„Az iskolai szociális munka feladatai, helye, szerepe a veszélyeztetettség és az iskolán belüli agresszió megelőzésében, kezelésében”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermekvédelem alapjai – miért szükséges, mire jó a gyermekvédelmi protokoll? Csókay László KPSZTI április 13.
Advertisements

Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
Az iskolavédőnő szerepe az oktatási intézmény egészségnevelési drogstratégia megvalósításában Előadó Pátkai Beáta iskolavédőnő A védőnők szerepe az iskolai.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Gyermekjóléti Szolgálatok IV. Országos Konferenciája Az iskolai agresszió megelőzése és kezelése - a MFPI projektjének bemutatása október 28. NÉMETH.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
ESZTERGÁR LAJOS CSALÁD-ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT ÉS KÖZPONT GYERMEKVÉDELMI JELZŐRENDSZER ÉRTÉKELÉSE 2015.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Jogok és kötelességek a családban.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
„Mocsolád-Civilház” NKFT megalakulás I.Alsómocsolád méretéből (346 fő) és zsákjellegéből adódó intézményi és egyéb háttér hiányosságainak kiküszöbölése:
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A család – és gyermekjóléti szolgálatok rögös útjai
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Surányiné Palkó Eleonóra Szombathelyi Szűrcsapó Óvoda
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
A „Szertár” iskolai és óvodai szociális munka projekt célja
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Az iskolai szervezet és fejlesztése
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

„Az iskolai szociális munka feladatai, helye, szerepe a veszélyeztetettség és az iskolán belüli agresszió megelőzésében, kezelésében”

A gyermek és ifjúságvédelem a nevelő-oktató munka szerves része Különösen így van ez ma, amikor a családok egzisztenciális bizonytalansága fokozódik, az elemi szocializációs hatások gyengülnek, a gyermekek testi-, lelki-, szellemi fejlődéséhez szükséges feltételeket rendkívül nagy színvonalbeli különbségek jellemzik.

Iskolai szociális munkáról általánosan Középpontban a gyermek,szülő, valamint a gyermek, szülő és iskola kapcsolata áll Fontos célja a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése és megszüntetése továbbá célja hogy olyan gyermekek kerüljenek ki az iskola falai közül, akik ismerik magukat és képesek saját, és környezetük szociális problémájának megoldására A szülők gondolkodását, szemléletét, iskolával kapcsolatos elvárásaikat formálja Preventív jelleggel tud működni

Prevenció a nevelési-oktatási intézményekben A megelőzés feladata, hogy időben felismerje a hátrányos helyzet és a veszélyeztetettség kialakulására utaló jeleket.

Hátrányos helyzet Szociológiai értelmezése-hátrányos társadalmi helyzetben azok a személyek, illetve családok élnek, akiknek a szükséglet kielégítési életkörülményei, lehetséges életmódja a társadalom többségénél lényegesen rosszabb. (Kolosi Tamás)

Veszélyeztetettség Olyan magatartás, mulasztás, vagy körülmény következtében kialakult állapot, amely a gyermek testi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését akadályozza vagy gátolja. (a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló1997. évi XXXI. törvény alapján) Okai és tünetei:Akkor jelenik meg, amikor a gyermek pszichés diszpozíciói és a környezeti feltételek találkozása kiváltja ezt.

Veszélyeztetettség megelőzése Gyermek és ifjúságvédelmi szempontból a veszélyeztetettség megelőzése alatt azokat a tevékenységformákat értjük, amelyek célja a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítése.

Együttműködés a megelőzésben a szakmai kompetencia szintjén E cél megvalósulása az iskolában dolgozó összes pedagógus aktív közreműködését feltételezi. A megelőzésben, az iskola nevelőmunkát közvetlenül segítő munkatársaknak (iskolapszichológus, fejlesztőpedagógus, iskolai szociális munkás, szabadidő szervező) fontos szerepük van. Az iskolában végzett gyermekvédelmi munka eredményessége a szakmák közötti kooperáció hatékonyságától függ.

