Az adózás rendjéről szóló XCII. törvény évi változásai
Törvénymódosítás célja: Elsődlegesen a korábbi szabályozás pontosítása: Gyakorlati alkalmazhatóság erősítése Adminisztrációs terhek csökkentése Feltételes adó megállapítás eljárására vonatkozó szabályok átalakítása
Közigazgatási eljárás általános szabályaival való összhang megteremtése Art. 5. §. (2) bekezdés a.) pontjának pontosítása: a határozat jogerőre emelkedésére vonatkozó szabályok már nem a végrehajtási eljárás keretében kerültek szabályozásra a Ket-ben Az adózó saját ügyében ellenőrzés lefolytatását nem kezdeményezheti
Speciális képviseleti jog az adó visszatérítésre vonatkozó eljárásban Art. 7. §. (3) bekezdése: Az általános forgalmi adóról szóló törvény szerinti belföldön nem letelepedett adóalanyt külföldi magánszemély, jogi személy vagy egyéb szervezet is képviselheti az adóhatóság előtt az adó visszatérítési jog érvényesítésére irányuló eljárásokban
Felszámolás, a végelszámolás vagy a kényszertörlési eljárást megelőzően elkövetett jogsértés miatti mulasztási bírság Art. 14. §. (4) bekezdése: Amennyiben a jogsértés arra vezethető vissza, hogy a volt vezető tisztségviselő,volt végelszámoló jogszabályban meghatározott kötelezettségeit elmulasztotta, mulasztási bírságot a volt vezető tisztségviselővel(volt végelszámolóval) szemben kell megállapítani.
Egészségügyi szolgáltatási járulék törlése Art. 20. §. (6), új (7a),(7b) bekezdése: Az eü. szolg. járulék fizetési kötelezettség a magánszemély külföldön tartózkodására (nem minősül a Tbj. alapján belföldinek) vagy halálára tekintettel történő megszűnésről való tudomásszerzés esetén hivatalból is törölhető az addig előírt adótelezettség (pl. társszervek jelzése alapján) Egészségbiztosítási szervet 10 napon belül értesíti, amennyiben a jelezés nem ettől a szervtől érkezik
Adószám felfüggesztés elrendelése Art. 24/A. §. (12) bekezdés: 365 napot meghaladó adóbevallási vagy adófizetési késedelem esetén a 180 napos határidő lejártát követően sem szűnik meg az adószám felfüggesztés hatálya. Az adószám törlését elrendelő határozat jogerőre emelkedéséig tart a felfüggesztés időtartama.
Adóregisztrációs eljárás Art. 24/C. §. (2) bekezdés: Az adóregisztrációs eljárás során a tag fogalmába az egyszemélyes gazdasági társaság tagja, részvényese is beletartozik.
Társasági adóbevallást helyettesítő nyilatkozat benyújtásának határideje Art. 31. §. (5) bekezdés: A társasági adóbevallást helyettesítő nyomtatvány benyújtására jogosult adózói kör az eddigi adóévet követő év február 25-i határidőhöz képest május 31-ig tehet társasági adóbevallás helyettesítő nyilatkozatot évre vonatkozó nyilatkozatot az új határidőig lehet megtenni
Magyar Állam öröklése Art. 35. §. (2) bekezdés a.) pontja: Magyar Állam öröklése esetén mind a mögöttes felelőst kötelező, mind a tartozás/túlfizetés törléséről szóló határozat meghozatala mellőzendő Oka: olyan ügyben kell a tartozás/túlfizetés törléséről szóló határozatot meghozni, mely ügynek sem az állam, sem az elhunyt adószámlája szempontjából nincs gyakorlati jelentősége
Túlfizetés fogalma Art. 43. §. (5) bekezdés: Az adófizetési kötelezettséget meghaladó összeg áll az adózó folyószámláján rendelkezésre (adófolyószámlán mutatkozó többlet) Az eddigi definíció nem fedte le a túlfizetés keletkezésének valamennyi lehetséges esetét (pl. túlfizetés nemcsak befizetés, hanem átvezetés alapján is fennállhat)
EFER felosztási rendelkezés Art. 43.§. (5a) bekezdés: Az Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszerben átutalással teljesített, felosztással nem rendezett befizetések túlfizetésnek minősülnek, az adóhatóság hivatalból számolja el az Art-ben sorrendileg meghatározott adónemekre, abban az esetben, ha az adózónak adótartozása áll fenn. Oka: eddig az Art. nem tartalmazott felosztási szabályt az EFER rendszerre
Bevallás esedékesség előtt is önellenőrizhető Art. 51. §. (1a), (3) bekezdés: A már benyújtott bevallás esedékesség előtt is önellenőrizhető A helyesbített adó, költségvetési támogatás az általános szabályok szerint válik esedékessé Eddigi szabályozás szükségtelenül korlátozta az önellenőrzés intézményét azzal, hogy kizárólag esedékesség után lehetett önellenőrzési bizonylatot benyújtani
