Kalandozások az álomkutatás területén Simor Péter – Kognitív Tudományi Tanszék

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Advertisements

Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Feltehetek egy kérdést?
Az információ alaptulajdonságai 1.Mérhető 2.Tudásunkra hat Értelmességi alapfeltétel értelmes >< igaz állítás.
Médiapedagógia.
A pontos idő: 14:2714:2714:2714:2714:27 ORHIDEÁK ORHIDEÁK Zene: Autumn Rose Kattints.
A Barátság.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
ADVENT HARMADIK VASÁRNAPJA
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
Orvosi antropológia program
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Dinamikus tényezők a viselkedésszabályozásban
Az alvás fenomenológiája
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
Két magzat beszélget az anyja hasában …
Egy kis gesztus.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Kognitív megközelítések
AZ EMBERI MEMORIA.
„Jaj annak,aki alkotójával perbe száll, holott cserép a föld többi cserepeivel! Vajon mondja-e az agyag alkotójának: Mit csinálsz?” Ézsaiás:45,9.
A teáscsésze Egy házaspár elment vásárolni, hogy vegyenek valamit közelgő házassági évfordulójuk alkalmára. Mindketten szerették az antik tárgyakat, kerámiákat,
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az emberi tanulás.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
Az alvó ember és az álmodó agy
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Mi a filozófia?
FILOZÓFIA.
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
A többszörös személyiség
1 Szitó Imre ©. A B C 2 Szitó Imre © 3  A lányok jobbak a nyelvi ©©képességekben ezen belül külön az olvasási tesztekben  A lányok jobbak az aritmetikában.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Kalandozások az álomkutatás területén
Kalandozások az álomkutatás területén Alvás, álom, emlékezet
Miért nem valóságos az idő?
Mindennapi veszteségeink
TAVASZ. Tavasz a természetben: Az új kezdet ideje A legtöbb embert kimozdítja otthonából Cselekvésre, aktivitásra ösztönöz.
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! ! Zene: Princess: Tavaszi hajnal.
Mindszenty József Általános Iskola Gimnázium és Kollégium és a Miasszonyunk Időskorúak Otthona TÁRS-Önkéntes program 2010/11-es tanév II. félév Zalaegerszeg.
Magasabb rendű idegtevékenység
Az alvó ember és az álmodó agy
Református istentisztelet 2014 december 21 advent negyedik vasárnap.
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! !
Zene: Szűcs Judit - Ha belehalok százszor is
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Személyiségfejlődési zavarok
Személyközpontú gondozás
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Meghívó ! Agykutatás Napjai Budapesten március 17-18
Készítette: Szabó Gizella Az álmok nyomában című cikkhez
Két magzat beszélget az anyja hasában …
Magasabb rendű idegtevékenység
Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
Káros szenvedélyek Adrenalin függőség.
Bevezetés az alvás-és álomkutatásba Alvás és emlékezet
Mértékadó vélemények a könyvről
Mi a filozófia?.
Szépkorúak Akadémiája
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Az emberi arcok Óramegbeszélés
A teáscsésze Egy házaspár elment vásárolni, hogy vegyenek valamit közelgő házassági évfordulójuk alkalmára. Mindketten szerették az antik tárgyakat, kerámiákat,
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! !
Előadás másolata:

Kalandozások az álomkutatás területén Simor Péter – Kognitív Tudományi Tanszék

Álombeli és ébrenléti gondolkodás - eltérések - Álmok bizarrsága (gondolati, képi) Irracionalitás, logikátlan dramaturgia Diszkontinuitás, töredezettség (helyszínváltás, történeti ugrások) Beszűkült tudat (Rechtschaffen: single-minded state) Önreflektív funkciók hiánya, önmonitorozás, metakogníció nehézségei Magasabb rendű műveletek hiánya (végrehajtó funkciók) Emlékezeti nehézségek és konfabuláció Kontroll elvesztése (impulzivitás vagy bénultság) Mindez egyfajta hiányállapot lenne? Álom, mint az őrület modellje?

