A területi együttműködések fejlesztési lehetőségei Balázs Éva és Puskás Aurél TÁMOP Századi közoktatás – fejlesztés, koordináció
A fejlesztési lehetőségek alapja Milyen térségi szükségletek kielégítéséhez van szükség hálózati együttműködésre? Példák: - sok HHH család – komplex problémák - egymás melletti, nem ismert eredmények Milyen partnerek, hálózati jellegű előzmények vannak a kistérségben, illetve ezen a térségi szinten? Példák: -oktatási és családtámogatásokat együttesen kezelő civil szervezet -„külső” iskolahálózat tagjainak „belső” szakmai kommunikációja
Hálózati tevékenységek a TÁMOP ben Fejlesztéskoordinációs hálózat: –TÁMOP és 3.2.2: régió –TÁMOP 3.2.2: régió és kistérség, mikrotérség Referenciaintézmények Jó gyakorlatok Mesteróvodák Komprehenzív iskolák Egyéb saját innovációk Térségi, intézményi konzorciumok, közös tevékenységek Intézményi integráció – új horizontális szakmai működések … Cél: 2013 – hálózatok teljes kistérségi lefedettsége
Hálózati partnerek – lehetséges szereplők TÁMOP hálózat régiós koordináló szervezetei Önkormányzatok (kistérség, település), egyéb iskola- fenntartók (alapítvány, egyház) Oktatási intézmények (referenciaiskola, fejlesztésben közreműködő, jó gyakorlat, saját innováció, infrastruktúra- fejlesztésben részesülő, fejlesztésből kimaradt, rászoruló…) Szakszolgálatok, szakmai szolgáltatók (közvetlen, közvetett) Egyéb közszolgáltatási intézmények (eü., szoc.) Hazai és nemzetközi hálózatok tagjai EDUCATIO Nonprofit Kft. (TÁMOP koordináció) Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (TÁMOP K+F)
A kistérség mint hálózati partner Szerep lehetőségeinek spektruma: Megismerés – információátadás – információcsere – szinergiák kiaknázása – koordináció – policy-formálás – hálózatosodás Területek: TÁMOP ben részt vevő intézmények: kistérségi referenciaiskolák, EGYMI, stb. kistérségi „kihasználása” Többcélú Kistérségi Társulásban ellátott feladatok (iskolahálózat alakítása; szakszolgálatok; szolgáltatások) alakítása, fejlesztése Esélyegyenlőségi tervek alkotása, intézkedések összehangolása A kistérségi közoktatásban lévő együttműködések (pl. munkaközösségek, mérés-értékelés, utazó tanárok, stb.) összehangolása, fejlesztése Ágazat-közi kooperáció (TÁMOP kapcsolódó ágazatok, intézmények) Területi jellegű problémák „gazdája”, pl.: - alap-és középfokú iskola közti átmenet - idegennyelv-tanítás (nyelvek, óraszámok, taneszközök) - rehabilitáció - tehetséggondozás …
A hálózatosodás módja: felülről és alulról építkezés Régiós hálózatkoordinációs szervezet szükségletek, igények gyűjtése, továbbítása, szolgáltatások felkutatása, szolgáltatói kosár feltöltése, kommunikációja igénybevétele, stb. Kistérségi szereplők Felkérésre részvétel, pályázás, információszerzés, kommunikáció, proaktivitás, szinergia, szolgáltatás beszrezések összehangolása stb.