2016. 09. 21. 14:25 Master of Arts International Hotel Management Strategy 1 Dr. Juhász László PhD.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lebovits Ágnes, Morvai Edit, Rádai Péter 2006 ProjektekésProjektfolyamatok TKA PBT-Projekt: Projektek és projektfolyamatok PROJEKTALAPÚ OKTATÁS Tempus.
Advertisements

A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Az üzleti terv.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A stratégiai tervezés módszertana
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
NCA - Önkéntes projektek tervezése és megvalósítása
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A kormányzati stratégiai tervezés módszertana
Szállodagazdálkodás és vezetés I
1. Szállodavezetés és üzemeltetés alapjai 1. 2
Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szállodák tevékenységei”
Szállodák eredmény kimutatásának mutatószámai
Emberi erőforrás menedzsment
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Kaplan – Norton: Balanced Scorecard
Éves tervezés a magyar bankszektorban
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
II. Logisztikai tervezés
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A stratégiai tervezés folyamata
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Szolnoki Szabolcs, projektmenedzser, SMART Pont Hálózat vezető
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
AZ ÖTLET Mit termeljek, mit gyártsak?. Hogyan hozzunk létre, hogyan működtessünk fenntartható szociális vállalkozást ?
TERVEZÉS CÉLMEGHATÁROZÁS KÖRNYEZETELEMZÉSEK
Vállalkozásmenedzsment I.
Master of Arts International Hotel Management „ Management” :01 1 Dr. Juhász László PhD.
Sági Sándor (Kontroll Pont ‘91 Kft). A kontrolling a modern vállalatvezetés közgazdasági eszköze Megteremti a vállalkozás pénzügyi folyamatai szabályozási.
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A külső környezet elemzése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
Szállodák eredmény kimutatásai és mutatószámai
Üzleti terv bemutatása
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Értékesítési oktatás Előadó: [Név].
Ötletek mára és holnapra
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

:25 Master of Arts International Hotel Management Strategy 1 Dr. Juhász László PhD

:25 A második világháború után keresleti piac állapota állt vissza. Az első olajárrobbanás (1972) után a keresleti piac átalakult kínálati piaccá a világban. Ez Magyarországon a vállalati üdülők szállodai átsorolása miatt alakult ki 1990-ben. A piaci-gazdálkodás tevékenysége és tényezői felértékelődtek. Ennek hatására a több szervezet életében megjelentek a piaci célok. A környezeti változások hatására a stratégiai menedzsment került előtérbe. A klasszikusvezetés elemzési szakasza kibővül a külsőkörnyezet, a küldetés, jövőkép és a stratégia elemeivel. A stratégiai vezetés alapja a stratégiai gondolkodás, a stratégiai gondolkodás alapja pedig a tudatosság. A stratégiai vezetés folyamata a környezeti tényezők elemzésével a szervezet célhalmazának meghatározása, a célok eléréséhez vezető tervek és cselekedetek kidolgozása figyelembe véve a tervek végrehajtásához biztosítja a szükséges erőforrásokat. szállodaipar előtörténetét. 2 Dr. Juhász László PhD Stratégiai gondolkodás

:25 Már az 1990-as évek második felében tudatosult a hazai szállodavetésben is, hogy a szervezetnek nem lehet egy célja. Egyértelművé vált, hogy egy cél nem cél. Még a mai hazai szakirodalomban és szálláshely szolgáltatási jegyzetekben is előfordul az egy cél megjelenítése nevezetesen „profit, profitmaximalizálás, hatékonyság, eredmény”, 1992-es évben Nobel-díjas paradigmaváltás hatására megváltozott. szállodaipar előtörténetét. A stratégiavezetés elengedhetetlen feltétele, hogy a szervezet meglévő, naprakész írott stratégiával rendelkezzen. A stratégia terv eltér az éves üzleti tervtől, a megvalósíthatósági tervtől is. Az éves terv (Budget) nagyon konkrétan a következő évre vonatkozó számszerűsített célokat tartalmazza, figyelembe véve a küldetést, a jövőképet és a stratégia célkitűzéseket. Stratégia terv a környezet várható változásait, prognosztizálja középtávon. Kialakít egy jövőképet (SWOT elemzéssel) a gazdaságról, a turizmusról, a szálláshely szolgáltatásról, a szállodaiparról és az adott létesítményről. A kitűzött stratégiai célok megvalósításának a lehetséges módjait is felvázolva, bemutatja az akcióterveket. A cselevési tervekben rögzíti, hogy mely célokat milyen eszközökkel, mikor, kivel és milyen források felhasználásával tudja teljesíteni. 3 Dr. Juhász László PhD Stratégiai vezetés