Közjegyző hozzáférése az adótitokhoz a hagyatéki eljárásban Art. 54. §. (4a) bekezdés: A hagyatéki tárgyalásra idézett örökös kérelmére, az elhunyt adózó hagyatéki ügyében eljáró közjegyző tájékoztatást kérhet az adóhatóságtól az elhunyt adózó adótartozásának vagy túlfizetésének mértékéről Az adóhatóság a tájékoztatást a kiadmányozás napjának megfelelő állapot szerint adja meg
Felszámolás alatt álló adózók ellenőrzésének határideje Art. 92. §. (6) bekezdés: Megszűnik a felszámolás közzétételétől számított 1 éves időtartam az ellenőrzés befejezésének szempontjából Tevékenységet lezáró, felszámolást lezáró adóbevallások, tevékenységet lezáró adóbevallások és a felszámolást lezáró adóbevallások közötti időszakról benyújtott bevallások utólagos ellenőrzését a bevallások kézhezvételétől számított 60 napon belül, egyszerűsített felszámolás esetén 45 napon belül be kell fejezni. Folyamatban lévő ellenőrzéseknél nem irányadó
Megbízólevél elektronikus úton történő kézbesítése Art. 93. §. (1) bekezdés: július 1-től hatályba lépő szabály Megbízólevél a hagyományos úton történő kézbesítéssel, átadásával, általános megbízólevél bemutatásával kezdődik az ellenőrzés Ez a szabály kiegészül az elektronikus úton történő kézbesítéssel is Feltétele: a 180-as adatlapon ki van regisztrálva (törvényes képviselő)
Irat címzése meghatalmazottnak Art §. (7a) bekezdés: Meghatalmazott részére szóló adóhatósági irat címzésében fel kell tüntetni az adózó nevét (megnevezését), a meghatalmazott megnevezését és meghatalmazotti minőségét
Az adózók által használt szoftverek ellenőrzésének lehetősége Art. 95. §. (1) bekezdés: Az ellenőrzés lefolytatása során az iratok, bizonylatok, könyvek, nyilvántartások megvizsgálása mellett a bizonylatok feldolgozásához alkalmazott szoftverek, informatikai rendszerek megvizsgálására is lehetőség nyílik Cél: nemcsak az egyes bizonylatok vizsgálata, hanem a bizonylatok feldolgozása logikai láncolatának vizsgálata. Ehhez szükséges az alkalmazott szoftverek megismerése
Mintavételek esetében bekövetkezett változás Art. 98. §. (4) bekezdése: január 1-től jogosult az adóhatóság az ellenőrzés során mintavételre is (vámeljárásokra tekintettel) A mintavételhez kapcsolódó eljárás szabályai egészültek ki Adózói kötelezettség a mintavétel feltételeinek biztosítása. A mintavétel az adózó által elvégeztethető Mintavétellel járó költségek az adózót terhelik Mintavétellel meg nem semmisült minta visszaadható
Adatgyűjtésre irányuló ellenőrzés Art §. (2) bekezdés h.) pontja: Az adózó nyilvántartásában szereplő adatok, tények, körülmények valóságtartalmának, hitelességének megállapítása érdekében adatokat gyűjthet, helyszíni ellenőrzést végezhet az adóhatóság. Ennek alapján az adózó könyvei, nyilvántartásai vezetéséhez, valamint a bizonylatok feldolgozásához alkalmazott szoftvereket, informatikai rendszereket, számításokat vizsgálhatja A folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell
Iratanyag bevonása Art. 96. §. (3) bekezdés: Korábbi szabályozás szerint az iratokat 60 napra lehetett bevonni, ezt meghaladó időtartamon túl az adóhatóság vezetőjének engedélye, az adózó egyidejű értesítése mellett Az iratanyag adóhatóság általi bevonásának határideje összhangba kerül a vizsgálatra nyitva álló határidővel, az ellenőrzés befejezéséig tarthatóak az adóhatóságnál
Végrehajtható okiratok körének bővülése Art §. (1) bekezdés e.) pontja: Végrehajtható okirat a bírósági eljárási illetéket megállapító bírósági határozat mellett a bírósági eljárási illeték tárgyában az adóhatóságnak küldött bírósági megkeresés és értesítés
Vámhatóság végrehajtási joga Art §. (1a),(1b) bekezdés: A vámhatóság első fokon eljáró szervei az állami adó- és vámhatóságnál nyilvántartott valamennyi tartozás erejéig ingófoglalást foganatosíthat A vámhatósági eljárásokban feltárt ingó vagyon a fennálló tartozás fejében lefoglalható A vámhatóság eljáró alkalmazottjára a végrehajtóra vonatkozó rendelkezések az irányadók
Helyszíni eljárás időpontja Art. 148/A. §. : Helyszíni eljárás keretében végrehajtási cselekmények munkanapokon reggel 6.00 és este óra között foganatosíthatók A végrehajtást foganatosító adóhatóság vezetőjének engedélyével bármikor foganatosítható végrehajtási cselekmény