Álombeli és ébrenléti gondolkodás - eltérések - Élénk vizualitás Kreativitás Érzelmi intenzitás Hiperasszociativitás Szimbolikus, képi gondolkodás? Narratív képesség Stevenson és Kekulé cseppet sem zagyva álomélménye Álom, mint többlet állapot? Álom, mint a kreativitás modellje?

Vita az álom, alvás funkcióiról Felesleges információk törlése

Álom és tanulás Wamsley és mtsai, 2010 Téri-vizuális feladat: navigáció egy labirintusban Utána szieszta vagy ébrenlét Újabb tesztelés a játékkal Álmodtak, esetleg gondoltak a labirintusra?

Ébrenléti gondolatok: „A játékra gondoltam, egy kicsit hasonlított ahhoz, amit gimis koromban játszottam. Kigondoltam, hogyan lehet kijutni a labirintusból, próbáltam felidézni a legrövidebb útvonalat.” Álmok: „a labirintusra gondoltam, ami fura volt, mert emberek álltak a kereszteződéseknél, aztán eszembe jutott egy utazás, amikor barlangászni mentünk, az is olyan labirintusszerű volt” „a játék zenéjét hallottam álmomban”

Álom és érzelmek feldolgozása Válás utáni depressziós tünetek azoknál a személyeknél javultak, akik a volt házastársukkal kapcsolatban kidolgozottabb, bonyolultabb álmokról számoltak be (Cartwright és mtsai, 2006) 1. Pl. Arról álmodtam, hogy a férjem randevúzik a kolleganőjével. Csak ennyire emlékszem. A mi házunk előtt találkoztak, mielőtt elindultak volna. Én meg csak ültem a nappaliban, és néztem, ahogy elmegy azzal a lánnyal. Újságot olvastam, és néztem, ahogy elmennek. 2. Pl. A lányommal és a fiammal menekültünk valami elől egy sötét utcában, valahol a külvárosban, az indiai vagy a kínai negyedben. Az utcát magas, hegyes kerítés határolta. A fiamnak pisilnie kellett, a lányom pedig meg akarta etetni a kutyáját. Bekopogtunk az egyik házba, ahol egy öregasszony nyitott ajtót nekünk. Kértem a segítségét, de egyszer csak megjelent egy férfi, és azt mondta, hogy nem segítenek. Megkérdeztem, hogy miért nem? Mire azt felelte: csak akkor segítenénk, ha a feleségem lennél. Nem tudtam, mit tegyek. Ezután egy mezőn keltünk át, ami lángokban állt. Ezután egy teremben voltunk, ahol valami táncféle készülődött. Azt mondtam a volt férjemnek, hogy csak 5 percig maradok, mire azt felelte: „Jól van.” Mintha nem is érdekelte volna. Tudtam, hogy ott lesz az új barátnője, akivel táncolni fognak. Dühös voltam, nem akartam látni mindezt.

Törlés és emlékezés: egymást kiegészítő folyamatok a-b) elemi reprezentációk megjelenése a tanulás során; c) a tanult információ beépül a meglévő tudásrendszerbe; d) a lényegi infó kiemelkedik, a konkrét emlék elhalványul

Álombeli és ébrenléti gondolkodás - hasonlóságok - Álomtörténet téri és időbeli kontextusa Személyközpontú perspektíva Ébrenléti élmények tükröződése Ébrenléti személyiségünk megnyilvánulása Társas-személyes színtér, szociális kogníció (empátia, társas érzelmek, mentalizáció) Racionalizálás, értelmezés, okok tulajdonítása Álom, mint a (pszichés)valóság szimulációja?

Álom illusztrációk Egyszerre vagyok én és az én női megfelelőm. Egy sötét, ablaktalan, téli faházban vagyok. Mindenféle ismerős emberek vannak itt, csak nem tudom, hogy hol. Velük szeretnék találkozni. A szálloda valamiért haragszik rám és el akar pusztítani, így a szobák sorrendjét folyamatosan váltogatja, úgyhogy egy idő után teljesen eltévedek. Az egyik helységben eszembe jut, hogy a szálloda akár a villanyt is lekapcsolhatná, és akkor nem látnék semmit. Ez be is következik, teljesen sötét lesz, ezért még jobban eltévedek. Egy rettentő hosszú fáról kell lefelé másznom, alig tudok csak megkapaszkodni az indákban, és a fatörzs másik oldalán egy óriási pók mászik le. Direkt lassan haladok, hogy ne zavarjuk egymás útját, és örülök, hogy legalább csak 1 pók van. Ekkor több pók is megjelenik mögöttem, mire én rettenetesen megrémülök, és egy hatalmasat üvöltök, de az üvöltést már lentről hallom (egyszer csak lent termek, biztonságban), mintha nem is én üvöltöttem volna. Egy lány panaszkodik, mennyi kicsi pók van körülötte, mire én azt mondom, hogy, de hisz azok nagyok

