LNG lehetséges import beszerzési forrásai
A világ LNG piaca 2015-ben a globális nemzetközi LNG kereskedelem volumene elérte a 244,8 millió tonnás értéket, mely rekordnak számít. Ezen belül, a nem hosszú távú szerződéseken keresztül eladott gáz mennyisége 71,9 millió tonna volt. A spot szállítmányok volumene, a teljes kereskedelem 30%-a körül alakul. Négy új importőr ország belépésével – Egyiptom, Jordánia, Pakisztán, Lengyelország – 33-ra bővült az LNG-t vásárló országok száma Két korábbi exportőr ország felhagyott az LNG eladással – Egyiptom, Angola –, így az értékesítő országok száma 17-re csökkent. Az korábbi exportőr országok kiesését, az újonnan termelésbe állított export terminálok kapacitása ellensúlyozza, így összességében nő a termelés. A világkereskedelem volumene az elmúlt években lassan, de stabil ütemben nőtt. A jövőben a regionális piacok közti különbségek eltűnésével és globális piac kialakulásával további bővülés várható, az LNG piacán. A globális LNG kereskedelem alakulása 2015-ben Forrás: IHS, IGU, 2016 Forrás: IGU, 2016
Globális cseppfolyósító kapacitások A globális cseppfolyósító kapacitás 2015 végén, évente 301,5 millió tonna, melynek a kihasználtsága megközelítőleg 84% volt. Az előző évben összesen 10,5 MTPA kapacitású cseppfolyósító terminál épült, miközben összesen 141,5 MTPA – ebből az USA- ban 67, Ausztráliában 53,8 – kapacitás áll építés alatt. Ezen felül, mintegy 890 MTPA kapacitás építését tervezik a további években, elsősorban Észak-Amerikában. További jelentősebb kapacitások állnak építés alatt Oroszországban is, mely az Európai piac számára fontos forrás lehet, azonban a sarkvidéki időjárás, valamint az Oroszországgal szemben bevezetett nemzetközi kereskedelmi szankciók okozta nehézségek miatt, az átadás időpontja az előzetesen tervezettnél későbbre várható. Meglévő és tervezett cseppfolyósító kapacitások a világon Meglévő kapacitás 301,5 MTPA Építés alatt álló kapacitás 141,5 MTPA Tervezett kapacitás 890 MTPA Összes potenciális kapacitás a jövőben 1333 MTPA A jövőben a cseppfolyósító kapacitások nagy arányú bővülése várható. Forrás: IHS, 2016 Cseppfolyósító kapacitások alakulása
Az LNG tengeri szállítása Hajózási díjak és kapacitások alakulása 2015-ben Eddig megrendelt, építés alatt álló flotta A korábban megrendelt hajók előreláthatólag 2020-ig elkészülnek, ami a cseppfolyósító kapacitások későbbi jelentős növekedése miatt, rövid távon tovább növeli az eddig is jelentős szállítási kapacitás túlkínálatot A megrendelt hajók közel harmada még nem rendelkezik hosszú távú szerződéssel, ez a korábbi spekulatív kereslet hatása, mely a következő években fog kapacitás feleslegként realizálódni. Spot hajózási napidíjak alakulása Az Atlanti- és Csendes óceáni spot hajózási díjak fokozatosan elvállnak egymástól, mely az Ázsiai térségre jellemző hosszú távú szerződésekkel és az USA exportjának beindulásával magyarázható A megrendelt hajók elkészültével, a szállítási díjak további általános csökkenése várható, miközben az Ázsiai spot árak fajlagosan továbbra is olcsóbbak lesznek az Európaiakhoz képest. Forrás: IHS, 2016 Forrás: Platts, 2016
Gáztőzsdék árai Az LNG ára hosszabb távon kedvező lehet Forrás: Reuters, 2016 Az USA export piacra lépésével és a szállítási díjak tartósnak ígérkező csökkenésével, lehetőség nyílik a gazdaságos amerikai importra. Amennyiben rögzítjük a szállítási díjakat, valamint a cseppfolyósítás és újragázosítás költségeit, rövid távon a spot szállítmányok gazdaságossága a Henry Hub és az európai tőzsdék spot árának különbségétől függ. A Henry Hub jelenlegi, több mint 7 EUR/MWh-s árelőnye lehetőséget teremt arra, hogy az importőrök akár ebből a forrásból is fedezzék szükségleteiket. Az árak kiegyenlítődése és az LNG homogén világpiacának kialakulása várható, amely kiszámíthatóbb piacot tesz lehetővé. Tőzsdei spot árak
Import terminálok Európa import terminál ellátottsága Európa partvidéki területeinek ellátottsága megoldott, itt már jelenleg is – elsősorban a nyugati területeken –, az keresletnek megfelelő LNG újragázosító kapacitások találhatók. Európa terminál hálózata a kereskedelem szempontjából sem egyenletes, a jelentős spanyolországi kapacitások kihasználásához, a francia hálózatban komoly fejlesztésekre lenne szükség. A közép-európai országok távolabb esnek a meglévő termináloktól és helyenként a vezetékes összeköttetés sem megoldott ezek fejlesztése szükséges. Forrás: GLE Services, 2014 Forrás: IHS, IGU 2016 Import terminálok Európában Elérhető átfejtési lehetőségek
Import terminálok Magyarország bekapcsolódásának kérdései az LNG piacra Teherautós átfejtés Európában Magyarországtól való távolságuk miatt a tartálykocsis átfejtést biztosító terminálokból a szállítási költségek jelentősek. Magyarország számára a Duna-Rajna-Majna csatornán keresztül a folyami szállítás is elérhető lehet, viszont ehhez is infrastruktúra fejlesztésre van szükség.