az Ön számára a legfontosabb az esztétikus, tervezett tárgyi környezet? (átlagpont, 1-5*) otthon, a lakásban 1,75 az utcán, köztereken, 2,85 közintézményekben (iskola, hivatalok, üzletek, stb.) 3,00 a munkahelyen 3,45 tömegkommunikációban (TV, újságok, Internet) 3,45 16/61 * Minél közelebb van az átlagpont az 1-hez, annál fontosabb az adott helyszínen a szép tárgyi környezet a megkérdezettek számára.

Mi befolyásolja a lakosságot otthona berendezésében, tárgyi környezete kialakításában? (átlagpont, 1-4*) 17/61 * Minél közelebb van az átlagpont az 1-hez, annál fontosabb az adott tényező a lakás berendezésénél.

a magyar lakosság fontosnak tartja a vizuális kultúrát 18/6 1 azt leginkább a lakberendezéshez kötik

A KUTATÁS CÉLJAI 19/ az iparművészettel kapcsolatos vélemények és ismeretek feltérképezése a lakosság körében a magyar lakosság viszonya a vizuális kultúrához 3. 3.a lakosság mint az iparművészet fogyasztója

Mi jellemzi a magyar fogyasztókat? (átlagpont, 1-4*) divatkövetés3,32 egyéni stílus elégedett a hazai kínálattal 1,31elégedetlen korlátozó anyagi lehetőségek 1,88 nem korlátozó anyagi lehetőségek szükségesség szerinti vásárlás 1,86 igény szerinti vásárlás 20/61 * Minél közelebb van az átlagpont az 1-hez, annál többen a bal oldali állítással értettek egyet.

átlag (1-3)* választotta(%) ár1,5969 minőség1,9559 tartósság2, /61 Milyen szempontok befolyásolják az emberek vásárlói döntéseit? (a három leggyakrabban említett szempont) * Minél közelebb van az átlagpont az 1-hez, annál jobban befolyásolja az emberek vásárlási döntéseit az adott tényező.

Az ár az átlagnál fontosabb számukra: magas iskolai végzettségűek szellemi vezető, szellemi beosztott megyeszékhelyen lakók magas társadalmi presztízzsel rendelkezők közepes és magas anyagi presztízzsel rendelkezők 22/ év felettiek alacsony iskolai végzettségűek szakképzetlen fizikai munkások, munkanélküliek nyugdíjasok községekben lakók alacsony társadalmi és anyagi presztízzsel rendelkezők A minőség az átlagnál fontosabb számukra: A tartósság az átlagnál fontosabb számukra: év közöttiek magas iskolai végzettségűek közepes társadalmi és anyagi presztízzsel rendelkezők

Passzív és aktív iparművészeti fogyasztás 23/6 1

Járt-e Ön az utóbbi években iparművészeti, design kiállításon? (százalékos megoszlás) 24/6 1 fiatalok diplomások szellemi foglalkozásúak évesek diplomások szellemi foglalkozásúak nagyobb településen lakók idősek alacsony iskolai végzettségűek kis településen lakók szakképzetlen fizikai munkások nyugdíjasok

Vásárolt-e Ön valaha iparművészeti tárgyat? (százalékos megoszlás) 25/61

Az átlagnál nagyobb arányban vásároltak iparművészeti tárgyat objektív háttérváltozók középkorúak magas iskolai végzettségűek szellemi vezetők és alkalmazottak szubjektív háttérváltozók közepes és magas társadalmi presztízzsel rendelkezők közepes és magas anyagi presztízzsel rendelkezők 26/6 1

Miért nem vásárolt iparművészeti tárgyat? (százalékos megoszlás, N=1010)  nem tudja megfizetni53%  luxuscikknek tekinti28%  nincs az ízlésének megfelelő6%  nem tudja, hol vásárolhatná meg2%  nem tudja, nem válaszol10% 27/6 1

Az iparművészeti fogyasztást befolyásoló háttérváltozók kulturális fogyasztás iskolai végzettség, foglalkozás társadalmi és anyagi presztízs anyagi helyzet 28/6 1

Összegzés 29/6 1   a magyar lakosság körében viszonylag magas presztízsűek az iparművészeti szakmák   nagyfokú az információhiány és a fogalomzavar az iparművészeti szakmákkal kapcsolatosan   a magyar lakosság fontosnak tartja a vizuális kultúrát az ország mindennapi kultúrájában   a lakberendezés területén a legfontosabb a minőségi tárgykultúra, itt találkoznak leginkább az iparművészettel   a passzív és aktív iparművészeti fogyasztást, illetve az iparművészettel kapcsolatos ismereteket az iskolai végzettség befolyásolja leginkább

30/6 1 Az iparművészet területein működő alkotók változásban lévő helyzete, a szakma átalakulása

