Az MKIK szakképzési feladatainak aktuális kérdései, különös tekintettel a szintvizsgáztatás rendszerére Budapest, 2005. október 18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

Versenyképes gazdaság Versenyképes szakképzés
„Szakmai gyakorlat a felsőfokú szakképzésben” WORKSHOP A szakmai gyakorlat megszervezése gazdálkodó szervezetnél, gyakorlóhelyek kiválasztása, minősítése.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
Kamarai prioritások Foglalkoztatottság növelés Képzési szükséglet meghatározása Szakképzés nemcsak oktatáspolitikai kérdés, hanem foglalkozáspolitikai,
Az informatikai és hírközlési szakképzés jelenlegi helyzete és a fejlesztés készültségi foka (OKJ és modul rendszer helyzete, a szakmai alapozás és képzés.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
A STRATOSZ regionális SZERVEZETI struktúráját megteremtő szervezési projekt előkészítése (2. RÉSZ) ADOTTSÁGAINK FELADATAINK KÖTELEZETTSÉGEINK Készült a.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
2007. október 3. Szakképzési Tanévnyitó Konferencia „A évi szintvizsgák tapasztalatai” október 3. Szakképzési Tanévnyitó Konferencia „A 2007.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. üzleteiben
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A STRATOSZ SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATA 2008 TÁJÉKOZTATÓ DIASOROZAT A STRATOSZ KORSZERŰSÍTETT SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATÁHOZ KÉSZÜLT: AZ MKIK TÁMOGATÁSÁVAL, A STRATOSZ.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A kamarai garanciavállalás bevezetésének és a tanulószerződés megkötésének informatikai háttere FEBRUÁR 26. BUDAPEST.
1 AEMA – Hálózat Adult Education Made Accessible Projektcélok és megvalósítás - Információs nap Miskolc, március 19.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
A kamara szerepe a duális szakképzésben január 27.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
A szakmai vizsgák jogszabályi háttere, változások a vizsgabizottsági feladatokban Tájékoztató a szakmai vizsgákon a vizsgabizottság munkájában részt vevő.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
A kamarák szerepe a szakképzés fejlesztésében Kalmár Zsolt képzési referens Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Szakmai és vizsgakövetelmények Nemzeti szakképzés -fejlesztési kezdeményezés –A fizikai szakmák presztizsének növelése –a szakmai és.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
A Kereskedelmi és Iparkamarák szakképzési feladatai 2012.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Szakmai nap Észak- alföldi Régió Kisvárda, november 24.
Barcsák Marianna KPSZTI
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Kompetencia Végzettség
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A tanulószerződés intézményrendszere és új kihívásai Magyarországon
Kamarai gyakorlati oktatói képzés és vizsga
Szakiskolai fejlesztési program
Előadás másolata:

Az MKIK szakképzési feladatainak aktuális kérdései, különös tekintettel a szintvizsgáztatás rendszerére Budapest, október 18.

Európai szakképzési modellek tapasztalatai Oktatás szolgáltatásként funkcionál: sikeres gazdaság munkaerő-piaci igényének kielégítése, egyén számára karrierlehetőség biztosítása Oktatás célja nem a lexikális tudás megszerzése, hanem a sikeres és hatékony munkavállaló képzése Vállalkozások nem a rövid távú haszonszerzés a fő motiváló erő: leendő munkavállaló magas színvonalú kiképzésehosszú távon hoz hasznot munkaadójának és magának Nagy érték a gyorsan munkába állítható munkaerő Iskola: Mindenkinek kötelező élet közeli helyzetben, gyakorlaton részt venni. Iskolai tanműhely felkészít és kiegészít a vállalati gyakorlatra

Finnország Izland → Lettország Portugália ↑ Spanyolország Görögország ↑ Hollandia Írország Svédország ↓ Dánia Csehország ↑ Olaszország ↓ Luxemburg ↑ Törökország Norvégia ↓ Új-Zéland Lengyelország ↓ Franciaország Németország Ausztria MAGYARORSZÁG Szlovákia Közel azonos esélyek Nagy esély- különbségek Átlag feletti teljesítmény Átlag alatti teljesítmény PISA 2003

