Képességek és pályaválasztás Harkányi Adrienne Munka - pálya tanácsadó szakpszichológus.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A kulcskompetenciák.
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Életpálya-építés fiatalkorban
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Képesség? Kompetencia?.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
Projektmunka.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A team-munka elméleti alapjai
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A történelmi tanulás sajátosságai
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Autonómia és felelősségvállalás
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Kompetencia -eredményesség
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Érzelmi intelligencia
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Reflektív gondolkodás
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere Dr Baloghné Nagy Katalin pályaorientációs tanácsadó 2013 / 2014.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A pályaorientációs konzultáció. A pályaorientáció fogalma: A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely az igénybevevő egyéni igényeinek figyelembevételével.
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Tervezési folyamat.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Kompetencia kézikönyv A szakmai és személyes bemeneti kompetenciák mérésére vonatkozó módszertani ajánlások munkaadók számára.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Előadás másolata:

Képességek és pályaválasztás Harkányi Adrienne Munka - pálya tanácsadó szakpszichológus

Képességek  Velünk született adottságokból fejlődnek ki.  A környezettel való kölcsönhatás során alakulnak ki.  Cselekvéseink feltételeit biztosítja →  Cselekvésekben, tevékenységekben nyilvánulnak meg.  Fejleszthetőek! /biz. határok között/  Struktúrába szerveződnek.  A képességnyalábok fejlődési üteme egyénenként eltér. Fajtái  Általános képességek  Speciális képességek / szakmai képességek  Kulcsképességek

Kompetencia fogalma Nagy József: XXI. század és nevelés Osiris (2002) Kompetencia ábrája alapján

Kompetenciák

Kulcsképességek és életpálya-építés

Életpálya-építés

Életpálya-építést segítő, befolyásoló tényezők

Kulcsképességek a munka világában  A fogalom megalkotója Dieter Mertens (1974.)  A munka világában folyamatos és gyors ütemű változások mennek végbe, melyek hatására a munkáltatók új típusú elvárásokat fogalmaznak meg a munkavállalókkal szemben.  Átfogó jellegűek - szakmán felüli képességeknek is nevezik.  Nem köthetőek egy meghatározott tevékenységhez, hanem szélesebb területeken, más tevékenységek vonatkozásában is felhasználhatóak,  Túlmutatnak a hagyományos szakmai ismereteken és készségeken, mivel nem csak a munka világának szakmai- funkcionális elvárásit, hanem az egyre inkább előtérbe kerülő szociális és személyes kompetenciák meglétével kapcsolatos igényeket is kielégítik.  Tartós jellegűek, ellenállnak a változásoknak, és a megváltozott körülmények között is folyamatosan alkalmazhatók.

A legfontosabb kulcsképességek Mertens (1977) és Werner á Brassard (1992) Marco Siegrist(1995) 1.Problémamegoldó képesség és kreativitás 2.Tanulási és gondolkodási képesség 3.Indoklási és értékelési képesség 4.Kooperációs és kommunikációs képesség 5.A felelősségvállalás képessége 6.Önállóság és teljesítőképesség + 7.Stressz-tűrő képesség /Bajusz Klára(2001) 8.Nyitottság, kompromisszumkészség 9.Egy munkafolyamat racionális megszervezése, /Maróti Andor (2001) 10.Idővel, energiával és anyaggal való takarékosság, 11.Lényeglátás, 12.Döntéskészség, Gergely Gyula (2004) – nem önmagukban létező, elkülöníthető képességek- mivel az ismeretek a készségekkel és képességekkel hierarchikusan szerveződő rendszert alkotnak.

Kulcsképességek fejlesztése Kulcskompetenciák az oktatásban

Tanulási és gondolkodási képesség  Információhoz való hozzáférés,  Információválogatás, -értékelés és -rögzítés speciális készségei, Szükségünk van az információ és tudás közötti különbségek értékelésének fejlesztésére is. Információhoz jutás nem garantál tudást! Az embereknek szükségük van készségekre ahhoz, hogy az információforrásokból személyes és közös tudást teremtsenek.

