Az adójellegű saját helyi bevételek az önkormányzati gazdálkodásban Település-gazdaságtan Pesti karok I. alapszakjai (BSc/BA) 2015/2016, I. félév BCE Gazdaságföldrajz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

A gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés jogi szabályozásának és finanszírozási rendszerének változásai. Tóth László szakképzési osztályvezető január.
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
1 Járulékok változásai 2009 – 2010 Pásztorné Szerezlai Márta november 04.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Foglalási rendszerek és adók a szállásadásban Csapó László Attila Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet Alkalmazott Informatika.
Fontosabb szja és járulék változások január 1.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
Mindent a „Vállalkozások komplex infokommunikációs és mobilfejlesztéseinek támogatása” című pályázati kiírásról.
Munkajogi ismeretek Jogok és kötelezettségek I.. A felek jogai és kötelezettségei a munkajogviszonyban Együttműködési kötelezettség A munkajogviszonyban.
Tájékoztató a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal munkájáról december 10. Készítette: dr. Morvay Klaudia jegyző.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Az önkormányzati igazgatás
Önkormányzatok épületenergetikai beruházásai pályázati forrásból!
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
Pásztorné Szerezlai Márta
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Adományok adózási kérdései
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Összeállította: Horváth Józsefné
SZÁMVITEL.
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Jogi alapismeretek 2013.
2009. évi LXXVIII. Törvény 242/2009. Kormányrendelet Szabó Gabriella
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
SZÁMVITEL.
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Az „Út a munkához” program évi változásai
SZÁMVITEL.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és saját bevételei
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
Környezeti Kontrolling
Lorem ipsum.
Saját helyi bevételek szerepe a települések gazdálkodásában
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
Az önkormányzati gazdálkodás egyéb bevételei
A gazdasági fejlettség mérőszámai
Magánszemélyként bérbe adnám az ingatlanomat.
Az „Út a munkához” program évi változásai
Nyíregyháza Megyei Jogú Város Nemzeti Közszolgálati Egyetem
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Az adójellegű saját helyi bevételek az önkormányzati gazdálkodásban Település-gazdaságtan Pesti karok I. alapszakjai (BSc/BA) 2015/2016, I. félév BCE Gazdaságföldrajz és Jövőkutatás Tanszék dr. Jeney László egyetemi adjunktus

A helyi önkormányzatok feladatrendszere Önkormányzati feladat- és hatáskörök Önkormányzati hatósági ügyek Kötelező feladatok Mötv.-ben meghatározott feladatok Ágazati törvényekben meghatározott feladatok Önként vállalt feladatok Helyi népszavazással vállalt feladatok A képviselő-testület döntésével vállalt feladatok Államigazgatási feladat- és hatáskörök 2 Az önkormányzatok feladatrendszere

3 Kötelező önkormányzati feladatok Csak törvény állapíthat meg – forrás biztosításával egyidejűleg; Csak törvény állapíthat meg – forrás biztosításával egyidejűleg; Differenciálás kötelező; Differenciálás kötelező; Mötv. 13. § (felsorolás nem teljes körű); Mötv. 13. § (felsorolás nem teljes körű); Ágazati törvények Ágazati törvények –Pl. ivóvíz-szolgáltatás, szemétszállítás, egészségügyi alapellátás, óvodai ellátás

4 Önként vállalt feladatok Feltételei: Feltételei: –Jogszabály nem utalja más szerv kizárólagos hatáskörébe; –Nem veszélyeztetheti a kötelező feladat ellátását; –Csak saját bevétel vagy erre rendelt külön forrás terhére

5 A feladatellátás módjai Költségvetési szerv, nonprofit szervezet alapításával; Költségvetési szerv, nonprofit szervezet alapításával; Gazdálkodó szerv (pl. gazdasági társaság); Gazdálkodó szerv (pl. gazdasági társaság); Társulás útján; Társulás útján; Szerződés kötésével (természetes vagy jogi személlyel is) Szerződés kötésével (természetes vagy jogi személlyel is)

6 Államigazgatási feladat- és hatáskörök Csak a helyben gyakran előforduló ügyek (pl. szociális, polgári védelmi, katasztrófa- elhárítási); Csak a helyben gyakran előforduló ügyek (pl. szociális, polgári védelmi, katasztrófa- elhárítási); Forrását központi költségvetés biztosítja; Forrását központi költségvetés biztosítja; Elláthatja: polgármester, jegyző, hivatali ügyintéző Elláthatja: polgármester, jegyző, hivatali ügyintéző

