Halgazdálkodási Tanszék XXXIX. Halászati Tudományos Tanácskozás május NAIK Halászati Kutatóintézet Szarvas EGYES GAZDASÁGILAG FONTOS HALFAJOK KÜLÖNBÖZŐ KOROSZTÁLYAINAK SZÁLLÍTÁSA SORÁN A SZÁLLÍTÓKÖZEGBEN VÉGBEMENŐ VÁLTOZÁSOK VIZSGÁLATA Hegyi Árpád, Nagy Bettina, Németh István, Küllő Márk, Horváth Tamás, Pilászy György, Bacsa László, Urbányi Béla
Halgazdálkodási Tanszék Bevezetés, célkitűzés Magyarországon egyik első forgalomba állított halszállító autója Hazai halszállítási technológia Óriási megtermelt érték egy-egy járművön, vagy szerelvényen A termelő kiszolgáltatott a sofőrrel szemben A hosszú távú szállításnak kockázata rendkívül nagy A cél: minél több hal szállítása egyszerre Az ok: magas üzemanyag költség, útdíj stb. A munkánk célja, célkitűzése Biztonságosabb szállítási technológia kidolgozása
Halgazdálkodási Tanszék Módszertan Biztonságosabb szállítási technológia kidolgozása Probléma: nem ismertek pontosan a szállító közegben lejátszódó folyamatok Számos halfaj és különböző korosztályának szállítását vizsgáltuk, hogy képet kapjunk a vízben felhalmozódó legfontosabb kémiai vegyületekről Vizsgált fizikai és kémiai paraméterek Vízhőmérséklet, Oxigén koncentráció, Oxigén telítettség, pH érték, Fajlagos vezetőképesség, Összes-ion koncentráció, NO 2 NO 3 NH 4 NH 3 ∑N PO 4
Halgazdálkodási Tanszék PONTY IVADÉK FÓLIAZSÁKOS SZÁLLÍTÁS ATADOK 1 db fóliazsák 20 liter tóvíz 40 liter oxigén 300 db előnevelt ponty Szállítási idő 3 óra
Halgazdálkodási Tanszék PONTY IVADÉK FÓLIAZSÁKOS SZÁLLÍTÁS
Halgazdálkodási Tanszék PONTY IVADÉK FÓLIAZSÁKOS SZÁLLÍTÁS
Halgazdálkodási Tanszék PIACI PONTY SZÁLLÍTÁSA SZIGETELT HALSZÁLLÍTÓ KÁDAKBAN ATADOK 3 db 2 m 3 -es tartály 0,9-0,9 m 3 liter kútvíz kg piaci ponty Szállítási idő 1 óra
Halgazdálkodási Tanszék PIACI PONTY TARTÁLYOS SZÁLLÍTÁSA
Halgazdálkodási Tanszék PIACI PONTY TARTÁLYOS SZÁLLÍTÁSA
Halgazdálkodási Tanszék Miért fontosak számunkra ezek a vizsgálatok?
Halgazdálkodási Tanszék ÚJ TÍPUSÚ HALSZÁLLÍTÓ FELÉPÍTMÉNY PROTOTÍPUSÁNAK KIALAKÍTÁSA
Halgazdálkodási Tanszék A PROTOTÍPUS ELŐNYEI A sofőr folyamatosan adatokat kap a fülkében elhelyezett tabletre – Három színnel jelöljük az adatokat (zöld, sárga, piros) – Az esetleges beavatkozási módokra javaslatot kap a sofőr Változtatható a mérési gyakoriság A halas gazda nyomon követheti a szállítmány aktuális állapotát További vizsgálatok, célok Olyan anyagok keresése és kipróbálása, amelyek a halszállítást biztonságosabbá tehetik!
Halgazdálkodási Tanszék Köszönöm a figyelmet! MUNKÁNKAT AZ „ÉLŐHAL SZÁLLÍTMÁNYOZÁS KULTÚRÁJÁNAK ÉS TECHNOLÓGIÁJÁNAK KOMPLEX FEJLESZTÉSE PIACORIENTÁLT KUTATÁSSAL” CÍMŰ PROJEKT GOP ) TÁMOGATTA