3. Álmomban bejött a szalonba, ahol dolgozom egy fiatal lány az anyukájával ruhát nézni. A kiválasztott ruha 85e Ft-ba került, amit az anyuka úgy alkudott le, hogy megmutatta a lánya bizonyítványát, nézzem meg milyen jó tanuló, és adjak kedvezményt. Adtam is 10e Ft kedvezményt. 4. Álmomban egy gimnáziumi osztálytalálkozón voltam, aztán hirtelen a szüleim házában álltam, és figyeltem, ahogy K. néni (az egyik ápoltam) bálba készülődik. K. néni neve nem jut eszembe, gondolkodom, hogy R.-e a neve, de aztán rájövök, hogy az egy másik beteg. Mellém lép S. néni, szintén báli ruhában, és mondanak nekem valami sértőt, ami rosszul esik, mert a kórházban rendesen bántam velük, másrészt a női hiúságomat is bántották (az otthoni ruhámat szidták). Léteznek-e az álmok? Vagy az egész csak rekonstrukció, amit az éber agy állít össze a töredékekből?

Emlék az álomrólKépzet a valóságról Emlék az álom alatti gondolkodásról Ébrenléti gondolatok az álomról

Példa az álomélmény realitására REM magatartászavar: A REM alatti motoros gátlás hiánya (akár komplex cselekvéssorozatok) Alvajárás: Ébredési reakció mélyalvás során (egyszer ű, automatikus cselekvések) Álomélmény viselkedéses megjelenése

Amíg a tudósok csak dadognak minderről… „Néha lehetetlen és valószínűtlen álmokat lát az ember; ha felébred világosan emlékszik rájuk, és csodálkozik egy különös tényen – először is emlékszik arra, hogy az értelme az egész álomlátás alatt nem hagyta el; még arra is emlékszik, hogy rendkívül ravaszul és logikusan cselekedett az alatt az egész hosszú (...) idő alatt (…) De miért tudott ugyanakkor megbékélni az értelme olyan nyilvánvaló ostobaságokkal és lehetetlen dolgokkal, amelyekkel egyebek közt telis-tele volt az álma? Az egyik gyilkos az ember szeme láttára nővé, majd nőből, ravasz, undok törpévé változott – és az ember mindezt nyomban lehetségesnek tartotta, (…) jóformán minden csodálkozás nélkül, mégpedig éppen akkor, amikor másfelől az értelme (..) rendkívüli erőről, ravaszságról, találékonyságról és logikáról tett tanúságot? Az álomból ébredve és a valóságba immár teljesen beleilleszkedve, miért érzi az ember csaknem minden alkalommal, néha az élmény egész szokatlan erejével, hogy az álommal együtt valami, számára megfejthetetlen dologtól válik meg? Nevet álmainak ostobaságán, ugyanakkor úgy érzi, hogy az ostobaságoknak e szövevényében rejlik valamilyen gondolat, de most már valóságos gondolat, olyasvalami, ami az ember igazi életéhez tartozik, ami él és mindig is élt a szívében; mintha valami új, prófétikus, mindig is várt dolgot mondott volna az álma; (…) de mégsem képes megérteni emlékezetébe idézni, miben is áll ez az élmény és mit is mondott az álma.” Dosztojevszkij: A félkegyelmű (Makai Imre fordítása)

Néhány téma a kurzus során Álombeli gondolkodás Az álmok termőtalaja:Az alvás Napszaki ritmusok Alvás, álom és emlékezet Álom és Agyműködés Álom és kreativitás Tudatos álmodás Hipnózis, meditáció, stb.

