Előadó: Somlai Szilárd munkabiztonsági szakelőadó Munkavédelmi érdekképviselet X. KÖZFORGALMÚ ÉS VÁROSI VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSÉIG Konferencia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
A Z ÜZEMI TANÁCSRA VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
1 ÉRDEKVÉDELEM- ÉRDEKKÉPVISELET Munkavédelmi képviselők, munkavédelmi bizottságok részvétele a vállalati, illetve hatósági munkavédelmi ellenőrzésben.
BALESET TÖRTÉNT! MIT TEGYEK? MÉSZÁROS GYÖRGY MUNKAVÉDELMI FELÜGYELŐ.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
A munkáltatók munkavédelmi kötelezettségei (2009. március 04.) Juhász Zoltán (20)
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
PIHENŐIDŐK. 1. Pihenőidő fajtái 2. Rövid pihenőidők 3. Szabadság 4. Rendkívüli szabadidők.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
Tanulószerződés-kötés
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Az „első lépés” TÁMOP
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Fenntartható utak Jogi Bizottság
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A jogszerű és hatékony foglalkoztatás lehetősége kollektív szerződésben Pécs, Előadó: dr. Nemeskéri-Kutlán Endre Munkajog vezető.
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Dr. Kovács László Főtitkár
JSA/LMRA – Veszélyazonosítás a munkavégzés előtt
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
Közfoglalkoztatásból a versenyszférába- segítő munkaerőpiaci program
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A MUNKAVISZONY FOGALMA ÉS AZ MT. HATÁLYA
Körmöczi Márta Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
A munkaviszonyból származó jogok és kötelezettségek
Készletek transzformációja
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Családi vállalkozások
A munkaviszonyból származó jogok és kötelezettségek
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Előadó: Somlai Szilárd munkabiztonsági szakelőadó Munkavédelmi érdekképviselet X. KÖZFORGALMÚ ÉS VÁROSI VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSÉIG Konferencia december

 Munkavédelmi képviselő: olyan, a munkavállalók által választott személy, aki a munkáltatóval való együttműködés során képviseli az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéssel összefüggő munkavállalói jogokat és érdekeket.  a dolgozók maguk közül titkos szavazással választanak meg és felhatalmazzák azzal, hogy érdekeiket, problémáikat képviseljék a munkáltató felé. Munkavédelmi érdekképviseletek működése

Az Mvt. 70/A.§ (1) bek. figyelembevételével a munkavállalók a munkavédelmi képviselőt (képviselőket) jogosultak választani. Ennek érdekében munkavédelmi képviselő választást kell tartani:  minden olyan szervezeti egységnél, ahol az Mt. hatálya alá tartozó munkavállalók létszáma legalább 50 fő;  az 50 főnél kevesebb létszámú szervezeti egységnél, amennyiben a Társaságnál működő szakszervezet, üzemi tanács, vagy a munkavállalók többsége kezdeményezi a munkavédelmi képviselő választást (…). Munkavédelmi érdekképviseletek működése

 Ha a munkáltatónál a dolgozók nem választottak munkavédelmi képviselő/ke/t, a szakszervezetnek kell betöltenie a munkavédelmi érdekegyeztetés feladatát  Ahol nem választanak mv-i képv. és nem működik se szakszervezet, se Üzemi Tanács  A munkáltatónak közvetlenül kell a munkavállalókkal tanácskoznia  Ebben az esetben a dolgozó az Nemzeti Munkaügyi Hivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatóság (régen OMMF) Tanácsadó Szolgálatát veheti igénybe. A tanácsadó központok elérhetősége az (OMMF) honlapján olvashatóak. A tanácsadás ingyenes és anonim. Munkavédelmi érdekképviseletek működése

 Munkavédelmi képviselővé az a cselekvőképes munkavállaló választható, aki legalább 6 hónapja a munkáltatóval szervezett munkavégzésre irányuló jogviszonyban áll.  A munkavédelmi képviselőt egyenlő, titkos és közvetlen szavazással 5 (öt) évre választják.  A munkavállalók néhány főt foglalkoztató munkáltatónál is jogosultak képviselőt választani. Munkavédelmi érdekképviseletek működése

 A képviselők lehetőleg olyan számban kerüljenek megválasztásra, amit a területen folyó tevékenység jellege indokol, illetve amennyien el tudják látni a munkavédelmi képviseletet úgy, hogy egyben érvényesüljön a gazdasági racionalitás is.  sok helyen a munkáltatók még most is a munkavédelmi képviselőt úgynevezett „belső ellenségnek” tekinti, aki csak piszkálódik, állandóan jelzi a különféle problémákat, ott „nyüzsög” ahol éppen nem kellene! Munkavédelmi érdekképviseletek működése

Nem választható munkavédelmi képviselővé az,  aki munkáltatói jogot gyakorol, illetve a munkáltató vezetőjének közeli hozzátartozója,  aki a választási bizottság tagja,  valamint az, aki a munkáltatónál munkaviszony keretében főtevékenységként munkavédelmi (munkabiztonsági, foglalkozás- egészségügyi stb.) feladatot lát el. Munkavédelmi érdekképviseletek működése