TARTALOM 31/ identitás, vélekedések a szakmáról és saját szakmai tevékenységről 2. 2.az iparművészet felvevőpiaca munkához jutás a megrendelők és potenciális ügyfelek nehézségek 3. 3.vélekedések a szakma szerepével kapcsolatosan 4. 4.jövőbeli kilátások

KUTATÁSI PARAMÉTEREK 32/6 1 Időpontok Időpontok: június; szeptember Módszer Módszer: személyes, kérdőíves megkérdezés Minták Minták: a Magyar Iparművészeti Egyetemen végzettek (és a FISE taglistájából) arányosan vett 270, illetve 200 fő Megbízó Megbízó: Magyar Iparművészeti Egyetem

választotta (%)* kézműves iparművészet (kisebb szériás) 2929 vizuális kommunikáció (grafika, fotó, animáció, reklám, stb.) 4729 építészet, belsőépítészet, környezettervezés 2023 textil, divattervezés 1621 formatervezés (nagyobb szériás termék design) 1817 iparművészei oktatás1817 szilikát1014 ipari formatervezés98 egyéb iparművészeti (design) jellegű tevékenység 1512 nem iparművészeti tevékenység /61 *A százalékos adatok összege meghaladhatja a 100-at, mert egy kérdezett több választ is említhetett. Szakmai önbesorolás a megkérdezettek 47%-a egynél több területet említett

Megélhetés fő forrása 34/61 a pályakezdők körében az átlagnál magasabb a nem iparművész tevékenységből élők aránya

Mely ismeretek, illetve készségek elsajátításának látja hasznát szakmai munkájában abból, amit a főiskolai/ egyetemi képzés során kapott? 35/6 1 szakmai, tervezési ismeretek82% kreativitás fejlesztése 81% műveltségi ismeretek71% feladat és problémamegoldó képesség70% elméleti és gyakorlati szakismeretek68% ízlés, minőségérzés kialakítása68% 2001-hez képest   nőtt a számítógépes ismeretek hasznosságának megítélése   csökkent a szakmai-, tervezési ismeretek és az elméleti szakismeretek hasznosságának megítélése képzése során nem kapott ilyen ismereteket:   önmenedzselési ismeretek28%   gazdasági, kereskedelmi ismeretek26%   számítógépes ismeretek24%

Mi kell a szakmában való érvényesüléshez? 36/6 1 tehetség, kreativitás83% önmenedzselési képesség81% szakmai ismeretek72% kommunikációs készség72% társadalmi, gazdasági kapcsolatok70% 2001-hez képest emelkedett a nyelvtudás fontosságának megítélése minél fiatalabb valaki, annál fontosabbnak tartja a tehetséget, kreativitást, a piaci, gazdasági és számítástechnikai ismereteket   a kreativitás fejlesztésével elégedettek   az iparművészek több mint egynegyede nem kapott önmenedzselési ismereteket

Külföldi szakmai gyakorlat, tanulmányi ösztöndíj 37/61 minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy rendelkezik külföldi tapasztalattal

Általános szakmai elégedettség nagyon elégedett28%13% elégedett33% is-is27%39% elégedetlen9%13% nagyon elégedetlen3%2% átlagpont (1;100)69 pont61 pont 38/61   a kérdezettek 64%-a újra ugyanazt, 23%-a rokon szakmát választana   6% tervezi jelen helyzetében a pályamódosítást

Ön örülne, ha gyermeke is az iparművész szakmát választaná? 39/6 1

A szakmai rutinmunka és kreativitást igénylő munka aránya 40/61 az iparművészek elsősorban hivatásnak (33%) művészetnek (30%) mesterségnek (18%) tekintik szakmai tevékenységüket

Szakmai kapacitás kihasználtsága nagyon magas fokú20%12% magas fokú24%17% közepes33%38% alacsony fokú15%17% nagyon alacsony fokú6%15% átlagpont (1;100)59 pont48 pont 41/61 a szakmai kapacitás kihasználtsága csökkent

TARTALOM 42/ identitás, vélekedések a szakmáról és saját szakmai tevékenységről 2. 2.az iparművészet felvevőpiaca munkához jutás a megrendelők és potenciális ügyfelek nehézségek 3. 3.vélekedések a szakma szerepével kapcsolatosan 4. 4.jövőbeli kilátások

Milyen módon lehet munkához jutni? (százalékos megoszlás) 43/6 1

Kik az Ön leggyakoribb megrendelői? (százalékos megoszlás) 44/61

Hol lát új felvevőpiacot, megrendelési lehetőséget szakmája számára? (választotta, %) civil szférában68% civil szférában68% médiában50% a rekreáció-szórakoztatás területén41% banki szférában34% oktatásban31% szolgáltatásban 31% telekommunikációban26% kommunális intézményekben23% egészségügyben13% közlekedésben12% 45/6 1 *A százalékos adatok összege meghaladhatja a 100-at, mert egy kérdezett több választ is említhetett.

