Térszemlélet a rajzoktatásban Új módszerek a Rajz és vizuális kultúra tanításban Deák 17 Galéria - 2015. október 10. Kárpáti Andrea, ELTE TTK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Matematika és módszertana
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Könyvtárhasználati verseny
Képességszintek.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
A fejlesztés hatása a szervezetre
Térábrázolás különböző életkorokban
A természettudományos és a matematikai ismeretek alapozása konstruálással, kísérletezéssel, modellezéssel Dr. Hegedűs.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
2. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Sörös Csilla SZIE-YMÉK, ÁSZ Tanszék Január 21. TANSZÉKI WORKSHOP Térszemlélettel kapcsolatos kutakodások.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Change blindness Változás -vakság.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Székely István fejlesztési tanácsadó
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Rajzfejlődés-áttekintés
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Térképészet és térinformatika
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
A DIFER használata.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Harmadik matematikakönyvem
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Tantárgyi követelmények Infrastruktúra geoinformatika – AI04 Geoinformatika – AG03 Előadók: Dr. Szabó György egyetemi docens, Wirth Ervin PHd hallgató.
Az országos mérések megújult rendszere
Alkalmazott nyelvészet I.
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Honlap: Program: A Math-Bridge interaktív tanulási platform lehetséges szerepe az oktatási folyamatban.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Bemeneti kompetencia mérés
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
A Biblia és a képzőművészet
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Rosling-animációk didaktikai potenciálja a tanításban/tanulásban
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Tantárgyi követelmények Térinformatika BMEEOFT041
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Térszemlélet a rajzoktatásban Új módszerek a Rajz és vizuális kultúra tanításban Deák 17 Galéria október 10. Kárpáti Andrea, ELTE TTK

Térszemlélet és térábrázolás

A művek funkciója: tájékozódás a térben és az időben, emberi viszony- latokban

Téri képességek Vizuális nevelés  a Rajz és vizuális kultúra tanterveken alapul  az ismeretek alkalmazása felől közelít  a szakértői/ holisztikus értékelés hagyománya Pszichológiai tesztelés  kognitív képességek vizsgálata  elsősorban mentális téri műveletek/elvont képi gondolkodás  objektív mérések

Térképzetünk ősformája a gömb. A szabad teret egy egocentrális negyed fél vagy egész gömbként érzékeljük. Hieronymus Bosch: A teremtés harmadik napja, a Gyönyörök kertje triptichon, külső táblái; ; grisaille; Prado, Madrid (Zele János: Térképzetek I. ELTE TTK Térszemlélet digitális tananyag részlete, 2015)

Valós és szimbolikus tér

Intim terek: bensőséges illúzió

Téri képességek a tantervekben A tantervekben jellemzően feladatleírásokat, általános megfogalmazásokat találunk Nehezen körvonalazhatóak a pontos oktatási-nevelési tartalmak és azok súlya az egyes feladatokon belül A többnyire indirekt módon megjelenő, nehezen beazonosítható térszemléleti tartalmak hogyan jelennek meg a gyakorlatban?

Téri képességek a tantervekben ( ) A tanterv szövegéből kiemelt tartalmi egység: „Személyes és közös élmények, képzetek megjelenítése rajzokban, festményekben, szobrokban.” Feltételezett térszemléleti tananyag: Térbeli viszonylatok érzékeltetése elhelyezéssel (pl.: fent-lent, elől- hátul, jobbra-balra, takarás, előtér-háttér) A tananyaghoz kapcsolható fogalmak, fejleszthető területetek, készségek : térbeli helyzetek, viszonylatok megkülönböztetésének képessége; takart tömegek érzékelése; a térérzékelést befolyásoló tényezők: optikai csalódások, térillúziók; nézőpont, horizonthelyzet változásával módosuló térbeli viszonylatok; téri emlékezet

A térábrázoló képesség fejlesztése Camera obscura Vonalhálós mintalap Modell másolás  cél: a tér illúziója, nem a látvány valósága

Vincent Van Gogh térábrázoló eszköze

Kép vagy/és szobor: installációk az 1980-as és a 2010-es évekből

Térábrázolási rendszerek, térbeli helyzet érzékeltetése  Monge-vetület (4. osztályban)  Axonometria (5., 6. osztályban)  Perspektíva (5., 6. osztályban)

Kreatív tervezési feladatok Tárgy és épülettervezési, térszervezési, térrendezési tervek bemutatása (nézetrajzok, metszetek, alaprajzok, látványtervek, modellek, makettek)  a térlátást segítő/kiegészítő tapasztalások (pl.: tapintás és hallás élmények, súly és hőérzetek)  szabásminták, palástformák alkalmazásával térbeli formák létrehozása

A vizuális nyelv alapelemei A vizuális nyelv (pont- vonal- folt, fény-árnyék hatások, színezet, textúra-faktúra) alkalmazása térhatások érzékeltetésére.

