Herkulesfürdői emlék Dr. Albel Andor: Együttműködés az OPTBR – el a szakemberképzés területén.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
TURIZMUSFEJLESZTÉS AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERVBEN „Kárpát-medence kincsei Egerben” OKTOGON ÜZLETEMBER TALÁLKOZÓ Eger, szeptember 17. Gerlach.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
BEPTRA „Legjobb Gyakorlatok” kis- és középvállalkozások számára Szakmaspecifikus képzéssorozat Projektsz á m: HURO/0901/138/2.1.2 HURO0901/138/2.1.2 A.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK november 15.
Készítette: Gondos Borbála
European Commission Enterprise and Industry Az INNO-Way program bemutatása Székesfehérvár november 05.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Jubileumi év partnertalálkozójaPécs, február 29. „Új típusú partnerséggel együtt a jövőért” Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A év értékelése és a év újdonságai
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A szakiskolák aktuális problémái
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Mayer József Budapest február 27.
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Szervezetfejlesztés II. előadás
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Folyamatosan emelkedik a lakosság
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Baranya Megyei Önkormányzat
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
Üzlezi információelemző specializió
Előadás másolata:

Herkulesfürdői emlék Dr. Albel Andor: Együttműködés az OPTBR – el a szakemberképzés területén

Európa geotermikus adottságai Geothermal potential of Europe

Európa geotermálisan eltérő hőáramú szerkezeti egységei –óceáni medencék, riftek, vulkáni szigetsorok (pl. Izland) –vulkáni szigetívek (pl. Dél-Olaszország és görög előtér) –orogén övek (pl. Alp-kárpáti rendszer) –kratonok, táblák (pl. Ukrán- és Balti-pajzs, Kelet-európai tábla) ENTALPIA

Romániai termálfürdők -100 gyógyfürdő az egész ország területén -40 nemzeti szintű gyógyfürdő -25 nemzetközileg is ismert gyógyfürdő -Romániai Fürdőegyesület (OPTBR): 58 tag (2006-ban)‏

Romániai termálfürdők

Félix fürdő

Dél-alföldi Termálklaszter Terveink a jövőben Folyamatos kapcsolattartás és együttműködés Románia Gyógy- és Termálfürdőivel, az OPTBR- el, ÉNY-Romániai Termálklaszter létrehozása Együttműködés a Magyarkanizsai Egészségturisztikai Klaszterrel Kárpát-medencei Eurorégiós Termálklaszter létrehozása Egyeztetett egészségturisztikai stratégia kialakítása

Létrejött a többoldalú (Magyar-Román-Szerb) „Alföld Spa” megállapodás

Természetes iszapfürdő Szovátán,

„Nagyalföld” határon átnyúló SPA együttműködések tartalma A szerződő felek közös érdeke, hogy az együttműködésük útján megismertessék a világgal az Nagyalföld egészségturisztikai kínálatát és desztinációkat menedzseljenek, valamint az érintettek közötti együttműködésben rejlő előnyöket kihasználják. A szerződő felek az együttműködés keretein belül a következő feladatokat tűzik ki: „Alföld Spa” egyedi jegyeinek feltárása, standardok létrehozása és a közös marketing tevékenység, Információs bázis kialakítása, egy közös portál létrehozása, A Gyógy, -és Rurális turizmus Európai Turisztikai Képzési Mintaterületének kialakítása a térségben, Hármas megállapodás megkötése az Észak –alföldi Termálklaszter bevonásával, Határon átívelő további együttműködések szorgalmazása Románia Nyugati régiójának fürdőtelepüléseivel (Kárpát medence Termálrégió), Az "Alföld Spa" logójának (közös) használata a REK részéről.

