A JÁTÉK SZEREPE A HABILITÁCIÓS- REHABILITÁCIÓS MUNKÁBAN Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Az interaktív tábla használatának lehetőségei
Óvoda.
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
Szülői elégedettség mérés eredménye
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
MUNKAKERETEK Az óvodai vizuális nevelés tevékenységeit a következő munkakeretekbe soroljuk I. Természet utáni II. Emlékezet utáni III. Elképzelés utáni.
Kulcsárné dr. Papp Enikő:
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
1. Budakeszi Város Német Önkormányzata kiemelt feladata A német nemzetiségi oktatás megvalósítása és fejlesztése Készítette: Kóthyné Herczeg Mária.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A tudatos zenehallgatás
A játék.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Rokszin Mónika Pszichológus
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
A játék A játékosság.
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
Módszertani megújulás a nevelő munkában
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
"Legyen az esély egyenlő ..."
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Varázslatos játékok iskolába készülőknek
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Út a sikeres tanuláshoz
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Csépai cigány hagyományok és megjelenítésük az óvodai nevelésben Készítette: Szabóné Bódi Dorina Óvodapedagógus Témavezető: Dr. Rigó Róbert főiskolai docens.
Alcím mintájának szerkesztése Demens lakók képességmegőrző, rehabilitáló programja Evangélikus Diakóniai Otthon Kaposszekcső Kaposszekcső,
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
A játék A játékosság.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
„Referenciaintézmény kialakítása a II
Mi is az a Vitamintorna és ki az a T-Vitamin?
Jubileumi tantestületi értekezlet: 30 éves az óvoda és az iskola
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Szakmai gyakorlat Szarvas.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus
Előadás másolata:

A JÁTÉK SZEREPE A HABILITÁCIÓS- REHABILITÁCIÓS MUNKÁBAN Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény

A játék a gyermek fejlődésében alapvető jelentőségű, semmi mással nem helyettesíthető tevékenységi forma. A játékon belül a motoros, a szociális, és a verbális tanulás összefonódik, komplex formában jelenik meg. A játék nem csupán szabadidős tevékenységet jelent, hanem jelen van minden célzott foglakozáson is, ismeretszerző funkcióval bír, nélkülözhetetlen a beszédfejlesztésnél, a mozgásnevelésnél, a finommotorika fejlesztésénél. A játékra nevelés együttjátszást, együttes cselekedtetést jelent, ahol a gyógypedagógus szerepe fokozatosan csökken, helyét a játékkezdeményezés, majd az egyre önállóbb játék veszi át. A játékra nevelés foglalkozáson a gyermek adott tevékenységéből indulunk ki. Az indirekt tanításba, illetve a pedagógus kezdeményezésébe igyekszik bevonni a gyermekeket. Az e foglalkozásokon megtanult játékokat hasznosítjuk a többi foglalkozáson is.

Célja: - a játékkedv felkeltése; - az adekvát játékhasználat megtanítása; - az egymás melletti tevékenység támogatása; - az együttes játék örömének felfedeztetése; - a konstruálás megtanítása; - elemi szerepjátékok elsajátítása; - a mozgás, a megfigyelőképesség, a figyelem, az emlékezet, a beszéd, a képzelet fejlesztése; - a különböző minőségű, színű, formájú, nagyságú anyagok segítségével ismeretnyújtás a környezet tárgyairól; - népi játékok, mondókák, énekes játékok segítségével elemi szabályok megtanítása, a zenei hallás, a ritmusérzék fejlesztése; - a játéktevékenység örömforrásának biztosítása; - az önálló, elmélyült, kitartó játék segítése; - a mintakövetés, modellkövetés, az interakció támogatása.

Megtanulandó játékok Finommotorikát fejlesztő játékok A megismerő tevékenységet fejlesztő játékok Mozgásos játékok Játékok a szabadban Szerepjáték elemei

Finommotorikát fejleszt ő játékok ki-be pakolás; válogatás, csoportosítás; építés vízszintesen; építés függőlegesen; építés különböző formájú, anyagú, nagyságú elemekből; építés minta után; illesztés; fűzés; ujjak ügyesítése mondókákkal, mesékkel; barkácsolás.

A megismer ő tevékenységet fejleszt ő játékok szétvágott képek összeillesztése - puzzle; hasonlóság, különbözőség észrevételét segítő játékok; memori; képtörténet kirakása; sorozatok; hallási differenciálást fejlesztő játékok; tájékozódás a hang alapján; tárgyak felismerése tapintás útján.

Mozgásos játékok köralakítás; körbejárás; párválasztás; körjátékok; páros játékok; menetelés, vonatozás, sétálás; egyensúlyozó játékok; célba futás; egyszerű táncelemek.

Játékok a szabadban homokozás; hintázás; csúszdázás; mászókázás; pancsolás; labdagurítás, eldobás, elkapás; futkározás; ugrálás; körjáték a szabadban; hógolyózás, szánkózás, csúszkálás; húzás, tolás; kerékpározás, rollerezés; építés.

Szerepjáték elemei babaringatás, etetés, altatás, sétáltatás, öltöztetés, fürdetés, biliztetés; autó tologatás, szállítás, garázsépítés, közlekedési szőnyegen közlekedés; utazás; orvos, beteg; fodrász; főzés; takarítás; boltos; mese dramatizálása; ismerkedés a bábokkal.

Elvárások óvodáskor végén ismerjék az alapvető játékokat; legyenek képesek rövid ideig adekvátan játszani; válasszanak maguknak eszközt, használat után tegyék helyre; tanulják meg elkérni a játékot, tudjanak várni; tudjanak egyszerű építményt konstruálni; a szerepjátékok elemei jelenjenek meg játékukban; ismerjenek dalos játékokat, kapcsolódjanak be a körjátékokba; legyenek képesek rövid ideig együtt játszani; ismerjék a játszótéri játékokat, használják azokat rendeltetésszerűen; ha kell, játékukat kísérjék beszéddel; a tanult játékokat próbálják továbbfejleszteni.

Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Az anyagot összeállította: Varga Györgyi óvodai intézményegység-vezető