Vásárlói Panaszok kezelésével kapcsolatos előírások vonatkozó jogszabályok: 1. a kereskedelemről szóló 2005. évi törvény (Kertv.)5.§ (4)-(5) bekezdései.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
BALESET TÖRTÉNT! MIT TEGYEK? MÉSZÁROS GYÖRGY MUNKAVÉDELMI FELÜGYELŐ.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
1 Újdonságok és aktualitások az élelmiszerjelöléssel kapcsolatban Szegedyné Fricz Ágnes főosztályvezető-helyettes Földművelésügyi Minisztérium Élelmiszer-feldolgozási.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztály Győr, szeptember 16.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
1 Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége szeptember 24. Győr Változások a szavatosság, jótállás témakörében.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Dr. Pók László SZECSKAY ÜGYVÉDI IRODA Köthetünk-e útján szerződést? „INFORMÁCIÓVÉDELEM MENEDZSELÉSE” LXII. SZAKMAI FÓRUM szeptember.
MINŐSÉGMENEDZSMENT   FGYASZTÓVÉDELEM   Dr. Gályász József   Javasolt honlap:
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
Békés Megyei Kormányhivatal
Tanulószerződés-kötés
DIGITÁLIS VÁSÁRLÁSOK, GENERÁCIÓS KÜLÖNBSÉGEK
A panasz és a közérdekű bejelentés
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Összeállította: Horváth Józsefné
JSA/LMRA – Veszélyazonosítás a munkavégzés előtt
Közvetítői felügyelés
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az üzlet működésével kapcsolatos szabályok
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében Dr. Nagy Márta Eger.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Elektronikus számlázás
1993-as közoktatási törvény
A weboldalon történik a bevallás az E-ügyintézés menüpontban Az ügyfélkapus bejelentkezés után meg kell adni a személyes adatokat és azokat.
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Northwind Traders Kik vagyunk?
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Az autóbuszos piacfelügyeleti és utasjogi hatóság bemutatása (utasjogok a gyakorlatban) április 25. Dr. Bots Dénes fősztályvezető Nemzeti Fejlesztési.
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Adatszolgáltatás a számlákról
A gyermeki jogok érvényesítése
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Gyakorlati fogyasztóvédelem Előadó: Szujó Szandra Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség (FÉBÉSZ)
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
Adatvédelem.
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
Vidékfejlesztési pályázatok megvalósításához útravaló
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Vásárlói Panaszok kezelésével kapcsolatos előírások vonatkozó jogszabályok: 1. a kereskedelemről szóló évi törvény (Kertv.)5.§ (4)-(5) bekezdései 2. a fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény panaszkezelésre vonatkozó rendelkezései, melyet a évi LV. törvény módosított. A módosítás július 29. napján lépett hatályba. A módosítás rendelkezéseit, az azt követően indult eljárások esetében kell alkalmazni.

Vásárlók könyve A Kertv. 5. §-ának (4) bekezdése értelmében az üzletben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen a kereskedelmi hatóság által hitelesített folyamatosan számozott oldalú vásárlók könyvét kell elhelyezni. A vásárlók könyvét a használatba vétel előtt a kereskedelmi hatóság hitelesíti, feltüntetve a vásárlók könyvének megnyitásának időpontját. A fogyasztók a vásárlók könyvébe bejegyezhetik az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszaikat, és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni, vagy befolyásolni tilos. A vásárlók könyvébe tett olyan fogyasztói bejegyzések, panaszok, amelyek az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatosak, az Fgytv. 17/A.§-a szerint írásbeli fogyasztói panasznak minősülnek,így a panaszkezelés során a vonatkozó jogszabály 17/A.§-ának (6) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.

A vásárlók könyvébe tett fogyasztói bejegyzések intézésének vizsgálata A) fogyasztói bejelentések alapján 1. a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálhatja, hogy az írásbeli panaszt a a vállalkozás – ha az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa eltérően nem rendelkezik – a beérkezését követően 30 napon belül érdemben megválaszolta-e, és intézkedett annak közlése iránt 2. A panaszt elutasító álláspontját a vállalkozás az írásbeli válaszában megindokolta-e 3. A panasz elutasítása esetén a vállalkozás a fogyasztót tájékoztatta-e arról, hogy panaszával mely hatóság vagy békéltető testület eljárást kezdeményezheti 4. megadta-e az illetékes hatóság, illetve a vállalkozás székhelye szerinti békéltető testület levelezési címét A vállalkozás a bejegyzés másolatát, illetve a válasz másolati példányát 5 évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóságoknak kérésükre bemutatni.

A vásárlók könyvébe tett fogyasztói bejegyzések intézésének vizsgálata ( folytatás ) B) hivatalból történő helyszíni ellenőrzés során a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálja hogy 1. az adott üzletben rendelkezésre áll-e a vásárlók könyve 2. a vásárlók könyve jól látható helyen, könnyen hozzáférhető módon került-e kifüggesztésre 3. a vásárlók könyvét a kereskedelmi hatóság hitelesítette-e 4. a vásárlók könyve folyamatosan számozott oldalú-e, továbbá 5. szúrópróbaszerűen ellenőrizheti, hogy az adott panaszt a vállalkozás megfelelő tartalommal megválaszolta-e illetve azt, hogy a panaszt határidőben továbbította-e a fogyasztó részére.