 A munkáltató köteles a munkavállalókat és természetesen a vezetőket is tájékoztatni a megválasztott munkavédelmi képviselők személyéről.  ismerjék meg a dolgozók, hogy munkavédelmi ügyekben kihez, vagy kikhez lehet fordulniuk.  A képviselő személyének ismerete különösen akkor nagyon fontos, ha munkabaleset következik be, hiszen a munkavállaló „érdekeit” a munkavédelmi képviselő képviseli.  sok esetben előfordul, hogy a sérült azonnal kórházba kerül, és így nem lehet ott a helyszíni szemlén, Munkavédelmi érdekképviseletek működése

 néhány vállalatnál a munkáltatók arra hivatkoztak, hogy a „dolgozók nem akartak” munkavédelmi képviselőket választani.  ha az ellenőrzést tartó munkavédelmi felügyelő a választás elmulasztását számon kéri, akkor ezt az állítást a munkáltatónak bizonyítania kell,  olyan hiteles nyilatkozat fogadható el, melyben a dolgozók nyilatkoznak, hogy nem vállalják a képviselővé való jelölésüket és nem kívánnak munkavédelmi képviselőt választani, Munkavédelmi érdekképviseletek működése

 a munkahelyek, a munkaeszközök és egyéni védőeszközök biztonságos állapotáról;  az egészség megóvására és a munkabalesetek megelőzésére tett intézkedések végrehajtásáról;  a munkavállalóknak az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre történő felkészítéséről és felkészültségéről;  egyéb, az Mvt.-ben és a végrehajtására kiadott rendeletekben meghatározottak teljesüléséről. A munkavédelmi képviselő jogosult meggyőződni:

 Kihez fordulhat a dolgozó jogorvoslatra, ha munkavédelmi szempontból szabálytalan munkavégzésre kényszerítik? Ha elbocsátják a panaszkodót, a szakszervezet eljár-e az érdekében, illetve mennyire lehet „bátor” egy munkavédelmi képviselő?  Sajnálatos módon, legalább három területen a munkavédelmi képviselők jogai, illetve munkajogi védelme jelentős mértékben lefaragásra került. A munkavédelmi képviselők munkajogi védelme

A munkavédelmi képviselő munkaviszonyának a munkáltató által rendes felmondással történő megszüntetéséhez is a Munkavédelmi Bizottság előzetes egyetértése volt szükséges. Ez a védelem az új Mt szerint már csak a kijelölt tisztségviselőkre igaz, amely kijelölések száma mindenkor az önálló telephelyi munkavállalói létszámtól függ, vagyis ebből következően nem minden munkavédelmi képviselőt illet már meg ez a védelem. A munkavédelmi képviselők munkajogi védelme

Korábban léteztek a kirendelés, kiküldetés, átirányítás, más munkáltatónál történő foglalkoztatás, fogalmai amelyek, a képviselői megbízatást betöltő munkavállalóval szembeni, foganatosításához a bizottság (Munkavédelmi Bizottság) vagy ha ilyen nem működött, akkor a munkavédelmi képviselőt megválasztó munkavállalók előzetes egyetértése volt szükséges. Az új Mt. a fentieket röviden „munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás”-nak nevezi és a munkáltató most már egyoldalúan is jogosult akár 44 beosztás szerinti munkanap erejéig elrendelni ezt, néhány kivételtől eltekintve, bármelyik munkavállalója, akár a munkavédelmi képviselő számára is. A munkavédelmi képviselők munkajogi védelme

A munkajogi védelem korábban a munkavédelmi képviselőt megbízatásának idejére, illetve tisztsége megszűnését követő további egy évig illette meg (feltéve, hogy tisztségét legalább 6 hónapon keresztül gyakorolta). Az új Mt. már úgy rendelkezik, hogy a munkavédelmi képviselő megbízásának megszűnését követően a védelem már csak 6 hónapig marad érvényes, ráadásul ehhez legalább egy évig kell tisztségét betöltenie, de ami ennél is fontosabb, hogy a kijelölt tisztségviselők körébe kell tartoznia. A munkavédelmi képviselők munkajogi védelme

 Mindezek után amennyiben a munkavédelmi képviselő kijelölt tisztségviselő is volt és „sokat ártott” a munkáltatónak, megbízatásának lejártával, szinte azonnal kezdhet munkát keresni, hiszen fél év múlva könnyen az utcán találhatja magát.  A munkajogi védettség, valamint a kedvezmények korábbi szintjét javasoljuk, az új Mt. életbelépését megelőző időszaknak megfelelően, visszaállítani. (Liga program) A munkavédelmi képviselők munkajogi védelme

1. (…) 2. Javasoljuk elvégezni a munkavédelemmel kapcsolatos jogszabályok felülvizsgálatát, korszerűsítését. 3. Javasoljuk az egészségmegőrző programok szélesebb körű kiterjesztését. 4. Javasoljuk fejleszteni a vezetők, irányítók munkavédelmi szemléletét. 5. Javasoljuk a mikro- kis- és középvállalkozások munkabiztonság- politikájának fejlesztését. 6. Javasoljuk a védőeszközök körét kiterjeszteni (a munkaruházat- védőruházat kérdései). 7. Javasoljuk a szakképzésbe beépíteni a helyes munkabiztonsági szemléletet, gyakorlatot. 8. (…) 9. Javasoljuk a pszichoszociális kockázatok csökkentését. A Liga program munkavédelmi fejezete

Köszönöm a figyelmet!