A klaszter kapcsolatrendszere Buzias: Együttműködés Románia a Román Fürdőszövetséggel OPTBR Budapest: E. megállapodás aláírása az Észak-alföldi Termálklaszterrel Magyarkanizsa: E. megállapodás a Vajdasági Regionális Egészségturisztikai Klaszterrel Csongrád: Négyoldalú E. megállapodás Brassó: A négyoldalú megállapodás bővítése oktatási fejezettel (tervezet)

A szolgáltatások és páciensek, vendégek

A régió gazdaságában ma is fontos a turizmus A régió jelentős termálvízkinccsel rendelkezik mind minőség, mind mennyiség, valamint az elhelyezkedés sűrűsége tekintetében. A gyógyászati szolgáltatások nemzetközi összehasonlításban is sokat fejlődtek, de még mindig elmaradnak a cseh, szlovén, az osztrák és német, valamint az olasz kínálattól. A humán erőforrás fejlesztés fontossága kétségbe vonhatatlan. A termálturizmus több és magasabb képzettségű munkaerőt igényel. A most folyó fejlesztések megvalósulása olyan minőségi emelkedést jelent, amelyhez széleskörű és specializált képzési program végrehajtásával teremthetők meg a személyi feltételek. A középfokú képzések éppúgy kiemelt fontosságúak, mint a felsőfokú szakképzésben: az egészségturisztikai szakmenedzserek, a terapeuták, gyógytornászok képzése. Mind a fürdő, - mind a szállodai fejlesztések olyan új minőséget teremtenek, melyek a működés valamennyi szintjén képzettebb munkaerőt igényelnek. Az idegen nyelvek ismerete elengedhetetlen követelmény, a vendégfogadfás valamennyi színhelyén: szállásokon, fürdőkben, gyógyító –rehabilitációs munka során.

Emberi erőforrás A Széchenyu terv feladatai között szerepelt. A gyógy- és termálturizmus fejlesztését, a fejlesztéssel megnyíló új piaci lehetőségeket alapvetően befolyásolja a humán szféra szakmai felkészültsége. Kedvező, hogy a magyar orvosok szaktudása nemzetközileg is elismert.. Az utóbbi években a szakorvosok száma növekedett (rehabilitációs orvosok képzése), számuk még mindig nem elégséges a már működő, -és fejlesztés alatt álló - gyógy-turisztikai létesítményekben fogadott vendégek ellátásához, és kevés a gyógytornászok száma is. Elsősorban a termál- és gyógyfürdők, valamint kapcsolódó gyógyfürdőintézmények (fürdők, szállodák, rehabilitációs, rekreációs- és wellness központok) vezetői, menedzserei, szervezői. Számszerűsítve az igényt, ha Magyarországon a Dunától keletre fekvő területen lévő gyógyfürdőintézményeket és egészségmegőrző, vagy wellness típusú intézményeket látná csak el a továbbképzés, akkor közel 200 ilyen intézmény menedzsmentjének képzéséről lehet szó. Ha intézményenként 5 vezető képzését tervezzük akkor, ez a szolgáltatás mai alacsony szintjén is 1000 embert érint. Ha a speciális feladat ellátás miatt dunántúli és határainkon túli – elsősorban Románia – Erdély, és Szerbia- Vajdaság területéről is jelentkeznek hallgatók akkor további 500 fős igény prognosztizálható. Az utóbbi esetekben a kihelyezett képzés is megszervezhető. Hat félévre tervezett képzés számára fős éves beiskolázási keretre gondolva az előzőekben vélelmezett 1500 hallgató képzése hosszú távú perspektívát jelent a régió felsőfokú egészségturisztikai képzése számára.

Bővülő és eredményes egészségturizmus kell A minőségi szálláshelykínálat, illetve komplexen (szaktudás, kommunikációs képességek, megfelelő szolgáltatói attitűd) felkészült szakemberek, a szellemi hátteret biztosító kutatások és professzionális marketingtevékenység nélkül nem lesz szakmailag színvonalas és üzletileg eredményes. A gyógyfürdők jövőjét rendkívül kedvezően befolyásolná egy kiszámítható, a jelenleginél kedvezőbb OEP- finanszírozási rendszer. Régiónk fürdőinek mintegy ¾-e nyújt gyógyászati szolgáltatásokat, vagy tervezi azok bevezetését.