Együttműködés a megelőzésben a pedagógus szerepe Vegye figyelembe a gyermek egyéni képességeit, szociokultúrális helyzetét Kísérje figyelemmel a tanuló tanulmányi teljesítményét,a tanulmányi teljesítményben bekövetkező jelentős változást vegye észre, indokolt esetben jelezze a gyermekvédelmi felelős felé Alkalmazzon differenciáló eljárásokat az oktatási tevékenységének hatékonysága és a problémák kialakulásának megelőzése érdekében Jelezze a tanítási folyamatban észlelt a sikeres továbbhaladást akadályozó egyéni sajátosságokat képesség és jártassághiányokat a szülőnek és a megfelelő szakembernek (logopédus, iskolapszichológus, fejlesztőpedagógus)

Együttműködés a megelőzésben az osztályfőnök szerepe Kiemelt szerepe van a megelőzésben! Feladata a gyermek személyiségének megismerése a tanórán és a szabadidős tevékenységek során A tanulók társas kapcsolatainak megismerése, beilleszkedésük segítése Iskolai teljesítményük figyelemmel kísérése Szülők, gondviselők tájékoztatása a gyermek ügyeiben Szükség esetén rendszeres vagy személyes kapcsolatot tartása külső gyermek és ifjúságvédelmi intézményekkel is.

Együttműködés a megelőzésben a gyermek és ifjúságvédelmi felelős szerepe A gyermek és ifjúságvédelmi felelős a nevelési-oktatási intézményben folyó nevelés-oktatási munka aktív részeseként segíti a pedagógusok gyermek-és ifjúságvédelmi munkáját Hatékony tagja az észlelő és jelzőrendszernek, így munkája megelőző és/vagy kötelező együttműködés a rendszer más tagjainak tevékenységével Tevékenységének a célja a prevenció azaz munkáján keresztül a gyermekek problémáinak minél korábbi felismerése és minél hatékonyabb kezelése

A gyermek- és ifjúságvédelmi felelős feladata különösen  az osztályokat felkeresve tájékoztatja a tanulókat arról, hogy milyen problémával, hol és milyen időpontban fordulhatnak hozzá, továbbá, hogy az iskolán kívül milyen gyermekvédelmi feladatot ellátó intézményt kereshetnek fel,  a pedagógusok, szülők vagy tanulók jelzése, a velük folytatott beszélgetés alapján megismert veszélyeztetett tanulóknál - a veszélyeztető okok feltárása érdekében - családlátogatáson megismeri a tanuló családi környezetét,

A gyermek- és ifjúságvédelmi felelős feladata különösen gyermekbántalmazás vélelme, vagy egyéb pedagógiai eszközökkel meg nem szüntethető veszélyeztető tényező megléte esetén kezdeményezi, hogy az igazgató értesítse a gyermekjóléti szolgálatot, a gyermekjóléti szolgálat felkérésére részt vesz az esetmegbeszéléseken,

A gyermek- és ifjúságvédelmi felelős feladata különösen  a tanuló anyagi veszélyeztetettsége esetén kezdeményezi, hogy az iskola igazgatója indítson eljárást a tanuló lakó-, illetve ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes települési önkormányzat polgármesteri hivatalánál rendszeres vagy rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapítása, szükség esetén a támogatás természetbeni ellátás formájában történő nyújtása érdekében,  az iskolában a tanulók és a szülők által jól látható helyen közzéteszi a gyermekvédelmi feladatot ellátó fontosabb intézmények (pl. gyermekjóléti szolgálat, nevelési tanácsadó, drogambulancia, ifjúsági lelkisegély telefon, gyermekjogi képviselő, gyermekek átmeneti otthona stb.) címét, illetve telefonszámát.

Az iskolai szociális munka célja I. a tanulók, a pedagógusok és a szülők részére adekvát szakmai segítség nyújtása az elsődleges prevenció segítése az észlelő- és jelzőrendszer működésének segítése a gyermek- és ifjúságvédelmi felelősök munkájának szakmai segítése, megerősítése

Az iskolai szociális munka célja: II. egységes szemléleten alapuló szociális segítségnyújtás megszervezése a szociálisan hátrányos helyzetű gyermekek helyzetét javító szolgáltatások nyújtása lehetőségeik maximális kihasználása érdekében a veszélyeztetett gyermekek kiszűrése a 6 – 18 éves korosztály szociális jólétének javítása

Az iskolai szociális munka célcsoportjai: veszélyeztetett gyermekek hátrányos helyzetű gyermekek az iskola valamennyi gyermeke tanári közösség szülők

