Milyen lesz húsz év múlva a Repülés. Honnan jött az előadás ötlete A 2014-es esztergomi Rubik emléknap alkalmából nemzetközi gyermekrajz pályázatot írtunk.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Rendszertervezés CAD.
Advertisements

A kibocsátáscsökkentés első számú eszköze az energiahatékonyság
Energia a középpontban
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
Ágazati adatszolgáltatás és nyilvántartások stratégiai fejlesztése TÁMOP Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése, második ütem.
Energiatakarékos otthon
Pénzgyárak és problémák Közgazdaságtan alapjai Bevezetés a földrajzba Márton János MFK13F – HUI3O0.
1 PV helyzetkép Az NCsT felülvizsgálata a napelemes trendek tükrében Horváth Attila Imre helyettes államtitkár Zöldgazdaság Fejlesztéséért, Klímapolitikáért.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.
Hazai biogáz termelés Biometán hajtású járművek. Közép-Kelet Európa első és egyetlen biogáz termelő létesítménye.
Globális problémák Kialakulásuk okai:
Geotermikus energia A geotermikus energia a Föld belső hőjéből származó energia. A Föld belsejében lefelé haladva kilométerenként átlag 30 °C-kal emelkedik.
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
A jövő és az energia Mi lesz velem negyven év múlva ? Mivel fogok közlekedni ? Fázni fogok otthon vagy melegem lesz ?
Készítette: Gáti-Kiss Dániel Témakör: Energiagazdálkodás
Környezet- és emberbarát megoldások az energiahiányra
Sebességváltó Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Neumann János szerepe a számítástechnika történetében
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
Az alternatív energia felhasználása
Számítógépes alapismeretek
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Megújuló Energiaforrások
MEGÚJULÓ ENERGIA-FORRÁSOK
megújuló ENERGIÁK Iskola: Vak Bottyán János Általános Iskola
Megújuló energia Készítette: Bíró Tamás
Energiatermelés? Energia-átalakítás! Nap – hő – elektromos – kémiai
AZ 5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Agárd, április 12. Storczer László balesetvizsgáló.
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
Készítette: Ékes Ildikó és Cserháti Ilona
Megújuló energiaforrás
Megújuló energiaforrások
Jut is, marad is? Készítette: Vígh Hedvig
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
EGYEBEK : Hibridhajtás : Erőforrás: kombinált Általában belsőégésű motor+elektromos hajtás.
Kötvényárazási hibák intelligens javítóalgoritmusának tervezése és fejlesztése GELLÉN ÁGNES IUFQ58.
Magyar Autóbuszgyártó Kft.
Készítette: Csala Flórián
Az alternatív energia felhasználása
Miről lesz szó? -Zöldenergia Alternatívák -Befektetések a világ megújuló energiaszektoraiba.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
A belsőégésű motor A gőzgép hátrányai: Nagy méret Külső kazán
"Adjatok egy fix pontot, és kimozdítom a Földet"
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
BigDog Gregus Albert AKXHA9. A BigDog Boston Dynamics fejleszti durva terepre szánt négy lábon járó robot 109kg 1m magas 1,1m hosszú 0,3m széles Képes:
A világgazdaság a 20-as, 30-as években. A háború után  Háború vége  válság a világgazdaságban  gazdasági kimerülés, anyagi és emberi erőforrások pusztulása.
E-mobilitás - befektetés a jövőbe Dr. Anisits Ferenc „Nem az a fontos dolog a jövőt előre megmondani, hanem a jövőre jól felkészülni“ (Periklész
A tüzelőanyag cellák felhasználása mérnöki szempontból- Dr. Bánó Imre.
Műszertan előadás Nógrádi József február 27.
Aktív tanulók / passzív ház
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
előadások tervezése és kivitelezése Kovács Ilona egyetemi tanár
ELEKTROMOS HAJTÁSÚ REPÜLŐGÉPEK
A repülés története.
Agrár-környezetgazdálkodás
A jármű hajtások különböző megoldásai, világtendenciák, előnyök, hátrányok. Dr. Bánó Imre.
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Márkakereskedői helyzetkép
Business Intelligence (Üzleti Intelligencia)
Napjaink legfontosabb ipari ágazata, az elektronika
A civil szervezetek hatásméréséről
Szaktanácsadók digitális felkészültsége, továbbképzése Aktualitások
Geotermikus energia.
Előadás másolata:

Milyen lesz húsz év múlva a Repülés

Honnan jött az előadás ötlete A 2014-es esztergomi Rubik emléknap alkalmából nemzetközi gyermekrajz pályázatot írtunk ki, amire több mint 360 rajz érkezett. Ekkor merült fel a gondolat, hogy Tényleg. Milyen is lesz a repülés húsz év múlva?

Svajdova RenatkaKarc Dorka Ferner Cynthia Schweitzer FanniKormos NorbertSántha Bálint

Mottó: Mert Vonaton jár az idő S gépből csinált madarán A gyalogos bizony Elmarad ám ?

