Orvos-beteg kapcsolat- epilepsziás betegek együttműködési jellemzői dr. Békés Judit OITI Medical Tribune konferencia 2010 október.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Barabás Katalin november 5.. Mentor-rendszer Egyetemi életvezetési tanácsadó (Szenes Márta) Egyetemen kívüli lehetőségek: egyetemi lelkészségek,
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Szabadulás előtt megváltozunk? Mentori tapasztalatok Nagy Kornél október 11.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
A szakiskolák aktuális problémái
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
1Transzplantációs Alapítvány
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban
Hajléktalanokért Közalapítvány
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A beteggé válás folyamata
A szociális és egészségügyi (pszichiátriai, addiktológiai) ellátás összekapcsolása RSZTOP-3 projekt kísérőintézkedések képzés 2017.
Kognitív viselkedés-tréning cukorbetegek és veszélyeztetettek számára
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Felhasználóképzés a kórházban
Munkahelyi stressz HR-es szemmel
Munkanélküliség.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
A pszichológiai segítségnyújtás lehetőségei
Iskolai szociális segítő
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Stratégiai gondolkodás
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Orvos-beteg kapcsolat- epilepsziás betegek együttműködési jellemzői dr. Békés Judit OITI Medical Tribune konferencia 2010 október

Epilepsziára jellemző adatok önsegítő csoport definíciója: a páciens készsége, hogy együttműködjön a diagnosztikus és terápiás eszközökkel 40 % nem-együttműködés ( %) Rohamszaporulat (egészségügyi költségek, veszteségek: munkahely, kapcsolatok, anyagi pl. biztosítás) SUDEP Sudden unexplained death in epilepsy– fiatal felnőttek Kik hatnak a beteg-együttműködésre ?

Mi tartozik az együttműködés körébe Gyógyszerszedés Vizit megjelenés Életvezetési javaslatok, esetleges korlátozások Otthoni roham feljegyzések Lehet-e az nem-együttműködésnek pozitív funkciója?

Együttműködés -a betegség elfogadásán alapul folyamat – változik – krízisek függ: Betegség lefolyás Életkor, élethelyzet amikor jelentkezik Életkori változások

Betegség lefolyás az első rosszullét jelentkezése az epilepszia diagnózis közlése (seizure disorder?) az első nyilvános rosszullét jelentkezése az első roham alatti sérülés elszenvedése terápiás kudarc (új gyógyszerek, érzelmi hullámvasút) az epilepszia sebészeti kezelésének problémáis (felvetése, kivizsgálás utáni elvetése, részleges siker) jelentős javulás, teljes tünetmentesség

Epilepszia veszélyeztetheti Koherencia élménye (sense of coherence) Én-hatékonyság (self efficacy) Kontroll Tanult tehetetlenség

A diagnózis elfogadási folyamatának elemei Tagadás Veszteségek - aktuális és jövőbeli Szorongás, aggodalmak Kontroll elvesztése és visszaszerzése Megküzdési stratégiák (információ kereső és átcímkéző stratégiák megerősítése!)

Életkori változások – főbb funkciók Csecsemőkor, kisgyermekkor – család Serdülők – identitás válság párkapcsolat létesítése, családtervezés, terhesség, szülés pályaválasztás, egzisztencia teremtés

Betegség percepciók, reprezentációk Kognitív leképezés elemei-együttműködés Beazonosítás, label Oksági tulajdonítás Idői jellemzők Következmények Kontroll –külső-belső-véletlen Én-betegség viszony

Prioritás és változásai Rohammentesség Gyógyszer mellékhatás Életmód, korlátozások, titok

Kiemelt csoport-serdülők Kamaszok: együttműködés 48 %- életkori jellemzők + rövidebb betegség fennállás, + fizikai aktivitás, sport - hardiness + jó motiváció és energiaszint, akaraterő, a betegség elfogadása + támogatás az orvos, a szülők és a kortársak részéről - a betegség veszélyezteti a társas életet 60% - orvosokat csak a betegség érdekli, nem ők - az orvosok és nővérek utasításokat adnak és maguk között hozzák meg a döntéseket megbeszélés helyett Kyngas H.,2000