Problémamegoldó képesség és kreativitás  Váratlan, új helyzetek - mozgósítják különféle helyetek kezelésére, megoldására irányuló képességeinket. (kreativitás, tervezés, elemzés stb.)  Újszerű, szokatlan ↔ már bevált, rutinszerű megoldások  A probléma keletkezhet: a)szociális, személyközi kapcsolatokban, b)munka, feladat jellegű, c)e kettő kevert arányú változata.

Indoklási és értékelési képesség  Lényeglátás, fontos tartalmak megragadása,  Információk kapcsolatainak vizsgálata,  Információ osztályozása és rendezése  Jó érvek, vitára ösztönző feltételezések megfogalmazása  Hipotézisek felállítása, előrejelzések készítése, a tények vizsgálata és következtetések levonása  Problémák és döntések azonosítása, elemzése, lehetőségek és alternatívák feltárása, problémamegoldás és az eredmények értékelése  Kreatív gondolkozás, új nézőpontok, problémák és/vagy megoldások aktív keresése, innovatív és kockázatvállaló viselkedés

Kooperációs és kommunikációs képesség  Másokkal való együttműködés különféle kontextusokban, eltérő célokkal és szándékokkal.  Kollektív célok azonosítása, értékelése és megvalósítása.  A felelősség meghatározása a csoportban, különböző szerepek (például vezető, csoporttag) betöltése.  Másokhoz fűződő jó kapcsolatok és a csoportban való együttlét jó érzésének kialakítása.  E egyéni különbségek elfogadása, a konfliktusok megbeszélése és feloldása.  Társakkal való kapcsolatfelvétel és fenntartás.  Kontaktusok irányítása, a kapcsolatok fejlesztése, hosszabb távon történő fenntartására törekvés.  Verbális és nem verbális eszközök: /pl. szemkontaktus, értő figyelem adása – vétele, partner meghallgatása, adekvát visszajelzések, tisztázó kérdések alkalmazása, adekvát nyelvhasználat/ /pl. szemkontaktus, értő figyelem adása – vétele, partner meghallgatása, adekvát visszajelzések, tisztázó kérdések alkalmazása, adekvát nyelvhasználat/

A felelősségvállalás képessége  Megbízhatóság  Elköteleződés  Belátási képesség /következmények elővételezése  Rugalmasság és alkalmazkodóképesség  Kezdeményező képesség és önirányítás  Minta nyújtás, hitelességre törekvés /kongruencia  Produktivitás és elszámoltathatóság  Vezetői - irányítói szerep betöltése

Személyes eredményesség Önállóság és teljesítőképesség  Képesség saját magunk elismerésére, saját teljesítményünk értékelésére, a visszajelzések fogadására és az azokra való reagálásra.  Személyes célok azonosítása, értékelése és megvalósítása, beleértve a fejlesztéssel és értékeléssel kapcsolatos akcióterveket.  Olyan személyes képességek fejlesztése, amelyek segítenek új és nehéz helyzetekben, például kezdeményezés, rugalmasság és kitartás, amikor nehézségek adódnak  Önbizalom és képesség az önérvényesítésre  Önálló cselekvés a személyes identitásnak és személyes értékeknek megfelelően. és személyes értékeknek megfelelően.

Ajánlott honlapok, olvasmányok  Nemzeti Pályaorientációs Portál (NPP ): „Keresők” fül alatt: „Keresők” fül alatt:  Foglalkozások (FEOR)  OKJ Szakképesítések „Tudástár” fül alatt: „Tudástár” fül alatt:  Szakmabemutató mappák,  Szakmabemutató filmek „Kérdőívek” fül alatt: „Kérdőívek” fül alatt:  Különböző korosztály számára kidolgozott önbecslő kérdőívek  /kulcskompetenciak /kulcskompetenciak /kulcskompetenciak Kulcskompetenciák a középiskolák végzős osztályaiban (Majella O'Shea, Majella Dempsey) A kulcsképességek beágyazása a felső középiskolai tantervbe Írországban  Kulcsszó: Kulcsképességek Kulcsszó: Kulcsképességek   Dr. Kenderfi Miklós (2011) Szent István Egyetem   8. fejezet - Pályaorientáció módszertana II.

Köszönöm a figyelmet! Jó csoportmunkát!