Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Olvasóvá nevelő program a felső tagozaton 5-6. évfolyam
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Euroexam nyelvvizsgákra
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A képzőművészet-terápia
Általános lélektan IV. Nyelv és Gondolkodás 2..
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
Az olvasás folyamata.
A szövegértés tanítása I.
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
A szövegértés tanítása II.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
Az olvasási képesség szerepe a matematikai gondolkodás fejlődésében
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Csájiné Knézics Anikó Szilvásiné Turzó Ágnes Dr. Steklács János
Kompetensek lettünk? június 27..
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Gyermekvilág régen és ma
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Harmadik matematikakönyvem
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
PROJEKT OKTATÁS.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
A 2007/2008-as tanév bemeneti kompetenciaméréseinek tapasztalatai a Rétközi Szakiskolában.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával 4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával
Tantárgy: Magyar nyelv és irodalom Cél: Micó című olvasmány feldolgozása Iskola: Munkácsy Mihály Áltanos Iskola 2. osztály Készítette: Vilmanné.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
A képzőművészet-terápia
SZFP II Kompetenciamérés
TANULÓINK SZFP-II programban résztvevő osztályok:
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Címdia mindig azonos betűméretben, és stílusban!
Előadás másolata:

Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék

Szükséges-e a szövegértéssel, olvasással foglalkozni matematikaórán?

Miről lesz szó? A szövegértés fogalma Az olvasás A szövegértés összetevői A szövegértés fejlesztésének lehetőségei Szövegértés és matematikai problémamegoldás

A szövegértés definíciója A szövegértést általánosan a szövegbe kódolt üzenet rekonstruálásaként határozhatjuk meg. A szövegértés megvalósulhat olvasással vagy hallott szöveg befogásával (Császi 2009). a szövegértést általánosan a szövegbe, illetve a hozzá kapcsolódó vizuális és auditív elemekbe kódolt üzenet rekonstruálásaként határozhatjuk meg. A szövegértés megvalósulhat olvasással vagy hallott szöveg befogásával.

Mi az olvasás? Kezdetben pedagógia területe foglalkozik 1960-as évektől: – Nyelvészet, – Pszichológia – Pszicholingvisztika – UNESCO funkcionális analfabétizmus

Az olvasás definíciója Kingston (1967) Az olvasás a kommunikáció egy folyamata, amely során az üzenet grafikus formában közvetítve jelenik meg az egyének között. Gósy Mária (2005): Dekódolási mechanizmus, a leírt szavak transzformációja beszélt (kiejtett) szavakká, miközben megtörténik a tartalom felismerése.

Az olvasás definíciója PISA - új definíciók - olvasás = eszköztudás Nagy József Olyan eszköz, amely elengedhetetlen az iskolai tanulás sikerességéhez, a hétköznapi élet problémáinak megoldásához (Molnár, Józsa 2006) Olvasásképesség mint pszichikus rendszer

A jó szövegértés alapja (Nagy József) Szövegértés Olvasástechnika

Olvasás és agyműködés

Olvasás és tanulás relációi az oktatási rendszerben (Steklács)

Ki a jó olvasó? NAEP: (National Assessment of Educational Processes) Akinek pozitív hozzáállása van az olvasáshoz (habit, attitude) Elég folyékonyan olvas, hogy az olvasottak jelentésére koncentráljon. Felhasználja, amit tud ahhoz, amit olvas. Az olvasottak jelentését a szöveg kritikai értékelésével árnyalja, (elvonatkoztatja) kiterjeszti, alakítja. A jó olvasó hatékony olvasási stratégiák variációit használja, hogy fokozza és kivetítse saját szövegértését. A jó olvasó különböző szövegeket képes elolvasni különböző célok elérése érdekében. (variety) Kognitív Metakognitív

4. A szövegértő olvasás fejlesztéséről 1.Számos szöveg-feldolgozási módszert ismerünk (IEPC, SIS, SQ3R, RJR, Peer Led Discussion, reciproktanítás stb.) 2. Metakogníció és az olvasás kapcsolata: - a szövegfeldolgozás stratégiájának szintje (automatizálódott-e); - olvasástanulás, szövegfeldolgozás közben implicit elsajátítás történik.

Hatékony szövegértő olvasás (Paris, Wasik, Turner 1991) I.Felkészülés az olvasásra II.Jelentésalkotás III.Az olvasottak áttekintése, reflektálás a szövegre RJR

Metakogníció és az olvasás kapcsolata (Garner 1987) Explicit módon a szövegértés modellezése Fontos a tanár-diák együttműködés, a szövegértés folyamatának megbeszélése (pl. matematika) Direkt instrukciókkal történő segítés Különböző olvasási stratégiák megtanítása (USA kísérletek, 6 x 30 perc fejlesztés)

Hatékony szövegértő olvasás USA National Reading Panel (2000) 1.A szövegértés monitorizálásának stratégiája 2.Kooperatív tanulás 3.Grafikus szervezők alkalmazása 4.A szöveg, a történet szerkezetének leírása 5.Kérdések a szövegre 6.A kérdések megválaszolása 7.A szöveg összefoglalása

I. A szöveg olvasása előtt: - ráhangolás, az ismeretek előhívása, -Ismeretlen szavak magyarázata - farm, gazdaság -karám, -futószáras oktatás, -osztályban lovaglás, -tereplovaglás, -abrak -jérce -korpa

Szöveges feladat II. A szöveg elolvasása, értelmezése III. A feladat megoldása IV. A válasz megfogalmazása

Hasonlóságok a jó olvasó és a jó „matematikus” között (Minton 2007)

Köszönöm a figyelmet!