1 Merre tart a közszféra EEM tevékenysége ? Összeállította: dr. Barta Zsuzsanna főigazgató-helyettes Szeged Február 26.
2 „..rossz törvényekkel és jó tisztviselőkkel még mindig lehet kormányozni, de ha a tisztviselők rosszak, a legjobb törvények sem segítenek rajtuk…” európai vélekedés
3 1.Közigazgatási korszerűsítés. 2.A közszféra EEM tevékenységének jellemzői, kompetencia alapú megközelítés. 3.Válság !!!!! 4.Eredmények és továbblépési irányok. Témák:
4 Közigazgatás korszerűsítés: től zajlik,hosszú távú koncepció hiányában, az egyes kormányzati ciklusokban eltérő tartalommal től zajlik, hosszú távú koncepció hiányában, az egyes kormányzati ciklusokban eltérő tartalommal. 2.Napjainkban törekvés a reformok összehangolására. 3.Jogállam-szolgáltató állam. 4.Változásmenedzsment – szervezeti kultúra.
5 A közszféra EEM tevékenységének elemei: 1.Emberi erőforrás stratégia és tervezés. 2.Munkakör tervezés és értékelés. 3.Ösztönzésmenedzsment. 4.Toborzás, kiválasztás. 5.Teljesítményértékelés. 6.Humánerőforrás-fejlesztés. 7.Integrált munkaügyi kapcsolatok.
6 A közszolgálati EEM sajátosságai: 1.A közszolgálatban érdekelt tényezők: az állam, állampolgár, személyi állomány. 2.Hierarchizált, bürokratikus szervezet. 3.A költségeken alapuló mérlegelés az emberi erőforrás biztosításánál. 4.A szervezeti hatékonysághoz történő hozzájárulásnál kiemelt szerepe van az emberi erőforrásnak. 5.A munkavégzés során: –erőteljes szabályozási kötöttségek (szakszerűség, jogszerűség), –fegyelmezettség.
7 1.Kompetenciák fejlesztése képzési programokkal. 2.Szervezeti kultúra átalakítása: a vezetői felelősség és a nagyobb döntési lehetőség megteremtése. 3.Szakképzett humánpolitikai szervezetek szükségessége. 4.Az átalakítási folyamat nyomon követése megfelelő ellenőrzési rendszerrel. 5.Az átgondoltság fontossága a HR reformok megvalósítása során.
8 Megfelelő ember kerüljön a megfelelő helyre
9 A nyilvános közzététel és a pályázati eljárás bevezetésének célja Megfelelő ember kerüljön a megfelelő helyre: a közigazgatási szerv, intézmény üres státusza és az ideális pályázó könnyebben találjon egymásra, a pályáztatás, mint jogintézmény segítse elő a köztisztviselői és közalkalmazotti jogviszony létesítését, szeptember 1-től ezért kötelező a pályáztatás.
10 A nyilvános közzététel és a pályázati eljárás bevezetésének szükségszerűsége A közigazgatás működésének korszerűsítési követelményei. Szolgáltató szemlélet erősítése. A közszféra generáció-váltásának előkészítése. Szakszerűség, jogszerűség, átláthatóság biztosítása. A beválási arány, és a szervezeti-egyéni teljesítmény növelésének szándéka.
11 Alkotmány 70.§ (4) bekezdése: rátermettségének, képzettségénekszakmai tudásának „...minden magyar állampolgárnak joga van ahhoz, hogy részt vegyen a közügyek vitelében, továbbá, hogy rátermettségének, képzettségének és szakmai tudásának megfelelően közhivatalt viseljen…”
12 A kötelező pályáztatás jogszabályi háttere: A köztisztviselők jogállásáról szóló évi XXIII. Törvény (Ktv.) 10.§, 10/A.§, 10/B.§. 406/2007. (XII. 27.) Kormányrendelet (A kormányzati személyügyi igazgatási feladatokat ellátó szerv által lefolytatott pályáztatás rendjéről, annak szervezéséről és lebonyolításáról, a pályázati eljárás alól adott mentesítésről, a kompetencia-vizsgálatról és a toborzási adatbázisról, valamint a pályázati eljáráshoz kapcsolódó nyilvántartás szabályairól)
13 A Ktv-s pályázati eljárás Célja: döntés szülessen a köztisztviselő kinevezéséről, vagy a pályázat eredménytelenné nyilvánításáról. A kinevezés és a vezetői megbízás feltétele: az érintett személy résztvevője legyen a pályázati eljárásnak és rendelkezzen érvényes pályázattal.
