Duális Szakképzés és az MFKB szerepvállalása
Az általános iskolából, illetve azt követően kimaradók számaránya: év a legkritikusabb! között általános iskolába járók száma: , lemorzsolódás 4 ezer fő (3,6 %) 2010-ben a 19 évet betöltött korosztály létszáma: 127 ezer fő ebből 31 ezer főnek 8 osztályos vagy alacsonyabb iskolai végzettsége volt (24,7%)
Új időszámítás a magyar szakképzésben A magyar duális szakképzési rendszer szeptembertől válik teljessé: 8. osztályra épülő 3 éves szakmunkásképzés 9. évfolyamon már vállalati tanműhelyben Tankötelezettség: általános és szakmai Új OKJ, kerettantervi rendszer (SNI) Híd programok rendszere (általános iskola) 39 ágazati szakközépiskola, technikusképzés Gyakorlatorientált FSZ képzés bevezetése A kamarák megnövekedett felelőssége, szerepvállalása
A szakiskola presztízsének helyreállítása A tanulók alapkészségeinek hiánya A tanulás iránti érdektelenség, teljesítmény nélküliség A fizikai munka elutasítása Iskolai morál felbomlása, nagyfokú lemorzsolódás A szakiskola presztízsének leértékelődése Nőtt a képzésben eltöltött idő és az iskolázottsági szint, ezzel arányosan nem növekedett a tanulók tudásszintje
Kormányprogram, kormány-kamara szakképzési keret megállapodás A szakképzés rendszerének teljes átalakítása, a duális képzés bevezetése A felnőttképzési rendszer és a foglalkoztatás összhangjának megteremtése A munkaerő-piaci szükségletekhez igazodó felsőoktatási rendszer kialakítása A változtatásokhoz kamarai szakképzési feladatok kiszélesítése: felelősségvállalás és cselekvőképesség
A változtatások iránya Tartalomszabályozás: Mit, hogyan, milyen arányban Duális képzés: Lehetőség egy életszerűbb rendszer működtetésére Vállalati kategória, Üzemi képzőhely és az iskola együtt Üzemi képzőhely meghatározó szerepe Feje tetejéről a talpára kerülnek a dolgok Munkatevékenységbe ágyazott szakképzés modellje Tevékenységből születő kézzelfogható termék
A változtatások iránya, az új OKJ Minél több alkalmazásképes, használható gyakorlati tudás: Mit, hogyan, milyen arányban Egyidejűleg alulról és felülről történő expanzió Széles alapozású szakmák keretrendszere Áttekinthető, letisztult szakmarendszer Vizsgáztatás rendbetétele: komplex záróvizsga Tantárgyi és modulrendszer összhangja
A kamara közjogi feladatai a szakképzésben Ellenjegyzés intézménye a tanulószerződésben:egyházak, köz- intézmények, alapítványok Hatósági jogkörök a gyakorlati képzés felügyeletében Együttműködési megállapodásban felügyeleti jogkör Szakmai záróvizsgáztatásban elnöki és tagi delegálás általánossá válása: munkaadói és szakmai szervezetek bevonása, szintvizsgáztatás szerepének megváltoztatása MFKB-k működtetése: beiskolázási szerkezet, decentralizált Mestervégzettség, mint minimum követelmény FSZ képzés: KKK, képzési programok, szakmai gyakorlat
Óraszerkezet: több, mint óraszám változása
Az új OKJ és a foglalkoztatási rendszer Felértékelődött a munkaerő-piacon a nagy használati értékkel bíró szaktudás. Fontos szempont a munkavállalói készségek fejlesztése Az élethossziglan tartó tanulás tekintetében a széles alapozású, jól konvertálható szaktudásé a jövő. Egyidejűleg lehetőséget kell biztosítani az alacsony iskolázottságú, hátrányos helyzetű rétegek szakmához jutásához (alulról történő expanzió), illetve az igényesebb szakmák elsajátításához (felülről történő expanzió) A munkaalapú társadalom szempontjából létkérdés a foglalkoztatottság növelése, amely olyan szakmákat igényel, amelyek jól köthetők az egyes munkakörökhöz
Stratégiai cél az egyharmados lemorzsolódás megállítása és minél több fiatal kezébe szakképesítés adása A szakiskola presztízsének, vonzerejének helyreállítása. Azok a fiatalok, akik nem akarnak a hét minden napján iskolapadban ülni a munkával egybekötött szakmatanulást választják Az eddigi átláthatatlan, kezelhetetlen OKJ rendszer helyett egy szélesebb alapozású szakmai keretrendszert sikerült kialakítani, amelynek köszönhetően a kimenetek számát sikerült a felére csökkenteni. Az elméletorientált, akadémikus jellegű szakmatanulás helyett a munkával egybekötött szakmatanulás került a középpontba. A szakma tanulás súlypontja a vállalati-üzemi gyakorlati képzésre helyeződött, amely a teljes képzési időkereten belül meghatározóvá vált. Az új OKJ fejlesztésének eredményei I.