:25 Küldetés, a misszió az elhívatottság, hitvallás, a credo. Küldetésben egy alapelvet fogalmaz meg a szervezet, mint például „Tizenöt perc alatt megoldjuk a kérését”, vagy „We are Ladies and Gentlemen and we serve Ladies and Gentlemen”. Sikeresség a szálláshely szolgáltatásban, sikeres egy vállalkozás, ha hosszútávon, - megőrzi versenyképességét, - fejlődik a gazdálkodás fenntarthatóság harmóniájával, - kitűzött céljait teljesíti. Versenyképesség összehasonlíthatóvá teszi a szállodáknak, vállalkozásoknak, szektoroknak vagy nemzetgazdaságoknak azt a képességét, hogy egy adott piacon szolgáltatásokat értékesítsenek, alapvetően piaci és forgalmi (bevételi) tényező. Az a képesség, hogy biztosítjuk a hosszú távú kereslet fenntartását, a forgalom biztosítása érdekében. Gazdálkodás fenntarthatóság harmóniája, a fenntartható gazdálkodást a piaci, emberi és gazdasági célok harmonikus egysége biztosítja. 4 Dr. Juhász László PhD Küldetés,

:25 Szervezeti felépítés és stratégiai célok, a szervezeti felépítés minden esetben a jövőkép és a stratégiai célok elérésének biztosítása érdekében kerül kialakításra. A szervezeti felépítés a stratégiának van alárendelve. Szállodák szervezeti egységei, a szállodák általános öt plusz egy belső szervezeti tagozódását kisebb nagyobb eltérésekkel minden szálláshely szolgáltató egységnél megtalálhatjuk, - értékesítés, - szobakiadás, - szállodai vendéglátás, - karbantartás, - adminisztráció, - specializáció (+1). A vendég van fenn a diagram tetején, a vendégorientált szervezeti felépítésben, ahol a vendégkapcsolat megjelenik az első vonalbeli szolgáltatásokkal és szolgáltató munkakörökkel. A tevékenységeket (munkafolyamatokat) és az élőmunkát (munkatársakat) befolyásolja a vezetés a célok elérése érdekében. 5 Dr. Juhász László PhD Küldetés,

:25 Stratégiaalkotás a gyakorlatban Három alapvető kérdésre keresünk választ, hol vagyunk (környezet és adottság összevetése), hova akarunk eljutni a jövőbe (jövőkép, stratégiai célok, stratégiai tervezés) hogyan jutunk el oda (stratégiai vezetés). Stratégiai tudatosság (strategic awareness) a szervezet és a versenytársak által követett stratégiák megértése, annak keresése, hogy miként javítható a szervezet stratégiája, a változás szükségességének, lehetőségének és megfelelőségének felismerése. Stratégiai menedzsment (strategic management), komplex folyamat, amely a környezet mindenkori változásait visszacsatolásként figyelembe veszi, részei a missziók, célok meghatározása, elérésükhöz a lehetséges stratégiai alternatívák megfogalmazása (SWOT elemzés), stratégiai döntés, stratégia részleteinek kidolgozása, a végrehajtási akcióinak megtervezése, a végrehajtás menedzselése és az elért eredmények értékelése. Stratégiai tervezés (strategic planning) szűk értelemben a célok, stratégiák, akciók és éves operatív tervek elkészítésének folyamata. Tágabb értelmezésben beleértjük a terv megvalósításának ellenőrzését is. 6 Dr. Juhász László PhD Piacok fejlődése

