A MAGYAR VIZITÁRSULATI RENDSZER 200 ÉVE Előadó: Bogáth Jenő igazgató Készítette: Megulesz Gabriella Dunaújvárosi Vízi Társulat Sopron, 2010.07.07. Továbbítás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
40 ÉVES A DUNAÚJVÁROSI VÍZI TÁRSULAT Előadó: Bogáth Jenő A Dunaújvárosi Vízi Társulat igazgatója Sopron, Továbbítás kattintásra.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Távlati öntözési vízigények felmérése Somlyódy Balázs főigazgató Országos Vízügyi Főigazgatóság.
Környezetvédelem és vízgazdálkodás A vízgazdálkodás fogalma, feladatai 1.
SZTE ÁJK Munkajogi és Szociális Jogi Tehetségnap június 29. A rendezvény az Emberi Erőforrás Minisztérium megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő.
2011. évi CXXVIII. tv. a katasztrófavédelemről. Egységes állami katasztrófavédelmi szerv Integrált hatóság - tűzvédelem - iparbiztonság - polgári védelem.
Tájékoztató aktuális támogatási kérdésekről Juhász Attila Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kirendeltsége.
A talaj és a víz védelme a környezetjogi szabályozásban dr. Szilágyi Szilvia
2009. május MŰSZAKI TÉRINFORMATIKA KONFERENCIA 1 Szabad forráskódú agrár ágazati téradat nyilvántartórendszer (VINGIS) Katona Zoltán (FÖMI) -
TÁMOP / Képzésfejlesztés ma és holnap EU-s forrásból a KIH-ben.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Sajtó és szabadság: a médiairányítás a 20. századi Magyarországon
A környezet és természetvédelem állami feladatai és szervezeti rendszere, az önkormányzatok környezetvédelmi feladatai.
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Az agrár-szakigazgatás szervezeti rendszerének változásai 2017-től
Mária Terézia
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
A régészeti örökség védelmének szabályrendszere
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
JÉG ELLENI VÉDEKEZÉS A DUNÁN 2017.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az Áldozatsegítő Szolgálat átalakulása
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Az orosz állam birodalommá válása a Romanovok idején
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Vízgazdálkodási Társulatok Országos Szövetségének negyedszázada
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
Elektronikus számlázás
Magyarország a dunai monarchiában
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
„Út a munkához”program
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, október 16.
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Merre tovább a középiskola után?
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
I. A reformkor kérdései A Habsburg Birodalom részét képező Magyarország 1848/1867-ig.
Balatonnal kapcsolatos projektek összefoglaló bemutatása
Gazdaságpolitika 6.ea.
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Az Aranybulla mozgalom és a magyar rendiség kialakulása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

A MAGYAR VIZITÁRSULATI RENDSZER 200 ÉVE Előadó: Bogáth Jenő igazgató Készítette: Megulesz Gabriella Dunaújvárosi Vízi Társulat Sopron, Továbbítás kattintásra

Eszék környéki Hiulca- mocsár lecsapolása (Probus császár ) Sió-csatorna (Galerius császár ) Forrásfoglalások, fürdők, vízvezetékek Principális csatorna a Zala-Mura között Római Birodalom PELSO TÓ

II. Mátyás dekrétuma forrás: „1613. évi XXVII. törvénycikk hogy a Tisza és más folyók kiöntése ellen töltéseket készitsenek… A Tisza kiöntéseivel szemben a töltések emelésére, azok a vármegyék, a melyekben ez a folyó kiáradni szokott, a saját javaik megmaradása érdekében, egymás között határozzanak. 1. § Épen ugy az ország többi vármegyéiben is, a folyók kiöntései ellenében töltéseket készitsenek.”

Forrás: Mirhó-gát építése 1754 Hanság lecsapolása Ferenc csatorna  1695 kir. Kamara telekkönyvi hivatala  1718 Pozsareváci béke - betelepítés  felvilágosult abszolutizmus gazdaságpolitikája  1773 hajózható folyók fenntartása  1782 Vízi és Építészeti Főigazgatóság  1786 kataszteri felmérések Ecsedi láp lecsapolása Bega csatorna építése 118 km 1728

I. Ferenc évi XVII. Tv. „ A magánosok költségén létesítendő vizmüvekre nézve…”  A birtokosok, ha az érdekeltek többsége hozzájárul, a saját költségükön vízkár-elhárítási munkákat végezhetnek, a királyi helytartótanács előzetes beleegyezésével  Ehhez társulatokat alakítanak, de aki nem akar belépni a társulatba, azt kötelezni nem lehet  Az új műből eredő hasznot zárolni kell azoktól, akik nem járultak hozzá a létesítéséhez mindaddig, amíg a jövedelmek a ráfordított költségeket ki nem egyenlítették.