Kalandozások az álomkutatás területén - Tematika- Oktató: Simor Péter; időpont és helyszín: Csütörtök K285 A jegyszerzés feltétele: ZH ZH időpontja: Május 12 PÓTZH: Május 19. Kísérletben való részvétel ZH pontért A tantárgy célja: A bevezető jellegű tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat az álmok tudományos vizsgálatának történetével, főbb eredményeivel, és modern kognitív tudományi vonatkozásival. Mivel napjainkban a kísérleti álomkutatás elsősorban a modern idegtudományi kutatásokat biztosító technikai feltételeknek köszönhetően éli újabb reneszánszát, a kurzus során részletesebben fogjuk bemutatni az álmodás neurobiológiai hátterét vizsgáló kutatásokat, ugyanakkor igyekszünk megvizsgálni az álomkutatás számos örökzöld témáját is, mint például az álmok klinikai alkalmazásának, az álom és az emlékezés, az álomminőség és lelki egészség vagy az álom és a kreativitás viszonyának kérdését.

Álmok a múltból - kultúrtörténeti túra - Álom, mint isteni prófécia (Mezopotámia, Egyiptom) - IV. Thotmész fáraó álma a Gízai Nagy Szfinx lábánál -Egyiptom: Álmoskönyv ie. 1275, álomszimbólumok jelentése -Teophania: isteni megmutatkozás -Hivatásos álomfejtők -Biblia: József a sikeres álomfejtő, Krisztus születése, Mohamed látomása Természeti népek, sámánok, álom, mint a diagnózis és a gyógyítás forrása Álom, mint üzenet, tudás forrása

Antik Görögország Álomfejtő kézikönyvek Artemidorus Daldianus: Oneirocritica (30ezer álomféle) Álomfejtés, mint gyógyászati eszköz Mitológia: álmok, mint a holtak szenvedésének enyhítői Hypnos – az alvás, Oneiros - az álom istene, Morpheus - az álom felépítője, Phantasos – a furcsa álmok, Ikelos – a reális álmok, Phobetor – a rémálmok istene. Oneiros és társai Hypnos segítségére siettek, hogy álmokkal enyhítsék a holtak szenvedéseit Iliász: álmok néha csapdába is csalhatnak /hamis próféciák/

Álmok, mint a lélek megnyilvánulásai Herakleitosz ie. 5.szd: álom az elme terméke Arisztotelész álomelmélete: álom, mint illúzió, az ébrenléti érzékleti benyomások alvás alatti rezonanciájának termékei (egy emlékezeti elmélet – érzékleti emléknyomok) Érzékelésért felelős fakultások nappal „ingerületbe” kerülnek, és ez a hatás alvás alatt tovább zajlik. Egyfajta turbulencia keletkezik az érzékelésben, amit tévesen valóságnak tulajdonítunk Érzelmek is okozhatják a turbulenciát a vérben Mindez szerinte a vér áramlása, turbulenciája során zajlik…

Boszorkánymérgek, szerelmi bájitalok: mandragóra, datura, beléndek, csattanós maszlag, nadragulya

Középkor és újkor Igényes álomelméletek és álomfejtők keveredése (veszélyes műfajnak számított a boszorkányság vétke miatt) Leibniz: álom az agy terméke (XVII. szd) Nagy Váltás: ÁLOM, mint az ŐRÜLET modellje (Kant, Schopenhauer, Hughlings Jackson) Az álmodás és az őrület rokonsága a legmodernebb álomelméletek közt is jelen van (szkizofrén agyműködés és álombeli agyműködés párhuzamai) Szkeptikusok: pl. Alfred Maury az álmokat ébren rakjuk össze, az álmodás élménye pusztán illúzió (modern visszhangja: D. Dennett)

20. század első harmada Sigmund Freud: Álomfejtés (1899)

A modern álomkutatás kezdete Aserinsky & Kleitman: A REM fázis és az álmodás kapcsolatának leírása (1953) től agyi képalkotás REM-ben

Muzur et al Szemelvények a modern álomkutatás területéről

A REM alvás neurofarmakológiai háttere patkány agyában

Ébrenléti neurális aktiváció reaktiválódása alvás során (Euston et al. 2007) Az agy egyes területein (hippokampusz, VMPFC) az ébrenléti feladat alatt regisztrált neurális aktivitás alvás során újra lejátszódik, 6-7 szeres sebességgel.