Panaszkezelés Fgytv. 17/A.§ (1)-(2) A vállalkozás köteles a fogyasztót tájékoztatni a székhelyéről, a panaszügyintézés helyéről – ha az nem egyezik meg a forgalmazás, illetve az étékesítés helyével- és az adott tevékenység, kereskedelmi forma vagy módszer sajátosságaihoz igazodó módjáról, valamint a panaszok közlése érdekében a vállalkozás vagy a vállalkozás 17/B.§ szerinti ügyfélszolgálatának levelezési címéről és – ha a panaszokat ilyen módon is fogadja –elektronikus levelezési címéről, illetve internetes címéről, telefonszámáról. Üzlettel rendelkező vállalkozás esetén az e bekezdés szerinti tájékoztatást jól láthatóan és olvashatóan kell megadni. (2)A fogyasztó a vállalkozásnak, illetve a vállalkozás érdekében vagy javára eljáró személynek az áru fogyasztók részére történő forgalmazásával, illetve értékesítésével közvetlen kapcsolatban álló magatartására, tevékenységére, vagy mulasztására vonatkozó panaszát szóban vagy írásban közölheti a vállalkozással. A fenti jogszabályi hivatkozásokat az új törvénymódosítás nem érintette.

Szóbeli panaszkezelés Fgytv. 17/A.§ (3) A szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni, és szükség szerint orvosolni kell. Ha a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, és annak egy másolati példányát 1. személyesen közölt szóbeli panasz esetén helyben a fogyasztónak át kell adni 2. telefonon, vagy egyéb elektronikus hírközlési eszközön (pld. )közölt szóbeli panasz esetén a fogyasztónak legkésőbb a (6) bekezdésben foglalt érdemi válasszal egyidejűleg kell megküldeni. ( 30 nap ) 3. egyebekben pedig az írásbeli panaszra vonatkozóan a (6) bekezdésben rögzítettek szerint köteles eljárni a vállalkozás. A telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panaszt a vállalkozás köteles egyedi azonosítószámmal ellátni, és azt az ügyféllel közölni.( az egyedi azonosító szám a panaszok visszakereshetőségét segíti elő ) A szóbeli panaszt-annak jellege miatt-külön kell választani a személyesen, illetve a telefonon ( egyéb hírközlési szolgáltatás felhasználásával) közölt panaszra. A jogszabály módosítás eredményeképpen egyértelművé vált, hogy a módosítást követően a vállalkozás a telefonon bejelentett panaszokról is köteles jegyzőkönyvet felvenni.

Szóbeli panaszkezelés ( folytatás )17/A.§ (5) A fenti bekezdés értelmében a panaszról felvett jegyzőkönyvnek az alábbiakat kell tartalmaznia: 1. a fogyasztó neve lakcímét 2. a panasz előterjesztésének idejét, és módját 3. a fogyasztói panasz részletes leírását, a a fogyasztó által bemutatott iratok, dokumentumok, és egyéb bizonyítékok jegyzékét 4. a vállalkozás nyilatkozatát a fogyasztó panaszával kapcsolatos álláspontjától ( ha a panasz azonnal kivizsgálható ) 5. a jegyzőkönyvet felvevő személy és a fogyasztó aláírását 6. a jegyzőkönyv felvételének helyét, és idejét 7. a telefonos, illetve az egyéb elektronikus úton bejelentett panaszok esetében az egyedi azonosítószámot.

Írásbeli panaszkezelés Fgytv.17/A.§ (6) Az írásbeli panaszt a vállalkozás – ha az EU közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa eltérően nem rendelkezik- a beérkezését követően 30 napon belül köteles írásban érdemben megválaszolni és intézkedni annak közlése iránt. ( a módosítás értelmében a határidők betartása nem lehet vitás,tekintettel arra, hogy a válaszadás nem ér véget a levél megírásával, a levelet a vállalkozásnak határidőn belül postára is kell adnia.)Az érdemi válaszadási kötelezettség előírásával határidőn belül nem elegendő a fogyasztót arról tájékoztatni, hogy panaszának kivizsgálása folyamatban van. Fgytv.17/A.§ (7) A vállalkozás a panaszról felvett jegyzőkönyvet és a válasz másolati példányát 5 évig köteles megőrizni, és azt, az ellenőrző hatóságnak kérésükre bemutatni. ( az őrzési idő korábban 3 év volt, az 5 éves őrzési idő azonban összhangban áll az elévülés szabályaival. Ennek megfelelően a vitás esetekben az esetleges pereskedés során a jegyzőkönyv bizonyítékként felhasználható. ) Fgytv. 17.§ (8) A panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót arról tájékoztatni, hogy panaszával mely hatóság, vagy békéltető testület előtt kezdeményezhet eljárást ( természetesen meg kell adni az illetékes hatóság, illetve a békéltető testület elérhetőségét is. )

Gyakorlati problémák 1. Nincs kihelyezve a vásárlók könyve, a fogyasztónak külön el kell kérnie, nincs mellékelve íróeszköz 2. A vállalkozás határidőn belül nem válaszolja meg, illetve nem postázza a válaszlevelet 3. Nem értesíti a fogyasztót az igényérvényesítés egyéb módjáról, azaz arról, hogy panaszával mely hatósághoz, illetve békéltető testülethez fordulhat. 4. A vásárlók könyvében a válaszleveleket nem csatolja a bejegyzésekhez, illetve nem tudja a hatóság kérése esetén rendelkezésre bocsátani.