LNG lehetséges import beszerzési forrásai. A világ LNG piaca 2015-ben a globális nemzetközi LNG kereskedelem volumene elérte a 244,8 millió tonnás értéket,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Infláció Készítette: Beck Petra Pap Bettina.
Advertisements

ÖKO-Pack Nonprofit Kft.
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
Állóeszköz-gazdálkodás
A Budapesti Értéktőzsde Részvénytársaság éve december 15. Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde.
Az éghajlatváltozás problémája egy fizikus szemszögéből Geresdi István egyetemi tanár Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar.
M AGYAR É DESSÉGGYÁRTÓK S ZÖVETSÉGE H ÚSVÉTI SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ április 7.
VÁLSÁGÁLLÓ PORTFÓLIÓMENEDZSMENT KILÁTÁS A ‘B’ ÉPÜLETBŐL május 11. Sellyey Tamás, Indotek Group.
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Forfaiting (forfetírozás)
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
ENERGIABIZTONSÁG 2009 Földgáz és energiabiztonság Rahóty Zoltán E
A piac Szakiskola.
A köles kül- és belpiaca
Üdvözlöm Önöket a Mezőgazdasági Megoldások és Együttműködés Konferencián! Harkány, Magyarország Június 2009 John Heisdorffer Az Iowai Szójaszövetség elnöke.
Tévhitek és tények a részvénybefektetésekkel kapcsolatban Jaksity György, a BÉT Igazgatósága elnökének sajtótájékoztatója.
Értékesítési csatornák
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
A BRIC-országok jövője
A VILÁGGAZDASÁG VEZETŐ HATALMA
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
A NEMZETGAZDASÁGOK VILÁGGAZDASÁGI SZEREPKÖRÉNEK VÁLTOZÁSA
Makroökonómia Mundell-Fleming.
Exporttal és importtal kapcsolatos okmányok
Magyarország szója importja
III. A logisztika jövője
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Globalizáció, avagy a nemzeti energiapolitikák alkonya MAGYAR ENERGETIKAI STRATÉGIÁK-műhelyvita június 2. Hegedűs Miklós GKI Energiakutató Kft.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Cementipari észrevételek és javaslat november 20. a es időszak tervezett CO 2 kvóta kiosztásával kapcsolatban MAGYAR CEMENTIPARI SZÖVETSÉG.
Cím Petz Raymund, kutatásvezető december 6. Az üzleti és lakossági felmérésekből származó „sentiment” indikátorok.
Összehasonlító gazdaságtan A globalizáció hatása a gazdasági rendszerek változására.
A másodlagos élelmiszer-ellenőrzésekhez kapcsolódó szakmai kihívások a gyártók, feldolgozók szemszögéből. Az új szabályozás hatása a magyar termékek piaci.
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére október 15.
Nyereség, fedezetei pont fedezeti hozzájárulás
MTA Regionális Kutatások Központja A Duna-Tisza köze mezőgazdasága és a DTCS Madari Jenő tanulmánya alapján Farkas Jenő Zsolt MTA RKK Alföldi Tudományos.
 A világ 20 legnagyobb légikikötője közül 14 itt található (Chicago,New York, Dallas, Los Angeles, Atlanta, STB....).
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
ben Európában telepítették a világ napelemes rendszereinek 70%-át, 2013-ban ez az arány már csak 28% volt, - az új PV (photovoltaic - fotovillamos.
Változások és trendek a műtrágya világpiacon Olaf Günther-Borstel
A sertéstenyésztés közgazdasági szerepe. A világ sertésállományának változása 2002-ben mintegy 1,2 milliárd db 90 millió t vágósertés Legjelentősebb sertéstenyésztő:
A tej és tejtermékek közös piaci szervezete
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nemzetközi gazdaságtan – feladatmegoldások
Előzmények, jellemzők munkavállaló, 2500 cég vagy vállalkozó,
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
„ENERGIA KÖRKÉP” BPMK Kihelyezett elnökségi ülés Kolozsvár, Dr. Molnár László okl. gépészmérnök Dr. Kontra Jenő Ph.D., egyetemi tanár.
A magán-munkaközvetítők évi tevékenysége Foglalkoztatási és Szociális Hivatal augusztus 2.
A FÖLDGÁZELLÁTÁS HELYZETE Dr. Magyari Dániel Budapest 2011 MÁRCIUS.
Az orosz piac lehetőségei február 1. Miskolc Dr. Szécsiné Bányai Ilona.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
11. tétel.
Ingatlanpiac bemutatása
Üzleti terv bemutatása
Vállalati terv bemutató
A mátrai ligniterőmű fejlesztése
Készítette: Koleszár Gábor
Beutazás hatása a buszos turizmusra, tendenciák
A REGIONÁLIS INTEGRÁCIÓK
A regionális gazdasági integrációk
Fizetési mérleg jelentés április
Készítette: Koleszár Gábor
Adatszolgáltatói terhek csökkentése a külkereskedelmi statisztikában
Intermodális vasúti szállítmányozás
Állóeszköz-gazdálkodás
Előadás másolata:

LNG lehetséges import beszerzési forrásai

A világ LNG piaca 2015-ben a globális nemzetközi LNG kereskedelem volumene elérte a 244,8 millió tonnás értéket, mely rekordnak számít. Ezen belül, a nem hosszú távú szerződéseken keresztül eladott gáz mennyisége 71,9 millió tonna volt. A spot szállítmányok volumene, a teljes kereskedelem 30%-a körül alakul. Négy új importőr ország belépésével – Egyiptom, Jordánia, Pakisztán, Lengyelország – 33-ra bővült az LNG-t vásárló országok száma Két korábbi exportőr ország felhagyott az LNG eladással – Egyiptom, Angola –, így az értékesítő országok száma 17-re csökkent. Az korábbi exportőr országok kiesését, az újonnan termelésbe állított export terminálok kapacitása ellensúlyozza, így összességében nő a termelés. A világkereskedelem volumene az elmúlt években lassan, de stabil ütemben nőtt. A jövőben a regionális piacok közti különbségek eltűnésével és globális piac kialakulásával további bővülés várható, az LNG piacán. A globális LNG kereskedelem alakulása 2015-ben Forrás: IHS, IGU, 2016 Forrás: IGU, 2016

Globális cseppfolyósító kapacitások A globális cseppfolyósító kapacitás 2015 végén, évente 301,5 millió tonna, melynek a kihasználtsága megközelítőleg 84% volt. Az előző évben összesen 10,5 MTPA kapacitású cseppfolyósító terminál épült, miközben összesen 141,5 MTPA – ebből az USA- ban 67, Ausztráliában 53,8 – kapacitás áll építés alatt. Ezen felül, mintegy 890 MTPA kapacitás építését tervezik a további években, elsősorban Észak-Amerikában. További jelentősebb kapacitások állnak építés alatt Oroszországban is, mely az Európai piac számára fontos forrás lehet, azonban a sarkvidéki időjárás, valamint az Oroszországgal szemben bevezetett nemzetközi kereskedelmi szankciók okozta nehézségek miatt, az átadás időpontja az előzetesen tervezettnél későbbre várható. Meglévő és tervezett cseppfolyósító kapacitások a világon Meglévő kapacitás 301,5 MTPA Építés alatt álló kapacitás 141,5 MTPA Tervezett kapacitás 890 MTPA Összes potenciális kapacitás a jövőben 1333 MTPA A jövőben a cseppfolyósító kapacitások nagy arányú bővülése várható. Forrás: IHS, 2016 Cseppfolyósító kapacitások alakulása

Az LNG tengeri szállítása Hajózási díjak és kapacitások alakulása 2015-ben Eddig megrendelt, építés alatt álló flotta A korábban megrendelt hajók előreláthatólag 2020-ig elkészülnek, ami a cseppfolyósító kapacitások későbbi jelentős növekedése miatt, rövid távon tovább növeli az eddig is jelentős szállítási kapacitás túlkínálatot A megrendelt hajók közel harmada még nem rendelkezik hosszú távú szerződéssel, ez a korábbi spekulatív kereslet hatása, mely a következő években fog kapacitás feleslegként realizálódni. Spot hajózási napidíjak alakulása Az Atlanti- és Csendes óceáni spot hajózási díjak fokozatosan elvállnak egymástól, mely az Ázsiai térségre jellemző hosszú távú szerződésekkel és az USA exportjának beindulásával magyarázható A megrendelt hajók elkészültével, a szállítási díjak további általános csökkenése várható, miközben az Ázsiai spot árak fajlagosan továbbra is olcsóbbak lesznek az Európaiakhoz képest. Forrás: IHS, 2016 Forrás: Platts, 2016

Gáztőzsdék árai Az LNG ára hosszabb távon kedvező lehet Forrás: Reuters, 2016 Az USA export piacra lépésével és a szállítási díjak tartósnak ígérkező csökkenésével, lehetőség nyílik a gazdaságos amerikai importra. Amennyiben rögzítjük a szállítási díjakat, valamint a cseppfolyósítás és újragázosítás költségeit, rövid távon a spot szállítmányok gazdaságossága a Henry Hub és az európai tőzsdék spot árának különbségétől függ. A Henry Hub jelenlegi, több mint 7 EUR/MWh-s árelőnye lehetőséget teremt arra, hogy az importőrök akár ebből a forrásból is fedezzék szükségleteiket. Az árak kiegyenlítődése és az LNG homogén világpiacának kialakulása várható, amely kiszámíthatóbb piacot tesz lehetővé. Tőzsdei spot árak

Import terminálok Európa import terminál ellátottsága Európa partvidéki területeinek ellátottsága megoldott, itt már jelenleg is – elsősorban a nyugati területeken –, az keresletnek megfelelő LNG újragázosító kapacitások találhatók. Európa terminál hálózata a kereskedelem szempontjából sem egyenletes, a jelentős spanyolországi kapacitások kihasználásához, a francia hálózatban komoly fejlesztésekre lenne szükség. A közép-európai országok távolabb esnek a meglévő termináloktól és helyenként a vezetékes összeköttetés sem megoldott ezek fejlesztése szükséges. Forrás: GLE Services, 2014 Forrás: IHS, IGU 2016 Import terminálok Európában Elérhető átfejtési lehetőségek

Import terminálok Magyarország bekapcsolódásának kérdései az LNG piacra Teherautós átfejtés Európában Magyarországtól való távolságuk miatt a tartálykocsis átfejtést biztosító terminálokból a szállítási költségek jelentősek. Magyarország számára a Duna-Rajna-Majna csatornán keresztül a folyami szállítás is elérhető lehet, viszont ehhez is infrastruktúra fejlesztésre van szükség.