Az együttműködést akadályozó tényezők Gyógyszeres előírás komplikáltsága Kényelmetlen időzítés Gyakori vagy komplikált szedési séma Instrukciók félreértése Korlátozott hozzájutás a gyógyszerekhez hiányos vagy nem-létező ártámogatás felírási jogosultságok időhiány a gyógyszerek beszerzésében Hiányos felvilágosítás Hiányos tájékoztatás a gyógyszerek alkalmazásáról Hiányos ismerete a betegségnek, állapotnak Hiányos megértése a gyógyszeres kezelés értelmének

Az együttműködést akadályozó tényezők/2 Medicinális tényezők Kedvezőtlen mellékhatások ( pl. koncentráció zavar, kozmetikai hátrányok stb.) A rohamok kognitív hatásai, memóriazavar Más komorbiditási tényezők

Az együttműködést akadályozó tényezők/3 Pszichoszociális tényezők Csökkent érzelmi támogatás a család, barátok részéről (anyai Expressed Emotion) Nem jól működő kapcsolat az eü. személyzettel Félelem a mellékhatásoktól, az addikciótól A betegség tagadása Anyagi, szociális tényezők Gyógyszerelhagyás kipróbálása – el nem fogadás Életvezetési nehézségek Csökkent rohamszám mely lazább felfogáshoz vezet (?)

Az együtt működést javító stratégiák, intervenciók - gondozási beavatkozási lehetőségek Jó kapcsolat kialakítása, megfelelő idő és gondozási körülmények biztosítása, gyakoribb gondozási alkalom és egyénre szabott időpont biztosítása Egyénre szabott gyógyszerszedési rezsim kialakítása (ideálisnak a napi kétszeri alkalom tűnik – fontosabb, mint az, hányfajta gyógyszert kell szednie) ha szükséges tréning biztosítása Egyéni mérlegelése a terápiás haszonnak és az életvezetést befolyásoló gyógyszer mellékhatásoknak (kognitív, kozmetikai stb. tényezők) Oktatás, képzés, információ biztosítása –ha lehet pszichoedukációs formában Írásos információs anyagok biztosítása

Az együtt működést javító stratégiák, intervenciók Megérteni a páciens betegséghez való viszonyát és követni ennek változását Megérteni a gyógyszerekhez kapcsolódó hiedelmeit, véleményét, észlelni ennek változásait Együttműködési zavar esetén pszichológiai konzultáció igénybevétele, egyes nehezebb szélsőségesebb esetekben – esetmegbeszélési lehetőségek Kihasználni a beteg szervezetekben, önsegítő szervezetekben rejlő lehetőségeket Kérdezni, kérdezni, kérdezni – megítélésmentes attitűd

Egy módszer az együttműködés javítására - pszichoedukáció Több napos „Képzett beteg” tanfolyam Interaktív előadások váltakoznak csoportos beszélgetésekkel hozzátartozók részvétele csoporttag

Pszichoedukáció - hatás és feed-back 1. Kérdőíves felmérés – szorongás csökkenése, coping – kihívás irányában való változás 2. Feedback kérdőív 2.1. ELŐADÁSOK Témák:*** rohamformák, e. típusok ** gyógyszeres kezelés, * szex- terhesség – gyermekvállalás több: - memória - pszichológiai témák, stressz - társadalmi előítélet ? Roham videó-vetítés

Pszichoedukáció - hatás és feed-back 2.2. MUNKACSOPORT : érzések, vélemények kifejezése, problémák felvetése, megbeszélése sorstársak és azok tapasztalatai, megoldásai megismerkedés másokkal, akik hasonló helyzetben vannak társasági helyzet-izoláció Pl. adolescens pszichoedukációs csoport – referencia csoport kialakítása

Speciális gondozási problémák Teljes gyógyszer elutasítás Elhagyási igény Bizalmi kérdések – járművezetés és az együttműködő és a nem együttműködő páciens Kimondható-e és ha igen milyen esetben az, hogy nem vállaljuk a beteg további kezelését?

Együttműködés biztosítása Preventív szemlélet