PrivatizációLiberalizációGlobalizáció Várszegi Csaba előadása Magyar Hidrológiai Társaság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GAZDASÁGPOLITIKA III. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. MARINOVICH ENDRE.
Advertisements

Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
A Huawei Technologies Hungary Kft. a Huawei globális vállalati stratégiájában Készítette: Molnár Péter ZSKF NGG végzős mester szakos hallgató március.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
E.ON – Versenyben Önökért! Novotny Dénes KKV szegmensvezető Értékesítés és Marketing Osztály.
A Horthy-korszak kezdete Trianoni békeszerződés. 1.Előzmények (a tanácsköztársaság bukása utáni időszak) a.) rövid életű, átmeneti kormányok alakulása.
Text Pioneers into Practice 2016 Hungary. 2 A Pioneers into Practice program célja, hogy elősegítse az alacsony széndioxid kibocsátással működő, versenyképes.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Készítette: Gondos Borbála
Budapest Airport, a T1 bezárása Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója május 24.
Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
A közösségi szabadalom megteremtése és az európai szabadalmi rendszer dr. Stadler Johanna Magyar Szabadalmi Hivatal Belső Piaci Hét november 25.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Import és Export a résztvevő 10 országban
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A nemzetközi üzleti élet etikája
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Új utakon Alapon Start mintaprogram Honnan indultunk
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
A világgazdaság jellemző folyamatai
A közigazgatással foglalkozó tudományok

Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
SZÁMVITEL.
A nagyhatalmak versengése és az első világháború
Egészségügyi közbeszerzések
A közigazgatás személyi állománya
19. Országos Védőoltási Továbbképző Tanfolyam
FraMak Chambre de Commerce et d’Industrie Hungaro-Française
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A magyar gazdaságpolitika eredményeinek rövid bemutatása
Képzési modul Nemzetközivé válás
Az információs társadalom joga
A VERESEGYHÁZI KATOLIKUS GIMNÁZIUM felvételi tájékoztatója a 2018/2019-as tanévre „Ahol ugyanis ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok.
Erőműépítések – tények és jelzések
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Közösen a fogyasztókért! A FŐTÁV Zrt. Közös Képviselők konferenciája
Környezeti Kontrolling
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése Az értékelési szempontok.
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Az állam és a piacgazdaság
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Köszöntő A Dokumentumkezelő rendszerek helye és szerepe
egyutcás /szalagtelkes falu /útifalu
a hatékonyabb munkába segítésért
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Baranya Megyei Önkormányzat
Készítette: Koleszár Gábor
A gazdasági fejlettség mérőszámai
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
A harmadik Magyar Köztársaság első évtizede
Előadás másolata:

PrivatizációLiberalizációGlobalizáció Várszegi Csaba előadása Magyar Hidrológiai Társaság

Privatizáció: Valamilyen módon magántulajdonban levő pénzeszközök, technológiák bevonása az ezidáig az állam vagy a helyi hatóságok által birtokolt és üzemeltetett víziközműbe. /Jelen + közeljövő/. Liberalizáció: A víziközmű szolgáltatás állami monopólium szerű helyzetének megszüntetése, szabad verseny a vevőért. /Esetleges távolabbi jövő/. Globalizáció: Egységesítés, óriási, régiók feletti rendszerek kialakítása.EU első lépései. /Ma még csak elvi kérdés, de liberalizáció után nem lesz az/.Fogalmak

 Egész világon jelentkezik.  Nemzetközi fórumok, szakirodalom folyamatos témája.  Főbb helyzetek: - Helyi hatóságok anyagi helyzetének javítása - Több évtizedes hagyomány - Elmaradott, de belátható fejlődés előtt álló gazdaságok víziközműveinek fejlesztése - Egyes létesítmények megépítése /BOOT/ - Egyéb /pl. bizalom egy gazdaságosabb üzemeltetésben/Privatizáció

A témával az EU országokban konferenciákon, irodalomban folyamatosan folyik a pro és kontra diszkusszió, így hazánkban sem kell ezt a témát tabuként kezelni. Tapasztalatok alapján lehet megtudni hol előnyös a magánosítás és hol nem. A liberalizációt ma még általában elutasítják, az állami szervek, a hatóságok és az üzemeltetők nem tartják összehasonlíthatónak a vizet az árammal, gázzal, távközléssel, stb. Egyik kissé vulgáris vélemény: a víz már csak súlya miatt sem szállítható „össze-vissza”. Rupp Tamás példája a szélsőségre: Olaszországban van olyan település, ahol 3 ivóvíz vezeték megy egymás mellett. Helyi hatóságok…

A globalizáció messze van, de pl. az 1998-as EU direktívák, melyek egységesítik 15 országban a vízellátás minőségi kérdeseit, már egy lépést jelentenek ebben az irányban. Ez a legrosszabb a fogyasztóknak. A bevételt általában nem a víziközműre költik a hatóságok, kezdetben szinte mindig jelentős vízdíj emelést eredményez /Budapest, Berlin esete/. Helyi hatóságok…