Ribeiro et al, 2004 A tanulást, az idegsejtek közti kapcsolatok serkentését szabályozó gén aktiválódik REM fázis alatt

A személyek intenzív érzelmeket mutató arcokat néztek. A rövid alvás, és azon belül is a REM fázis hozzájárult ahhoz, hogy a személyek kevésbé intenzívnek ítéljék a negatív (félelem, düh) arckifejezéseket, és intenzívebbnek a vidám arcokat, szemben azzal a csoporttal, akik ébren maradtak. REM fázis és álmodás elősegíti az érzelmek szabályozását? Gujar et al, 2010

Agykutatás E lektro E ncefalo G ram -Skalpról (fejtetőről) elvezetett elektromos aktivitás -Komplex, több komponensből álló periodikus görbe -Több ezer idegsejt összesített, szinkronizált aktivitását tükrözi -Kiváló időbeli felbontás -Rossz térbeli felbontás

-Felszíni neuronpopulációk -Kvantifikálás - Fourier analízis (frekvencia összetevőkre bontás) -Koherencia analízis (különböző elvezetések közti szinkron aktivitás mutatója) - Kedvezőtlen jel-zaj arány - unipoláris és bipoláris elvezetés -Jelerősítés és frekvenciasáv szűrés

P ozitron E missziós T omográfia -Radioiaktív izotópok szervezetbe juttatása, majd a sugárzás detektálása -A bioizotópokat biológiailag aktív anyagokhoz kötik -Agyi vérátáramlás, glükózhasználat, receptorok és neurotranszmitterek vizsgálata -Mélyebb struktúrák aktivitása, rossz időbeli felbontás

f MRI - agy mágneses aktivitásán alapul - idegi aktivitás – véráramlás növekedés - oxigénfelhasználás növekedése - oxigenizált és deoxigenizált hemoglobin aránya aktivált állapotban megnövekszik (a kettő mágneses tulajdonsága eltér – MR jellel kimutatható) - jobb térbeli felbontás, mint PET esetében - EEG-hez mérve időbeli itt se túl jó…

Egyéb módszerek -Transzkraniális mágneses ingerlés -Egyenáram ingerlés - Mágneses tér illetve egyenáram segítségével az agy elektromos Tulajdonságainak megváltoztatása. - Egyes területek szelektív ingerlése, Aktiválása deaktiválása. - Szinaptikus változások, neurális Kapcsolatok kialakítása (neurotranszmitterek, génexpresszió)

MEG (Magnetoenkefalográf) Idegsejtek elektromos akt. által gerjesztett mágneses tér detektálása Elektrokortikográfia, egysejt aktivitás - Mélyebben fekvő struktúrák aktivitása, kiváló időbeli felbontással

Az alvás és álomkutatás gyakorlati jelentősége Alvászavarok (inszomnia, narkolepszia, altatók, balesetek, alvajárás és bűnügyek, alvásparalízis, stb.) Alvás és tanulás Baglyok és Pacsirták: az alvás cirkadián ritmusa Álom és tudat működése

Álomolvasás a jövőben?

Moran Cerf, Nikhil Thiruvengadam, Florian Mormann, Alexander Kraskov, Rodrigo Quian-Quiroga, Christof Koch & Itzhak Fried, Online, voluntary control of human temporal lobe neurons, Nature, Volume 467, Issue 7319, Pages , 2010Online, voluntary control of human temporal lobe neurons -Egyes képekre, arcokra, tárgyakra szelektív aktivitást mutató idegsejtek aktivitásának rögzítése -Az idegsejtek aktivációjából ki lehetett találni, hogy a személy milyen képre (híres személyre) gondol, mivel a sejtek akkor is azt az aktivitást mutatták, mikor a személy nem látta, csak elképzelte az adott arcot Egyszer talán kiolvashatók lehetnek az álmok is?

Köszönöm a figyelmet