A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 3. Az üzenet tervezése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
5. A reklám Megszületett a reklám törvény: évi LVIII. törvény (ami már megjelenése előtt is heves vitákat váltott ki) A törvény hatálya kiterjed,
Advertisements

Digitális világ A digitális reklám
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
REKLÁMTERVEZÉS 2..
Márkaépítés a gyakorlatban
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Reklám.
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
2. A marketing kommunikáció társtudományai és azok marketing kommunikációban hasznosítható eredményei Pszichológia Szociológia Esztétika.
Alapfogalmak.
Marketingkommunikáció
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
A kommunikációs mix elemei
Közönségkapcsolatok (PR)
Marketingkommunikáció
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Politikai marketing – kampánystratégiák
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
6. Tétel Új üzletét szeretné reklámozni
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
7. Előadás Termék stratégia
Reklámozás, Public Relations
Vállalati arculat.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Kérdések a második zh-hoz
Kalandorok kíméljenek! Július 29.. A címadás indoka Reklám céljai: –Termékeladás –Márkanév ismertsége –Márkakép kialakítása –Márkahűség kialakítása.
Bauer András - Berács József:
Termékpolitika Termékpiaci műveletek A termék piaci életgörbéje
Sponsorare necesse est
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
A vásárlási döntési folyamat Alternatívák értékelése
Make the Greener Choice Greener One Make the Greener Choice!
A JÁTÉKTERVEZÉS PSZICHOLÓGIÁJA
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
KAMPÁNYTERVEZÉS ALAPJAI – mit gondoljunk végig, mielőtt hirdetni kezdünk?
A médiaelemzések lehetőségei és buktatói GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft. Skultéty László 1/21.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Célzott partnergyűjtés (lead generation) IDG Magyarországi Médiaszolgáltató Kft Budapest, Madách Imre út Tel: (1) Médiaajánlat Új,
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
6. PIACSZEGMENTÁLÁS, CÉLPIAC KIVÁLASZTÁS, TERMÉKPOZÍCIONÁLÁS (STP)
Táplálkozástudományi kutatások – PhD konferencia Budapest, január 28.
Gazdasági informatikus - Szövegszerkesztés 1 Bekezdések formázása 3.
IBM- Lenovo Készítette: Elmer Elizabet Primusz Flóra.
Szegmentáció & pozicionálás.
Társ a tanulásban. Marketingterv készítése 2. szakasz Marketingterv készítése.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
A reklám centruma.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
Kommunikációs kampánytervezés 5. Kreatív tervezés és megvalósítás Margitay Tihamér Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J. u. 1. E610.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Ország – márka – műhely imázsoktól a márkáig top-kreatív marketingfeladat alulról történő építkezés összehangolt alkotómunka „carrier” szerepvállalás.
WKING PARTNERSÉG BEMUTATÓ. WKing Kereskedőház az Ön cége szolgálatában Tapasztalatunk: 10+ év e-commerce 20+ év kereskedelem 10+ év online marketing tapasztalat.
Reklámterv Hanzl Bence „A reklám annak művészete, hogy a fejet célozzuk meg, és a pénztárcát találjuk el.” Vance Oakley Packard.
Termék vagy szolgáltatás értékesítése. Bevezetés Röviden mutatkozzon be, és mutassa be munkatársait. Ismertesse azt a terméket vagy szolgáltatást, amelyet.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
9. fejezet Megjelenés a nemzetközi piacon
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
9. tétel.
A kutatási program leírása
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Kérdések a második zh-hoz
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
Előadás másolata:

A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 3. Az üzenet tervezése

Az üzenettervezés lépései 1. Tartalom-tervezés: - a márkaválasztás értékelése, - az egyedi ajánlat kiválasztása és a pozícionálás. 2. Az üzenet megalkotása: - az üzenet szerkezete, - formája és - forrása.