7 Helyi önkormányzati gazdálkodás Államháztartás egyik alrendszere Államháztartás egyik alrendszere Tulajdonával önállóan rendelkezik, bevételeivel önállóan gazdálkodik Tulajdonával önállóan rendelkezik, bevételeivel önállóan gazdálkodik –Önként vállalt és a kötelező önkormányzati feladatok ellátásáról egységes költségvetéséből gondoskodik –Saját felelősségére vállalkozói tevékenységet folytathat –Önhibáján kívül hátrányos helyzetben lévő települési önkormányzat kiegészítő támogatásra jogosult (ÖNHIKI) Nagyobb létszámú és teljesítőképességű önkormányzatoknak több kötelező feladat- és hatáskört állapíthat meg törvény Nagyobb létszámú és teljesítőképességű önkormányzatoknak több kötelező feladat- és hatáskört állapíthat meg törvény

8 Az önkormányzatok bevételi forrásai 1. Saját bevételek (helyi adók, átvett pénzeszközök) 2. Átengedett központi adók Állami (felsőbb szintű regionális) támogatások: 3. Feladat alapú (normatív) állami támogatások 4. Egyéb állami támogatások (címzett, cél, központosított és kiegészítő) 5. Hitel

9 Saját bevételek Közvetlen érdekeltséget teremtenek a helyi közösség és az önkormányzat között Közvetlen érdekeltséget teremtenek a helyi közösség és az önkormányzat között Nagyfokú gazdasági önállóságot is biztosítanak Nagyfokú gazdasági önállóságot is biztosítanak –Ezek felhasználásáról saját hatáskörben dönthetnek Saját bevételek (2007: önk. bev. 45–46%-a) Saját bevételek (2007: önk. bev. 45–46%-a) –Törvényben rögzített módon a települési önkormányzatok által megállapított és kivetett helyi adóbevételek –Egyéb nem adójellegű saját helyi bevételek Saját tevékenységből, vállalkozásból, vagyon hasznosításából származó bevételek Saját tevékenységből, vállalkozásból, vagyon hasznosításából származó bevételek Átvett pénzeszközök Átvett pénzeszközök Önkormányzati vagyon hozadékból származó nyereség, osztalék, kamat és bérleti díj): Egyéb (működési, ár- és díj-) bevételek Egyéb (működési, ár- és díj-) bevételek Az önkormányzat és intézményei egyéb sajátos bevételei Az önkormányzat és intézményei egyéb sajátos bevételei

10 Helyi adóbevételek Fontos szerepe van a helyi adónak (gazdasági önállósulás egyik eszköze) Fontos szerepe van a helyi adónak (gazdasági önállósulás egyik eszköze) évi tv.: évi tv.: –Önk. kivethet helyi adót, de senkinek sem kötelező (népesség vonzására, gazdaság vonzására, stb.) –Eldöntheti az önkormányzat, hogy kit terheljen jobban –Törvény szabályozza az adó mértékének felső határát, az alkalmazható adók körét stb. Az önkormányzat által megállapított helyi adókból befolyt összegek nagysága azonban nem befolyásolhatja az önkormányzatok részére költségvetési törvényben megállapítható állami támogatás mértékét Az önkormányzat által megállapított helyi adókból befolyt összegek nagysága azonban nem befolyásolhatja az önkormányzatok részére költségvetési törvényben megállapítható állami támogatás mértékét

11 Korlátozott adózási autonómia Nem létezik minden szempontból jó helyi adó  települési önkormányzatok bevételeiben a helyi adók általában csekély szerepet játszanak (2007: önk. bev. 17%-a) Nem létezik minden szempontból jó helyi adó  települési önkormányzatok bevételeiben a helyi adók általában csekély szerepet játszanak (2007: önk. bev. 17%-a) Helyi kormányzatok adóztatási mozgástere (adózási autonómia) általában erősen korlátozott Helyi kormányzatok adóztatási mozgástere (adózási autonómia) általában erősen korlátozott –Vagy a központi szabályozások megkötik az önkormányzatok kezét –Vagy ahol ilyen adók kivetésére nagyobb az elvi lehetőség, a központi magas adóterhek szabnak ennek határt

12Építményadó Önkormányzat illetékességi területén lévő építmények közül a lakás és nem lakás céljára szolgáló épületek és épületrészek után vethető ki Önkormányzat illetékességi területén lévő építmények közül a lakás és nem lakás céljára szolgáló épületek és épületrészek után vethető ki Mértékét differenciáltan állapíthatja meg az önkormányzat Mértékét differenciáltan állapíthatja meg az önkormányzat Tárgya: épület, építmény (lakó- v nem lakóép.) Tárgya: épület, építmény (lakó- v nem lakóép.) Alany: tulajdonos (tulajdoni hányad szerint) Alany: tulajdonos (tulajdoni hányad szerint) Alap: Alap: –Nagysága: hasznos alapter hány m² (max 900 Ft/ m²/év) –Forgalmi értéke alapján(ritkább) – (max a forg ért 3%-a) Mentesség: szükséglakások Mentesség: szükséglakások

