Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Határokon átívelő projektek.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Határokon átívelő projektek."— Előadás másolata:

1 Határokon átívelő projektek.
Duális szakképzés magyarországon. Az iskolák és a gazdasági szereplők együttműködése Határokon átívelő projektek. Feketű Béla igazgató Szabadka, június 15.

2 TIOK Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
„Érték és innováció a térségi közoktatásban” Dél-alföldi Térségi Iskola- és Óvodafejlesztő Központ TIOK Erőszakmentes, egészségtudatos iskola

3 Az iskola számokban alapítás éve: 1884
folyamatos átszervezések (1963, 2007, 2009, 2013, 2015) 62 osztály tanulólétszám: 1159 fő szakközépiskola 651 fő, szakgimnázium 508 fő nappalis diák: 825 fő, estis 334 fő sajátos nevelési igényű tanuló: 153 fő BTMN-es tanuló: 65 fő hátrányos helyzetű tanuló: 72 fő, ebből halmozottan hátrányos helyzetű diák: 25 fő tanárok létszáma: 118 fő alkalmazotti létszám: 153 fő kínálatban levő szakképesítések száma: 47 duális szakképzés: 538 tanuló a 897-ből (60%) ösztöndíjrendszer

4 Iskolánk szakképzési szerkezete
Felsőoktatási szakképzés Főiskola vagy egyetem Mestervizsga Technikusképzés Érettségi Szakképzés Szakmai vizsga Érettségi szakközépiskola szakgimnázium 9-14. évfolyam építészet könnyűipar gépészet nyomdaipar épület-gépészet faipar elektro- nika szépészet rendészet és közszolgálat vegyészet

5 ? MUNKAERŐPIAC Általános iskola Alapfokú oktatás Középfokú oktatás
Felsőfokú oktatás Felnőtt-képzés FELNŐTTKÉPZÉS iskolarendszeren kívüli szakmai képzést folytató intézmények SZAKKÖZÉPISKOLA 9–11. évfolyam szakképzési szakasz KÖZISMERETI OKTATÁS 12–13. évfolyam érettségivel zárul EGYETEM ? SZAKGIMNÁZIUM 9–12. évfolyam érettségivel és szakképesítéssel zárul MESTERKÉPZÉS FŐISKOLA Általános iskola SZAKGIMNÁZIUMI OKTATÁS szakképzési szakasz FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS GIMNÁZIUM általános képzés 9–12. évfolyam érettségivel zárul 13. évfolyam ágazati 13–14. és 15. évfolyam Szakközépiskolai HÍD programok

6 A duális szakképzés szakképzési feladatok felelősségén és költségein, a közös érdek elismerésével, megosztozik az állam és a gazdaság megvalósítása az iskola (elméleti képzés) és a vállalat (gyakorlati képzés) szintjén zajlik (üzemek feletti műhely) valós munkakörnyezetben szocializálja a tanulót az állam megalkotja a rendszer működésének jogszabályi kereteit munkavállalóként képessé válnak a tanulók a munkafeladataik hatékony, innovatív ellátására, önállóan és másokkal együttműködve

7 A duális szakképzés sikerkritériumai
iskolai tanműhely és az életszerű üzemi gyakorlat egyensúlya szakképzés szolgáltatásként funkcionál a gazdaság karrierlehetőséget biztosít a végzett fiataloknak hangsúly a hatékony munkavállaló képzésén van, nem a lexikális tudás átadásán a vállalkozások nem anyagi nyereséget remélnek a képzés állami támogatásától a gazdálkodó szervezetek hosszú távú befektetésnek tekintik a képzésben való részvételt: minimalizálható a betanítási idő legyen elég gazdasági szereplő (Németország 25%, Magyarország 2%)

8 A magyar duális szakképzés
2010 kormánydöntés – német példa alapján (volt előzmény) keretmegállapodás a kormány és a kamara között az oktatható szakmalista (OKJ) és a szakképzési dokumentumok átdolgozása pilot képzések indítása (2011) (48 szakma) kísérleti bevezetés (2012) (77 szakma) teljes körű bevezetés (2013) (95 szakma) gyakorlati képzés színvonalát a kamarai garanciavállalás mestervizsgához kötött képzési jogosultság biztosítja gyakorlati oktatók pedagógiai képzése hiányzik a harmadik pillér, az üzemek feletti műhely

9 7.144 gazdálkodó szervezet kötött tanulószerződést
2018. június 12-én tanulószerződés volt hatályos Magyarországon (2017. december 31-én ) 7.144 gazdálkodó szervezet kötött tanulószerződést

10 A tanulószerződések megoszlása a vállalkozások mérete alapján

11 Nemzetközi kapcsolataink térképen

12 A nemzetközi kapcsolatok szerepe a képzés minőségében
a munkaerőpiac állandóan változik, egyre inkább igényli a képzettebb, rugalmasabb munkaerőt, ezért a vállalkozói szellem és a digitális készségek előfeltételei a foglalkoztatásnak előtérbe kerül a munka alapú tanulás – a gyakorlati készségek fejlesztése nemzetközi dimenzió erősíti az érdeklődést a szakképzés iránt – a fiatalokat már nem korlátozzák országhatárok együttműködés = fejlődés és modernizáció (ezt támogatják a tanulói, tanári és döntéshozói mobilitások) járt utaktól eltávolodó megoldások (Erasmus Pro pilot program)

13

14

15

16 Együttműködési lehetőségek
Erasmus+ programok (köznevelés, szakképzés) mobilitások jó gyakorlatok, innovációk cseréje stratégiai partnerségek ágazati szakképzettség-fejlettségi szövetségek szakpolitikai reformfolyamat támogatása Határtalanul program Interreg-IPA Magyarország-Szerbia Határon Átnyúló Együttműködési Program kapcsolódás felsőoktatási projektekhez ENIRDELM projekt EdLead program – vezetőképzés

17 Minél több jelentkezőt várunk! Munkahelyet keresek!
Piacképesek-e az oktatott szakmáink? PÁLYAKEZDŐK FELNŐTTKÉPZÉS SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK Alkalmazható tudást kérek! Piacképes szakmákat finanszírozzunk inkább! DÖNTÉSHOZÓK MUNKÁLTATÓK 17

18 ÁLLÁSKERESŐK DÖNTÉSHOZÓK SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK FEJLESZTÉSI PROGRAMOK MUNKÁLTATÓK PÁLYAKEZDŐK FELNŐTTKÉPZÉS SZÜLŐK

19 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Szegedi Szakképzési Centrum
Móravárosi Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája


Letölteni ppt "Határokon átívelő projektek."

Hasonló előadás


Google Hirdetések