Mi jelenti munkájuk során a legnagyobb nehézséget? (választotta, %)  alacsony honoráriumok61%  a szakmai megbecsülés hiánya60%  kevés megrendelés57% 46/ hez képest a helyzet a következő területeken romlott   megrendelés hiánya   szakszerűtlen vezetés   nem szakképzett tervezők alkalmazása   szellemi alkotások védelmének hiánya javult   nemzetközi kifutási lehetőségek   megrendelőtől eltérő ízlés   kreativitást nem igénylő megrendelések

Mi az, ami a leginkább segítené szakmai működésüket? (a három leggyak r abban említett válasz) átlag (1-3)* említette (%) gyártók támogatása designer alkalmazása esetén1,6933 egyéni projektek támogatása1,8837 adókedvezmény2, /61 * Minél közelebb van az átlagpont az 1-hez, annál inkább segítené az adott dolog a szakmai működést a megkérdezettek véleménye szerint.

TARTALOM 48/ identitás, vélekedések a szakmáról és saját szakmai tevékenységről 2. 2.az iparművészet felvevőpiaca munkához jutás a megrendelők és potenciális ügyfelek nehézségek 3. 3.vélekedések a szakma szerepével kapcsolatosan 4. 4.jövőbeli kilátások

Fontos-e az embereknek az iparművészet, a design, az építészet? (százalékos megoszlás) 49/61

Ön mit tekint a magyar környezetkultúra legnagyobb problémájának? (spontán válaszok) 50/6 1   közízlés hiánya, érdektelenség, igénytelenség40%   pénzhiány, megrendelések hiánya16%   műveletlenség, művészeti oktatás hiánya12%   minőség hiánya, tömegáruk dömpingje10% megoldási javaslatok: oktatás, iskolai nevelés24% pénz, anyagi támogatás10% szakma presztízsének emelkedése10%

Ön szerint mi (lenne) az iparművészek szerepe ma Magyarországon? (spontán válaszok) ízlésformálás és fejlesztés, vizuális kultúra megteremtése 7337 környezeti harmónia megteremtése 1430 iparfejlesztés, az ipar és a művészet összekapcsolódását elősegíteni 713 szemléletváltás és trendteremtés39 értékteremtés, hagyományőrzés 196 hazai formakultúra megismertetése Magyarországon 44 egyedi tárgyak készítése-4 hazai formakultúra megismertetése a világban22 a tömegtermelés kiszorítása -1 más szerep04 nincs szerepük 06 nem tudja, nem válaszol68 51/61 konkrét feladatok, melyek megoldásában az iparművészek érdemi szerepet vállalhatnak: (spontán válaszok) környezet és városkép-alakítás(31%) tárgytervezés(11%) ízlésformálás(10%)

A lakosság fontosabbnak tartja a vizuális kultúrát, mint azt az iparművészek gondolják 52/6 1 A közízlés hiányát tekintik a magyar környezetkultúra legfőbb problémájának, amit az oktatás, művelődés eszközével oldanának meg. Aziparművészet konkrét feladatai a város- arculat kialakításban, környezettervezésben látják Az iparművészet konkrét feladatai a város- arculat kialakításban, környezettervezésben látják.

TARTALOM 53/ identitás, vélekedések a szakmáról és saját szakmai tevékenységről 2. 2.az iparművészet felvevőpiaca munkához jutás a megrendelők és potenciális ügyfelek nehézségek 3. 3.vélekedések a szakma szerepével kapcsolatosan 4. 4.jövőbeli kilátások

54/6 1

55/6 1 önmaga megítélése szakma megítélése (átlagpont, 1,7)° 10 évvel ezelőtt társadalmi presztízs4,094,74 anyagi presztízs3,384,50 jelenleg társadalmi presztízs4,244,58 anyagi presztízs3,383,98 10 év múlva társadalmi presztízs5,495,50 anyagi presztízs5,205,39 ° Minél magasabb az átlagpont, annál magasabbnak ítélik a válaszadók az adott presztízst ben mind magukat, mind szakmájukat magasabb társadalmi és anyagi presztízsűnek ítélték

Összegzés 56/6 1   az iparművészek helyzete alapvetően nem változott 2001 óta.   az iparművészek legfőbb megrendelői a magánszemélyek, a civil szféra   informális úton jutnak a leggyakrabban megrendeléshez, de formális úton várják a jövőben a segítséget   a magyar környezetkultúra legfőbb problémájának a közízlés hiányát tartják   bizakodóan tekintenek a szakma és saját jövőjük elé