Jogszabályi változások, szakképzési salátatörvény  Hiányszakmák, tanulók nyomon követése: %  Hiányszakmák anyagköltsége: tanulószerződéssel: 100%  Hiányszakmáknál tanulószerződéses plusz juttatás: 20%  Társasági adó tanulószerződés esetén minimálbér 24%-a  Tanácsadó testületek létrehozása  Szakképzési alap iskolák részére felajánlás szabályozása  Átalánydíjas elszámolás minimálbér 3 – szorosa

Szakképzési problémafa  A szakképzés vonzerejének növelése: 2. szakma-2. esély  A szakképzésbe való átlépés segítése  A munka világával történő kapcsolat erősítése  A magyar szakképzés meghatározó formája a tanulószerződés  A 9-10 osztály helye, szerepe: pedagógiai elfekvő  Szakmai közmegegyezés a közismereti oktatás funkciójáról, pedagógiai modelljeiről  A tanulószerződéses gyakorlati képzés módszertani fejlesztése  Új kerettanterv: 1057/2005 kormányhatározat

Feladatok megoldási módok  Szakiskola 9-10 évf. programjainak és követelményeinek átalakítása  A szakképzés módszertanának átalakítása, megújítása: tevékenységközpontú a tanulók csoportmunkáján alapuló módszerek  A szakmai alapozás kereteinek megteremtése: 8-12 fős csoport- bontás  A közismereti oktatás funkciója, pedagógiai modelljei: 35 fős osztályok, nem gimnáziumi tananyag  Munkahely nem játszótér: parkoló pálya, céltalanság, eredmény- telenség, teljesítménynélküliség  Pontos, megbízható, felelősségteljes munkavégzés

A szakmai és vizsgakövetelmények korszerűsítése a 16 szakmában  Az MKIK és az Oktatási Minisztérium együttműködési megállapodása: 2004 január 27  16 szakma szvk átadása, a 16 szakmában a gyakorlati szintvizsgák rendszerének kidolgozása: Ács-állványozó Asztalos Épületburkoló Kőműves Szobafestő-mázoló Villanyszerelő Bőrdíszműves Cipőfelsőrész készítő Férfiruha készítő Nőiruha készítő Kárpitos Kozmetikus Fodrász Cukrász Pincér Szakács

A 16 OKJ-s szakma szakmai és vizsgakövetelményeinek felülvizsgálatának megvalósítására kidolgozott hálós időterv

A 16 szakma szvk korszerűsítésének főbb munkafázisai Szakértői teamek kialakítása Dokumentációs háttéranyagok az NSZI-től: validáló mintatáblák munkakörelemzési háttéranyagok, érvényben lévő szvk-k, központi programok Felkészítő előadások szakértőknek, team vezetőknek, validáló interjút készítőknek Szakmai-társadalmi viták: területi kamarák, gazdasági érdekképv. szakképző iskolák, Szakmai lektorálások az NSZI-vel együttműködve

A 16 szakma szvk elkészítésének konkrét lépései  Szakértői teamek: munkakör elemzési összefoglaló táblázat és részletes validálási táblázat elkészítése  1259 munkakör-elemzési interjú elkészítése: országos mintavétel  Szakértői teamek: szakmai követelmény modullista, szakképesítés kompetenciaprofil tábla, szabványos feladatelemző táblázatok elkészítése  Munkakör-elemzési interjúk adatainak országos összesítése: internetes adatbázis segítségével  A 16 szakma szvk átdolgozása, véglegesítése