Bevezetésre kerül a komplex szakmai záróvizsgáztatás rendszere, amely a modulokon átnyúló kulcskompetenciákat, legfontosabb munkaműveleteket, verseny és piacképes gyakorlati ismereteket helyezi majd a középpontba. Atomizált, virtuális ismeretek helyett: használható gyakorlati tudás A felnőttképzés és az iskolarendszerű képzés szakmai összhangjának a megteremtése A modul rendszer és a tantárgyszemlélet összhangja szeptembertől átállunk a kerettantervi rendszerre. Az új OKJ fejlesztésének eredményei II.
Az új OKJ fejlesztésének eredményei számokban Szakképesítés- kimenetek Régi OKJ (2011)Új OKJ (2012) részszakképesítés önálló szakképesítés szakképesítés- elágazás 432- szakképesítés- ráépülés ÖSSZESEN:
A képzési hajlandóságot leginkább befolyásoló tényezők a jelenleg képzők körében bonyolult, időigényes adminisztráció éves visszatérítés esetén jelentős az előfinanszírozás költségeink nem térülnek meg alacsony a gyakorlati órák száma sok a munkafegyelmi probléma a tanulók elméleti és gyakorlati előképzettsége nem megfelelő sok a tanulói hiányzás az átalánydíjas elszámolás esetén alacsony az elszámolható összeg nincs elég tanuló MKIK felmérés 2011.
A szakképesítésenkénti normatív finanszírozás változásai szeptember 1-től Növekedés: 550 szakképesítés Növekedés: 550 szakképesítés Közel azonos: 10 szakképesítés Közel azonos: 10 szakképesítés Csökkenés: 248 szakképesítés Csökkenés: 248 szakképesítés Éves szinten plusz 7 milliárd Ft.
A válság ellenére javult saját szakmában a tanulók elhelyezkedése! MKIK GVI felmérés 2 ezer tanuló körében 2012.
Presztízsben javuló tendenciák, szakképzett elit! MKIK GVI felmérés 2012.
A Magyar Köztársaság Elnökének fogadásán
Javult az elhelyezkedők aránya: Összesen 48,3% dolgozik MKIK GVI felmérés 2012.
Gyakorlati képzőhellyel kapcsolatos elégedettség A vállalati gyakorlati képzőhellyel kapcsolatos elégedettség jóval magasabb, mint az iskolai tanműhellyel kapcsolatos
Változások a szakképzési törvény tükrében a mesterképzés területén szeptember 1-től csak mestervizsgával lehet gazdálkodó szervezetnél gyakorlati képzést folytatni: 1,2 milliárdos Eu. Program 2500 fő képzésének 80%- os támogatására, 750 gyakorlati oktató továbbképzésére, gyakornoki program népszerűsítésére Érettségire épülő szakképesítés esetén felnőttképzésben, vagy iskolarendszeren kívüli szakképzésben megkezdhető a képzés szakirányú szakiskolai végzettség, 5 év szakmai gyakorlat és mestercím birtokában, kiváltva az érettségit
Vállalati gyakorlati oktatói felmérés eddigi eredményei: az oktatók 55%-a több, mint szakmunkás!