Reformkor  Sárvíz Csatorna Társulat 1810  Gerje-Perje Vízszabályozó Társulat 1812  Kapos vizét levezető Társulat 1820  Zalavíz Szabályozó Társulat 1829  Körös Szabályozó Társulat 1833  Sióberki Társulat 1834  évi XXXVI. Tc.: közös teherviselés a várható haszon arányában József nádorBeszédes József

Reformkor  évi X. Tv. vizekről és csatornákról  Eljárás szabályozása  Megépített művek védelme  Tiszavölgyi Társulat megalakulása 1846  41 érdekelt földbirtokos  Ártéri járulék fizetése  Igazságos ártéri osztályozás végrehajtása  Vízrendszer hasznosítása Gr. Széchenyi István a Helytartótanács Közlekedési Bizottmányának elnöke Vásárhelyi Pál mérnök

Társulati rendszer a szabadságharc leverése után  Abszolutisztikus uralom  Közigazgatási rendszer átalakítása  Földadó kataszteri nyilvántartás  Jobbágyság eltörlése  Belső vámok eltörlése  Kiegyezés után gazdasági konjunktúra

Társulatok helyzete a kiegyezés után  Tisza szabályozása - Kereskedelmi Minisztérium; Duna szabályozása – Közmunka és Közlekedési Minisztérium  de a társulatok szerepe is megmaradt  Problémák:  Belvíz és aszály ( )  Forráshiány  1854 császári rendelet: 15 éves adómentesség az áradásoktól mentesített földekre  évi XXI. Tv.: a társulati kivetés közadók módjára behajtható

Az első önálló társulati törvény  évi XXXIX. Tv. a vízszabályozási társulatokról évi XL. Tv. a gátrendőrségről  évi XIV. Tv. a Tiszáról – „egységet képez”; kényszertagság; alapszabály kötelező elemei

Kiegészítés: évi XVIII. Tv.  Költségvetési tétel  Nem társulati patakok fenntartása a községek feladata  Felszín alatti vizek védelme évi XXIII. Tv. a vízjogról: Megszüntette a vizek kizárólagos magántulajdonát (hatósági vizek, saját rendelkezésre álló vizek) Nem állami vizek rendezése a parti tulajdonosok kötelessége Szabályozza a vízi társulatok működését Hatósági jogkör – 8 kultúrmérnöki kerület az ország területén

Trianon előtt: Egységes igazgatási rendszer Érdekek összehangolása 38 dunai társulat 40 tiszai társulat Trianon után: Vízgyűjtőterületek szétdarabolódása kiszolgáltatottság 15 dunai társulat 3 dunai társulat részben 19 tiszai társulat 8 tiszai társulat részben

Államosítás  Fm 41150/1945 rendelet  Miniszteri biztos kijelölése  évi kormányrendelet  Társulatok megszüntetése  Országos Vízgazdálkodási Hivatal  1953: Országos Vízügyi Főigazgatóság

Újjászerveződés  évi 48 számú törvényerejű rendelet  Helyi vízkárelhárítás, belvízvédekezés, kisvízfolyások rendezése  április 29. Nagykáta  Tanúság: szükséges a helyi érdekeltek összefogásán alapuló társulati forma  évi IV. Tv.; évi 23. törvényerejű rendelet,  évi 28. számú törvényerejű rendelet  Új típusú feladatok: vízszolgáltatás, tábla szintű vízrendezés, talajvédelem stb.  1968-tól nyereségesen is gazdálkodhatnak a vizitársulatok  érdekeltségi hozzájárulás, nyereség, támogatás  évi LVII. Tv. IX. fejezete szabályozza a vizitársulatok működését  évi CXLIV. Törvény a vizitársulatokról

Köszönöm a figyelmet!