14 A Ktv-s pályázati eljárás munkáltatókat érintő elemei Kiírás: a pályázatot kiíró szerv pályázatában a benyújtási határidő a közzétételtől számít. Közzététel: minimum 10 napig, egyidejűleg elektronikus úton megküldés a KSZK-nak. Érvényesség: kötelező feltételeknek megfelelés. Határidő a döntésre: 30 nap. Elbírálás: minimum 3 fős előkészítő bizottság hozható létre. Tájékoztatási kötelezettség: a pályázónak meg kell ismernie az eljárás menetét, és az elért eredményét.
15 KSZK Személyügyi Szolgáltató Igazgatóság Egymástól elkülönülő két tevékenységi kör TOBORZÁS Pályázatok közzététele a KÖZIGÁLLÁS web oldalon. KIVÁLASZTÁS Szakszerű és korszerű kiválasztási eljárás keretében előszűrés és ajánlati lista összeállítása a pályázatot kezdeményező szervezet részére.
16 A kötelező pályáztatás támogatása: január 1-től, Magyarországon először, minden köztisztviselői és közalkalmazotti pályázat közzétételére sor kerül a honlapon, e tevékenység: közzététel, ezekben az esetekben a Kormányzati Személyügyi Szolgáltató és Közigazgatási Képzési Központ (KSZK) további szolgáltatást nem nyújt.
17 A KÖZIGÁLLÁS jelentősége A KÖZIGÁLLÁS informatikai rendszere mérföldkő a magyar közigazgatás korszerűsítésében: átláthatóvá átláthatóvá teszi a közszféra pályáztatási rendszerét, egy helyen egy helyen biztosítja a tájékozódást az érdeklődők: valamennyi köztisztviselő és közalkalmazott, az őket foglalkoztató szervezetek, minden magyar állampolgár részére.
18 A KÖZIGÁLLÁS, mint szolgáltatás: elősegíti a magánszemélyek elhelyezkedését a közszférában, lehetőség a közigazgatási szerveknek, és az intézményeknek a megfelelő jelöltek megtalálásához. A (leendő) munkavállaló: böngészhet az aktuális pályázatok között; regisztrálhat a toborzási adatbázisba, az itt nyilvántartott adatait módosíthatja, frissítheti, és áttöltheti adatait a pályázati adatbázisba. A munkáltató: regisztrál a KÖZIGÁLLÁS-ba, feltölti a pályázati kiírást, kereshet a toborzási adatbázisban.
19 VÁLSÁG ! A munkaerő-piaci helyzet 1.Évek óta húzódó probléma: a munkanélküliség alakulása IV. negyedévben: a munkanélküliségi ráta: 8,0 %-os szintre emelkedett, a foglalkoztatottak száma 3,881 millió főre csökkent, a munkanélküliek száma 337 ezer főre emelkedett, éves korosztály 56,7 %-ának volt munkaviszonya, az EU-ban év között 7,7 millióval nőtt a foglalkoztatottak aránya, Portugália és Magyarország kivételével.
20 VÁLSÁG! VÁLSÁG! VÁLSÁG! A közszféra helyzete 1.Lehet-e az államon spórolni????? 2.Az Állami Számvevőszék decemberi jelentése: 1/3-os szervezetcsökkentés történt a központi közigazgatásban, 20 ezer köztisztviselővel lett kevesebb, a közszféra működési kiadása a GDP 1,3 %-ával csökkent, 3.Spórolási lehetőség: a minisztériumok „DEKO” szervezeteinél.
21 VÁLSÁG ! VÁLSÁG ! VÁLSÁG ! És mi mégis lehetünk nyertesek……….. Sokkból siker: 1.Változtass a mentalitáson! 2.Hozd rendbe a pénzügyeket! 3.(Szerezz piaci részesedést!) 4.Gondold újra a javadalmazást! 5.Merj újítani! 6.Építs a csapatmunkára! Forrás: FIGYELŐ 2009/4.szám
22 Továbblépés: tavaszán a központi közigazgatás területi szervezeteinek vezető- kiválasztását újítja meg a KSZK. Létszám-, és célcsoport-bővülés 2.A központi közigazgatás (minisztériumok) integrált HR informatikai rendszerének véglegesítése finisben van. 3.Nemzeti gyakornoki program a generációváltás előkészítése érdekében….
Dr. Barta Zsuzsanna főigazgató-helyettes
24