A 16 OKJ-s szakma szakmai és vizsgakövetelményeinek kidolgozása 60 fős szakértői team kialakítása: iskolai, kis-, közepes-, és nagyvállalkozó 60 fős szakértői team kialakítása: iskolai, kis-, közepes-, és nagyvállalkozó Érdekképviseletek: IPOSZ (szobafestő, kőműves, épületburkoló, cukrász) Érdekképviseletek: IPOSZ (szobafestő, kőműves, épületburkoló, cukrász) KISOSZ (pincér) KISOSZ (pincér) Az NSZI know-how: szvk, validáló mintatáblák, munkakör elemzési anyagok Az NSZI know-how: szvk, validáló mintatáblák, munkakör elemzési anyagok Területi kamarák a gazdálkodó szervezeteknél: 1259 validálási interjú, 434 új Területi kamarák a gazdálkodó szervezeteknél: 1259 validálási interjú, 434 új feladat meghatározás feladat meghatározás Internet alapú elektronikus statisztikai feldolgozási rendszer alkalmazása Internet alapú elektronikus statisztikai feldolgozási rendszer alkalmazása Szakmai társadalmi viták: szakmai szakbizottságok, érdekképviseletek, Szakmai társadalmi viták: szakmai szakbizottságok, érdekképviseletek, szakmai szövetségek, külföldi kamarák, szakképző iskolák: szakmai szövetségek, külföldi kamarák, szakképző iskolák: Szakiskolai programmal együttműködés 12 szakmában, anyagok átadása Szakiskolai programmal együttműködés 12 szakmában, anyagok átadása Független szakmai lektorálás az NSZI közreműködésével Független szakmai lektorálás az NSZI közreműködésével

Eredmények A gazadaság igényeivel összhangban álló követelményrendszer 16 szakmából 14-ben a képzés ideje 2 évről 3 évre növekedett A gyakorlati képzés súlya, jelentősége növekedett A 16 szakmában a gyakorlati szintvizsga rendszerének bevezetése 16 szakmából 12 szakmában együttműködés a szakiskolai fejlesztési programmal A gazdasági kamarák, érdekképviseletek, szakképző iskolák közötti együttműködés erősítése Magyar Közlöny júliusi számában (91. szám) megjelent

A 16 OKJ-s szakma gyakorlati szintvizsga bevezetésére történő felkészülés hálós időterve tanulmányút, osztrák és német kamaráknál szintvizsgaszabályzat elkészítése egységes szerkezetű nyomtatványok elkészítése szakértői pályázat és adatbázis kialakítása vizsga-feladatbank, értékelőlap és CD elkészítése szintvizsga kézikönyv, módszertani útmutató elkészítése egységes szoftver kifejlesztése bevezetésre történő felkészítés gazdálkodó szervezetek részére gyakorlati szintvizsgák tesztelése összefoglaló tanulmány elkészítése, műhelyviták szervezése

A gyakorlati szintvizsga bevezetésének indokai Az oktatás területén előtérbe került a minőségbiztosítás: a képzés nagyobb részét kitevő gyakorlati képzés eredményességéről megbízható információk kellenek Minden minőségbiztosítási rendszer elengedhetetlen feltétele a gyártásközi ellenőrzés, a gyakorlati szintvizsga A gyakorlati szintvizsga növeli a tantervi fegyelmet, a vizsgára készülni kell, az oktatónak a tanulót fel kell készíteni, a tantervi anyaggal foglalkozni kell A képzési idő csak részben növelhető. Tudatosabb, tervszerűbb oktatási metodika, minimumra csökkenthető a napi munkához igazodó ad-hoc jellegű oktatás, amely mozaikszerű tudást ad