:25 Stratégiaalkotás a gyakorlatban Jövőkép, vízió (strategic intent, vision) a kívánatos, elérendő jövőbeli állapot, a szervezet inspirációja. Stratégiai célok (aims, objectives, goals) a jövőbeli állapot időskálán való konkrétabb bemutatása, beleértve olyan kérdéseket is, mint a szervezet típusa, mérete, a szóban forgó tevékenységi területek jellege, összetétele, a sikert meghatározó szintek megadása, releváns tényezők a siker elérése érdekében. Stratégia (strategy) a kijelölt út a misszió, a vízió és a stratégiai célok elérése érdekében. Tartalmazza a teendőket, azokat a stratégiai döntéseket, amelyek az adott sikerhez vezetnek. 7 Dr. Juhász László PhD Piacok fejlődése

:25 Tervezés Jövőkép, megjelenítése a tudatban a terv Tervezés pedig maga az a folyamat, amely ezt a képet előállítja, a célok számszerűsítése (piaci, emberi, gazdasági). Éves vállalati és előrejelzési módszerek A következő tervezési módszerek alkalmazása terjed el a szállodai és vállalati tervezésben. Trend A múlt adatainak elemzése, értékelése és magyarázat módszert a trendmódszert használja a vállaltok 70%-a. Statisztikai modellezés A szálloda adatainak felhasználásával (VIR) indikátorok alakít ki a vezetés és ezek előrevetítésével dolgozzák ki az éves terveket. Delphi technika A görög jósda után kapta a nevét, a lényege a mi van, akkor ha kérdésre keressük a választ. A módszer egy kvalitatív prognosztizálás módszert alkalmazunk. Taktikai növekedési stratégiák A taktikai, vagy operatív tervezés elsődleges célja lehet a bevételnövelés, vagy a tulajdonosi befektetések értéknövekedésének biztos meghatározása. 8 Dr. Juhász László PhD Piacok fejlődése

:25 Stratégia Előszó A szálloda története, a rólunk megfogalmazása fontos, mert a vállalti kultúra egyik eleme a történet. Küldetés, jövőkép, értékek, elvek Ezek együttes megfogalmazása a küldetésnyilatkozat, melynek célja a megmutatni, kifejezni a szálloda identitását, hovatartozásban és folyamatosságában más szervezettől való megkülönböztethetőségét fejezi ki. Küldetés operatív, cselekvő jellegű, választ ad a jövőkép elérésére. Jövőkép, megfogalmazása annak az állapotnak, amit végső soron el kívánunk érni. A jövőkép a hová kérdésre ad választ. Értékek, elvek szálloda által vallott „szakmai” elveket, értékek és normák rögzítése a küldetési nyilatkozatban. Jelenlegi helyzet bemutatása A helyzetelemzés és értékelés kierjed a számszaki mutatószámokra valamint a belső adottságok és külső körülmények elemzésére. A tevékenységek feltárása (listázással) a kritikus üzleti pontok meghatározása, SWOT elemzés és annak értékelése. Kritikus tényezők ok-okozati összefüggéseinek feltárása A vezetés határozza meg azokat a tényezőket, amelyek megváltoztatásával releváns eredményeket ér el a szálloda. 9 Dr. Juhász László PhD Piacok fejlődése

:25 Stratégia Stratégia célok kitűzése A következő lépés az, hogy kiválasszuk azokat a programcélokat, amelyek küldetésünkkel koherensek és a belső adottságaink valamint a külső feltételek is lehetővé teszik. A hármas cél halmaz (piaci-, emberi-, gazdasági-célok) alkalmazásával Stratégia megfogalmazása A program majd projekt szintű célok megfogalmazása és ezek lebontása konkrét tevékenységekre már a projekttervezés témakörébe tartozik. A program, akciók, stratégia megfogalmazása a célok elérése érdekében, milyen feladatokat kell ellátni Értékelés Az értékelés módszereinek kidolgozása. A VIR indikátorok, mérések, értékek, visszacsatolások pontosítása. Összegzés A stratégiai terv összefoglalása és rövid áttekintő felvezetése. Az identitás én-hovatartozás, önmeghatározás szerepeken, magatartásformákon, értékrendszeren keresztül, mely a "teljes én" érzésével társul. A szervezeti hovatartozás és folyamatosság szubjektív érzésének megléte, amely egy közös világkép azonosságában jelenik meg. 10 Dr. Juhász László PhD Piacok fejlődése