1. Az üzenet tartalma A nyitó lépés a fogyasztói magatartás megismerése. Többnyire a vevők nem képesek befogadni a teljes piaci kínálatot, annak csupán kis része jut el hozzájuk. Azt, hogy melyik márkát vásárolják meg, melyik szolgáltatást veszik igénybe, az alábbi logikai menet illusztrálja: márkakínálat > > észlelt / nem észlelt márkák > elfogadott / nem akceptált márkák > preferált / nem preferált márkák

A potenciális vásárlók számára általában fontos  a márka / szolgáltatás fontosabb tulajdonságai,  kiegészítő szolgáltatásai,  ára és fizetési feltételei / árszínvonala,  hol kapható / hol helyezkedik el,  ki a gyártó / működtető,  mit képvisel (státusz, presztizs).

Célcsoportokra kidolgozva 1. Appeal - vonzó tényező - lehet: - racionális: önérdek – nagyobb érték - emocionális: pozitív / negatív érzelmek – humor – szeretet – büszkeség / félelem – bűntudat – szégyen - morális (társadalmi ügyek …) 2. Egyedi ajánlat – előny, motiváció, azonosulás vagy indíték kialakítása 3. Téma - A kreatív ötlet!

Az egyedi, összetéveszthetetlen ajánlat A termékek kifejezhetők különböző jellemzők halmazaként, és a vásárlói döntésben ezen jellemzők egy része játszik kulcsszerepet. A sikeres reklám alapja ezeknek az ’értékeknek’ a meghatározása és célpiaci tudatosítása.

A pozicionálás A pozicionálás a kínálat és az imázs tervezésének folyamata. Célja, hogy a vállalat megkülönböztesse magát versenytársaitól és erős versenypozíciót foglaljon el a célközönség TUDATÁBAN. A pozícionálás tehát a vevők ‘fejére’ irányuló tevékenység.

Három lépése a. A potenciális versenyelőnyök meghatározása Versenyelőny ott alakul ki, ahol a vállalkozás kiemelkedő értéket képes reális költségekkel létrehozni. Mi lehet versenyelőny?  tulajdonság,  használati előny,  ‘életérzés’ és  bármi egyéb, ami fontossá válik.

b. A legjobb versenyelőny kiválasztása Rendező elv:  a vásárló/fogyasztó preferencia skálája és  a versenytársak képessége/teljesítménye. Pozícionálási lehetőségek: - felhasználói, - versenytárshoz viszonyított, - termék-kategória /Calgon/, - minőség / ár jó megfelelése stb.

c. A pozícionálási koncepció hatékony jelzése a célpiac szereplői számára Hibalehetőségek: - alulpozícionálás - ködös - túlpozícionálás - egysíkú - zavaros pozícionálás - kétséges pozícionálás – nehezen hihető

Az üzenet megalkotása A márka által kínált legfőbb előnyök / értékek kiválasztásának két hatékony módszere: a) az induktív  fogyasztók, forgalmazók, szakértők, versenytársak véleménye alapján,

b) a deduktív  Maloney négy ‘jutalma’, melyek közül legalább egyet elvárnak a terméktől: racionális – érzékelhető – társadalmi – önértékelő Ez megjelenhet a fogyasztó számára mint: használat eredménye – használathoz kötődő tapasztalat – véletlen tapasztalat

Maloney reklámüzenet-típusai Jutalmazó tapasztalatok Racio- nális Érzékel- hető Társa- dalmi Ön- értékelő Tulajdonság Használathoz kötődő tapasztalás Véletlen tapasztalat

Az üzenet  Egy központi javaslatra épüljön, és kevés információt tartalmazzon (max. hármat)  Közöljön kívánatosat / érdekeset és/vagy  kizárólagosat / megkülönböztetőt a termékről, szolgáltatásról és  legyen hihető / bizonyítható. Az etikai és a jogi normák betartásának felelőssége!

2. Az üzenet megformálása A stratégiai alapelvek főbb formai elemei: a) a stílus – élet szelete / életstílus / fantázia / zene / hangulat / szimbólum / szakértelem … b) a hangvétel – pozitív / humoros / érzelmi … Legyünk azonban óvatosak: a humor és a szex kétélű fegyver.

c) a szavak / szlogenek – legyenek pozitívak, érzelmesek emlékezetesek … d) a forma – méret / szín / mozgás / elrendezés Fontossági sorrend: kép, szlogen, szöveg e)az üzenet megjelenítése más kultúrában

Néhány nemzetközi baki A McDonald’s konszern csődöt mondott Japánban az egyik kampányával. Ennek oka a kabala- figura, Ronnie-McDonald bohóc volt, akinek fehérre sminkelt arca Japánban a halál szimbóluma. A Colgate Franciaországban egy "Cue" nevű fogkrémet akart bevezetni. Amit nem tudtak, a "Cue" egy francia pornómagazin neve is.