Felnőttképzés főbb szabályozásának tervezett folyamata
Keresletvezérelt szakképzési rendszer: 2008! Alapvető érdek: olyan helyen, olyan létszámban, olyan szakmában és olyan tartalommal legyen szakképzés, ahogy a gazdaság igényli Ennek szinkronban kell lennie: az egyéni aspirációkkal, tehetséggel a képzés kapacitásával, személyi, tárgyi feltételeivel különösen a gyakorlati oktatás technikai színvonalával
Új elvárások a munkapiaci információkkal szemben Az álláskeresők kiszolgálása mellett egyre nagyobb szerepet kap a munkaadók és a döntéshozók informálása Felértékelődnek a közép- és hosszú távú előrejelzések Előtérbe kerül az egyes foglalkozásokhoz kapcsolódó készségek, kompetenciák előrejelzése Rövid távú előrejelzések: 1 év, előrejelzések adathátterének megalapozása, egyensúlytalanságok kezelése Közép- és hosszú távú előrejelzések: 5-10 év, egyensúlytalan- ságok megelőzése
A mennyiségi beiskolázási mutatókon kívül nagyobb hangsúlyt kell fektetni a minőségi indikátorokra Ágazatok megjelenítése, kompetencia szükséglet elemzések, idősoros adatok 5 évre, tanulók felmérése, szakiskolai létszámprognózis Jobban kell koncentrálni a hiányszakmákra, annak érdekében, hogy a struktúra átalakulás a hiányszakmák irányába történjen Új prioritások megjelenése
Megye Korlátozás nélkül beiskolázható szakképesítések száma (A) Költségvetési hozzájárulásra nem jogosult szakképesítések száma (B) „B” kategóriába sorolt szakképesítések száma, melyeket a döntéskor oktattak az adott megyében Hajdú-Bihar megye Jász-Nagykun-Szolnok megye Szabolcs-Szatmár-Bereg megye Baranya megye Somogy megye Tolna megye Bács-Kiskun megye Békés megye Csongrád megye Budapest22820 Pest megye Győr-Moson-Sopron megye Vas megye Zala megye Veszprém megye Komárom-Esztergom megye Fejér megye Borsod-Abaúj-Zemplén megye Nógrád megye Heves megye Az MFKB-k megyénkénti irány-arány döntései a 2013/14- es tanév vonatkozásában: Leggyengébb láncszem!
Képzési-beiskolázási szerkezet alakításának diagramja: 2013-ban csak iskolarendszerű! 8. Osztályra épülő 3 éves képzés: pontosabb prognózis!
Stratégiai partnerség, középtávú tervezés Megyei Területfejlesztési Bizottság: Megyei Szakképzés Fejlesztési koncepció készítése Megyei Köznevelés Fejlesztési terv: Szakképzés Fejlesztési terv ennek részét képezi: 2013 március Készüljenek közös akciótervek a feladatok összehangolására, az MFKB véleményezze a megyei intézményfenntartó központ szakképzés fejlesztési tervét Közoktatási megállapodások, közoktatási szerződések egyházi és magánintézményekkel Köznevelés-fejlesztési terv nyilvános véleményezése megyei KIK honlapján
Közös akcióterv Arány – irány: képzési szerkezet, iskola szerkezet, feladatellátás, beiskolázási szerkezet Lemorzsolódás csökkentése, iskolaelhagyók csökkentése, tank- kötelezettségi korhatár nyomon követése, minimális prog- ram: szakmunkásvégzettség, híd programok Pályakezdők elhelyezkedése iskolánként, nyomon követés, pályaválasztás - tanácsadás Koherencia, nyilvánosság, társadalmi vita, fejlesztési források Új szakképzési struktúra bevezetése, első tapasztalatok Tanulószerződés intézményrendszere: KIK adatbázis Gyakorlati képzés felügyelete: iskolai szakértők
Decentralizált pályázatok tapasztalatai A duális képzéssel összhangban a források legalább 60%-a a vállalati gyakorlati képzést szolgálta (2008-ban 20-30%) A pályáztatás egészének kamarai koordinálása. Formai bírálat A évi kiírás megjelenése tavaszán jelenjen meg, KIK-kel történő együttműködés az iskolai pályázatoknál MFKB keretek elosztása: tanulószerződések alapján 20%-os csökkentés feloldása: eszközlista, önrész növelése, beszerzési ár csökkentése Támogatási plafon, fejlesztéssel érintett tanuló létszám, hiány szakképesítések nagyobb prioritást élvezzenek
A program eddigi végrehajtásából származó előnyök A projekt eredményeként elindult a magyar szakképzési rendszer szerkezetének átalakítása, egy munkaerő-piaci orientáltságú tervezési-befolyásolási rendszer kialakítása. Az elkészült döntéstáblák alkalmasak arra, hogy a finanszírozási- ösztönzési rendszeren keresztül befolyásolni lehessen a munkaerő-piaci relevanciával rendelkező szakmák expanzióját. A munkaerő-piaci trendek felvázolásával, a hiányszakmák népszerűsítésével befolyásolni lehet a kívánatos pályaválasztási döntéseket, illetve az iskolarendszerű szakképzés finanszírozási rendszerének finomításával hatást lehet gyakorolni az iskolarendszerű szakképzés képzési-beiskolázási szerkezetének megváltoztatására.
Köszönöm a figyelmet!