Reális értékelést kap a tanuló, gyakorlati képzőhely és a szülő a szakképzés felénél, hogy időarányosan hol tart az ismeretek elsajátításában (szignalizációs és nem hatósági jellege van) Kiszűrhetők a képzésből a nem tervszerűen oktatók, a tanulót csak olcsó munkaerőnek tekintő gazdálkodók A szintvizsgák a tanulókat és az oktatókat egyaránt jobb munkára ösztönzik, a tanulók több sikerélményhez jutnak a csak gyakorlati munkaműveleteket tartalmazó vizsgamunka elkészítése során Javul az együttműködés az iskola, gazdálkodó szervezet, önkormányzat és a kamara között (vizsgabizottság) Javul a gyakorlati oktatás színvonala Többen fognak pályakezdőként elhelyezkedni szakmájukban A szintvizsgák várható eredményei

A gyakorlati szintvizsga bevezetése I. Német gyakorlati szintvizsga rendszer tanulmányozása Augsburgban: gyakorlati szintvizsga tétje – záróvizsga feltétele (30-40%-os mértékű beszámítás) Új dimenziók a német szakképzési rendszerben: tanulási mezők alkalmazása, projekt szemléletű gyakorlati képzés - vevői megrendelés kielégítése Gyakorlati szintvizsga szabályzat elkészítése: gyakorlati jegybe beszámítás, kéttagú vizsgabizottság (szakképző iskolák), országosan egységes feladatbank (42 fős fejlesztő team) és értékelőlap On line alapú egységes szoftver, adatbázis, vizsgabizottsági pályázat, dokumentumok, szintvizsga kézikönyv elkészítése Tesztkísérletek végzése 4400 tanuló körében, október-november Szakmai és vizsgakövetelmények jóváhagyása, szintvizsgák a tanév rendjében

A gyakorlati szintvizsga bevezetése II. Modellkísérlet: 4208 tanuló körében 16 szakmában (27 ezer fő a rendszerben) Feladatterv készítése a számba jöhető iskolákról, tanulólétszámról, gazdálkodó szervezetekről, illetve a vizsgahelyszínekről Országos Felkészítő tréning a képzési dokumentumokról, útmutatókról és az egységes informatikai rendszer használatáról: október 5., október Országos pályázati kiírás a szintvizsga elnökök részére, 457 fő regisztrálása Tapasztalatok összegzése, javaslat az oktatási miniszter részére a jogszabállyal történő bevezetésre, illetve további szakmákban modellkísérlet bevezetésére

A 16 OKJ szakma vizsgaeredményei

A gyakorlati képzőhelyek egységes akkreditácós rendszerének bevezetése I.  Cél: a gyakorlati képzés hatékonyságának és minőségének biztosítása kétfokozatú akkreditáció  Meghatározás: minőséghitelesítési folyamat (jogszabályi követelmények érvényesülése, kimeneti követelmények megvalósíthatósága)  Akkreditáció kiterjedsége: képzési program – kompetencia orientáltság tárgyi-személyi feltételek, képzési kapacitás szervezet fejlesztési képessége, innováció partnerkapcsolatok kezelése  Személyi feltételek vizsgálata: oktatók kompetencia vizsgálata pedagógiai kultúra, hozzáadott érték szakmai tapasztalat, attitűd vizsgálat  Bevezetés: fokozatosság, támogatói rendszer, tesztkísérlet 1100 képzőhelyen, országosan egységes informatikai rendszer, best practice

A gyakorlati képzőhelyek egységes akkreditácós rendszerének bevezetése II.  Elkészült a kézikönyv és módszertani útmutató a gyakorlati képzőhelyek akkreditációs rendszerére, felkészítő tréning a bevezetésre  1081 képzőhely akkreditációja, jogszabályi kötelezettség a kamarák részére: a visszaigénylő pozícióban lévő gyakorlati képzőhelyek akkor kapnak visszatérítést, ha a kamarai akkreditáció másodlatát beküldik, 4500 gyakorlati képzőhely felügyelete, 3+2 ezer 2005-ben  Akkreditációs rendszer informatikai rendszerének tesztelése  A 16 szakmában a képzőhelyek kapacitásának felmérése: 3787 képzőhelyen interjúk készítése, tanulmány megjelentetése,

Tanulószerződések száma

Köszönöm a figyelmet