Térbeli formák szerkezetének, felépítésének értelmezése  hossz- és keresztmetszetek  szerkezeti csomópontok  természetes és mesterséges formák struktúrája, szabályos és szabálytalan felépítése

A téri képességek mérése  HAGYOMÁNYOS – INTELLIGENCIA VIZSGÁLATOK (Thurstone, Gardner, Carroll)  VALÓS TÉRBEN SZERZETT TAPASZTALATOKHOZ KAPCSOLÓDVA /Eliot és Czarnolewski (2007) „Everyday Spatial Behavioral Questionnare” ESBQ/  DIGITÁLIS MÉRŐESZKÖZÖKET ALKALMAZÓ, DINAMIKUS  A HAGYOMÁNYOS FELADATOKAT DINAMIKUS KÖRNYEZETRE ÁTIRÓ (Sutton, 2011)  A VIRTUÁLIS TÉRBEN, A MINDENNAPI ÉLETBEN SZERZETT TAPASZTALATOKHOZ KÖTŐDVE (Sandstrom, Kaufman, és Huettel, 1998)  A VIRTUÁLIS TÉRBEN, DE A VALÓS TÉRBEN MOZOGVA (Mental Imagery and Human-Computer Interaction Lab)

A téri képességek mérése Hagyományos módon Tóth Péter: Térbeli képzet feladat (2013)

A téri képességek mérése Virtuális 3D környezetben Sandstrom, N. J., Kaufman, J., & Huettel, S.A.: Spatial Navigation Task (1998) Ambosta, A.H., Reichert, J.F., Kelly, D.M.: Reorienting In Virtual 3d (2013)

A téri képességek mérése PISA 2012, matematika teszt feladat

A téri képességek mérése PISA 2012, matematika teszt feladat

Diagnosztikus mérések fejlesztése  1. fázis ( ): papír alapú mérések  2. fázis ( ): online mérések (eDIA)  háttérkérdőívek

Diagnosztikus mérések fejlesztése Főbb célok:  osztályosok képességeit, készségeit mérő eszközök kidolgozása  tanulási problémák feltárása  a fejlődés egyéni követése, személyre szóló visszajelzés  értékelés és fejlesztés összekapcsolása  a kutatás, a fejlesztés és a képzés egysége  az oktatás minőségének, eredményességének növelése, országos szintű összevethetősége

Diagnosztikus mérések fejlesztése A mérési területek:  3 nagy műveltségterület (olvasás-szövegértés, matematika és természettudomány)  kognitív és affektív készségek és képességek (további 14 terület)

Téri problémák vizuális nevelési dokumentumokban: Téri problémák pszichológiai tesztekben: Példák a képességelemet mérő tesztekre 1. Térábrázolási rendszerek ismerete és alkalmazása Az alapvető térábrázolási rendszerek, konvenciók ismerete, az „ábraolvasás” készsége feltétele a feladatok értelmezésének. (Mérése többnyire indirekt módon történik.) 2. Térbeli helyzet érzékelése Rod and frame test (Witkin and Asch, 1948) Water Level Test (Piaget and Inhelder, 1956) 3. A vizuális nyelv alapelemei, vizuális minőségek 4. Térbeli struktúrák, szerkezeti felépítések értelmezése összeillesztési feladat, forma szintézis, beágyazott forma felismerése mentális metszet, egész-rész viszonylatok Embedded Figures Test (Witkin, 1950) Hidden Figures Test (Ekstrom, French and Harman, 1976) Paper Form Board (Likert and Quasha, 1941) Form Equations (El Koussy, 1935) Mental Cutting Test (CEEB, 1939) 5. Térbeli tájékozódástéri orientáció, téri reprezentáció Világítótorony (De Lange, 1984) Navigation tasks (Sandstrom, Kaufman, és Huettel, 1998) 6. Tér rekonstruálása térbeli felismerés, mérnök rajz, térbeli képzet 3D Assessment Tasks (Sutton és Williams, 2007) Téri műveleti képességek (Tóth, 2013) 7. Tér redukálása, absztrahálása-- 8. Mozgás vagy képzeleti mozgatás által változó térélmények érzékelése vizualizáció, mentális forgatás, mentális transzformáció, téri relációk, mentális papírhajtogatás Differential Aptitude Test: Space Relation (Bennett, 1973), Mental Rotation Test (Vandenberg és Kuse, 1978), Card Rotation Test (Ekstrom, French and Harman, 1976) 3-Dimensional Cube (Gittler, 1998) Paper Folding Test (Ekstrom, 1976) Surface Development Test (Thurstone, 1949) A téri képességstruktúra

