I. Hit - lex credendi II. Ünneplés - lex celebrandi III. Élet - lex vivendi IV. Imádság - lex orandi
IV. A KERESZTÉNY IMÁDSÁG IV. 1.Az imádság a keresztény életben IV. 2.Az Úr imádsága: Miatyánk
IV.1. Az imádság a keresztény életben ( ) Isten ajándéka, aki elébe siet az ember kéréseinek Az imádság a lélek fölemelése Istenhez, Isten jelenlétébe helyezkedés Azon javak kérése amik üdvösségünkre szolgál/ megegyezik Isten akaratával A Szentháromság egy Istennel, az Atyával, a Fiúval és a Szentlélekkel való elő és éltető kapcsolat IV.1.1. Az imádság kinyilatkoztatása Egyetemes meghívás az imádságra A teremtő oltja az ember szívébe a vágyat, amit bukása után is megőriz Tanúsítják az összes vallások és az Üdvtörténet Isten vonz minden személyt Az imádság kinyilatkoztatása az Ószövetségben Ábrahám Mózes A szemlélődő imádság modellje A csipkebokorban szemtől szembe beszélt vele, mint az ember barátjával beszél (Kiv 33,11) A templom és a király Próféták Zsoltárok
Az imádság teljes kinyilatkoztatása Jézus Krisztusban Kitől tanulta Mikor Hogyan imádkozott a szenvedésben Hogyan tanított bennünket imádkozni Miért hatékony a mi imádságunk Hogyan imádkozott a Szűzanya A Magnificat Az imádság az Egyház idejében A jeruzsálemi közösség imája A Szentlélek az imádságban Az imádság fajtái Áldás Imádás Kérés Közbenjárás Hálaadás Dicséret
IV.1.2. Az imádsághagyománya A hagyomány jelentősége az imádságban A Szentlélek tanítja imádkozni Isten fiait Nem egy belső indíttatás spontán kifejeződése csupán A tapasztalt lelki valóságok szemlélésére, tanulmányozására és megértésére való törekvés Az imádság forrásainál Isten Igéje, Az Egyház liturgiája Az isteni erények A mindennapi helyzetek Az imádság útja Különféle történelmi, társadalmi és kulturális helyzetekhez kötődő útjai vannak A Tanítóhivatal és a katekéták szerepe A keresztény ima útja Krisztus Legalább bennfoglaltan Jézus nevében kell imádkozunk, hogy a Szentlélekben a Fiú által az Atyához járulhassunk A Szentlélek szerepe Az ima belső mestere. Azt sem tudjuk hogy kell imádkozni. Gyöngeségünkben a Lélek siet segítségünkre (Róm 8,26) A máriás keresztény ima A tökéletes „Orans” Hodigitria – megmutatja nekünk az utat, Jézus Krisztust Hogyan kérjük Mária közbenjárását Üdvözléggyel, Rózsafűzér, Paraklisz, Akathisztosz Szívesen imádkozik Máriával és az ő közbenjárást kérve Az imádságra vezetők A szentek közbenjárás Lelkiségi típusok Kedvező helyek Bárhol lehet, de segít a templom; kolostor, búcsújáró, zarándok hely; otthoni imasarok
IV.1.3. Az imaélet ( ) Az imádságnak legkedvezőbb időpontok Minden időpont megfelel Az Egyház javasol egy ritmust Reggeli és esti, étkezés előtt és után, imaórák, vasárnapi Szentmise, liturgikus év ünnepei, jámborsági gyakorlatok. Az imádság módjai A szóbeli ima Összekapcsolja a testet a szív belső imádságával A legbensőségesebb ima sem mondhat le róla Személyes hitből kell fakadnia Miatyánk – Jézus által megtanított tökéletes szóbeli ima Az elmélkedő ima Imádságos reflexió elsősorban a Szentírásból Tevékenységre indítja az értelem, a képzeletet, az érzelmeket, a vágyóképességet, hogy elmélyítse hitünket, erősítse akaratunkat Krisztus követésében, munkálja a szeretetben való egyesülést Istennel. A szemlélődő ima Isten egyszerű szemlélése hitben és szeretetben. Isten ajándéka Krisztusban és a Szentlélekben. Bensőséges barátság Istennel, tudva, hogy szeret bennünket. Szavakkal leírhatatlan élmény, „hétköznapi misztika”.