Az iskolai szociális munkás konkrét feladatai I érdekvédelem információnyújtás és tanácsadás (szociális és mentális segítségnyújtás), segítő beszélgetés kulturális és szabadidős programok szervezése felvilágosítás (szexuális, a serdülőkor problémái, devianciák, stb.) folyamatos egyéni esetkezelés családlátogatások

Az iskolai szociális munkás konkrét feladatai II. érték és norma közvetítő szerep az iskola és a családok között, a szülő – gyermek – tanár közti konfliktust feltárása rendszeres kapcsolattartás diákokkal, tanárokkal, gyermekvédelmi felelősökkel, iskolai diák önkormányzatokkal és a szociális/segítő intézmények képviselőivel, egyéb, az iskolában dolgozó szakemberekkel. nevelőtestületi és egyéb értekezleteken való részvétel, amely a tanulási és/vagy magatartási problémákkal küzdő gyermekekről is ad tájékoztatást fegyelmi tárgyalásokon való részvétel

Az iskolai szociális munkás konkrét feladatai III. pályaválasztás és továbbtanulás elősegítése adminisztráció a szociális munka etikai kódexének, és az adatvédelmi törvénynek megfelelően aktuális pályázatok ismertetése, az egyéni pályázási lehetőségekre való figyelem felhívása a diákok körében szóróanyagok és tájékoztató füzetek beszerzése a fiatalokat érintő aktuális témákról jogszabályváltozások folyamatos figyelemmel kísérése és az érdekeltek tájékoztatása

Az iskolai szociális munka során végezhető tevékenységek információnyújtás az iskolai szociális munkáról, a családsegítő- és gyermekjóléti szolgálat működéséről, a gyermekvédelemről és az ehhez kapcsolódó jogszabályokról, a gyermeki jogokról és kötelességekről Fórumai: - igazgatói értekezlet - tantestületi értekezlet - osztályfőnöki órák - szülői értekezletek - diákönkormányzat, diákparlament egyéni tanácsadás fogadóórák keretében családgondozás, családlátogatás

Az iskolai szociális munkában végezhető tevékenységek prevenció: -szabadidős tevékenységek, klubfoglalkozások szervezése, vezetése -drog, alkohol és dohányzás megelőzése érdekében felvilágosító foglalkozások tartása -bűnmegelőzési programok szervezése és lebonyolítása egyéb tevékenységek: - az egész iskolát érintő programokban való részvétel - a gyermek- és ifjúságvédelmi felelősök munkájának segítése - koordinációs feladatok a különböző segítő intézmények között a gyors és hatékony segítségnyújtás érdekében

A veszélyeztetett gyermekekkel kapcsolatos feladatok A veszélyeztetett gyermekek felmérése az osztályfőnök és a gyermek- és ifjúságvédelmi felelős közreműködésével. A veszélyeztetettség típusának és súlyosságának mérlegelése, ez alapján a további teendőkre javaslattétel. Szükség esetén azonnali beavatkozás, jelzés, kapcsolatfelvétel.

A veszélyeztetett gyermekekkel kapcsolatos feladatok A veszélyeztetett gyermekek szabadidős tevékenységének és tanulási előmenetelének figyelemmel kísérése, és adott esetben javaslattétel a változtatásra, pl.: hasonló problémával küzdő gyermekekből álló csoport kialakítása, szükség esetén külső szakember bevonásával. Segítő beszélgetések, tanácsadás, információközvetítés biztosítása

A hátrányos helyzetű gyermekekkel kapcsolatos feladatok A hátrányos helyzetű gyermekek felmérése A hátrányos helyzet típusának mérlegelése, ez alapján további teendőkre javaslattétel. A hátrányos helyzetű gyermekek szabadidős tevékenységének és tanulási előmenetelének figyelemmel kísérése, és adott esetben javaslattétel a változtatásra.

A hátrányos helyzetű gyermekekkel kapcsolatos feladatok Szükség esetén közös csoportélményen alapuló, hasonló problémával küzdő gyermekek csoportjának, foglalkozásának kezdeményezése, szervezése. Adekvát segítségnyújtás a hátrányos helyzetű tanulók veszélyeztetettségének megelőzésére. Segítő beszélgetések, tanácsadás, információ-közvetítés biztosítása.