Statikus feladatok (eDIA) Tér rekonstruálása

Dinamikus feladatok (eDIA) Tér rekonstruálása

Statikus feladatok (eDIA) Térábrázolási rendszerek (Monge-vetület)

Statikus feladatok (eDIA) Térbeli tájékozódás: térbeli helyzetek, viszonylatok, irányok érzékelése

Statikus feladatok (eDIA) Manipulációk: a belső látással végrehajtott műveletek: felosztás, forgatás, elmozgatás, hajtogatás, tükrözés, konstruálás

Statikus feladatok (eDIA) Manipulációk: a belső látással végrehajtott műveletek: felosztás, forgatás, elmozgatás, hajtogatás, tükrözés, konstruálás

A téri képességkomponensek eredményei 1.Mentális műveletek 2.Térbeli formák szerkezetének, felépítésének értelmezése 3.Tér rekonstruálása 4.Térbeli helyzetek, viszonylatok, irányok érzékelése

Térszemlélet a rajzoktatásban Új módszerek a Rajz és vizuális kultúra tanításban Deák 17 Galéria október 10. Babály Bernadett, SZIE YMÉK

Egy térszemlélet fejlesztő program hatásvizsgálata  Helyszín: Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kar  Résztvevők: építész- és építőmérnök hallgatók (272 fő)  Ideje: 2014/2015-ös tanév

A fejlesztő program alapvető céljai  A program valós, a szakmai tárgyakat oktatók által felvetett konkrét problémák megoldására irányuljon.  A téri képességek fejlesztése kreatív konstruálási, térszervezési feladatok megoldásával történjen.  Vizsgálhatóvá váljon a két- és háromdimenziós ábrázolások fejlesztő hatása közötti különbség.  Vizsgálhatóvá váljon a valós és virtuális környezet fejlesztő hatása közötti különbség.  Vizsgálhatóvá váljanak egyéb háttértényezők, összefüggések, amelyek hatással lehetnek a térszemlélet fejleszthetőségére.

A kísérletben résztvevők csoportjai CsoportokA térábrázolás típusa, technikája Az alkotás szabadsága Kontroll csoport 2Dgrafikai eljárások kötött feladatsor 1. Kísérleti csoport 3D anyagmodellek (valós térben) kötött feladatsor 2. Kísérleti csoport 3D számítógépes térmodellezés (virtuális térben) kötött feladatsor 3. Kísérleti csoport 3D térmodellezés szabadon választott eljárásokkal önálló feldolgozás

Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák A rajzlap „mindent elbír”

Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák 2D és 3D közötti váltások

Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák 2D és 3D közötti váltások

Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák Komponálás több nézetre

Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák Léptékváltások

Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák Léptékváltások

Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák Szerkezeti felépítés

Térbeli viszonylatok érzékelésével, értelmezésével, ábrázolásával kapcsolatos problémák diplomamunka

A téri képességeket fejlesztő program feladatai  Forma felosztása, illesztési lehetőségei  Mintázat  Dombormű  Térkompozíció síklapokkal  Térkompozíció tömör testekkel  Térkonstrukciók (építmény jelleggel)

A téri képességeket fejlesztő program eredményei Kontroll csoport: 6,48% Kísérleti csoportok: 15,44%

A téri képességeket fejlesztő program eredményei Kötött feladatsor: 15,72% Szabad feladatsor: 6,20%

A téri képességeket fejlesztő program eredményei Háttértényezők:  A fiúk jobb teljesítményt nyújtottak a lányoknál mindkét felmérésen, azonban a fejlődés mértéke azonos volt.  Az építészmérnök hallgatók magasabb teljesítményt nyújtottak az építőmérnök hallgatóknál.  Az eredmények nem mutattak összefüggést azzal, hogy milyen típusú szakközépiskolából érkeztek a résztvevők.  Attitűdvizsgálatok (kérdőíves felmérések)

Kárpáti Andrea, ELTE TTK, Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ Babály Bernadett, Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kar