Alapelvek:  Ami húsz év múlva jellemző lesz, az legalább tíz éve megvan  Paradigma váltás idejét éljük

Miről szeretnék beszélni  A repülés várható fejlődése  Az új energiagazdálkodás lehetőségei  Elektromos repülőgépek  Elektronikus forradalom a repülésben is  A várható főbb problémák

A repülés várható fejlődése Az utasforgalom alakulása az USA-ban

A GA gépek számának éves növekedése %-ban (FAA becslés)

A GA gépek éves repült idő növekedése %-ban (FAA becslés)

USA aktív GA gépek életkora (2013) % Össz darabszám : Átlag életkor: 29,5 év Életkor (év)

Korosztályok szerinti GA repült idő az USA-ban (2005)

Problémák  A géppark fizikailag elöregedett  A géppark erkölcsileg elöregedett  A certifikáció problémái  Az előírások kérdése Példák  Motorok alaptípusainak tervezési kora  A kettős gyújtás problémája  B 737 tervezési éve 1965  B 747 tervezési éve 1965

Következmény A következő húsz évben az iparnak le kell gyártania több mint új GA repülőgépet !!!

De… Milyen üzemanyaggal fogunk repülni?

A megszokott AVGAS (100 és 100 LL) Repülőbenzint után nem fogják gyártani. Megoldás lehet az UL 91, vagy a Hjelmco 91/96 vagy az EN228 (autóbenzin)?

A legnagyobb probléma a MOGAS-al, hogy etilalkoholt tartalmaz AzEN228, 5% (m/m) etanolt tartalmaz, és az üzemanyaggyártók ezt az arányt még növelni akarják. Ez azonban Lerakódásokat okoz a porlasztóban és Korróziót okoz a hengerekben és az egyéb alkatrészeken

Egy megoldás lehet Az elektromos meghajtás (EPUs) engedélyezhető az un. LSA gépeknél (Light Sport Aeroplanes) iaw. F “Standard Practice for Design and Manufacture of Electric Propulsion Units for Light Sport Aircraft” Jelenleg ez a szabályozás csak a konvencionális elektromos hajtóművekre terjed ki.

Az új energiagazdálkodás lehetőségei Energiánk rengeteg van Csak - Nem ott - Nem akkor - Nem olyan formában Amikor szükségünk van rá

Egy megoldási lehetőség: Metanolgazdaság Lényege, az energiát metanol formájában tároljuk

Oláh György szabadalmai Metanol előállítása energiából, vízből és a levegő széndioxidjából Direkt metanolos üzemanyagcella

NASA Sony Már ki van találva Chrysler 2002 Volvo

A közvetlen metanol alapu üzemanyagcella működése

Belsőégésű motorr Elektromos hajtómű 56,6 kg 100 Le (73,5 kW) 11,5 kg 201 Le (150 kW) Rotax 912 S 1,78 Le/ kg 38% Plettenberg NOVA ,4 Le/kg 92%

2011 Green Flight Challenge Távolság 200 mérföld ( 322 km ) Kevesebb mint 2 óra alatt Személyenként kevesebb mint 1 gallon (3,79 l) üzemanyaggal (vagy ezzel egyenértékű energiával

„2011 GFC” eredmények Helyezés Csapat Sebesség Energia hatékonyság Energiaforrás (mph) (mpge) (mph) (mpge) 1Pipistrel USA 113,6 403,5 Elektromos áram 2e-Genius 107,3 375,7 Elektromos áram Nem érte el a (mpge) minimumot PhoEnix 137,5 94,3 Repülőbenzin

. „Sunseeker II” napenergiát használó motoros vitorlázó

Elektronikus forradalom a repülésben is  GPS  TICAS  Logger  Fedélzeti számítógépek  stb.

Megoldandó és megoldható kérdések  Navigáció  IFR  Vakleszállás bárhova  Irányítás, összeütközés elkerülése  Kisgépes robot (mint a Dynon SkyView, SV szervóval)  A certifikáció problémái* * Megjegyzés: A VLA/LSA gépeknél már van néhány kivétel, hogy nem ETSO certifikált avionikát építettek be, és az LSA repülőgép certificatios memorandum kidolgozás alatt van az EASA GA részlegében.

Drónok ? A fekete ló De kié a légtér? Mi lesz a repülésbiztonsággal?

Következtetések:  Paradigma váltás előtt állunk az egész világban  Sheldon válság?  A repülés jobban fejlődik mint a gazdaság többi része  Az energia és a repülés olcsóbb lesz  A tömegesítés kikényszerülése  Nekünk is változnunk kell?

Néhány „jövőbiztos” megoldás

A várható főbb problémák  Morális és magatartásbeli kérdések  Oktatás  Hatósági munka  Mi lesz akkor a világban?

Köszönöm a türelmüket