Franciaország, Spanyolország járt-jár ezen az úton. A fogyasztók alig érzik ki a tulajdonos. Ugyanakkor megszünt a verseny. Több évtizedes…

Ez a Távol-Kelet /Kína, Oroszország, Manila, Djakarta/ és Latin-Amerika /Mexico-City, Buenos Aires, Rosario, Santiago de Chile, Lima/ esete. Itt csodákat tud művelni a tőke: a később esetleg kamatozó üzlet reményében megteremti a korszerű vízellátás technikai feltételeit, néha még vízdíj csökkenést is eredményez. Ezen esetekben talán nincs is más megoldás a nagyon elmaradott víziközművek fejlesztésére, mint a privatizáció.Elmaradott…

Boot: build-own-operate-transfer. A befektető megépít egy víztisztító művet /pl. Sydney/ vagy egy szennyvízkezelőt, évig üzemelteti, a szolgáltatásért díjat kap, később átadja a közműnek. Példák mellékelve. Magyarországon is járható út lenne a szennyvízkezelés területén. Egyes létesítmények…

Ez a megoldás általánosan elterjedt, a privatizációs bevétel egy részét /vagy annál lényegesen többet/ általában beforgatják a közműbe. Jó szerződés esetén előnyös a fogyasztónak. A volt Kelet-Európai szocialista országokban /Bukarest, Szófia, Prága, Gdansk, egykét magyar város, cseh régió vízművek/ és a volt NDK-ban /pl. a minta privatizációs Rostockban/ ez volt a helyi hatóságok indoka.Egyéb

Név Ellátott lakosok száma Vivendi >100 millió Ondeo-Services 100 millió RWE-Thames Water 35 millió United Utilities-US Water 27 millió SAUR 26 millió Sewern Trent 20 millió A világ legnagyobb ivóvízellátó vállalkozásai

- Szegedi Vízmű Kft % (üzemeltetési vagyon) Vivendi tulajdon Vízellátás: Csatornázás: Kaposvári Vízművek Kft Működtető vagyon 35 % SldE, 65% magyar Vízellátás: Csatornázás: Pécsi Vízmű RT Működtető vagyon 50 % Pécs, 48% SldE, 2% közs. Vízellátás: Csatornázás: Magyar víziközmű privatizáció

- Fővárosi Vízművek RT %+1 SldE-RWE, 75% Bp + községek Vízellátás 1,9 millió lakos - Fővárosi Csatornázási Művek RT Vivendi-Berlini Vízmű 25%+1 Bp. 75% Csatornázás 1,9 millió lakos - Zsigmondy Béla RT Hódmezővásárhely város 51,3 %, Berlini Vízmű 43%, egyéb 1,7 %. Vízellátás: Csatornázás: Magyar víziközmű privatizáció

- GW-Borsodvíz Kft Működtető vagyon 48% Gelsenwasser AG. Vízellátás: Csatornázás: Aquazala kft évre koncesszió. Vízellátás: Csatornázás: Magyar víziközmű privatizáció

 Szimpózium Berlinben.  Nincs magánkézben lényeges vízmű: Svédország, Dánia, Finnország, Ausztria, Belgium, Luxemburg.  Nincs ismeret: Görögország.  Németország: Több cég magánkézben, vegyes fogadtatás. Erős a hazai tőke.  Hollandia: Törvény tiltja a magánkézbe adást. Jól sikerült deregulációval elégedettek. Víziközmű privatizáció az EU-ban

 Portugália: Kommunák az üzemeltetők. Trend a koncesszió, de a partner is többnyire a kommuna tulajdonában van. Liberalizáció nem téma.  Olaszország: 1995-ben üzemeltető, cél a drasztikus csökkentés. Francia koncessziós modellt követik: általában 20 éves szerződés, magán- cégekkel. Tapasztalatlanság kihasználása. Víziközmű privatizáció az EU-ban

 Franciaország: A lakosság 80 %-a koncessziós szerződést kötő magáncégektől kapja az ivóvizet, többségben 3 óriás cégtől. Kicsi a verseny, szerződéshosszabbítás.  Spanyolország: 40 % magánszolgáltató.Aguas Barcelona, Alicante, Murcia.2000-ben 17,7 %-os díjemelés, ennek ellenére sikeres.  E.K.: A privatizáció 40 %-os díjemeléssel járt. Új trend. Liberalizáció csak téma. Víziközmű privatizáció az EU-ban

 Adatok: 70 Ft/m 3 vízdíj, költséget nem fedezi. 409 l/fő/d 28,2 % veszteség  Érdekcsoportok: központi kormány helyi hatóságok fogyasztók alkalmazottak  Több lépcsős előkészítés.2002 piacnyitás  Brit, francia és vegyes modell, mint lehetőségek.  Módszer: több feltételes döntést hozó technika.Dél-Korea

 Svájc: még az energia liberalizációt is elutasítja. Nem egész helyes álláspont.  Csehország-Prága  Bukarest, Szófia, Varsó, Berlin, Athén példái. EU-n kívül

Köszönöm figyelmüket!