13Telekadó Település területén minden beépítetlen földrészlet, telek adóköteles Település területén minden beépítetlen földrészlet, telek adóköteles Mentességek, kedvezmények körét központi jogszabály állapítja meg, de az adó mértékét az önkormányzatok bizonyos keretek között differenciálhatják Mentességek, kedvezmények körét központi jogszabály állapítja meg, de az adó mértékét az önkormányzatok bizonyos keretek között differenciálhatják Tárgya: üres, beépítetlen földre vethető ki Tárgya: üres, beépítetlen földre vethető ki Alany: tulajdonos Alany: tulajdonos Alap: Alap: –m²-be számított terület (max 200 Ft/m²/év) –Forgalmi érték (max 3%/év) A vagyoni típusú adók egymást kizáró adók, a kettő egyszerre nem vethető ki,  telek után is és ház után is egyszerre nem lehet adót fizetni A vagyoni típusú adók egymást kizáró adók, a kettő egyszerre nem vethető ki,  telek után is és ház után is egyszerre nem lehet adót fizetni

14 Kommunális adó Kommunális adó: Kommunális adó: –Helyi önkormányzat magánszemélyek és vállalkozások terhére állapíthat meg –Alapja lehet építmény, vagy telek tulajdon, továbbá nem lakáscélú bérleti jogviszony –Felső határát törvény állapítja meg –Magánszemély vagy építménye vagy telke után fizet, de ha van bérlő, akkor ő –Az adó tárgya: az épület v telek (darabonként kell fizetni, mérettől függetlenül) évi max Ft/db (nem szemétszállítással egyenlő) Vállalkozások: telephely alapján db számra (korrigált foglalkoztatotti létszámmal kell beszorozni) 2000 Ft/foglalkoztatotti egyenérték Vállalkozások: telephely alapján db számra (korrigált foglalkoztatotti létszámmal kell beszorozni) 2000 Ft/foglalkoztatotti egyenérték

15 Idegenforgalmi adó Összefüggésben a turizmussal Összefüggésben a turizmussal Minden olyan személy köteles fizetni, aki az önkormányzat illetékességi területén nem állandó lakos, és legalább egy vendégéjszakát a településen eltölt, továbbá azok az épülettulajdonosok, akik olyan üdülésre, pihenésre alkalmas épülettulajdonnal rendelkeznek, ami nem minősül lakásnak Minden olyan személy köteles fizetni, aki az önkormányzat illetékességi területén nem állandó lakos, és legalább egy vendégéjszakát a településen eltölt, továbbá azok az épülettulajdonosok, akik olyan üdülésre, pihenésre alkalmas épülettulajdonnal rendelkeznek, ami nem minősül lakásnak Alanya: Alanya: –Vendég fizetheti a szállásdíj max 4 %-át (max 300 Ft/vendégéjszaka, diákigazolvánnyal rendelkezők és a 18 éven aluliak alanyi jogon mentesek) a szállásadó szedi be vendégenként Tulajdonos Tulajdonos –Ha van üdülő, akkor fizet az alapter. alapján (900 Ft/ m²/év) Vagy ez, vagy az van Vagy ez, vagy az van

16 Helyi iparűzési adó Önkormányzat illetékességi területén állandó, vagy ideiglenes jelleggel vállalkozási tevékenységet folytatók kötelesek e tevékenység után iparűzési adót fizetni, ha ez a tevékenység nyereség, illetve jövedelem megszerzésére irányul Önkormányzat illetékességi területén állandó, vagy ideiglenes jelleggel vállalkozási tevékenységet folytatók kötelesek e tevékenység után iparűzési adót fizetni, ha ez a tevékenység nyereség, illetve jövedelem megszerzésére irányul Az adó mértékét a törvényben meghatározott felső határ figyelembevételével az önkormányzatok állapítják meg Az adó mértékét a törvényben meghatározott felső határ figyelembevételével az önkormányzatok állapítják meg –Alap: vállalkozás fizeti, mindenféle, aki adott településen vmilyen tevékenységet végez. A nettó árbev max 2%-a. az árbevételt csökkenteni kell a különféle kiadásokkal, és ezután lehet az a max 2%-a. Ha valaki ideiglenes vállalkozói tevékenységet végez, akkor napidíjat határoznak meg (max 5000 ft/nap). Pl. Gödöllőn 3 napig akár a búcsúk Ha valaki ideiglenes vállalkozói tevékenységet végez, akkor napidíjat határoznak meg (max 5000 ft/nap). Pl. Gödöllőn 3 napig akár a búcsúk Ha egy vállalkozásnak két telephelye van, akkor megoszthatja v helyi adót kiadásait a 2 telephelye alapján. Pl. létszám alapján (10 fő= 1/3, 20 fő=2/3) Ha egy vállalkozásnak két telephelye van, akkor megoszthatja v helyi adót kiadásait a 2 telephelye alapján. Pl. létszám alapján (10 fő= 1/3, 20 fő=2/3) 3200-ból: már kivet építkezési adót. Ott nincs, ahol nincsenek helyi vállalkozások (aprófalvakban) 3200-ból: már kivet építkezési adót. Ott nincs, ahol nincsenek helyi vállalkozások (aprófalvakban)