Az iskola valamennyi gyermekével kapcsolatos feladatok: Általános prevenciós tevékenységek (kreatív csoportok, kirándulások, személyiségfejlesztő csoportok működtetése stb.) Prevenciós felvilágosító és bűnmegelőzési programok szervezése, lebonyolítása programok szervezése. Mentálhigiénés programok bevezetésének elősegítése. Hasznos szabadidős programok szervezése. Tájékoztatás a gyermeki jogokról, a gyermek érdekeinek képviselete

A tanári közösségben végzett szociális munka feladatai: Közös szemlélet kialakítása. Nevelőtestület tagjaival való folyamatos együttműködés, kapcsolattartás. Információ áramoltatás. Szoros munkakapcsolat kialakítása az iskola gyermek- és ifjúságvédelmi felelősével Tájékoztatás jogszabályváltozásokról

Szülők körében végzett szociális munka feladatai: Segítő beszélgetés, információ közvetítés, tanácsadás. Közvetítés más szolgáltatásokhoz (nevelési tanácsadó, pszichológus, tanulási képességet vizsgáló bizottság, gyermek-ideggondozó, családsegítő- és gyermekjóléti szolgálat stb.) Családlátogatások Tájékoztatás támogatásokról, intézményekről, lehetőségekről.

Egyéb feladatok: Külső intézményekkel való kapcsolatfelvétel, ha a gyermek, család érdekei és a probléma megoldása úgy kívánja. A szakmai tevékenységet segítő programok szervezése és megvalósítása érdekében pályázatok írása, illetve abban való közreműködés. Adminisztráció végzése, feljegyzések az egyéni tanácsadásról, beszámolók, statisztikák elkészítése Ismertetők, szóróanyagok gyűjtése, készítése.

A veszélyeztetettség megszüntetésében együttműködő intézmények Gyermekjóléti szolgálat A gyermekjóléti szolgáltatás feladata, hogy feltérképezze a gyermekeket veszélyeztető tényezőket, és a gyermekjóléti alapellátás keretében orvosolja azokat, illetve annak eredménytelensége esetén hatósági eljárást kezdeményezzen. A fenti intézkedésekről tájékoztassa a jelzéssel élő oktatási intézményt, illetve a probléma kezelése során együtt működik vele.

A veszélyeztetettség megszüntetésében együttműködő intézmények Családsegítő szolgálat feladata Szociális és mentálhigiénés problémák esetén az életvezetési nehézségek elhárításának és feloldásának továbbá a helyi szociális szükségletek feltárásának, megoldásának elősegítése Természetbeni, anyagi, és személyes támogatások közvetítése, családgondozás

A veszélyeztetettség megszüntetésében együttműködő intézmények Pedagógiai szakszolgálatok feladata: A szülő és a pedagógus nevelő munkáját és a nevelési-oktatási intézmény feladatának ellátását segíti

A veszélyeztetettség megszüntetésében együttműködő intézmények Egészségügyi szolgálat: Feladatkörük speciálisan egészségügyi, részben mentálhigiénés, kisebb mértékben szociális tájékoztatás, tanácsadás, segítségadás

A veszélyeztetettség megszüntetésében együttműködő intézmények Rendőrség, ügyészség, bíróság Rendőrségi meghallgatáson, tárgyalásokon a fiatalkorú érdekeinek képviselete Pl gyermek elhelyezési per, büntetőjogi tárgyalás

A gyermek érdekeit védő hálót egyrészt a segítő szakemberek egymás szakmai határait tiszteletben tartó másrészt egymás munkáját átszövő kapcsolódásai szövik sűrűre.

Felhasznált szakirodalom: 1.) Módszertani Gyermekjóléti Szolgálatok VI. országos Konszenzus Konferencia Konszenzus Kiadvány (2006.Balatonkenese) Letölthető: 2.) Kézikönyv a gyermekjóléti szolgáltatást nyújtók számára a gyermekekkel szembeni rossz bánásmóddal kapcsolatos esetek ellátásához és kezeléséhez (Egyesületi anyag Módszertani Gyermekjóléti Szolgálatok Országos Egyesülete) Letölthető: 3.) Gyermek-és ifjúságvédelem a nevelési oktatási intézményekben Módszertani segédlet (Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet) Budapest, 2007.

Elérhetőségek SZOCIONET DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS HUMÁN MÓDSZERTANI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT SZOCIONET DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS HUMÁN MÓDSZERTANI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT GYERMEKJÓLÉTI CSOPORT 7400 KAPOSVÁR, EZREDÉV U. 22. TELEFON: (82) ; cím: