Csépai cigány hagyományok és megjelenítésük az óvodai nevelésben Készítette: Szabóné Bódi Dorina Óvodapedagógus Témavezető: Dr. Rigó Róbert főiskolai docens.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÓPÉVÁR ÓVODA SZAKMAI BESZÁMOLÓJA A TÁMOP
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
 Kiemelkedő utánpótlás nevelés  Saját tulajdonú sportcsarnok  infrastruktúra  Nyitás a szabadidő és közösségi programok felé.
Comenius program készítette: Zakhariás Laura. „Egész életen át tartó tanulás“ Oktatás támogatása, minden korosztály számára, több programon keresztül:
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
Szülői elégedettség mérés eredménye
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Szentlőrinci Kistérségi Bölcsőde és
Pompsofmso mőpof őa A cigány identitás változása az asszimiláció és a szegregáció tükrében, avagy miért nem tudnak (akarnak?) integrálódni az iváni cigányok?
Kis csoport szeptember
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
H Ú S V É T P R O J E K T TÁMOP pályázat
„ŐSZ KINCSEI” TÉMAHÉT október 10 – 14.
„ŐSZ KINCSEI” TÉMAHÉT október 10 – 14.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
1. Budakeszi Város Német Önkormányzata kiemelt feladata A német nemzetiségi oktatás megvalósítása és fejlesztése Készítette: Kóthyné Herczeg Mária.
Napocska Napköziotthon
Comenius 09/0128-C/1300 Alkohol és iskola Monor2009.
A mai nap programja ig Köszöntő Polgármester Úr 5 perce Gyorsított tanév előkészítő információáradat ig integrációt segítő.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Ritmikai „fejlesztés” az óvodában
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
NAGY CSOPORT.
Katica csoport Október Tűz modul
Fogyasztói magatartás 2006
IKT-alapú programcsomag alkalmazása a szociális kompetencia fejlesztésében Készítette: Andiné Csorba Klára
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Összeállítója: Farkas István
A lovasterápia, mint élményterápia lehetőségei az autizmussal élő gyermekek szocializációjában Hevesi Tímea Mária Sarlóspuszta,
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
A NEVELÉS TERÜLETEI.
TÁMOP b-14/ „határokon túl-ha/tár”
Deák Ferenc Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda
Az óvodai tevékenységterv
Skype motívációs szerepe
TÁMOP / Az Eötvös Károly Megyei Könyvtár és Közművelődési Intézet részvétele a tanórán kívüli nevelési feladatok ellátásában szakkörök.
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
Óvoda-iskola átmenet intézményünkben
KÖZÉPSŐ CSOPORT „ŐSZ KINCSE” TÉMAHÉT OKTÓBER 6-10.
PROJEKT OKTATÁS.
Tehetséggondozás színesen
Iskola előtti zenei nevelés
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc (2012!)
A MARCALI JÁRÁSI FELZÁRKÓZÁSI KEREKASZTAL ÜLÉSEINEK MUNKARENDJE.
Kollégiumi csoportvezetők módszertani munkaközössége
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A JÁTÉK SZEREPE A HABILITÁCIÓS- REHABILITÁCIÓS MUNKÁBAN Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
EGT Finanszírozási Mechanizmus Kulturális és természeti örökség megőrzése, megújítása program A kulturális és a művészeti sokszínűség előmozdítása.
Jó együtt lenni! Idősek Otthona Bakonyszentlászló.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Roma és nem-roma interkulturális párbeszéd elősegítése c. intézkedés
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
„Referenciaintézmény kialakítása a II
A szocializáció folyamata
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Határtalan Egészségnevelés Lehetőségei Program
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Csépai cigány hagyományok és megjelenítésük az óvodai nevelésben Készítette: Szabóné Bódi Dorina Óvodapedagógus Témavezető: Dr. Rigó Róbert főiskolai docens

Kutatási Téma A téma jelentősége (cigányok számának növekedése, integrációjuk problémái) Csépa bemutatása (Csépa elhelyezkedése, Csépa lélekszáma, a csépai cigányok lélekszáma) Cigány hagyományok Csépán Kutatási eredményeim A helyi cigány hagyományok megjelenítése az óvodai nevelésben

Kutatási módszerek bemutatása 1. Statisztikai adatok gyűjtése: Népszámlálási adatok (1980, 1990, 2001); Csépa Községi Önkormányzat Polgármesteri Hivatala, Népesség nyilvántartó által kiadott adatok; Csépa Vackor Művészeti Óvoda: irattárában lévő munkatervek adatai; Petőfi Sándor Általános Iskola minden évben elkészített statisztikai adatai; 2. Helytörténeti szakirodalmak; 3. Interjúk (15 fővel, részben strukturált) 4. Résztvevő megfigyelés

Résztvevő megfigyelés: Sündisznósütés:

Az általam vizsgált csépai cigány kulturális szokások és hagyományok: 1. Születés; 2. Valláshoz való viszony; 3. Oktatáshoz való viszony; 4. Párválasztás, házasság; 5. Munka, munkavállalás; 6. Gyermekvállalás, nevelés; 7. Öltözködés, 8. Táplálkozás; 9. Zene és tánc; 10. Hierarchia a helyi társadalomban; 11. Halálozás, temetkezési szokások; 12. Alkohol és kábítószer fogyasztás; 13. Higiéniai viszonyok; 14. Szabadidő eltöltése;

Halálozási, temetkezési szokások: Virrasztás (napokig tart, üres kézzel nem mennek, köszönés, élő zene, ital, tükör) Temetés napja (házhoz viszik, körbeviszik, éneklés, italöntés, pap megszenteli a sírgödröt és koporsót, majd hazamegy, kereszteződés, sírhely kinézete) Éjszaka maradnak a temetőben (éneklés, italozás) Hat hetes gyász (halotti tor, főzés, a család külön főz magára, férfiak nem borotválkoznak, szórakozóhely, kocsma, zene, nő a hajából vág, megmaradt ételt elássák) Egy éves gyász (temetőbe kimennek, ének, ital) Gyászletétel (hat hét vagy egy év, fekete ruha letétele) Hiedelmek (kedvenc ruha, tüsszentés, koporsóba tárgyak, cipő, fésű)

Táplálkozás Káposzta Bodag Zsír Kiszolgálás Sündisznó evés Döghús fogyasztás

A helyi cigány hagyományok megjelenése az óvodai nevelésben: Hogyan jelenik meg az oktatásban? Megjelenésének előnyei (előítélet csökkenése, másság elfogadásának segítése, egymás megértése és elfogadása a kultúra megismerése után) Tapasztalatom a cigány kultúra megjelenésével az oktatásban;

Témahetem a helyi óvodában: Célok: A helyi cigány társadalom kultúrájának, hagyományainak szokásainak ismertetése; Előítéletek csökkentése; Másság elfogadásának erősítése, toleranciára nevelés; Témahét feladata: Ismeretnyújtás, a cigány kultúra megismerése; Empátiás képesség fejlesztése; Kapcsolatépítés a kultúra megismerésével és a közös tevékenységek révén; Motiválás a cigány népi művészetek megismerésére (zene, irodalom, tánc). Témahetem megvalósításakor az óvoda nyitott volt a helyi lakosság felé (megjelentek az intézményben helyi cigány emberek, akik kultúrájuk, hagyományaik egyes elemeit mutatták be a gyermekeknek.

Hétfő: Vers, mese és rajzolás, mintázás, kézimunka: Célok: (Vers, mese)  Ismerkedés cigány irodalmi művekkel (mese, mondóka, vers); ◦ Fejlesztő tevékenység tartalma, témája: ◦ Bársony János: Biav-Esküvői szokások (Miért?)  Rajzolás, mintázás, kézimunka: ◦ Só-liszt gyurma anyagának megismerése, ◦ Ismerkedés a hagyományos cigány ételek neveivel

Kedd: Fejlesztő tevékenység tartalma, témája: ◦ Rajzolás, mintázás, kézimunka (kosárfonás) Célok: ◦ Régi cigány mesterséggel való ismerkedés pl.: kosárfonás; Kompetenciák: ◦ A kosárfonás bemutatása, megismertetése a gyermekekkel. ◦ Finommotorika fejlesztése.

Szerda: Fejlesztő tevékenység tartalma, témája: ◦ Külső világ tevékeny megismerése (környezetismeret): ◦ Lovaskocsizás a faluban. ◦ A cigány kultúrában a ló és a lovaskocsi szerepe.

Csütörtök: Fejlesztő tevékenység tartalma, témája: ◦ Mozgás (Készség és képesség fejlesztő játékok) ◦ Kanál mint tradicionális cigány zenei eszköz Kompetenciák: ◦ Nagymozgás fejlesztése járással, futással. ◦ Testséma fejlesztése a testrészek mozgatásával. ◦ Gyorsaság, ügyesség fejlesztése.

Péntek: Fejlesztő tevékenység tartalma, témája: Ének, zene, énekes játékok (Cigány lakodalom): Célok: ◦ A cigányzene megjelenítése az óvodai nevelésben és megismertetése a nem cigány gyermekekkel; ◦ A cigány dalok és a tánccal való ismerkedés és bemutatás. Kompetenciák: ◦ Új dal elsajátítása. ◦ Ritmusérzék fejlesztése: az egyenletes lüktetés folyamatos gyakorlása a dalok többszöri éneklésekor játékos mozdulatokkal.

Összegzés A helyi cigány szokások és hagyományok összegyűjtése és leírása. Óvodai témahét megvalósítása és sikere. Témahét további megjelenése (iskola)