Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék
Szükséges-e a szövegértéssel, olvasással foglalkozni matematikaórán?
Miről lesz szó? A szövegértés fogalma Az olvasás A szövegértés összetevői A szövegértés fejlesztésének lehetőségei Szövegértés és matematikai problémamegoldás
A szövegértés definíciója A szövegértést általánosan a szövegbe kódolt üzenet rekonstruálásaként határozhatjuk meg. A szövegértés megvalósulhat olvasással vagy hallott szöveg befogásával (Császi 2009). a szövegértést általánosan a szövegbe, illetve a hozzá kapcsolódó vizuális és auditív elemekbe kódolt üzenet rekonstruálásaként határozhatjuk meg. A szövegértés megvalósulhat olvasással vagy hallott szöveg befogásával.
Mi az olvasás? Kezdetben pedagógia területe foglalkozik 1960-as évektől: – Nyelvészet, – Pszichológia – Pszicholingvisztika – UNESCO funkcionális analfabétizmus
Az olvasás definíciója Kingston (1967) Az olvasás a kommunikáció egy folyamata, amely során az üzenet grafikus formában közvetítve jelenik meg az egyének között. Gósy Mária (2005): Dekódolási mechanizmus, a leírt szavak transzformációja beszélt (kiejtett) szavakká, miközben megtörténik a tartalom felismerése.
Az olvasás definíciója PISA - új definíciók - olvasás = eszköztudás Nagy József Olyan eszköz, amely elengedhetetlen az iskolai tanulás sikerességéhez, a hétköznapi élet problémáinak megoldásához (Molnár, Józsa 2006) Olvasásképesség mint pszichikus rendszer
A jó szövegértés alapja (Nagy József) Szövegértés Olvasástechnika
Olvasás és agyműködés
Olvasás és tanulás relációi az oktatási rendszerben (Steklács)
Ki a jó olvasó? NAEP: (National Assessment of Educational Processes) Akinek pozitív hozzáállása van az olvasáshoz (habit, attitude) Elég folyékonyan olvas, hogy az olvasottak jelentésére koncentráljon. Felhasználja, amit tud ahhoz, amit olvas. Az olvasottak jelentését a szöveg kritikai értékelésével árnyalja, (elvonatkoztatja) kiterjeszti, alakítja. A jó olvasó hatékony olvasási stratégiák variációit használja, hogy fokozza és kivetítse saját szövegértését. A jó olvasó különböző szövegeket képes elolvasni különböző célok elérése érdekében. (variety) Kognitív Metakognitív
4. A szövegértő olvasás fejlesztéséről 1.Számos szöveg-feldolgozási módszert ismerünk (IEPC, SIS, SQ3R, RJR, Peer Led Discussion, reciproktanítás stb.) 2. Metakogníció és az olvasás kapcsolata: - a szövegfeldolgozás stratégiájának szintje (automatizálódott-e); - olvasástanulás, szövegfeldolgozás közben implicit elsajátítás történik.
Hatékony szövegértő olvasás (Paris, Wasik, Turner 1991) I.Felkészülés az olvasásra II.Jelentésalkotás III.Az olvasottak áttekintése, reflektálás a szövegre RJR
Metakogníció és az olvasás kapcsolata (Garner 1987) Explicit módon a szövegértés modellezése Fontos a tanár-diák együttműködés, a szövegértés folyamatának megbeszélése (pl. matematika) Direkt instrukciókkal történő segítés Különböző olvasási stratégiák megtanítása (USA kísérletek, 6 x 30 perc fejlesztés)
Hatékony szövegértő olvasás USA National Reading Panel (2000) 1.A szövegértés monitorizálásának stratégiája 2.Kooperatív tanulás 3.Grafikus szervezők alkalmazása 4.A szöveg, a történet szerkezetének leírása 5.Kérdések a szövegre 6.A kérdések megválaszolása 7.A szöveg összefoglalása
I. A szöveg olvasása előtt: - ráhangolás, az ismeretek előhívása, -Ismeretlen szavak magyarázata - farm, gazdaság -karám, -futószáras oktatás, -osztályban lovaglás, -tereplovaglás, -abrak -jérce -korpa
Szöveges feladat II. A szöveg elolvasása, értelmezése III. A feladat megoldása IV. A válasz megfogalmazása
Hasonlóságok a jó olvasó és a jó „matematikus” között (Minton 2007)
Köszönöm a figyelmet!