Az imádság küzdelme Miért küzdelem? Az ima kegyelem, de határozott válasz követel Küzdelem saját figyelmetlenségünkkel állhatatlanságunkkal, környezetünkkel és a Kísértővel Az ember úgy imádkozik, amint él, mert úgy él, amint imádkozik. Kifogások az imával szemben Nincs időm Az ima haszontalan Kedvtelenség a látszólagos eredménytelenség miatt Legyőzésük: alázattal, bizalommal és állhatatossággal lehet. Az ima során jelentkező nehézségek Szórakozottság Elkalandozás – bevonni azt is az imába Visszatérni az Úrhoz Szárazság Akkor is hittel ragaszkodunk, ha semmi vigasztalást nem érzünk Lustaság A lelki restség, ellenszere az éberség és a szív őrzése A bizalom megerősítése Isten meghallgatott és nemet mondott – Legyen meg az ő akarata, ne az enyém Szüntelenül imádkozzatok Időnk a feltámadt Krisztus ideje Jézus ima Jézus „Órájának” imája Főpapi imája az Utolsó Vacsorán
IV.2. Az Úr imája ( ) Az apostolok kérésére Jézus tanított meg minket erre (Lk 11,1) Az Egyház a liturgiában a Szent Máténál olvasható szöveget imádkozta (Mt 6,9-13) IV.2.1. Az egész evangélium összefoglalása Helye A Hegyi Beszéd (Mt 5-7) közepén áll Az evangélium szintézise (Tertullianus) A „legtökéletesebb imádság” (Aquinói Szent Tamás) Neve azért az „Úr imája” (Oratio Dominica), mert maga Jézus tanított meg bennünket erre Kiemelkedik az Egyház imádságai közül A keresztelésben adják át Az Eukarisztia fejezi ki teljes tartalmát, a már most és a még nem feszültségében: a már megvalósult Üdvösség misztériuma és a második eljövetelkor teljes meghallgatásra találó kérések között Része az imaórák liturgiájának is
Miatyánk, aki a mennyekben vagy ( ) Teljes bizalom Jézus által Gyermeki bizalom Örömteli biztonság Alázatos bátorság Bizonyosság Isten szeret és meghallgat/ üdvösségre vezet „Mi atyánk” Az Isten/Atya fogadott fiai vagyunk a Fiú által a Szentlélekben Az egyházban egymás testvérei Az ima missziós lelkülete Legyenek mindnyájan egy - A keresztények közös kincse (ökumené), Az emberiséggel és az emberiségért, hogy megismerje a világ Aki a mennyekben vagy Nem hely hanem létmód Isten fönsége, szentsége, de a szívben való jelenléte is Az atyai ház, ami felé úton vagyunk
A hét kérés Az Úr imájának szerkezete Hét kérés Az első három inkább Istenre vonatkozik A név megszentelése Országának eljövetele Akaratának megvalósulása A második négy az ember szükségleteire, vágyaira Eledelt Bocsánatot A kísértésben való kitartást A Gonosztól való szabadulást kér.
Mit jelent: „Szenteltessék meg a te neved” Olyan dicséret, ami szentnek ismeri el Istent Isten szentnek nyilatkoztatta ki nevét Mózesnek Azt akarta, hogy népe is szent legyen Szent más mint a profán, Minden érték, az igaz, a jó és szép foglalata Annak vágya, hogy Isten neve általunk is megszentelődjék a világban, Ismerje meg minden ember Isten nevét és áldja Mit jelent: „Jöjjön el a te országod” Az Egyház Krisztus második, dicsőséges eljövetelét kéri Isten Országa növekedjék az emberek megszentelődése által az igazságosság és a béke szolgálatával a „Boldogságok” szerint A Lélek és a Menyasszony kiáltása is: „Jöjj el, Urunk, Jézus” (Jel 22,20) Mit jelent: „Legyen meg a te akaratod, amint a mennyben,úgy a földön is!” Isten azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön (1Tim 2,3) Jézus tökéletesen megvalósította az Atya akaratát Kérjük hogy az ő akaratával egyesüljünk, Szűz Máriát és a szenteket példáját követve Ismerjük föl Isten akaratát, és állhatatosan teljesíthesük azt.
Mit jelent ez a kérés: „Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma” Kérjük a szükséges napi táplálékot Istentől, aki jobb mindenkinél Kérjük, hogy cselekvésünk révén az igazságosság és a javak megosztása lehetővé tegye, hogy egyesek bősége fedezhesse mások szükségletét „Nem csak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, ami Isten szájából származik” (Mt 4,4) Sajátosan keresztény tartalma szerint vonatkozik Isten Igéjére az Eukarisztiában kapott Krisztus testére és a Szentlélek utáni éhségre A mai nap Isten mai napja ami elővételezi az Ország Lakomáját Miért mondjuk: „Bocsásd meg a mi vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek” Bűnösnek valljuk magunkat az Atyaisten előtt, de megvalljuk az Ő irgalmasságát is Kérésünk akkor talál meghallgatásra, ha mi is megbocsátottunk. A megbocsátás a Szentléleknek való önátadásban lehetséges, hogy Krisztushoz hasonlóan tudjunk a szeretet végleteiig elmenni (ellenségeknek való megbocsátás) A megbocsátás részesedés Isten irgalmasságában, az ima egyik csúcspontja Mit jelent: „Ne vígy minket a kísértésbe” Azt kérjük, hogy Isten ne hagyjon minket egyedül a kísértésben A Szentlélektől kérjük, hogy különbséget tudjunk tenni a bennünket a jóban gyarapító próbatétel és a bűnbe és halálba vivő kísértés között A megkísértettség és a kísértésbe való beleegyezés között Kérjük a virrasztás és a végső állhatatosság kegyelmét
Miért ezzel fejezzük be: „de szabadíts meg a gonosztól” A gonosz a Sátán személyét jelenti, aki szembeszegül Istennel és félrevezeti az egész földkerekséget (Jel 12,9) Az ördögöt Krisztus már legyőzte. Azért imádkozunk, hogy az emberiség családja szabaduljon meg a Sátántól és műveitől. Kérjük a béke drága ajándékát, Krisztus állhatatos várását, aki végleg meg fog szabadítani bennünket a gonosztól. Mit jelent a befejező „Amen” „Úgy legyen” Megpecsételed mindazt amit ez az Istentől kapott imádság tartalmaz. (Jeruzsálemi Szent Cirill)
Kívülről tudni kell Miatyánk A két főparancsolat A tíz parancsolat A hét főbűn Az irgalmasság testi cselekedetei Az irgalmasság lelki cselekedetei