Egy amerikai mosóporgyártó a 80-as évek közepén képes hirdetést jelentetett meg több arab országban: baloldalt egy halom szennyes ruha volt   középen a reklámozott termék   jobboldalt pedig a szépen tisztára mosott, kivasalt ruhák sorakoztak. Amire azonban senki sem gondolt: az arabok jobbról balra olvasnak. Az értékesítés teljesen befuccsolt.

A Chevrolet "Nova" modellje spanyolul úgy hangzik: 'nem jár’, ‘nem működik'. De a "Matador" modell spanyol megjelenését sem előzte meg a név ellenőrizése. Ez spanyolul azt jelenti: ‘gyilkos’. Egy japán autógyártó is hibázott, amikor "MR 2" sportkocsiját ezen a néven hozta ki a francia piacon is. Ez ugyanis gyorsan kimondva úgy hangzik, mint ‘merde’, azaz magyarul ‘szar’.

A Ford hasonló hibát követett el a "Fiera" teher- gépkocsi exportjánál. Ez a név spanyolul annyit jelent mint: ‘csúnya öregasszony’. "Pinto" nevű modelljével is gondjai támadtak a brazil piacon, mivel senki nem ellenőrizte, hogy ez Braziliában ‘kis pöcs’-öt jelent. A Mitsubishi "Pajero"-ja sem dobogtatta meg sok spanyol vásárló szívét, mivel ki szeret olyan autót vezetni, amit ‘rejszoló’-nak hívnak.

Electrolux egy svéd nyelvről angolra fordított hirdetésének koreai újságban megjelent szövege így szólt: ‘Semmi nem nagyobb szívás mint egy Elektrolux-porszívó’. (‘Nothing sucksmore?’) A Pepsi a "Come alive with the Pepsi Generation" reklámszöveg fordítására nem fordított kellő figyelmet, ezért a tajvani helyi nyelven az úgy hangzott: "Pepsi will bring your ancestors back from the dead", azaz a "Pepsi feltámasztja az Ön halott õseit".

Az üzenet szerkezete Az üzenet hatékonysága szempontjából a tartalommal azonos szerepet játszhat a szerkezeti elemek ‘pszichológiája’:  a következtetés levonása,  a kérdések feltétele,  az ösztönző többértelműség,  az egyoldalú bemutatás vagy a kétoldalú érvelés,  a bemutatás sorrendje stb.

A legcélszerűbb formába kell önteni  mind a különböző kommunikatív elemeket - nyomtatott – címsor, szlogen, szöveg, színek, illusztráció... - auditív – szavak, hangminőség, hangszín, beszédritmus és -sebesség, artikuláció …  mind a nem verbális (metakommunikatív) jelzéseket.

Az üzenet forrása o Hitelesség → híres ember problematika o Szakértelem/hozzáértés → tudós / orvos / szakértő o Megbízhatóság → tárgyilagos és szavahihető … o Rokonszenv → vonzerő: öszinteség, humor

3. Dolgozza ki az üzenet- koncepciót 10. Mi tudható a vállalkozás eddigi promóciós tevékenységéről? 11. Hol tart a ‘márkaválasztási létrán’? 12. Elemezze Maloney négy jutalma és a vásárlói tapasztalatok által adódó lehetőségeket!

13. Pozícionálja a kínálatát célpiacok szerint (appeal, értékek)! Állítsa össze a potenciális előnyök listáját! Szűkítse a listát a versenyelőnyökre! Vegye figyelembe a fogyasztók ismert vagy feltételezett preferenciáit is! 14. Milyen szempontokat kíván érvényesíteni az üzenet kivitelezése, megformálása során (stílus, szimbólum…?)