Érintett fürdők, fürdőtelepülések, melyek oktatási tervvel rendelkeznek (2): Mórahalom: a helyi szakközépiskola a képzési-oktatási helyszínt biztosít a terápia, fürdőüzemeltetés, marketing, kommunikációs, viselkedés-kultúra témakörök számára. A Szegedi Tudományegyetem Egészségügyi Főiskolai Kar Gyógytornász Szakával való együttműködés keretében a Gyógyfürdő az aquaterápiás oktatóközpont szerepét tölti be. Szarvas: Szt. István Egyetem: termálturizmus speciális képzés, kommunikáció, viselkedés-kultúra, falusi turizmus. Szeged: terápia, fürdőüzemeltetés, nyelv, kommunikációs, viselkedés-kultúra, az egyetemi és a főiskolai szintű képzések adottak. Kiemelkedő a gyógytornász-képzés, viszont szükség lenne rehabilitációs szakorvosok képzésére. Gyulán a Szt. István Egyetem Környezetegészségügyi Fakultásán egészségturizmus szervezés szakirányt indítottak, ahol a hallgatók az alapszak ismereteire is építve a kialakuló egészségipar, a gyógyturizmus szervezésére szakosodnak. Baján diplomás fürdőtechnológusok képzését tervezik.

TURISZTIKAI KÉPZÉSEK A RÉGIÓBAN Kifejezetten turisztikai képzési profillal működő középiskolák Bányai Júlia Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola, Baja Kossuth Zsuzsanna Humán és Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola, Kalocsa Krúdy Gyula Kereskedelmi, Vendéglátóipari Szakközépiskola, Szeged Hansági Ferenc Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakiskola, Szakközépiskola Corvin Mátyás Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola, Hódmezővásárhely Széchenyi István Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakközépiskola, Kecskemét Eötvös József Iskolaalapítvány Szakközépiskolája, Békéscsaba, Zwack József Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola Békéscsaba Középfokú képzés más intézményekben: Igen színes a paletta és változatos a képzés színvonala is, fontosnak tartjuk viszont a lovas turizmus számára a szervezők, a lovászok, a hippoterapeuták képzését. A vidéki, - falusi turizmus számára is elengedhetetlen, valamint az öko, vadász –és horgász turizmus számára úgyszíntén.

Célunk: behozni a lemaradást! A turisztikai képzésben egyszerre van jelen a túlképzés és a megfelelő –az új létesítmények és vállalkozások számára –a jól képzett szakemberek hiánya. Az intézmények részéről sem feszítő a kavalifikált szakemberek iránti igény (- sok mindent átképzéssel kívánnak megoldani). Az idegen nyelvek elsajátítása sem kellő ütemű, sokan turisztikai szakokon is ezért nem kapnak diplomát. Sok masszírozót képeznek, eltérő színvonalon, a tevékenység gyér ellenőrzése mellett.

Új szakmák kialakulása és megjelenése az egészségturizmusban A gyógyturizmusban dolgozók (reumatológus, balneológus orvosok, gyógytornász, gyógy-masszőr) száma is emelkedik, a wellness területén dolgozóké pedig még intenzívebben: életmód-tanácsadó wellness-szakács animátor, személyi tréner (tenisz, golf, lovaglás, kondi), gyermekanimátor távol-keleti gyógymódok (ayurveda, thai- chi, kínai masszázs stb.) hang- és fényterápia

Egyetemi oktatás Szegeden

Aquaterápia graduális képzési programja a Szegedi Tudományegyetemen Elektro-, balneo-, hydro-, klimatoterápia (3 x 28 óra + 4 hét terepgyakorlat) Gyógyvizek hatásai Rekeszes galván kezelés Elektromos fürdő Tangentor kezelés Súlyfürdő

Graduális képzési program Az aquaterápiás képzés fejlesztése 2003.évi DARFT pályázat az egészségturizmushoz kapcsolódó aquaterápiás képzés fejlesztésére Eszközök beszerzése és gyakorlóhely kialakítása a Mórahalmi Gyógyfürdőben

A kínálat világszintű bővülése és professzionalizálódása megköveteli a világos profilizálódást és a vevőorientáció optimalizálását hagyományos turisztikai desztinációk pozicionálják magukat az egészség-turisztikai piacon a kínálat bővülése a wellness-hotelek és az egészségturisztikai létesítmények területén a kínálat attraktív fejlesztése a klasszikus kelet-/közép- európai gyógydesztinációkban egyértelmű professzionalizálódás és élénk innovációstevékenység a német gyógyfürdő- és gyógyüdülőhelyeken világszerte „tevékeny mobilizáció“ az egészség-turisztikai vendégek meghódításáért következmény: áttekinthetelenül sokszínű kínálat

Köszönöm figyelmüket!